تاریخ انتشار: شنبه 1402/12/05 - 11:01
کد خبر: 497270

دارندگان چه مدرکی بیشتر بیکار هستند؟

دارندگان چه مدرکی بیشتر بیکار هستند؟

نرخ بیکاری کل کشور به ۷.۶ درصد رسیده؛ اما این شاخص برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، ارقام بالاتری را نشان می‌دهد. دلیل این ماجرا هر چه باشد، قرار است از فروردین سال آینده آئین‌نامه‌ای ابلاغ شود که اشتغال‌زایی برای درس‌خوانده‌های بیکار را اجباری خواهد کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سال‌هاست که به‌واسطه متناسب نبود نیاز بازار کار ایران و آموزش‌های ارائه شده به افراد در نظام آموزش عالی، بازار قادر به جذب افراد تحصیل‌کرده در مشاغل مرتبط نیست و این مسئله در کنار توقع بالاتر فارغ‌التحصیلان از بازار، باعث ثبت رکوردهای بالا در نرخ بیکاری این افراد شده است.

بر اساس آخرین آمارها، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در مقطع کاردانی ۱۰ درصد، مقطع کارشناسی ۱۵.۲ درصد، کارشناسی ارشد ۹.۷ و مقطع دکتری ۳ درصد است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان اظهار کرد: همواره فاصله نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان تا نرخ بیکاری کل تقریباً ۵ تا ۶ درصد بوده هم‌اکنون فاصله این دو نرخ به ۳.۵ درصد رسیده و در حال کمتر شدن نیز است. بر این اساس هم‌اکنون نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان به ۱۱.۴ درصد رسیده که بیانگر افزایش امید بین دانشگاهیان برای یافتن شغل است.

محمود کریمی بیرانوند با اشاره به اینکه عمده چالش در بخش بیکاری فارغ‌التحصیلان مربوط به مقطع لیسانس می‌شود، گفت: بخشی از این بیکاری بابت مهارت است که این قشر بیکارتر از باقی مقاطع هستند زیرا در دانشگاه‌های ما مهارت‌آموزی نداریم.

کریمی بیرانوند تصریح کرد: در حال حاضر قدرت ضمانت دهی ۲۶ صندوق پژوهش و فناوری به میزان ۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. مخاطبان این صندوق هم عمده شرکت‌های استارتاپی مقاطع لیسانس و فوق‌لیسانس هستند. همچنین طرح‌های کارورزی، حق بیمه کارفرمایی داریم که سال آینده منابع تقویت می‌شود.

معاون وزیر کار با اشاره به تمرکز وزارت کار بر اشتغال‌زایی قشر تحصیل‌کرده، افزود: جنبش بورس تحصیلی بخش خصوصی در کشور درحال‌توسعه است؛ یعنی بخش خصوصی در دفترچه کنکور کارجو را در همان مقطع لیسانس بورس می‌کند. همچنین بسیاری از سرفصل‌های نامربوط رشته‌های تحصیلی از دانشگاه‌ها حذف شده است. مراکز جوار دانشگاهی و فنی حرفه‌ای در داخل دانشگاه‌ها نیز رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌اند.

کریمی بیرانوند اظهار کرد: استانداران را برای اولین بار اجبار کردیم که بخشی از تعهدات اشتغال‌زایی را به قشر تحصیل‌کرده اختصاص دهند؛ یعنی اگر استانی می‌خواهد ۳۰ هزار نفر را جذب کند باید ۱۰ هزار نفر از این افراد فارغ‌التحصیل باشند. این آئین‌نامه فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ ابلاغ می‌شود.

او ابراز امیدواری کرد: در سال آینده و با اجرای این آئین‌نامه، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان تک‌رقمی شود یا به محدوده ۱۰ درصد برسد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نامه‌ای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top