تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/11/04 - 15:56
کد خبر: 494360

انواع ورق مورد استفاده در صنعت خودروسازی و نرخ نهایی تولیدی!

انواع ورق مورد استفاده در صنعت خودروسازی و نرخ نهایی تولیدی!

به‌طور کلی باید گفت انواع ورق در خودروسازی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار هستندچرا که ورق آهنی یکی از مهم ترین و پایه ترین مواد اولیه مورد استفاده در ساخت خودرو است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ورق‌های فلزی به کار گرفته شده در خودروسازی را می‌توان بر اساس نوع فلز، روش تولید، و ویژگی‌های مکانیکی به انواع مختلفی تقسیم کرد. اما در کل بیشترین ورق های مورد استفاده در صنعت تولید خودرو، ورق روغنی، ورق سیاه، ورق کربنی، ورق گالوانیزه ، ورق آلومینیوم و روق ضدزنگ هستند که هر کدام با توجه به ویژگی و مزیت هایی که دارند، در قسمت خاصی به کار گرفته می شوند. از پر کاربردترین ورق مورد استفاده در این صنعت، ورق روغنی فولاد مبارکه است که با نوسان قیمت خود می تواند تاثیر مستقیم بر قیمت نهایی خودرو داشته باشد.

ورق فولادی در صنعت خودرو چه جایگاهی دارد؟

به‌طور کلی باید گفت انواع ورق در خودروسازی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار هستندچرا که ورق آهنی یکی از مهم ترین و پایه ترین مواد اولیه مورد استفاده در ساخت خودرو است. در حقیقت یکی از مهم‌ترین صنایع جهان که برای تولید محصولات خود به ورق‌های آهنی مختلف با ویژگی‌های منحصربه‌فرد نیاز دارد تولید صنعت تولید خودرو است.

درصورتی‌که این ورق‌ های نازک تولید نشوند خودروسازان با چالش‌ های مختلفی روبه‌رو خواهند شد. به‌خصوص اینکه قیمت آنها نیز در بیشترنمونه‌ها مناسب است و باعث تولید محصولاتی مقرون‌به‌صرفه می‌شود.

چرا از ورق فلزی در صنعت خودروسازی استفاده می شود؟

ورق فلزی به دلیل مزایای متعددی که دارد، توانسته نیاز و ویژگی های مورد نیاز این صنعت را به خوبی تامین نماید و در نهایت ویژگی‌های این مقاطع باعث شده تا جزء اصلی صنعت خودروسازی به‌شمار بیایند. از این خصوصیات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طول عمر بالا: فولاد و محصولات تولیدشده از آن معمولا طول عمر بالایی دارند. به همین دلیل نیز استفاده از ورق‌های فولادی برای افزایش عمر خودرو و عدم ایجاد هزینه‌های اضافه برای افراد کاربردی است.

  • استحکام و مقاومت بالا: ورق‌های فولادی دارای مقاومت و استحکام بالایی هستند. در نتیجه استفاده از آنها درصنعت خودروسازی می‌تواند سبب افزایش دوام محصولات تولیدشده شود. استحکام خودرو در نهایت باعث حفظ ایمنی سرنشینان و کاهش خطرات احتمالی خواهد شد.

  • راحتی در تعمیر: ورق‌های فولادی به‌راحتی قابل تعمیر و بازسازی هستند. ازاین‌رو حتی پس از بروز آسیب‌های جدی ناشی از تصادف نیز می‌توان بارها آنها را بازسازی کرد. از سوی دیگر می توان گفت ورق های فولادی قابل بازیافت هستند.

  • افزایش امنیت خودرو: ورق‌های فلزی با ویژگی‌های مکانیکی منحصربه‌فرد خود و استحکامی که دارند می‌توانند از جان سرنشینان محافظت کنند.

  • انعطاف‌پذیری بالا: خودرو در کنار کیفیت باید از ظاهر خوبی نیز بهره‌مند باشد. انواع ورق در خودروسازی با انعطاف و قابلیت فرم‌پذیری بالایی که دارند دست طراح و تولیدکننده را در ساخت ماشین‌هایی با ظاهر جذاب باز گذاشته‌اند.

  • قیمت مناسب: ورق‌های فلزی معمولا قیمت مناسبی دارند به‌خصوص اگر تولبد داخل کشور باشند.

انواع ورق فلزی به کارگرفته در خودروسازی

انواع ورق در خودروسازی برای بخش‌های مختلفی مانند شاسی، بدنه، سقف، موتور، سیستم اگزوز و ستون مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ورق‌های مهمی که در این صنعت کاربرد دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورق گالوانیزه: این ورق فولادی می‌تواند از روش نوردم گرم و در مواردی نیز نورد سرد تولید شود. مهم‌ترین ویژگی آن استفاده از یک لایه فلز روی سطح ورق است که باعث افزایش مقاومت آن در برابر زنگ و خورگی می‌شود. به همین دلیل نیز می‌توان به‌عنوان یک مقطع کاربردی برای تولید خودرو از این مقطع استفاده کرد.

  • ورق ضدزنگ: عنصر پایه و اصلی در تولید این ورق کروم بوده و به همین دلیل نیز از مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت، خوردگی و زنگ برخوردار است. ویژگی‌های به‌خصوص این ورق مانند وزن پایین، مقاومت بالا و دوام زیاد باعث شده تا مهم‌ترین مقطع برای استفاده در صنعت خودروسازی به‌شمار بیایند.

  • ورق سیاه: این مقطع پرکاربرد فولادی از روش نورد گرم تولید می‌شود و به همین دلیل نیز ظاهر ماتی دارد. مات بودن آن باعث شده در بازار ایران آن را با نام ورق سیاه بشناسند. کاربردی‌ترین مدل ورق سیاه مورد استفاده در صنعت خودروسازی برای تولید قطعاتی مانند رینگ، گرید St37 درجه 3 است.

  • ورق روغنی: ورق روغنی مقطعی فولادی است که از روش نورد سرد تولید می‌شود. با توجه به اینکه امکان زنگ‌زدگی و فرسایش فولاد در برابر عوامل طبیعی زیاد است برای جلوگیری از این اتفاق از فرآیند روغن‌کاری در آن استفاده می‌شود. ورق روغنی دارای سطحی صاف و براق است و قابلیت شکل‌پذیری بالایی دارد. در صنعت خودروسازی عمدتاً برای ساخت بدنه خودرو از ورق روغنی استفاده می‌شود. یکی از بهترین برند های ورق روغنی، ورق روغنی فولاد مبارکه اصفهان است که با وجود تولید ان در داخل کشور، می توان از هزینه های مازاد برای تولید جلوگیری نمود. ورق روغنی فولاد مبارکه اصفهان در سه مدل معمولی st12، نیمه‌کششی st13 و فوق کششی St14 و در ضخامت‌ های مختلف تولید می‌ شوند.

  • ورق هاردوکس (سخت): مهم‌ترین ویژگی این نوع ورق را می‌توان مقاومت بالای آن در برابر زنگ، خورگی و سایش دانست. به همین دلیل نیز در مکان‌ها یا تجهیزاتی که احتمال سایش آنها وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • ورق فولاد کربنی: ورق کربنی در مدل‌های مختلف تولید می‌شود و متداول‌ترین نوع آن که برای ساخت خودروهای مختلف کاربرد دارد ورق فولادکربن متوسط است.

  • ورق آلومینیوم: از ویژگی‌های این ورق باید به انعطاف‌پذیری بالا و وزن سبک آن اشاره کرد. این خصوصیت مهم باعث شده تا از ورق آلومینیومی در تولید بدنه خودروهای لوکس نیز استفاده شود. ضمن اینکه قیمت آن نیز مناسب است.

  • ورق تیتانیوم: از مستحکم‌ترین فلزهای موجود در بازار باید به ورق‌های تیتانیومی اشاره کرد. وزن سبک و مقاومت بسیار زیاد در برابر خوردگی از دیگر ویژگی‌های مهم این فلز به‌شمار می‌آیند. این ورق به‌دلیل خصوصیات منحصربه‌فرد و استحکام بالا در تولید خودروهای لوکس مانند پورشه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاثیر قیمت ورق های به کارگرفته شده در قیمت نهایی خودرو

با توجه به اهمیت ورق‌های فولادی در خودروسازی، افزایش قیمت این ورق‌ها می‌تواند تأثیر قابل توجهی به صورت مستفقیم بر قیمت نهایی خودرو داشته باشد. چرا ورق های فولادی در ساخت بدنه، سقف، شاسی، ستون‌ها، درها، سپرها، و سایر قطعات خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند.از این رو نوسانات قیمتی این ها می تواند تاثیر مستقیم داشته باشند. در سال‌های اخیر، قیمت ورق‌های فولادی به دلیل عوامل مختلفی مانند افزایش قیمت مواد اولیه، تحریم‌ها، و نوسانات بازار ارز، افزایش قابل توجهی داشته است. این امر باعث شده است که قیمت نهایی خودروها نیز افزایش یابد.

جمع‌بندی

ورق فولادی یکی از مهم‌ترین مواد اولیه مورد استفاده در صنعت خودروسازی است. به طوری که حدود 60 تا 70 درصد وزن یک خودرو از ورق فولادی ساخته می‌شود. ورق فولادی در ساخت بدنه، سقف، شاسی، ستون‌ها، درها، سپرها، و سایر قطعات خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از این ورق ها که به وفور در این صنعت استفاده می شود، ورق روغنی است که از نورد سرد تولید می‌شود. ورق روغنی دارای سطحی صاف و براق است و قابلیت شکل‌پذیری بالایی دارد. در انتخاب ورق روغنی از کارخانه های مختلفف استحکام بالا و وزن کم بسیار مهم است که ورق روغنی فولاد مبارکه این دو ویژگی را با قیمت مناسب در کنار هم دارد. از این رو قیمت روز ورق روغنی برشی فولاد مبارکه اصفهان می تواند به صورت مستقیم بر قیمت نهایی خودرو موثر باشد. البته قیمت دیگر ورق ها چون ورق سیاه، ورق کربنی و ضد زنگ هم بسیار تاثیرگذارند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top