تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/11/24 - 02:05
کد خبر: 496397

چندین راهکار طلایی جهت نگهداری از قالی و قالیچه‌

چندین راهکار طلایی جهت نگهداری از قالی و قالیچه‌

یکی از مهم‌ترین روش‌های نگهداری از قالی و قالیچه‌ها شستشوی به موقع و مستمر است. در واقع شما باید هر چند مدت یکبار (هر ۶ ماه یا یکسال یکبار) باید فرش‌ها را بشویید تا تمیز شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ قالی و قالیچه‌ها جزء مهمی از هر خانه هستند که دکوراسیون منزل را زیباتر می‌کنند. به همین منظور فرش در فرهنگ‌های مختلف به ویژه ایرانیان نقش مهمی در زیباتر شدن دکوراسیون داخلی منازل دارند. امروزه با توجه به شرایط اقتصادی نابسامان، نگهداری از فرش‌ها بسیار مهم است. چرا که در صورت آسیب، خرید قالی یا قالیچه‌ نو سخت و دشوار خواهد بود. به همین منظور باید برای محافظت از فرش‌ها به برخی نکات و پارامترهای مهم توجه کنید. یکی از مهم‌ترین نکات برای حفظ سلامت فرش، شستشوی به موقع و بهره از خدمات قالیشویی‌های معتبر نظیر قالیشویی آبیک است.

اهمیت نگهداری از قالی و قالیچه

امروزه قالی و قالیچه‌ها تنوع بسیار بالایی دارند. به همین منظور شما بسته به سلیقه و نیاز می‌توانید فرش خود را در هر رنگ، نقش، سایز، الیاف و تراکمی خریداری کنید. برای بافت هر نقش و نگار کوچکی روی قالی، افراد بسیاری زمان می‌گذارند، به همین منظور فرش‌ها از گذشته تا به امروز ارزش مادی بالایی دارند. به همین دلیل نگهداری و محافظت از قالی‌ها مزیت‌های معتددی همچون حفظ زیبایی، جلوگیری از کثیف شدن و پوسیدگی، جلوگیری از خراب شدن، افزایش طول عمر و... را دارد. پس برای شستن این کالای ارزشمند باید حتما از خدمات قالیشویی‌های مطمئن و معتبر نظیر قالیشویی تاکستان بهره بگیرید.

راهکارهای طلایی برای نگهداری از قالی و قالیچه‌ها

همانطور که در بالا نیز مطالعه کردید؛ نگهداری و محافظت از قالی و قالیچه‌ها می‌تواند اهمیت و ارزش بالایی داشته باشد. به عنوان مثال شستشوی به موقع و درست و همچنین بهره از خدمات قالیشویی نظرآباد می‌تواند طول عمر و ماندگاری فرش را افزایش دهد. برخی از راهکارهای طلایی وجود دارند که شما با بهره از آنها می‌توانید همیشه از قالی و قالیچه‌های خود محافظت کنید. برخی از این راهکارها عبارتند از:

تمیز کردن مستمر

یکی از نکات مهم در نگهداری فرش‌ها تمیز کردن مستمر و نظافت به موقع آنها است. در واقع شما باید در سریع‌ترین زمان ممکن هر گونه آلودگی و گردوغبار را از روی قالی و قالیچه‌ها از بین ببرید. جاروبرقی کشیدن روی سطح فرش علاوه بر زدودن گردوغبار و آلودگی از روی فرش موجب زیباتر شدن آن نیز می‌شود. البته برای جاروکشیدن روی فرش باید به نکات زیر نیز توجه کنید. چرا که در صورت عدم رعایت نکات زیر امکان هرگونه آسیبی به فرش وجود دارد:

  • جاروبرقی را باید هم جهت با خواب فرش روی سطح قالی یا قالیچه بکشید.
  • عدم فشار زیاد
  • از سرمناسب جاروبرقی برای جارو کشیدن روی سطح فرش استفاده کنید.

پاک کردن لکه‌ها

احتمالا بارها برای شما هم پیش آمده حین غذا خوردن یا نوشیدن یک نوشیدنی مقداری آن ناخواسته روی فرش بریزد و سبب لکه شدن قالی یا قالیچه‌های شما شود. لکه‌ها علاوه بر کثیفی، سبب زشت شدن و آسیب دیدن فرش می‌شوند. به همین منظور شما باید به محض ریختن مواد خوراکی یا غیرخوراکی روی فرش به سرعت با بهره از روش‌های مختلف و اصولی برای از بین بردن آن اقدام کنید.

محافظت در برابر رطوبت

رطوبت یکی از اصلی‌ترین دشمنان قالی و قالیچه‌ها است. رطوبت می‌تواند موجب بیدخوردگی و پوسیدگی فرش و همچنین تغییر رنگ و بافت آن شود. به همین منظور شما باید برای محافظت از فرش‌ها آنها را از رطوبت دور کنید. در صورت احساس رطوبت روی فرش سریعا به فکر خشک کردن اصولی و درست فرش‌ها باشید.

محافظت در برابر حشرات و حیوانات

وجود برخی حشرات و حیوانات موذی، قالی و قالیچه‌ها را دچار آسیب می‌کند. چرا که برخی از حشرات بافت فرش را می‌خورند و یک ناحیه از قالی را از بین می‌برند. در نتیجه زیبایی آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بید یکی از مهم‌ترین دشمن فرش‌ها است. باید برای محافظت از فرش آن را از بیدزدگی دور کنید.

چرخش قالی

سعی کنید هر چند مدت یکبار قالی و قالیچه‌های خود را بچرخانید. این کار سبب می‌شود تا قسمت‌های مختلف فرش به یک اندازه زیر ترافیک رفت و آمد باشد. در این حالت شما از فرش‌ها به صورت یکنواخت استفاده خواهید کرد. چرا که در غیراینصورت ممکن است برخی از قسمت‌های پرتردد فرش دچار پوسیدگی و سائیدگی شود. بنابراین برای جلوگیری از پاره شدن و تغییر رنگ یک ناحیه مشخص از فرش، سعی کنید فرش‌ها را بچرخانید.

عدم قرار گرفتن قالیچه زیر فشار

برای محافظت از قالی و قالیچه از گذاشتن اجسام سنگین روی آنها جدا خودداری کنید. چرا که در این حالت امکان هر گونه آسیب، پارگی و سوراخ وجود خواهد داشت. علاوه بر اجسام سنگین، روی فرش به هیچ عنوان اجسام با پایه تیز نیز نباید قرار دهید. چرا که در این حالت امکان پارگی و سوراخ شدن وجود خواهد داشت.

عدم قرار دادن در معرض نور خورشید

فرش‌ها با قرار گرفتن زیر نورخورشید ضدعفونی می‌شوند اما برای مدت زمان کوتاه باید آنها را در معرض نور آفتاب قرار دهید. چرا که در غیراینصورت قالی و قالیچه‌ها دچار تغییر رنگ شده و زیبایی و جذابیت آنها را از دست می‌رود. معمولا آفتاب‌ سوختگی و تغییر رنگ ناشی از نور خورشید روی فرش‌ها ماندگاری به نسبت بالایی دارند و برای از بین بردن آنها باید هزینه زیادی را پرداخت کنید.

شستشوی به موقع و اصولی

یکی از مهم‌ترین روش‌های نگهداری از قالی و قالیچه‌ها شستشوی به موقع و مستمر است. در واقع شما باید هر چند مدت یکبار (هر 6 ماه یا یکسال یکبار) باید فرش‌ها را بشویید تا تمیز شوند. برای شستشوی فرش‌ها می‌توانید از خدمات قالیشویی‌ها بهره بگیرید. برای این منظور کافیست با یک قالیشویی معتبر نظیر قالیشویی نظرآباد، قالیشویی تاکستان یا قالیشویی آبیک تماس بگیرید تا متخصصین این شرکت‌ها در محل حضور پیدا کنند و فرش‌های شما را برای شستشو به شرکت منتقل کنند.

یادداشت پایانی

همانطور که مطالعه کردید؛ شستن قالی و قالیچه‌ها می‌تواند سبب افزایش طول عمر آنها شود. به همین منظور شما برای محافظت از فرش‌ها باید حتما به نظافت آنها اهمیت بدهید. برای شستشوی قالی‌ها می‌توانید به صورت سنتی خودتان اقدام کنید یا برای راحتی و آسایش خاطر خود از خدمات قالیشویی‌ها بهره بگیرید. فراموش نکنید در روش شستشوی سنتی امکان آسیب به فرش وجود دارد. اما این در حالیست که در روش قالیشویی امکان آسیب تقریبا وجود ندارد. البته باید به این نکته توجه کنید که در انتخاب قالیشویی توجه کنید و از شرکت‌های معتبر خدمات دریافت نمایید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رافائل گروسی برای پزشکیان پیام فرستاد +جزئیات
ساعات فعالیت بانک‌ها برای شنبه و یکشنبه اعلام شد
واکنش کنعانی به اتهام‌زنی اسرائیل علیه ایران در مورد المپیک
دادگستری استان تهران: این داروها را مصرف نکنید
حضور شهردار تهران در محل فرونشست خیابان ولی‌عصر(عج)
حضور شهردار تهران در محل فرونشست خیابان ولی‌عصر(عج)
ایمن سازی ترکیدگی لوله آب در خیابان ولیعصر به سرعت در حال انجام است
حمله آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن
در انتظار آمدن «چریک»
حضور فرستاده ویژه نخست‌وزیر ژاپن در مراسم تخلیف پزشکیان
وضعیت خودرو ها در جاده امامزاده داوود بعد از ریزش کوه
بی‌اعتنایی ترامپ به نتانیاهو سوژه رسانه‌ها شد
مجلس بر تداوم سیاست خارجی انقلابی دولت شهید رئیسی اصرار دارد
۵ گل آبی در اولین بازی فصل استقلال و گلسازی یامگا
همکاری استقلال و رضاوند تمدید شد
اردوی پرسپولیس در هلند لغو شد؟
مرحله نهایی المپیاد علمی دانشجویی کشور فردا برگزار می‌شود
امکان تسویه خرید شمش طلا با تغییر ساعت کاری بانک‌ها‌
۴۲ هزار میلیارد تومانِ دیگر به گندم‌کاران پرداخت می‌شود
دیدار نمایندگان اردبیل در مجلس با مسعود پزشکیان
پزشکیان: هر تلاشی برای حمایت از ورزشکاران انجام خواهم داد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top