به گزارش سرویس اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اخیرا در سخنانی سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم با اشاره به الزامی بودن بیمه شخص ثالث برای موتورسیکلت های نو پلاک، تخفیف ۲۰ درصدی را از این پس الزامی کرد.
از این رو در این گزارش به برخی مشکلات و مسائل مربوط به این حوزه خواهیم پرداخت که در ادامه میخوانید:
بیمه شخص ثالث، برای تمام دارندگان وسایل نقلیه زمینی اجباری است. طبق قانون بیمه مرکزی، خسارات جانی و مالی مالک وسیله نقلیهای که تحت پوشش بیمه شخص ثالث باشد، بر عهدهی شرکت بیمهگر او خواهد بود.
به عبارت دیگر، تمامی اشخاصی که در یک حادثه تصادف، زیان مالی و جانی میبینند، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار میگیرند. این بیمه هزینههای مربوط به درمان، فوت و خسارات وارد شده به اموال را جبران میکند.
تردد 12 میلیون دستگاه موتورسیکلت و ماشین بدون بیمه در کشور
علی بنیادی نائینی معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی در گفتوگویی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 10 میلیون دستگاه موتورسیکلت بدون بیمه در کشور تردد میکنند، همچنین تعدادی خودرو بدون بیمه هستند که در مجموع 12 میلیون دستگاه وسیله نقلیه شامل موتورسیکلت و خودرو بدون بیمه در کشور تردد میکنند.
شرط جدید صدور پلاک موتورسیکلتهای صفر
مهدی قمصریان مدیرعامل صندوق تامین خسارتهای بدنی تیرماه امسال اعلام کرد: با دستور دادستان کل کشور و هماهنگی دستگاههای ذیربط، شماره گذاری و صدور پلاک برای موتورسیکلت صفرکیلومتر منوط به صدور بیمه نامه شخص ثالث شد. گفتنی است پیش از این اغلب موتور سیکلت ها در کارخانهها بدون بیمه نامه شخص ثالث پلاک شده و در مراکز فروش عرضه میشدند.
از این رو می توان اشاره کرد پیش از آنکه دولت کارخانههای موتورسازی را موظف به این امر کند این فرآیند به بدین ترتیب بود که شخصی موتور سیکلت را از نمایشگاه خریداری مینمود و با در دست داشتن برگه قولنامه که از سوی نمایشگاهدار صادر گردیده بود به یکی از نمایندگی شرکتهای بیمه مراجعه و اقدام به خریداری بیمه شخص ثالث برای موتورسیکلت خود می کرد.
نماینده بیمه هم طبق قوانین فرآیند صدور بیمه شخص ثالث با توجه به اینکه موتورسیکلتهای صفر کیلومتر فاقد بیمه نامه بودند تاریخ روز قولنامه را به عنوان تاریخ واگذاری در بیمه نامه قید میکردند که موجب آن میشد ۵ درصد تخفیف صفری به شخص بیمهگذار تعلق بگیرد و از طرفی هم جریمه دیرکرد شامل آن نشود.
اما این اقدام دولت که در راستای فرهنگسازی بیمه صورت پذیرفته است تا تعداد کثیر موتورسیکلتهای فاقد بیمه در کشور به حداقل ممکن برسند و همانند خودرصفر کیلومتر از کارخانه بیمهنامه داشته باشند.
ولی در گزارشاتی که از خریداران موتورسیکلت رسیده است گویا به نظر می رسد در حال حاضر کارخانههای موتورسازی با صدور بیمهنامههایی با مدت زمان اندک و قالبا کمتر از یک هفته این قانون را دور میزنند تا منع قانونی برای فروش محصولات خود نداشته باشند. این در صورتی است که باید برای موتور سیکلت ها مدت زمان قانونی مانند یکساله در خودروها در نظر گرفته شود که با دور زدن این قانون نتوانند کمتر از آن بیمه کنند.
همان طور که در تصاویر مشاهده میکنید استعلام یکی از بیمهنامههای موتور سیکلت که در کارخانه در تاریخ 1402/04/21 صادر و مدت اعتبار آن فقط 5 روز است در تاریخ 1402/04/26 به اتمام رسیده است و شخص خریدار آن در تاریخ 1402/08/02 موتور را بیمه نموده است که هیچگونه تخفیفی شامل آن نشده است و مبلغ 2/481/682 ریال نیز جریمه دیرکرد پرداخت کرده است.
علی بنیادی نائینی معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی در همین خصوص اظهار داشت: طرحی به دولت پیشنهاد کردهایم که موتورسیکلتهای صفرکیلومتر که قرار است از کارخانه ترخیص شوند، همانند خودرو بیمهنامه داشته باشند، اما متأسفانه دست اندرکاران مونتاژ موتور با برخی شرکتهای بیمهای تبانی کرده و با پرداخت رقم اندکی، بیمهنامه یک هفتهای برای موتور صادر میکردند تا موتورسیکلتها ترخیص شوند و بعد از آن بدون بیمه در جامعه تردد میکردند.
از طرفی در بیشتر موارد امکان دارد وسیله نقلیه موتوری تا چندین ماه در کارخانه و یا نمایشگاه بماند و سپس شخص خریدار آن را خریداری کند.
از طرف دیگر نماینده یا کارگزار بیمه با این شرایط جهت صدور بیمهنامه شخصثالث به اتکای قوانینی که از سوی بیمه مرکزی ابلاغ شده است باتوجه به اینکه برای این موتورسیکلتها بیمه نامه چند روزه صادر گردیده است تخفیف صفری لحاظ نمیگردد و از سوی دیگر جریمه دیرکرد از روز اتمام بیمهنامه تا روز صدور بیمهجدید تعلق میگیرد که آن هزینه هم باید بیمهگذار تقبل کند.
این در حالی الست که سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در روزهای اخیر اظهار داشت: در راستای افزایش انگیزه برای اینکه موتورسیکلت های نوپلاک از بیمه شخص ثالث استفاده کنند و در موارد مورد نیاز برای جبران بهتر حادثه دیدگان این موتورسیکلت ها، شورای عالی بیمه مصوبه ای را داد که نیازمند تصویب هیئت دولت و هیئت وزیران بود.
وزیر اقتصاد ادامه داد: برای موتورسیکلت های نو پلاک تخفیف ۲۰ درصدی بیمه شخص ثالث از این پس الزامی خواهد بود.وی با بیان اینکه حدود ۸۷ درصد از موتورسیکلت های کشور فاقد بیمه نامه شخص ثالث هستند، تصریح کرد: به همین جهت مشکلات زیادی برای مردم ایجاد شده بود به طوری که ۲۲ درصد تصادفات ناشی از خطاهای موتور سواران بوده است.
خاندوزی در پایان ابراز امیدواری کرد تا با این مصوبه هیئت دولت، ماه های آینده درصد پوشش بازار بیمه شخص ثالث بیشتری را برای موتور سیکلت ها شاهد باشیم.
سخنان وزیر اقتصاد در حالی است که هیچ راهکاری برای جبران مشکلات اشاره شده همانند بیمه های یک هفته ای برای موتور سیلکت اشاره ای نشده است و طبق قوانین بیمه مرکزی در اصل این تخفیف 20درصدی که وزیر اقتصاد به آن اشاره داشت به خریداران موتور سیکلت تعلق نخواهد گرفت بلکه بیتشر شامل حال کارخانههای موتور سازی خواهد شد که به بیمه های یک هفته ای اکتفا می کنند.
از این رو باید دید که آیا وزیر اقتصاد به این مسئله شرکت های موتوری نیز ورود خواهد کرد و مدت زمان مشخصی مانند یکسال را برای بیمه شخص ثالت در وسیله های نقلیه موتوری نیز الزامی خواهد کرد؟
گزارش از علی پیراینده