تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/11/26 - 16:45
کد خبر: 496704

یک تشکل دانشجویی: مشارکت حداکثری در انتخابات، بساط ویزاهای کانادا را جمع می‌کند

یک تشکل دانشجویی: مشارکت حداکثری در انتخابات، بساط ویزاهای کانادا را جمع می‌کند

اشتباه اسحاق قالیباف، نباید به قهر با صندوق رأی و ناکارآمد نشان دادن سازوکارهای نظارت بر انتخابات که اشتباهات به مراتب بزرگتری هستند، منتهی شود.

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس، در واکنش به حواشی تلاش اسحاق قالیباف برای دریافت اقامت دائم کانادا و حواشی مربوط به آن، یک بیانیه صادر کرده است. متن این بیانیه به شرح زیر است:

                                                                                                 بسم الله الرحمان الرحیم

انتشار خبر درخواست اسحاق قالیباف، فرزند رئیس مجلس شورای اسلامی برای دریافت اقامت دائم کانادا، در روز گذشته، به نقل محافل تبدیل شده است. گرچه هنوز وی نتوانسته ویزای کانادا را کسب نماید، اما نفس اقدام فرزند یکی از مقامات عالی‌رتبه نظام جمهوری اسلامی برای دریافت ویزای این کشور معاند، خبر تلخی است. در این باره، چند جمله قابل عرض است:

1-  اقدام ناپسند فرزند یکی از نمایندگان مجلس، نمی‌تواند شاخص مناسبی برای ارزیابی عملکرد مجلس شورای اسلامی باشد. در یازدهمین دورۀ مجلس، در دو حیطه قانونگذاری و نظارت، اقدامات متعددی صورت گرفته است که آحاد جامعه، حق حمایت یا انتقاد از آن‌ها را دارند؛ اما اگر چهارسال عملکرد 290 نمایندۀ مجلس را براساس اقدام غلط آقای اسحاق قالیباف، زیرسوال ببریم، حتماً دچار خطای تحلیلی شده‌ایم. 

عملکرد یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باید براساس شاخص‌های کلان نظیر شفافیت، اصلاح ساختار بودجه، تحول نظام اداری، تقویت امنیت ملی، بهبود محیط کسب‌وکار، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، مهار تورم، رشد تولید، حمایت از اصناف و ...، ارزیابی شده و به نمایندگان، نمرۀ رد یا قبولی داده شود. 

2-  پس از انتشار این خبر، جهت‌گیری برخی رسانه‌ها، تهییج مردم برای عدم مشارکت در انتخابات بوده است. چنین کنش‌هایی از سوی حامیان تحریم انتخابات، بسیار غیرمنطقی به نظر می‌رسد؛ چرا که «مشارکت در انتخابات» در نظام‌های مردم‌سالار، بهترین مسیر برای تغییر اشخاص و روندها است. به عبارت دیگر، چه در صورتی‌که مردم به هر دلیلی، از عملکرد یک نماینده یا جریان سیاسی، به ستوه آمده‌اند و چه در حالتی‌که خواهان تداوم حضور آن شخص و جریان سیاسی در مسند قدرت هستند، با حضور در پای صندوق‌های رأی، نظر خود را ابراز می‌‎کنند. 

در ماجرای اخیر، طبیعتاً بخشی از مردم، از تلاش فرزند رئیس مجلس شورای اسلامی برای دریافت اقامت دائم کانادا، گلایه‌ دارند و ممکن است بخواهند با رأی ندادن به نماینده منتخب خود در انتخابات 11 اسفند، وی را مجازات نمایند. همچنین ممکن است گروه دیگری از مردم، نه‌تنها چنین اقدامی را دلیلی برای رأی دادن/ندادن به یک نامزد ندانند، بلکه به دلیل نقش‌آفرینی نماینده مورد نظر در برخی طرح‌ها و لوایح مورد حمایت‌شان، بخواهند به وی، مجدداً رأی بدهند. به هرحال همان‌طور که تاکنون انتخابات حیات یا ممات سیاسی بسیاری از مقامات عالیرتبه نظام را معین کرده است، سرنوشت سیاسی رییس فعلی مجلس شورای اسلامی نیز توسط صندوق رأی مشخص می‌شود.

3- درست یا غلط، اقامت گرفتن فرزند یکی از مقامات سیاسی،  تخلف قانونی و انتخاباتی نیست که از شورای نگهبان، توقع رد صلاحیت وجود داشته باشد اما تعارض شعار و رفتار یک سیاستمدار، حتماً یک پدیده غیراخلاقی است. غیراخلاقی بودن این رخداد، آن هم در شرایطی‌که هنوز اسحاق قالیباف اقامت را دریافت نکرده است، نمی‌تواند دلیل مناسبی برای ناکارآمد جلوه دادن سازوکار نظارت شورای نگهبان بر انتخابات باشد. 

منتقدین این پدیده غیراخلاقی، می‌توانند به افرادی که بستگان نزدیک وی، اقامت دائم در کشورهای دیگر را دارند، رأی ندهند. آن‌ها همچنین می‌توانند نامزدهایی را راهی بهارستان کنند که با وضع قوانین مورد نیاز، از بروز پدیده‌های مشابه جلوگیری نمایند. 

نتیجه آن که، اقدام اشتباه اسحاق قالیباف، نباید به قهر با صندوق رأی و ناکارآمد نشان دادن سازوکارهای نظارت بر انتخابات که اشتباهات به مراتب بزرگتری هستند، منتهی شود. 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top