تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/11/15 - 09:11
کد خبر: 495436

اقتدار فضایی ایران طی ۲ سال با ۱۱ پرتاب موفق

اقتدار فضایی ایران طی ۲ سال با ۱۱ پرتاب موفق

روز ملی فناوری فضایی از ۱۴ بهمن۱۳۸۷ و پس از پرتاب موفق ماهواره امید در تقویم ملی کشور جای گرفت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز گذشته در مراسمی با حضور ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سردار حجت‌الله قریشی جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران در پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد. همزمان با این مراسم، نمایشگاهی از دستاوردهای ملی فضایی کشور که در سال‌های اخیر رشد چشمگیری نیز داشته است، برپا شد. در این مراسم حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی کشور دستاوردها و گزارش پیشرفت صنعت فضایی در دولت سیزدهم را ارائه کرد. در ادامه نیز گزارشی از پیشرفت‌های صنعت‌ماهواره‌برهای سوخت جامد و تبیین سیاست‌ها و راهبردهای دولت سیزدهم برای شتاب‌بخشی به توسعه صنعت فضایی کشور ازجمله برنامه‌های این مراسم بود.

اقتدار با ثریا و مهدا

در نمایشگاهی که به موازات مراسم روز ملی فناوری فضایی برقرار شده بود، ماکت‌های برخی ماهواره‌های ساخته شده توسط فناوران کشور ازجمله ماهواره ثریا و ماهواره مهدا، ۷سامانه مربوط به آتش‌سوزی، محیط‌زیست و پایش سطح آب برخی محصولات این نمایشگاه به شمار می‌آیند. دو ماهواره ثریا و مهدا اوایل بهمن‌ماه توانستند پیشرفت جمهوری اسلامی در برنامه‌های فضایی را به رخ بکشند. اول بهمن ماهواره ثریا که با پرتابگر قائم۱۰۰ به فضا پرتاب شد توانست رکورد جدیدی بزند و در مدار ۷۵۰کیلومتری زمین قرار گرفت. در روز ۸بهمن نیز ماهواره‌بر سیمرغ که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است، ماهواره مهدا و دو محموله تحقیقاتی را از پایگاه امام‌خمینی(ره) با موفقیت در مدار بیضوی با ارتفاع کمینه ۴۵۰کیلومتر و ارتفاع بیشینه ۱۱۰۰کیلومتری زمین تزریق کرد.

۱۱ پرتاب در دولت سیزدهم

طبق گزارش‌های ارائه شده در این مراسم، تاکنون در دولت سیزدهم ۱۱پرتاب ماهواره انجام شده است و تا پایان سال این تعداد افزایش خواهد یافت. در ابتدای دولت و زمانی که رئیس‌جمهور تصمیم گرفت پس از قریب به ۱۱سال نخستین جلسه شورای‌عالی فضایی را برگزار کند، این نوید داده شد که قرار است به صنعت فضایی توجه ویژه شود. تعداد ماهواره‌های در حال ساخت در ابتدای دولت سیزدهم، ۸عدد بود که در پایان سال۱۴۰۱ این تعداد به ۱۲ماهواره رسید و تا پایان سال۱۴۰۲ تعداد ماهواره‌های در دست ساخت به عدد ۳۰ می‌رسد.

همچنین پس از آغاز به‌کار دولت سیزدهم طراحی و ساخت سه ماهواره به پایان رسید و آماده پرتاب بود که در پایان سال۱۴۰۱ تعداد ماهواره‌های آماده پرتاب به ۸عدد رسید و این عدد برای سال۱۴۰۲ به ۱۲عدد می‌رسد. تعداد پرتاب‌های تحقیقاتی سری ماهواره‌های سیمرغ، ذوالجناح، قاصد و قائم در ابتدای دولت سیزدهم ۶پرتاب بود که در پایان سال۱۴۰۱ این تعداد به ۱۱عدد رسیده است.

احیای دوباره شورای‌عالی فضا

با احیای شورا عالی فضا، توجه جدی به صنعت فضایی معطوف شد. حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی نیز در این مراسم، درباره عملکرد حوزه فضا گفت: موفقیت ایران در تزریق چندگانه ماهواره در مدار با فناوری ایرانی، ثبت رکورد جدید در ارتفاع پرتاب، ۱۱ پرتاب در ۲ سال از مهم‌ترین گام‌هایی است که کشور در ۲ سال اخیر در حوزه فضایی برداشته است. سالاریه با بیان اینکه ماهواره‌های «ظفر۲» و «ناهید۲» در سال آینده پرتاب خواهند شد، بیان کرد: پرتاب ماهواره خورشید آهنگ از پایگاه چابهار نیز در دستور کار قرار دارد تا به واسطه آن بتونیم پرتاب موفق در مدارهای بالا را به‌دست بیاوریم. او همچنین بلوک انتقال مداری سامان۱ را از دیگر برنامه‌های سازمان فضایی ایران در سال آینده اعلام کرد و گفت: این سامانه ماموریت انتقال محموله‌ها تا ۱۰۰ کیلوگرم را دارد. این سامانه مسیر ما را تا رسیدن به مدار ژئو هموار می‌کند. این سامانه در مرحله تست‌های سیستمی است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top