تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/11/08 - 07:58
کد خبر: 494645

نگاهی بر روند بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی؛

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان تا تسهیلات ازدواج برای جوانان

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان تا تسهیلات ازدواج برای جوانان

صندلی سبزنشینان بهارستان همچنین تسهیلات فرزندآوری را در سال آینده مشخص کردند و همچنین مقرر کردند که پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آن‌ها با دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن تسهیلات ازدواج و فرزند آوری به زوج‌ها در سال آینده پرداخت شود.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همزمان با بررسی لایحه بودجه سال آینده کل کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دخل و خرج دولت در سال آینده را مشخص کردند. این در حالی است که   داود منظور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در سخنانی با انتقاد از مصوبات روز یکشنبه نمایندگان، این مصوبات را مخالف اصل 75 قانون اساسی دانست و در جریان بررسی تبصره ۱۵ لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: تعیین فوق العاده خاص برای بودجه ۷۷ همت بار مالی به همراه دارد که منبع مالی آن برای ما مشخص نیست. علاوه بر این دوستان نماینده در حال اضافه کردن موارد دیگری نیز به این مقدار هستند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: با توجه به اینکه مجموع این تغییرات در پرداخت‌ها بار مالی پیش بینی نشده برای دولت ایجاد می‌کند ما با آن مخالف هستیم. وی افزود: مجموع تغییراتی که در تبصره ۱۵ لایحه بودجه اتفاق می‌افتد اعم از سه هزار امتیاز فوق العاده خاص، افزایش حد اقل حقوق به ۱۰ میلیون تومان، افزایش مستمری‌های بنیاد شهید، افزایش حقوق از ۱۸ درصد به ۲۰ درصد و فوق العاده خاص وزارت کشور مجموعا ۱۲۰ همت بار مالی ایجاد می‌کند.

افزایش بودجه قوه قضائیه و صدا وسیما

منظور خاطرنشان دامه داد: علاوه بر این ۱۷۰ همت هم برای پرداخت بدهی به سازمان تأمین اجتماعی در این تبصره پیش‌بینی شده و این یعنی ۲۹۰ همت بار مالی در تبصره ۱۵ برای دولت. درخواست ما این است که بار مالی این تکالیف توسط نمایندگان مشخص شود تا ما بتوانیم جلوی ناترازی بودجه را بگیریم.

همچنین در جریان بررسی تبصره ۱۳ لایحه بودجه نیز رئیس سازمان برنامه و بودجه در تشریح بار مالی تبصره ۱۳ لایحه بودجه بیان داشت: در تبصره ۱۳ چند حکم هزینه ای آمده است که بار مالی دولت را افزایش داده است. در این ماده دولت مکلف شد که مابه التفاوت سود را تا ۴ درصد تامین و پرداخت کند ما برآورد کردیم که این حکم مربوط به تسهیلات که در کمیسیون تلفیق مجلس الحاق شده ۱۴ همت برای دولت بار مالی دارد که باید یارانه سود را پرداخت کند.

رئیس سازمان برنامه وبودجه اظهار داشت: افزایش بودجه در دو مورد دیگر برای قوه قضائیه و صدا وسیما اتفاق افتاده که رشد بودجه قوه قضائیه و صدا وسیما نسبت به سال ۱۴۰۲، ۵۸ درصد است این در حالیست که برای دستگاهای دیگر رشد بودجه ۱۲درصد است.

وی افزود: بار مالی این دو افزایش ۳۷ همت است بنابراین الحاقات و تغییراتی که در تبصره ۱۳ نسبت به لایحه دولت انجام گرفته در مجموع بار مالی که ایجاد می‌کند بالغ بر ۵۰ همت است. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تاکید این است هرگونه تغییری که نمایندگان در هزینه‌ها ایجاد کنند باید حتما برای دولت روشن کنند که در بندهای درآمدی چگونه منابعش تامین می‌شود، منابعی که دولت پیش بینی کرده در سقف ظرفیت‌های کشور است بنابراین اینگونه اضافات و الحاقات، بودجه دولت را ناتراز می‌کند و خلاف اصل۷۵ قانون اساسی است.

آخرین مصوبات مجلس درباره لایحه بودجه سال آینده

نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت راه و شهرسازی را مکلف کردند نسبت به تامین حداقل ۲۰۰ لوکوموتیو و حداقل ۱۰ هزار مینی بوس و اتوبوس اقدام کند؛ همچنین برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها را مکلف کردند تا از محل عوارض ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده، سهم سکونتگاه‌های غیررسمی واقع در محدوده و خارج از محدوده شهرها را بر اساس جمعیت ساکن، تعیین و صرف محرومیت زدایی و بهسازی همان مناطق کنند.

نمایندگان در ادامه مصوب کردند که به زوج‌های زیر ۲۵ سال در سال آینده ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات ازدواج پرداخت شود و دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی را موظف به شفاف سازی و مسئولیت پذیری رسانه و فضای مجازی شدند.

صندلی سبزنشینان بهارستان همچنین تسهیلات فرزندآوری را در سال آینده مشخص کردند و همچنین مقرر کردند که پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آن‌ها با دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن تسهیلات ازدواج و فرزند آوری به زوج‌ها در سال آینده پرداخت شود.

تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن برای خانواده‌های فاقد مسکن که از ابتدای سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند را ۳۰۰ میلیون تومان و وام قرض‎الحسنه مسکن محرومین ۴۰۰ میلیون تومان تعیین شد که این از دیگر مصوبات مجلس بود.

نمایندگان در لایحه بودجه سال آینده اعتبارات قوه قضائیه و سازمان‌های تابعه و وابسته را ۹۸ همت و بودجه صدا وسیما را ۲۴ همت تعیین کردند. در ادامه نیز سازوکاری برای تکمیل و بهره برداری از طرح‌های نیمه تمام قوه قضائیه پیش بینی و۳۰۰ میلیارد تومان به ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند اختصاص پیدا کرد.

همچنین ۵۰۰ میلیارد تومان برای تامین پابند الکترونیکی برای تعداد ۱۰۰ هزار زندانی جرایم غیر خشن اختصاص پیدا می‌کند و در ادامه نمایندگان با افزایش ۲۰ درصدی حقوق صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی موافقت کردند.

افزایش حقوق 20 درصدی کارکنان دولت

نمایندگان همچنین مقرر کردند که در سال آینده حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان (مشمول و غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری)، به میزان ۲۰درصد افزایش یابد و میزان امتیاب کمک هزینه عائله مندی و حق اولاد را در در سال ۱۴۰۳ تعیین کردند و در ادامه بنیاد شهید و امور ایثارگران را مکلف کردند تا نسبت به پرداخت کمک معیشت ماهیانه به رزمندگان معسر فاقد شغل و درآمد و معلولان شدید و خیلی شدید و فاقد شغل و درآمد اقدام کند. سبزنشینان بهارستان سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه کارکنان دولت در سال آینده معین کردند و پاداش پایان خدمت در سال آینده ۵۵۰ میلیون تومان تعیین شد.

در ادامه مصوبات نمایندگان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف شد ضمن جلوگیری از پرداخت به کارکنان دستگاه‌های اجرائی بدون درج شناسه یکتای پرداخت کارکنان دولت، امکان دسترسی آنلاین سازمان اداری و استخدامی کشور به اطلاعات پرداختی را در بسترهای الکترونیکی فراهم کند.

در ادامه مصوبات مجلی شرکت‌های صادر کننده خدمات فنی و مهندسی را مجاز شدند تا متناسب با موجودی ریالی خود در بانک مرکزی تعهدات ارزی خود را تسویه کنند و همچنین دولت مجاز شد تا سقف ۱۰ میلیارد یورو برای واردات صرفا کالاهای اساسی کشاورزی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی به تخصیص، فروش، تهاتر و یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی، به نرخ ترجیحی اقدام کند.

بودجه سال آینده بیش از 64 میلیون و 578 هزار میلیارد ریال

شدر ادامه ماده واحده بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور از حیث منابع و مصارف بالغ بر ۶۴ میلیون و ۵۸۷ هزار و ۱۲۳ میلیارد و ۹۹۷ میلیون ریال تعیین شد که منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی بالغ بر ۲۸ میلیون و ۳۷۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال شامل: منابع عمومی بالغ بر ۲۵ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال، درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی بالغ بر ۲ میلیون و ۷۵۱ هزار ریال، بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار بالغ بر ۳۷ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۷۲۳ میلیارد و ۹۹۷ میلیون ریال و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها بالغ بر ۳۷ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۷۲۳ میلیارد و ۹۹۷ میلیون ریال که مبلغ ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار میلیارد ریال مبالغ دو بار منظور شده از سرجمع بودجه کل کشور کسر می‌شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
کدام دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top