تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/11/05 - 20:53
کد خبر: 494463

بغداد و واشنگتن بر سر تقویم خروج نیروهای آمریکا اختلاف دارند

بغداد و واشنگتن بر سر تقویم خروج نیروهای آمریکا اختلاف دارند

گروهی از نظامیان اسرائیلی بعد از ورود ناگهانی به یکی از شهرهای جنوبی کرانه باختری و بازرسی سرزده از برخی خانه‌ها و مغازه‌ها با نیروهای تشکیلات خودگردان درگیر شدند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از فارس، یک رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام عراقی مدعی وجود اختلاف میان دولت‌های واشنگتن و بغداد بر سر زمان‌بندی خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی از عراق شده است.

دولت عراق عصر پنجشنبه اعلام کرد قرار است گفت‌وگوهای رسمی را با آمریکا برای کاهش حضور نیروهای ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا در خاک عراق را آغاز کند.

وزارت دفاع آمریکا هم در بیانیه‌ای بدون اشاره مستقیم به قصد خود برای کاهش حضور در عراق تأیید کرد که  جلسات کارگروه کمیته عالی نظامی (HMC) میان دو طرف از روزهای آینده آغاز خواهد شد.

در حالی که در بیانیه وزارت خارجه عراق تصریح شده دو طرف بر سر کاهش تدریجی تعداد «مستشاران ائتلاف بین‌المللی» و پایان یافتن «مأموریت مبارزه با داعش» با ایالات متحده آمریکا به توافق رسیده‌اند در بیانیه پنتاگون اشاره‌ای به این موضوع نشده و در عوض تصریح شده که برگزاری جلسات کارگروه HMC، امکان حرکت به سمت «شراکت امنیتی پایدار و دوجانبه» میان دو طرف را امکان‌پذیر خواهد کرد. 

آمریکا از سال ۲۰۰۳ به این سو در عراق حضور مستمر داشته است. اگرچه تمامی نیروهای رزمی آمریکا در سال ۲۰۱۱ از عراق خارج شدند اما بخشی از آنها در سال ۲۰۱۴ به بهانه مبارزه با داعش به این کشور بازگشتند.

یک مقام دولتی عراق امروز پنجشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که عراق نوامبر ۲۰۲۳ نامه‌ای رسمی به کاخ سفی برای خروج نیروهای ائتلاف ارسال کرده است.

این مقام عراقی که به شرط عدم افشای نام با رسانه آمریکایی گفت‌وگو کرده مدعی شه که مقام‌های آمریکایی بر سر زمان خروج با مقام‌های بغداد اختلاف نظر دارند. آمریکا خواستار یک چارچوب زمانی ۲ تا ۵ ساله برای خروج شده در حالی که عراقی‌ها خروج سریعتر را مطالبه می‌کنند.

شمار نظامیان غیر آمریکایی در عراق به ۲۴۰۰ نفر می رسد که به نمایندگی از سایر کشورها تحت عنوان ائتلاف مبارزه با تروریسم وارد کشور شده‌اند که تا به این لحظه در خصوص آن‌ها به صراحت سخنی گفته نشده است.

بغداد و واشنگتن در ۲۶ ژوئیه گذشته، به توافق رسیدند که نیروهای رزمی آمریکا تا پایان سال جاری میلادی از عراق خارج شوند و تنها تعدادی  از نیروهای آمریکایی برای مشاوره و آموزش نیروهای عراقی باقی بمانند.

تأکید مردم عراق بر اخراج آمریکا زمانی شدت گرفت که  آمریکا سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق را به شهادت رساند. در واکنش به این جنایت،  پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد. 

با وجود  چند دور مذاکره راهبردی میان بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق،  آمریکا هنوز با نقض این مصوبه در خاک عراق حضور دارد. هرچند که مقامات مسئول عراقی از آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی خبر داده‌اند وگاهی خبر عقب‌نشینی چندین یگان رزمی آمریکا رسانه‌ای می‌شود.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شده که گفت‌وگوهای دو کشور بر سر زمان خروج نیروهای ائتلاف ارتباطی به حملات اخیر آمریکا به نیروهای مقاومت ندارد. او مدعی شده که این مذاکرات از چندین ماه پیش در جریان بوده است.

آسوشیتدپرس نوشته حتی در صورت خروج آمریکا از پایگاه‌های این کشور در عراق آنها احتمالاً حضورشان را در اقلیم کردستان عراق که رابطه بهتری با واشنگتن دارند حفظ خواهند کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
بازیکنان اسمی پرسپولیس علیه تصمیم اوسمار
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top