تاریخ انتشار: شنبه 1402/12/05 - 12:07
کد خبر: 497287

هشدار مصر به تل‌آویو و واشنگتن

هشدار مصر به تل‌آویو و واشنگتن

منابع مصری از هشدار مقامات این کشور به آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره خطر ادامه جنگ غزه در ماه رمضان خبر دادند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یک منبع آگاه مصری اعلام کرد: مذاکرات برای رسیدن به یک توافق قبل از ماه رمضان در بیش از چند سطح ادامه دارد. طی روزهای اخیر تماس‌های زیادی میان مسئولان مصری، اسرائیلی و آمریکایی برقرار شده است. در این تماس‌ها مصر نسبت به خطر ادامه جنگ غزه در ماه رمضان و انجام عملیات نظامی در شهر رفح هشدار داد.

مسئولان مصری در این تماس‌ها تأکید کردند ادامه عملیات نظامی به طور کلی و انجام عملیات گسترده در رفح در ماه رمضان منطقه را به طور کامل در آستانه انفجار قرار می‌دهد و خطر آن تنها برای رژیم صهیونیستی نخواهد بود بلکه برای تمام کشورهای منطقه خواهد بود.

مسئولان مصری هشدار دادند این مسئله منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی در کشورهای منطقه را با خطری جدی مواجه می‌کند و با ادامه بحران به شکل کنونی با فرا رسیدن ماه رمضان همه با فاجعه روبرو خواهند شد.

جنبش حماس جمعه اعلام کرد هیئت این جنبش با ریاست اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس سفر چند روزه خود به مصر را پایان داد و طی آن دیدارهایی با عباس کامل، رئیس اطلاعات مصر و تعدادی از مسئولان مصری برگزار کرد.

بر اساس بیانیه این جنبش این مذاکرات درباره اوضاع غزه و توقف جنگ و بازگشت آوارگان به شمال غزه بود. همچنین به پرونده تبادل اسرا و طرح رژیم صهیونیستی برای ممانعت از ورود نمازگزاران فلسطینی به مسجد الاقصی در ماه رمضان پرداخته شد.

در این راستا منابع دیپلماتیک غربی در قاهره از تحرکات گسترده اروپایی برای حمایت از موضع میانجیگران مصری و قطری در سایه تلاش دولت آمریکا برای تحقق یک توافق برای آزادی اسرای صهیونیست و آتش بس قبل از ماه رمضان خبر دادند.

به نقل از العربی الجدید، یک دیپلمات غربی گفت: بحران کنونی در این است که اعتمادی به موضع بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای توقف جنگ کنونی وجود ندارد. تلاش‌ها برای آتش بس همچنان ادامه دارد اما فضای سیاسی در اسرائیل نگران کننده است. نتانیاهو درباره تمام مسائلی که به آن فکر می‌کند با همپیمانانش در داخل یا حتی حامیان اسرائیل در خارج صحبت نمی‌کند و همین مسئله باعث شده تا برخی از کشورهایی که در ابتدای جنگ غزه به صورت کامل از عملکرد کابینه اسرائیل حمایت می‌کردند مواضع خود را تغییر دهند. یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اخیرا به مسئولان اروپایی اطلاع داد که از برخورد نتانیاهو که بسیاری از جزئیات را از ارتش مخفی می‌کند، ناخرسند است.

در این راستا عاطف سالم، سفیر سابق مصر در تل آویو درباره تأخیر در رسیدن به یک توافق آتش بس به رغم فشارهای میانجیگران گفت: این جنگ به طور کلی یک جنگ پیچیده است و عوامل زیادی در آن دخالت دارد و ابعاد منطقه‌ای، امنیتی و دینی دارد و همچنین شاهد مداخله‌های بین‌المللی هستیم. چندین قطعنامه از سازمان ملل برای حل نزاع صادر شده است. مسائلی نیز وجود دارد که مانع توافق می‌شود که از جمله آن مسائل داخلی اسرائیل است که مهمترین آن یک مسئله تاریخی است مبنی بر اینکه برخی دولت‌های اسرائیلی به دلیل مشارکت در نشست‌های صلح سقوط کرده‌اند و کابینه کنونی اسرائیل از سال ۱۹۴۸ یکی از کابینه‌هایی است که بیشترین مخالفت را با تشکیل کشور مستقل فلسطین داشته است. اسرائیل به مسئولیت‌های خود عمل نکرده است اما با این حال احتمال رسیدن به آتش بس در روزهای آینده وجود دارد و این به دلیل فشارهای خانواده‌های اسرای صهیونیست و فشارهای خارجی بر اسرائیل است.

یک دیپلمات غربی پیش از این اعلام کرد احتمال رسیدن به توافق ظرف یک هفته آینده در سایه فشارها وجود دارد. توافقی که درباره آن صحبت می‌شود در خصوص آتش بس فوری به مدت ۴۵ روز است که طی آن تعدادی از اسرای اسرائیلی آزاد خواهند شد و در این مدت مذاکرات ادامه خواهد داشت. به رغم افزایش اظهارات اسرائیلی‌ها درباره عملیات نظامی در رفح اما محافل سیاسی اروپایی معتقدند که اسرائیل تمایل دارد طی ماه رمضان به رفح حمله نکند چرا که می‌داند این مسئله خطرناک است.

عمار فاید، پژوهشگر علوم سیاسی و روابط بین‌الملل نیز گفت: هیچ کسی به طور قطع نمی‌داند که مذاکرات منجر به آتش بس قبل از ماه رمضان انجام خواهد شد یا خیر. همچنان این احتمال وجود دارد اما حتما نیز اتفاق نمی‌افتد.

در این راستا منابع آگاه در جنبش حماس اعلام کردند این جنبش مواضع خود را درباره سه مسئله مدت آتش بس در غزه، تعداد اسرای مرحله اول در توافق تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی و مرزهای عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از غزه نرم‌تر کرده است.

یک منبع در جنبش حماس اعلام کرد رهبری این جنبش مانعی نمی‌بیند که در هر مرحله تنها ۶ هفته آتش بس برقرار شود و دلیل این مسئله برای هموار کردن مسیر برای میانجیگران و گرفتن هرگونه بهانه‌ای از رژیم اشغالگر و پیشبرد توافق صلح است.

منابع اعلام کردند حماس درباره شرط خود برای آزادی ۱۵۰۰ اسیر در ازای ۴۰ اسیر اسرائیلی نیز انعطاف به خرج داده است.

به گفته این منابع جنبش حماس آمادگی خود را برای انعطاف نشان دادن درباره موافقت با به تأخیر انداختن مذاکرات عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از شمال و شرق غزه اعلام کرده است اما تأکید دارد مرحله اول باید شامل عقب نشینی از مرکز غزه باشد تا آوارگان بتوانند به شهر غزه و شهرهای شمالی بازگردند.

یک منبع نیز اعلام کرد مسئولان مصری آمادگی رژیم صهیونیستی را برای موافقت با بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه و همچنین موافقت با برداشتن ایست‌های نظامی به ویژه در خیابان‌های صلاح الدین و الرشید اعلام کرده‌اند.

این منبع تأکید کرد: میانجیگران در مصر و قطر درباره پیشرفت در مذاکرات پاریس که راه را به روی مذاکرات آتش بس باز می‌کند خوشبین هستند و احتمال گشایشی ظرف یک هفته آینده در مذاکرات آتش بس و تبادل اسرا وجود دارد.

منابع آگاه مصری اعلام کرده‌اند مذاکرات با جنبش حماس مثبت بوده و شاهد نوعی پیشرفت است.

یک مسئول اسرائیلی نیز در گفتگو با شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد احتمالا پیشرفتی در مذاکرات پاریس درباره توافق تبادل اسرا میان حماس و تل‌آویو حاصل شود.

این مسئول اسرائیلی اعلام کرد هدف رژیم صهیونیستی رسیدن به معامله تبادل اسرا قبل از ماه رمضان است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
از ییل تا هاروارد یک‌صدا برعلیه اسرائیل
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top