تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/11/10 - 09:23
کد خبر: 494940

سرلیست ائتلاف اعتدال و اصلاحات؛ مطهری یا نوبخت؟

سرلیست ائتلاف اعتدال و اصلاحات؛ مطهری یا نوبخت؟

درباره سرلیستی طیف مدعیان اعتدال و اصلاحات در تهران، اختلاف نظر وجود دارد. در حالی که برخی اصلاح‌طلبان گفته‌اند علی مطهری سر لیست خوبی است، حزب اعتدال و توسعه از دبیرکل خود یعنی نوبخت حمایت می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: در این زمینه، محمدعلی وکیلی، عضو فراکسیون امید و هیئت‌رئیسه مجلس در مجلس دهم و مدیر روزنامه ابتکار به نامه نیوز گفت: علی مطهری می‌تواند سرلیست اصلاح‌طلبان در تهران باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان، ائتلافی و متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالی‌ها و احیانا نزدیکان آقای لاریجانی خواهد بود.

وی گفت: «من معتقدم اصلاح‌طلبان نباید صندوق رأی را رها کنند زیرا در فضای افکار عمومی نباید متهم شوند هر وقت رأی ندارند در انتخابات شرکت نمی‌کنند. واقعیت این است که هیچ امکانی برای فعالیت اصلاح‌طلبان وجود ندارد مگر انتخابات و اصلاح‌طلبان باید در انتخابات حضور داشته باشد. اصلاح‌طلبان یک سازمان رأیی دارند که در ادوار مختلف به تبع سیاست‌های رفت و برگشتی نباید آسیب ببیند. اگر اصلاح‌طلبان صحنه انتخابات را رها کنند به سازمان رأی‌شان آسیب خواهند زد و احیای این سازمان رأی کار سختی نیست؛ اشتباهی که در انتخابات سال۹۸ و تقریبا در سال ۱۴۰۰ مرتکب شدند».

او ادامه داد: «‌همین حالا و به رغم بضاعت محدود اصلاح‌طلبان به ویژه با کم ‌ثبت‌نام کردن چهره‌های شاخص اما با همین شرایط هم اصلاح‌طلبان می‌توانند در تهران و دیگر شهرهای بزرگ لیست بدهند».

این نماینده پیشین مجلس بیان کرد: «به نظر آقای مطهری می‌تواند سرلیست اصلاح‌طلبان در تهران باشد. مشکل این است که شاید در تهران مشارکت پایین باشد اما اگر چنین هم باشد مثلا آقای مطهری باید از ادامه رقابت انتخاباتی کنار بکشد یا اصلاح‌طلبان نباید لیست بدهند؟ خب اینکه منطقی نیست. از طرفی لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان ائتلافی خواهد بود زیرا اصلاح‌طلبان این قدر نیرو ندارند که بتوانند همه نفرات لیستشان را مطلقا اصلاح‌طلبان سرشناس بگذارند؛ بنابراین لیست احتمالی متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالی‌ها و احیانا نزدیکان آقای لاریجانی باشد».

وکیلی گفت: «یک مشکل دیگر هم وجود دارد و آن اختلافاتی است که درون جبهه اصلاحات مشاهده می‌شود تا جایی که اکنون شاهد انشعاباتی هستیم. برخی احزاب مانند کارگزاران، اعتماد ملی، مردم‌سالاری و ندای ایرانیان قائل به شرکت در انتخابات‌اند و طیفی که رئیس‌جبهه اصلاحات هم، هم‌حزبی آنهاست، ساز دیگری می‌نوازد. در سال۹۸ هم‌همین ساز ناکوک را نواخت و باعث شد که اصلاح‌طلبان به وحدت نرسند. در مجموع من تصور می‌کنم اصلاح‌طلبان نمی‌توانند اقلیت قابل توجهی را در مجلس شکل بدهند اما احتمال می‌رود که بتوانند ۲۰ الی ۳۰ نفر افراد متفاوت را وارد مجلس کنند».

در همین حال محمدباقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه که از تهران نامزد انتخابات مجلس شده، در نشستی خبری گفت: احتمال لیست مشترک با اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل وجود دارد.

او با بیان این‌که «برای کاستن نارضایتی‌ها دو روش مدنی و نافرمانی مدنی وجود دارد» خاطرنشان کرد: اعتدال و توسعه نه روش انفعال و نه روش اعتراض را در این مرحله برای کاستن نارضایتی‌ها مناسب نمی‌داند. ما به روش مدنی اعتقاد داریم و انتخابات فرصتی است که از ابزار هرچند تضعیف شده مجلس برای کمک به مردم استفاده کنیم. تا جایی که برای ما امکان دارد از طریق مجلس برای تامین خواسته‌های ملت استفاده می‌کنیم. وی گفت: مجلس اختیارات بیشتری از رئیس‌جمهور دارد. رئیس‌جمهور نمی‌تواند مجلس را منحل کند اما مجلس می‌تواند رئیس‌جمهور و وزرا را عزل کند. از منظر قدرت ملی، مجلس بر رئیس‌جمهور اولی است و اختیار بیشتری دارد و به همین جهت نمی‌توان از چنین قدرت ملی برای تصمیم‌گیری به نفع خواسته مردم استفاده نکرد بنابراین انتخابات را بسیار جدی دنبال می‌کنیم.

وی گفت: انتظار ما از مجلس این بود که از این اختیار خود استفاده می‌کرد که آیا ۵/۲ میلیون شغلی که وعده داده شده بود، ایجاد شد؟ ۲/۵ میلیون مسکن وعده داده شده ایجاد شد؟ آیا وعده کاهش تورم به نصف محقق شده است؟ آیا تورم ۴۳ درصدی که توسط مرکز آمار اعلام شد، توجه شد؟ آیا توجه شد که تورم سالانه گوشت بیش از ۹۴ درصد است؟ آیا مجلس می‌داند کارمندان و بازنشستگان در چه شرایطی هستند؟

وی خاطرنشان کرد: حزب اعتدال و توسعه با اعتقاد بر این‌که می‌تواند بخشی از نارضایتی‌های مردم را در مجلس دنبال کند، در انتخابات شرکت کرده است و با اعضای خود و افراد همسوی تایید صلاحیت شده در حوزه‌های مختلف حضور خواهد داشت.

وی گفت: حزب اعتدال و توسعه و برخی احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرای معتدل با شفافیت و صداقت وارد میدان شده‌اند. اعتدال و توسعه یک سعی تبلیغی برای برخورداری از مشارکت تشکل‌های صنفی هم داشت. جمع بازنشستگان کشور بیش از ۶ میلیون نفر و با خانواده‌های خود تا ۲۰ میلیون نفر را تشکیل می‌دهند. باید این خانواده‌ها را برای شرکت در انتخابات تشویق کرد. احزاب باید خواسته‌های آن‌ها را نمایندگی کنند. فراکسیونی باید در این زمینه در مجلس تشکیل شود.

نوبخت خاطرنشان کرد: با برخی احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرای معتدل جلسه داریم و قرار شد با هماهنگی در هر حوزه‌ای که این احزاب افراد مطمئن دارند، بر آن‌ها تمرکز کرده و با یکدیگر رقابت نکنیم؛ بنابراین احتمال لیست مشترک وجود دارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نامه‌ای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top