تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/12/13 - 09:52
کد خبر: 498033

گزارش جالب یک نشریه آمریکایی از موفقیت ایران در احیای خلیج گرگان

گزارش جالب یک نشریه آمریکایی از موفقیت ایران در احیای خلیج گرگان

نشریه آمریکایی ساینس طی گزارشی از موفقیت دولت ایران در احیای خلیج گرگان نوشت: خلیج گرگان بزرگترین خلیج در دریای خزر، یک مجموعه زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی ارزشمند است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نشریه علمی ساینس با تشریح اقدامات موفق دولت ایران در احیای خلیج گرگان نوشت: تنها ۴ هفته بعد از بازگشایی کانال آشوراده در سال ۲۰۲۳ آبی به حجم ۱.۵ میلیارد مترمکعب از دریای خزر وارد خلیج گرگان شد و سطح آب این خلیج ۴۰ سانتیمتر بالا آمد.

این خلیج و مناطق همجوار با آن توسط کنوانسیون رامسر در سال ۱۹۷۵ به عنوان تالابی با اهمیت بین المللی شناخته شده و در سال ۱۹۷۶ توسط یونسکو به عنوان یکی از ذخایر زیست کره زمین معرفی شده است، اما طی سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ در نتیجه کاهش سطح آب دریای خزر، تجمع رسوبات و رشد بی رویه گیاهان دریایی و بسته شدن مسیر کانال ها، کاهش بارندگی و افزایش تبخیر ۳۵ درصد از مساحت این خلیج خشک شد.

ایران که اخیرا برای احیای این خلیج اقدام کرده است اکنون باید بر روی برنامه ای بلند مدت برای حفاظت از این خلیج و همچنین دریای خزر متمرکز شود.

خلیج گرگان که ترکیبی از تالاب ها و تپه‌های شنی است به عنوان زیستگاهی برای طیف گسترده ای از گیاهان و جانوران، از جمله ۵ گونه از ماهیان خاویاری در معرض خطر انقراض، ۲۸۸ گونه از پرنده های بومی و مهاجر که گونه ۱۵ از آن ها در معرض خطر بالا هستند و فوک خزری کوچکترین فوک روی زمین است.

خشک شدن خلیج گرگان خطر انقراض این گونه ها را افزایش می دهد و می تواند منجر به افزایش شوری و اسیدیته آب، از بین رفتن زیستگاه جانوران و گیاهان، تخریب خاک، فروپاشی زنجیره غذایی، و راه افتادن طوفان نمک شود که یادآور مرگ فاجعه بار دریای آرال است.

این نشریه مشهور آمریکایی در ادامه با تشریح اقدامات دولت ایران برای احیای خلیج گرگان نوشت: در سال ۲۰۲۲ سازمان بنادر و دریانوردی ایران کانال آشوراده را به طول ۱۱ کیلومتر لایروبی کرد.

این کانال خلیج گرگان را به دریای خزر متصل می کند. در طرفین کانال، رسوب گیر نصب شد و روی بندها و خاکریزها گیاهی سازگار با آب شور به نام سالیکورنیاکشت شد تا از بروز طوفان ریز گرد و غبار جلوگیری کند.

تنها ۴ هفته بعد از بازگشایی کانال آشوراده در سال ۲۰۲۳ آبی به حجم ۱.۵ میلیارد مترمکعب از دریای خزر وارد خلیج گرگان شد و سطح آب این خلیج ۴۰ سانتیمتر بالا آمد. این افزایش سطح آب حدود ۴۰۰ متر از نواحلی ساحلی در امتداد دریای خزر را که خشک شده بودند دوباره پر کرد و ۳ هزار هکتار از مساحت خلیج را احیا کرد. شوری آب نیز از ۴۸ واحد در هزار به ۲۷ واحد در هزار کاهش یافت.

تداوم و پایداری این موفقیت به سلامت دریای خزر بستگی دارد. اگر روند کاهشی سطح آب خزر ادامه پیدا کند دولت ایران باید به جای متکی بودن به نیروی جزر و مد، اقدام به پمپاز آب به خلیج کند.

ایران برای حفاظت از خلیج گرگان در بلندمدت باید همزمان اقدامتی برای حفاظت از این خلیج و همچنین دریای خزر انجام دهد، اقداماتی مثل تاسیس یک سیستم نظارت و کنترل جامع، اصلاح رویه های مدیریت آب، تهیه طرح های جامع برای شرایط حاد آب و هوایی مثل خشکسالی و سیل، مدیریت موثر استفاده از منابع آب و خاک و تدوین قوانین حفاظتی. احیای خلیج گرگان و حفاظت از آن به نفع انسان‌هاست، زیرا باعث ترقی و رشد اقتصاد منطقه می شود، اما ایران همچنین باید به حفظ محیط زیست و تیعات احیای گردشگری و تفریحات دریایی بر این خلیج توجه کند.

فعالیت ها برای احیا و حفظ خلیج گرگان هم باید تضمین کننده اکوسیستم باشد و هم حقوق انسان ها در بهره برداری از آن را تضمین کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top