تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/12/01 - 17:43
کد خبر: 497028

زیدآبادی در نمایشگاه رسانه‌های ایران: شرایط چند‌قطبی هیچ مشکلی را حل نمی‌کند

 زیدآبادی در نمایشگاه رسانه‌های ایران: شرایط چند‌قطبی هیچ مشکلی را حل نمی‌کند

زیدآبادی دربارۀ بعضی از شکست‌ها اتفاق افتاده مانند برجام نیز توضیح داد: نباید بعضی موانع را هم نادیده گرفت. برای مثال در بحث برجام، تا یک‌قدمی رسیدن به نتیجه پیش رفتیم اما جنگ اوکراین و پس از آن جنگ غزه باعث به‌هم‌ریختگی همۀ برنامه‌ها شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، غرفۀ پایگاه خبری انصاف‌نیوز، ظهر امروز (سه‌شنبه، اول اسفند)، میزبان «احمد زیدآبادی» بود. این نشست با این پرسش آغاز شد که در بهار ١۴٠٠ اظهار داشتید اگر اصول‌گرایان به‌صورت یکدست عهده‌دار ادارۀ کشور شوند، شرایط بهتری پیش‌رو خواهد بود. اکنون در سال ١۴٠٢ بازهم روی همین نظر ایستاده‌اید؟ که در پاسخ گفت: بله، بهار ١۴٠٢ که هیچ؛ اگر سال ١٣۶٧ هم این را از من می‌پرسیدید، پاسخ من همین بود. چون حالت دوقطبی‌ای که در حاکمیت پیش می‌آید، از بین رفته و مشکلات کمتری وجود خواهد داشت. چون شرایط چند‌قطبی هیچ مشکلی را حل نمی‌کند.

او ادامه داد: با دولت متکثر به لحاظ عقیده مخالف نیستم؛ اما درصورتی‌که براساس توافق انجام شده افراد بتوانند کاری از پیش ببرند. دوگانگی می‌تواند سقوط را به دنبال داشته باشد اما درصورتی‌که در برخورد افکار مخاف، یک جناح میانه‌رو متولد ‌می‌شود. این سناریو امکان‌پذیر است اما آنچه درباره یکدست شدن حاکمیت گفتم، کماکان پابرجاست.

زیدآبادی دربارۀ بعضی از شکست‌ها اتفاق افتاده مانند برجام نیز توضیح داد: نباید بعضی موانع را هم نادیده گرفت. برای مثال در بحث برجام، تا یک‌قدمی رسیدن به نتیجه پیش رفتیم اما جنگ اوکراین و پس از آن جنگ غزه باعث به‌هم‌ریختگی همۀ برنامه‌ها شد.

این روزنامه‌نگار در پاسخ به این پرسش که با گذشت دوسال‌ونیم از شروع دولت سیزدهم، بعضی عقیده دارند ضعف مفرط در پیش‌برد برجام وجود دارد. از پیش مشخص بود که تیم دولت سیزدهم توان چانه‌زنی ندارد آیا این عدم کارایی درانتخابات هم وجود خواهد داشت؛ گفت: من برای حضور در انتخابات از کسی دعوت نکردم. میانه‌ای هم با انتخابات ندارم. اگر انتخابات صددرصد آزاد هم برگزار شود، باز هم باید پیش‌تغییراتی انجام می‌شود- یا بشود- که به نتیجۀ لازم رسید. اگر نیروهایی که در دولت سیزدهم حضور نداشته باشند، در جایگاه‌های دیگری مانند بسیج، انصار، نیروهای اطلاعاتی و... حضور خواهند داشت. برای مثال به صحبت‌های امیرعبداللهیان پیش از وزارت و اکنون توجه کنید. درحال حاضر به دلیل ملاحضاتی که وجود دارد، نحوۀ بیان او تغییر کرده است.

او ادامه داد: جمهوری اسلامی شبیه به هیچ حکومتی در هیچ جای جهان نیست. بنابراین برای مواجهه با مسائل نیز به شرایط و نیروهای خاصی نیاز است. سناریوی تحول، براساس آنچه به آن اشاره کردم، کم‌هزینه است اما بدون هزینه نیست.

رویارویی با واقعیت در زمینه مسائل مختلف زمانی که افراد در سمت‌های اجرایی قرار می‌گیرند- در زمینۀ بنزین، حقوق بازنشستگان، مسکن، معیشت و...- باعث می‌شود از فضای آرمانی فاصله بگیرند. برای مثال برجام تا یک‌قدمی نتیجه‌گیری پیش رفت اما نتوانستند به نتیجه برسند. پرسش اینجاست که مثلاً دربارۀ برجام فقط عوامل بیرونی – که به آن اشاره شد، مانع از نتیجه‌گیری هستند یا عوامل درونی نیز مهمند؟

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش گفت: سیستم یکپارچه نیست؛ چون دائماً با تهدید روبه‌رو بوده و حس می‌کرده که دیگر زیرپای او را خالی می‌کنند. به همین دلیل به شکل امنیتی درآمده و نیروهایش را بیش از اندازه بسیج کرده است. تا زمانی که مسئولیت برعهدۀ میانه‌روها بود، دائماً در حال نق زدن بودند. حالا که خودشان مسئولیت‌ها را برعهده دارند، می‌بینند که نمی‌توانند بعضی از کارها را انجام دهند

او ادامه داد: در این شرایط نه امکان قطع ارتباط با نیروهای تندرو وجود دارد و نه می‌توان همۀ خواسته‌ها را انجام داد. بنابراین چاره‌ای جز تغییر لحن، تند صحبت کردن و... وجود ندارد. نیروهایی که ایدئولوژی‌شان به هم زدن نظم جهانی بود، حالا در عمل نمی‌توانند بسیاری از کارها را انجام دهند

زیدآبادی در پاسخ به این سئوال که تصور می‌شد در میان اصول‌گرایان جریانی پیش بیاید که تندروها کم‌رنگ شده و میانه‌روها پررنگ‌ شوند اما به عکس این اتفاق افتاد، گفت: ما یک جبهۀ پایداری داریم و یک نیروهای دیگر. جبهۀ پایداری در دورۀ اصلاحات و بعد از آن در سال ١٣٨٨، نیروهای پایداری برای خنثی کردن بود. اما می‌دانند که از حدی فراتر رفتن، باعث فروپاشی می‌شود. بنابراین دربارۀ انتخابات مجلس هم تصور نمی‌کنم که نیروهای تندرو بتوانند تمام مجلس را دراختیار بگیرند.

احمد زیدآبادی در پاسخ به این پرسش که برگزاری نمایشگاه پس از شش‌سال چه دست‌آوردی را برای اهالی مطبوعات در پی خواهد داشت، گفت: برگزاری بعضی مراسم بهتر از برگزار نشدن آن‌هاست. این نکته دربارۀ نمایشگاه مطبوعات امسال نیز صادق است. اما اینکه تصور کنید این نمایشگاه دستاورد خاصی را در پی داشته باشد؛ این‌طور نیست.

بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، که از یک‌شنبه، ٢٩ بهمن آغاز شده، تا فردا (چهارشنبه، دوم اسفند) در مصلی امام خمینی(ره) برپا خواهد بود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top