تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/11/15 - 15:27
کد خبر: 495492

لایحه ساماندهی پهپادهای غیرنظامی به مجلس ارسال شد

لایحه ساماندهی پهپادهای غیرنظامی به مجلس ارسال شد

رئیس جمهور لایحه ساماندهی پهپادهای غیر نظامی را برای بررسی و تصویب در مجلس شورای اسلامی به صورت عادی به رئیس قوه مقننه ارسال کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور طی نامه ای به محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی لایحه ساماندهی پرنده های هدایت پذیر از دور (پهپاد) غیر نظامی را در ۲۷ ماده که در جلسه ۲۲ آذر امسال هیأت وزیران به پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروی‌های مسلح به تصویب رسیده بود را برای بررسی و تصویب در مجلس به صورت عادی ارسال کرد.

در مقدمه توجیهی این لایحه لزوم ساماندهی پهپادهای غیر نظامی با توجه به نیاز روزافزون آنها در صنعت، کشاورزی، خدمات و علم و فناوری با توجه به امکان استفاده دو گانه از این وسایل پرنده گوشزد شده است.

برخی مواد این لایحه به این شرح است:

- پهپادهای غیر نظامی در مواردی چون تصویربرداری، امداد و نجات، راه و شهرسازی، محیط زیست، پست و ارتباطات، اکتشاف معادن، کنترل خطوط آب، گاز، برق و راه آهن، مدیریت بحران و بلایای طبیعی و ... استفاده می شود.

حداکثر ارتفاع پهپادهای غیر نظامی ۵۰۰ متر از سطح زمین است.

- پهپادهای ورزشی و تفریحی نیز تا ارتفاع حداکثر ۱۰۰ متر و شعاع گردش یک کیلومتری و پهپادهای اسباب بازی با وزن ۲۰۰ گرم، شعاع گردشی ۱۰۰ و ارتفاع ۵۰ متری و رزولوشن ۴۸۰ مگاپیکسل دوربین های نصب شده روی آنها نیز وسیله پرنده محسوب می شوند ولی پهپادهای اسباب بازی مشمول این قانون نخواهند بود.

- مسئولیت دبیرخانه صدور مجوز فعالیت، تولید یا واردات پهپادهای غیر نظامی با سازمان هواپیمایی کشوری است. کارگروه مربوطه نیز شامل وزارت خانه های راه، صمت، دفاع، کشور، اطلاعات و نیز قرارگاه پدافند هوایی خاتم، اطلاعات سپاه، فراجا، ستاد کل نیروهای مسلح و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواهد شد.

- واردات پهپاد غیر نظامی و قطعات آن ممنوع است مگر در مواردی که مشابه داخلی نداشته و با هماهنگی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برای انتقال فناوری انواع خارجی این وسیله پرنده باشد.

- واردات و صادرات پهپاد و قطعات آن بدون اخذ مجوزهای مربوطه، قاچاق کالا محسوب می شود و مرتکبان آن مشمول جرایم مندرج در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز می شوند. خرید و فروش پهپاد های غیر نظامی که اسناد مالکیت نداشته باشند، مشمول جرایم مندرج در قانون تعزیرات می شوند.

- پرواز پهپادهای غیر نظامی بدون اخذ مجوزهای مربوطه ممنوع بوده و علاوه بر توقیف وسیله پروازی با مالک آن نیز برخورد می شود. در صورتی که پرواز بر فراز مناطق ممنوعه دارای رده حفاظتی شود، مرتکب این تخلف به اتهام جاسوسی متهم خواهد شد و مالک پهپاد بالفاصله به مراجع قضایی تحویل داده می شود.

- بیمه مسئولیت مدنی شخص ثالث پهپادها از سوی مالکان آنها الزامی است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
کدام دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top