تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/12/09 - 11:43
کد خبر: 497670

اختلافات حماس و اسرائیل برای توافق بر سر چیست؟

اختلافات حماس و اسرائیل برای توافق بر سر چیست؟

منابع مصری مطلع از روند مذاکرات درباره دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه اعلام کردند که رژیم صهیونیستی از پاسخگویی مفصل به پیشنهادات و خطوط کلی ارائه شده خودداری می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ منابع مصری مطلع از میانجیگری که قاهره در آن مشارکت دارد در این باره اعلام کردند: تا بعدازظهر دیروز، سه‌شنبه، اجماع بر سر خطوط کلی وجود داشت.

یک منبع مصری به العربی الجدید گفت: علی‌رغم توافق بر سر خطوط کلی مانند کمک‌های امدادی، «جزئیات همچنان مانع هستند»؛ چراکه طرف اسرائیلی تاکنون از پاسخگویی به پیشنهادهای تفصیلی ارائه شده خودداری کرده است.

وی افزود: به عنوان مثال، در مذاکرات بر سر ارسال مسکن‌های پیش ساخته موافقت شد و قرار شد که ترکیه در چارچوب توافق متعهد به عرضه و ورود آنها شود، اما طرف اسرائیلی تاکنون از صحبت درباره تعداد این خانه ها و محل استقرار آنها خودداری کرده است.

این منبع مصری همچنین تایید کرد: مسائل مربوط به حجم کمک‌ها و جزئیات مربوط به آن همچنان مورد اختلاف ۲ طرف است و طرف اسرائیلی از امضای هرگونه متنی که ورود مقادیر مشخصی از کمک را روزانه و در طول مدت آتش‌بس الزامی می‌کند، طفره می‌رود.

وی با اشاره به اینکه یکی از موارد اختلافی دیگر بازگشت شهروندان فلسطینی به شمال نوار غزه و شهر غزه است، گفت: طرف اسرائیلی در نشست اخیر پاریس موافقت خود را با بازگشت نسبی به این مناطق اعلام کرد، اما در جزئیات مذاکراتی که در دوحه انجام می‌شود، تل‌آویو اجازه چنین اقدامی را نمی‌دهد.

پس از آنکه آمریکا از توافق قریب‌الوقوع میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی خبر داد؛ منابع رسانه‌ای جزئیاتی را از توافق در دست بررسی میان ۲ طرف و میانجیگران منتشر کردند.

یک منبع ارشد نزدیک به مذاکرات نیز، اعلام کرد حماس پیش‌نویس پیشنهادی برگرفته شده از مذاکرات پاریس درباره آتش‌بس در غزه دریافت کرده و در حال بررسی آن ‌است.

طبق اطلاعات درز یافته در رسانه‌ها، فرمول پیشنهادی شامل آزادی تمام اسرای صهیونیست زن، کودک (زیر ۱۹ سال)، سالمند(بالای ۵۰ سال) و بیماران؛ مجموعا ۴۰ نفر در ازای آزادی ۴۰۴ اسیر فلسطینی است.

همچنین گفته شده است که رژیم صهیونیستی متعهد خواهد شد افراد آزاد شده به دلیل اتهام قبلی، مجدد بازداشت نشوند.

در همین راستا، یک منبع مطلع نیز گفت که پیش‌نویس توافق پیشنهادی شامل توقف ۴۰ روزه عملیات نظامی و تبادل اسرای فلسطینی با اسرای صهیونیستی به نسبت ۱۰ به یک است.

این منبع افزود که بر اساس آتش‌بس پیشنهادی، بیمارستان‌ها و نانوایی‌ها در غزه بازسازی خواهند شد و روزانه ۵۰۰ کامیون کمک رسانی به نوار غزه وارد می‌شود.

شرکت رادیو و تلویزیون اسرائیل نیز اعلام کرد: «میانجی‌ها تأیید کردند که توافقنامه آتش‌بس و تبادل اسرا قبل از ۱۰ مارس امضا خواهد شد.»

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top