تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/12/13 - 12:02
کد خبر: 498061

اتهام انتسابی چیست؟ + انواع آن

اتهام انتسابی چیست؟ + انواع آن

شاید برای بسیاری از افراد سوال پیش بیاید که مجازات این گونه اتهامات چیست؟ باید بگوییم که کسی که متهم است و مجرم شناخته نشده تنها در رده حدس و گمان قرار می‌گیرد از این رو این فرد در این مقام فعلاً هیچ گونه اتهامی ندارد و مرتکب جرمی نشده و باید..

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اتهام در لغت یعنی جرمی را به فرد دیگری نسبت دادن که در واقع قبل از اینکه اتهام فرد اثبات شود به آن متهم می گویند  نه مجرم. ما در این مطالب می‌خواهیم شما را با اتهام انتسابی و موارد دیگر آشنا کنیم پس بهتر است در ادامه با ما همراه باشید. در مسائل خانوادگی گاهی اوقات جرایمی از سوی زوج و زوجه اتفاق می‌افتد که با اتهام انتسابی روبرو می شوند که در این مواقع شما می‌توانید از بهترین وکیل مشهد کمک بگیرید

انواع اتهام انتسابی چیست؟

انواع مختلفی از این اتهام وجود دارد که ما می‌توانیم آن را به دو دسته اتهامات قولی و اتهامات فعلی دسته‌بندی کنیم که در ادامه هر کدام از آنها را به صورت مجزا مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • اتهام انتسابی قولی بیشتر در مجامع عمومی به شخص نسبت داده می‌شود یعنی اتهامات قولی بیشتر به شکل گفتاری در فضایی از جمله رسانه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد و این نوع از اتهامات در واقع در دادگاه‌ها دیده نمی‌شود و بیشتر از سوی افراد صورت می‌گیرد.
  • اتهام انتسابی فعلی نوع دیگری از اتهامات مورد نظر است که نسبت دادن جرم یا گناهی به شخص دیگر است با این تفاوت که در این نوع اتهام شاکی با دستکاری و به نوعی تغییر شواهد و مدارک، قصد اتهام کردن فرد را دارد.

حق و حقوق متهم در اتهامات انتسابی 

همانطور که گفتیم قبل از اینکه جرمی نسبت به یک متهمی ثابت شود آن فرد متهم است و این فرد دارای یک سری حقوق و تکالیفی در دادگاه است که بهتر است در ادامه تمام این موارد را مورد مطالعه قرار دهید و یا با بهترین وکیل کیفری در مشهد مشاوره انجام دهید تا بتوانید حقوق اولیه و انسانی خود را در دادگاه بگیرید.

  • متهم حق سکوت دارد و باید بدانید که از نظر قانون متهم می‌تواند سکوت اختیار کند و از دادن پاسخ و امضای اظهارات در صورت جلسه امتناع کند ولی این امر در صورت جلسه قید می‌شود. این کار در صورتی اتفاق می‌افتد که متهم بخواهد وکیل مورد نظر در دادگاه حضور پیدا کند و تا حضور وکیل سکوت می‌کند.
  • در این شرایط متهم حق انتخاب وکیل دارد و قبل از شروع تحقیقات بازپرس بهتر است این امر به متهم فهمانده شود تا متهم بتواند از راه قانونی و صحیح وکیل مورد نظر خود را انتخاب کند و اگر مقامات این امر را به متهم نگویند مرتکب مجازات انتظامی می‌شوند.
  • تکالیفی دیگری که برای متهم وجود دارد این است که نباید بی‌علت و به صورت غیرقانونی بازداشت شود مگر اینکه قرار بازداشت موقت در شرایط به خصوصی برای متهم صادر شود ولی در غیر این صورت تخلف است. وقتی متهم بازداشت شد باید سریع اتهامات را به صورت کتبی و شفاهی به متهم ابلاغ شود.
  • وقتی متهم دچار اتهام انتسابی می‌شود نباید اقرار به صورت اجباری انجام شود از این رو متهم این حق را دارد که در این شرایط به مقامات گزارش دهد و بگوید که بر اثر فشار روانی و یا جسمی مجبور به اقرار برخی از اطلاعات نادرست شده است.
  • تفهیم اتهام یکی دیگر از تکالیف برای متهم است و باید پس از اظهار متهم دادسرا تمام اتهاماتی که برای متهم وجود دارد را به صورت ساده و کامل ارائه دهد و اگر متهم بازداشت و یا احضار شد باید علت احضار به صورت کامل شرح داده شود.

مجازات اتهام انتسابی چیست؟

شاید برای بسیاری از افراد سوال پیش بیاید که مجازات این گونه اتهامات چیست؟ باید بگوییم که کسی که متهم است و مجرم شناخته نشده تنها در رده حدس و گمان قرار می‌گیرد از این رو این فرد در این مقام فعلاً هیچ گونه اتهامی ندارد و مرتکب جرمی نشده و باید مراحل اولیه را پشت سر بگذارد تا بازپرس قراری برای او صادر و به تایید دادستان برسد.

اتهام انتسابی چیست؟ + انواع آن

اگر شکایت در اتهام انتسابی توسط وکیل صورت بگیرد چه فوایدی دارد؟

  • قطعاً روند ثابت شدن جرم و اتهام سریع‌تر پیش می‌رود و شما سریع به یک نتیجه می‌رسید.
  • دومین ویژگی این است که احتیاجی به وجود شخص اعتراض کننده در جلسه‌های دادگاه نیست و وکیل خود به صورت مستقیم وارد دادگاه می‌شود.
  • وکیل می‌تواند در این مرحله رضایت شاکی را دریافت کند همچنین کارهای دیگر از سوی وکیل امکان‌پذیر است که شما اگر در این نوع از اتهامات از وکیل کمک بگیرید قطعاً روند کار برای شما ساده‌تر می‌شود.

آیا اتهام انتسابی بازداشت دارد؟

مقام قضایی حق ندارد هیچ کسی را بدون علت و به طور غیرقانونی بازداشت کند چون این عمل توقیف غیر قانونی است مگر اینکه دلایل‌هایی وجود داشته باشد و یا جرم‌های اتفاق بیفتد که در این موارد بازپرس قرار بازداشت موقت صادر کند که باید به تایید دادستان برسد.

 برای جرم هایی از قبیل جرایمی که سلب حیات و حبس ابد و قطع عضو با دیه جنایت یک سوم و یا بیشتر، یا جرایم‌ تعزیری از درجه ۱ تا ۴ و یا مجازات جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی و همچنین قتل و کلاهبرداری و جعل و استفاده از سند مجهول، قرار بازداشت موقت صادر می‌شود.

ماده اشاره شده درباره اتهام انتسابی:

اتهام انتسابی وارد شده بر اساس قانون مشخص شده در سال ۱۳۷۸ و با توجه به مواد ۱۲۹ قانون کشور و بر اساس قوانین جدید در سال ۱۳۹۲ و مواد ۱۹۳ مواد ۱۹۴ ثبت شده گازی پرونده قبل از هر اقدامی باید مشخصات مربوط به متهم و هویت آن فرد به همراه تمامی آدرس‌های دقیق و کد ملی را از متهم دریافت کند و در پرونده قید کند که این کار الزامی است و اگر خلاف آن را انجام دهد تخلف انتظامی به شمار می‌رود.

این امر را فراموش نکنید که در این نوع اتهامات مقام قضایی نباید پرسش‌های مبهم بپرسند و اگر متهم با این امر مواجه شد می‌تواند سکوت کند و اگر وکیلی داشت باید نسبت به این امر واکنش نشان دهد.  همچنین فراموش نکنید که در این نوع اتهامات قرارهای مختلفی صادر می‌شود که بعضی از آنها نیاز به تایید دادستان و بعضی دیگر تنها باید به اطلاع دادستان برسد. بعضا شرایطی پیش می آید که دادستان و بازپرس در قرارهای متعددی دچار اختلاف نیز می‌شوند.

 بهترین وکیل کیفری در مشهد کیست؟

 بهترین وکیل کیفری در مشهد مانند هر وکیل دیگری در پرونده ها باید صفات و ویژگی‌های عمومی و اختصاصی داشته باشد به عنوان مثال باید به تمام قوانین روز مسلط بوده و آگاهی خود را نسبت به مسائل خانواده بالا ببرد تا بتواند در محاکم و موارد متعدد پیروز شود. امور خانواده بسیار پیچیده هستند به خصوصی وقتی با اتهام انتسابی مواجه شوند، و از این رو شما باید از بهترین وکیل مشهد بهره ببرید چون این وکلا می‌توانند در هر مسائل سخت به نتیجه مطلوبی برسند و دادخواست شما را تنظیم کنند و تمام حق و حقوق خود را در مقام اتهام دریافت کنید.

این سوال پیش می آید که چگونه باید این دسته از وکلا را پیدا کنیم؟

  • اولین روش این است که شما باید به رزومه و سابقه وکیل مورد نظر توجه داشته باشید و بدانید که این وکیل در چند پرونده موفق بوده است؟ چون این مسئله نشان می‌دهد که وکیل مورد نظر نسبت به مسائل کیفری آگاهی دارد و با وجدان کاری پرونده را به موفقیت می‌رساند.
  • پیشنهاد دیگری که وجود دارد این است که شما بهتر است امتیاز کاربران را در سایت‌های مختلف نسبت به وکیل مشاهده کنید ولی این امر ۱۰۰ درصدی نیست چون افراد بر اساس نظر و سلیقه خود امتیاز می دهند.
  • امور کیفری بسیار پیچیده و سخت می‌باشد و شما باید وکیلی را انتخاب کنید که در پرونده‌های کیفری از جمله اتهام انتسابی صورت استمرار تا آخر آن را سپری کند چون اگر وکیلی استمرار نداشته باشد و به صورت دلسوزانه کار انجام ندهد قطعاً مشکل شما را حل نمی‌کند.

اتهام انتسابی چیست؟ + انواع آن سخن پایانی

همانطور که گفتیم این اتهام به آن دسته از اتهام‌هایی گفته می‌شود که به فرد نسبت داده می‌شود در واقع فرد مجرم نیست تا زمانی که جرم آن ثابت شود همچنان متهم باقی می‌ماند. در قانون آیین کیفری به این اتهام به صورت جزئی پرداخته شده و شما می‌توانید به این قانون مراجعه کنید و جزئیات دیگر را مورد مطالعه قرار دهید.این اتهام انواع مختلفی دارد که در مرحله دادسرا توسط بازپرس و دادیار و حتی دادستان تشخیص داده می‌شود که اتهام مورد نظر از کدام یک از انواع اتهام‌ها است. این نکته را فراموش نکنید که نیاز نیست شاکی در شکواییه نوع اتهام انتسابی را مشخص کند. این اتهام یک امر تخصصی است که باید در این مورد شما اطلاعات حقوقی خود را بالا ببرید و اگر با این مشکل مواجه شدید حتماً از وکیل متخصص مورد نظر کمک بگیرید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top