تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/11/25 - 17:26
کد خبر: 496602

رحیم‌پور‌ازغدی:

چاپ مقالات ISI تولید علم نیست

 چاپ مقالات ISI تولید علم نیست

یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: به اشتباه ثبت مقالات در ISI را علم می‌دانیم، در حالی که تولید علم زمانی اتفاق می‌افتد که بتواند مشکلات علمی و عملی جامعه را رفع کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، حسن رحیم‌پور‌ازغدی امروز در همایش بین‌المللی مرجعیت علمی در عصر ظهور که به همت دانشگاه آزاد اسلامی در مشهد برگزار شد به نقد تمدن‌سازی در عصر ظهور پرداخت و اظهار داشت: بشریت باید به بلوغ برسد تا زمینه ظهور آماده شود و هیچ زمان نمی‌توانیم بگوییم که الان در عصر ظهور هستیم، چرا که در روایات داریم که خود صاحب‌الزمان نیز از زمان دقیق ظهور اطلاع ندارند.

وی با اشاره به حدیث پیامبر اسلام(ص) که فرمودند: بودن یا نبودن در عصر ظهور شرط رستگاری نیست، تصریح کرد: چنان رفتار کنید که گویی در عصر ظهور هستید و هر فردی که در عصر غیبت در مسیر توحید و عدالت و رشد امت اسلام تلاش کند، ارزشش 50 برابر اصحاب پیامبر(ص) است و در نتیجه عصر ظهور برای کل بشریت برکت و نعمت است؛ با این حال فکر نکنید اگر در عصر ظهور نباشیم نیاز به تلاش نیست بلکه هر شخص باید به وظایف انسانی خود به درستی عمل کند و امیدواریم این امر ظهور اتفاق افتد لذا همه چیز را نباید مشروط به آن بدانیم و قبل از آن مسیر کمال را طی کنیم.

رحیم پورازغدی گفت: در زمان ظهور همه حکومت‌ها یا اصلاح و یا سرنگون می‌شوند و بشر باید آماده ظهور باشد تا بگوییم اکنون در عصر ظهور هستیم، اما امیدوار و منتظر ظهوریم و باید بدانیم که آنچه اهمیت دارد، عصر حضور است چرا که امام زمان(عج) اگر ظاهر نیستند همیشه حاضر و شاهد هستند. بنابراین نباید همه چیز را مشروط به عصر ظهور بدانیم بلکه باید به وظایف خود عمل کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اکنون نسبت به 500 سال پیش عصر برای ظهور مساعدتر است، افزود: امروز جهانی اندیشیدن و جهانی عمل کردن روشن‌تر و برجسته‌تر شده است که این امر در 200 سال قبل مفهوم جهانی اندیشیدن کدر و نامفهوم بود و از این نظر می توان گفت مقدمه ای برای ظهور صورت گرفته است. حضرت مهدی(عج) رهبر انقلاب بزرگ تاریخ است و قبل از رهبر انقلابی، رهبر انسانی است، لذا باید برای تمدن‌سازی مقاصد انسانی را در نظر بگیریم.

رحیم‌پورازغدی مبحث تمدن‌سازی و مرجعیت علمی در دانشگاه‌ها را مورد نقد قرار داد و تأکید کرد: اشتباهی که در مرجعیت علمی پیش آمده این است که ثبت مقالات در ISI را علم می‌دانیم، در حالی که این لزوما علم نیست و تولید علم زمانی اتفاق می‌افتد که بتواند مشکلات علمی و عملی جامعه را رفع کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هنوز تمام متون و کتاب‌های علمی ما ترجمه است، خاطرنشان کرد: چرا متون علمی فقط ترجمه می‌شود و حتی هیچ نقدی صورت نمی‌گیرد؟ وقتی تولید علم از ترجمه سبقت بگیرد آن هنگام به تولید علم و تمدن‌سازی دست می‌یابیم؟! وقتی معیار دست خودمان نیست و از متون ترجمه استفاده می‌کنیم، این خلاف تمدن‌سازی است که در چارچوب دیگران تمدن‌سازی کنیم این امر کارگری علم است نه تولید علم.

وی ادامه داد: اغلب دکترای جامعه ما به از بیماری و بیچارگی مردم بهره می‌برند، پس ما برای خودمان شغل ایجاد می‌کنیم نه جامعه، چون شرط ارتقاء این است که مشکل جامعه را حل کنید چه مشکل مادی باشد، چه معنوی. باید بدانیم در جامعه به چه دردی می‌خوریم و به این سؤال پاسخ دهیم که اگر نبودیم کجای دنیا خراب می‌شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: باید یاد گرفت چطور در کویر کشاورزی کنیم، ولی هنوز هیج کس تکلیف خود را نمی‌داند و ما محصولاتی تولید می‌کنیم که برای مصرف یک سال بیش از حد است و فاسد می‌شود و سال بعد کمبود همان محصول را داریم. ما دکترای محیط زیست داریم اما آلودگی هوا در شهرهای ما موج می‌زند، دکترای رشته‌های مختلف بازرگانی، بانکداری و کشاورزی و ... فراوانی در کشور داریم اما به درد جامعه نمی‌خورند و اکثر خروجی‌های نظام آموزش و پرورش ما به درد نمی‌خورند چرا که هیچ مهارتی ندارند.

وی با تأکید بر اینکه حوزه کارآمد، حوزه‌ای است که به مسؤلیت‌های خودش عمل کند، اذعان کرد: اکثر طلبه‌های ما فاضل هستند اما به درد جامعه نمی‌خورند و نمی‌دانند چطور موضوعات مختلف را بیان کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌های ما دانشگاه تولید مدرک شده است، نه تولید علم، متذکر شد: البته این به معنای ندیده شدن نیست چرا که از همین دانشگاه‌ها هزاران دانشجو و استاد معتکف شده اند و اخلاق انسانی ترویج یافته است اما باید بدانیم چند درصد از متخصصین ما پول پرست نیستند و با درد مردم مسابقه نمی‌گذارند؟ ما باید بدانیم امام زمان(عج) به مدیرانش چنان سخت می‌گیرند که از پذیرش مسؤلیت پشیمان می‌شوند؛ امام رضا(ع) فرمودند: فرجی که ما منتظر آنیم اول سختی ما و آسانی توده مردم است، این راحتی بعد از فرج برای توده‌هاست نه مسؤلان و نخبگان.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: دانشگاه تمدن‌ساز و منتظر مهدی(عج) دانشگاهی است که هدفش با هدف صاحب‌الزمان یکی باشد که همان تربیت انسانی و رشد علمی است. ما اگر منتظر هستیم باید انسان تربیت کنیم، دانشمند تربیت کردن کافی نیست، چرا که دانشمندان دو گروهند دانشمندان حیوان و دانشمندان انسان و اکثر دانشمندان انسان نیستند و به فکر منافع خود هستند.

رحیم‌پورازغدی با اشاره به روایت امام خمینی(ره) گفت: بزرگترین خادمان کشور و بزرگترین خائنان از حوزه و دانشگاه بیرون می آیند و بزرگترین جنایت‌ها در دانشکده‌های علوم انسانی و لابراتوارهای شیمی و فیزیک بود که تبدیل به بمب هسته‌ای شد و این سلاح‌ها و تکنولوژی رسانه‌ای محصول دانشمندان حیوان است. بنابراین بدترین و بهترین مردم دنیا دانشمندان هستند و بیشترین خدمات و صدمات از حوزه و دانشگاه است همانطور که مرحوم امام خمینی(ره) و آیت‌الله کاشانی و مطهری و... از حوزه بیرون آمدند؛ آخوند فاسد هم از حوزه بیرون آمد، بمب شیمیایی و فاشیسم و کمونیسم هم از دانشگاه بیرون آمد و صنعت و بهداشت و.. نیز از دانشگاه ظهور پیدا کرد. عصر ظهور، عصر مبارزه با مفت‌خوری، بیکاری و ریخت‌و‌پاش‌های اقتصادی است؛ انتظار فرج خود نوعی فرج است و حرکت در جهت جامعه امام زمانی است و معلوم همه علوم یکی است و آن انسان و جهان است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به روایات دینی که اگر کسی به علم دست یابد، دستی قوی دارد، خاطرنشان کرد: در عصری که زندگی می‌کنیم عصر ظهور است و اگر به کلام ائمه(ع) تأسی جوییم می‌توانیم مسیر علم و دانش را طی کنیم و مرجعیت‌ساز بوده و تمدن‌آفرینی کنیم.

محسن مرادی نیز در این نشست طی سخنانی اظهار داشت: بخشی از رسالت دانشگاه، ترویج و تعمیق باورهای دینی و معارف اهل بیت(ع) تعریف شده است. دانشگاه آزاد مشهد متولی همایش مرجعیت علمی در عصر ظهور شد که مقالات وزین و ارزشمندی به دبیرخانه ارسال شد و داوری‌ها صورت گرفت.

وی تأکید کرد: ما مجری منویات مقام معظم رهبری مبنی بر الزامات جریان‌سازی فکری مرجعیت علمی هستیم و باید آسیب‌شناسی و نگاشت نهادی و علمی در همایش‌ها انجام شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان اینکه در استان خراسان رضوی دارای 17 واحد دانشگاهی هستیم، متذکر شد: بیش از 77 هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند که قریب به 32 درصد از جمعیت آموزش عالی انسانی است و در کنار این دانشجویان فرهیخته بیش از هزار استاد مشغول آموزش هستند.

مرادی  با اشاره به مقالات همایش مرجعیت علمی در عصر ظهور گفت: این همایش در تابستان با حضور 50 نفر از دانشمندان از 7 کشور جهان از جمله انگلیس، فرانسه، الجزایر، پاکستان و عراق آغاز شد و 136 مقاله ارسال شده که از این بین 86 مقاله پذیرفته شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top