تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/12/13 - 13:06
کد خبر: 498081

کاپوچینو چیست؛ همه چیز درباره کاپوچینو

کاپوچینو چیست؛ همه چیز درباره کاپوچینو

کمتر نوشیدنی می توان یافت که توانایی رقابت با کاپوچینو را داشته باشد. چه چیزی این نوشیدنی را تا این اندازه در سراسر جهان محبوب کرده است؟

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نوشیدنی ها در فرهنگ های مختلف جایگاه ویژه ای دارند، اما برخی از آن ها از محبوبیت جهانی برخوردار هستند، برای مثال در ایران چایی بسیار پرطرفدار است در حالی که کاپوچینو یکی از نوشیدنی های ایتالیایی محبوب در سراسر دنیا به شمار می رود. امروزه شما می توانید در ژاپن، تایلند و بسیاری از مکان های غیر منتظره دیگر نیز یک فنجان کاپوچینو میل کنید. کمتر نوشیدنی می توان یافت که توانایی رقابت با کاپوچینو را داشته باشد. چه چیزی این نوشیدنی را تا این اندازه در سراسر جهان محبوب کرده است؟ نوشیدن کاپوچینو از کجا شروع شده است؟ در این مطلب پاسخ این پرسش ها و هر آنچه که باید درباره کاپوچینو بدانید را دریافت خواهید کرد، پس در ادامه با ما همراه باشید.

کاپوچینو چیست؟

کاپوچینو نوشیدنی فراتر از یک قهوه سنتی است که از ترکیب قهوه و آب درست می شود، بلکه مهارت باریستا می تواند این نوشیدنی را به ترکیبی با بافت و طعم عالی تبدیل کند. کاپوچینو که نوشیدنی ساخته شده بر پایه قهوه است، از ترکیب اسپرسو و شیر گرم تهیه می شود. برای تهیه کاپوچینو کلاسیک ایتالیایی، تک شات اسپرسو ( یا در برخی موارد دو شات) استفاده می شود که روی آن میزان یکسانی از شیر گرم و کف شیر قرار می دهند. فوم شیر به نوشیدنی بافتی مخملی می بخشد که بسیار دلپذیر است. البته بسیاری از آمریکایی ها شیر و کف بیشتری استفاده می کنند که طعم اسپرسو ملایم تر می شود. از آنجایی که در تهیه این نوشیدنی از شیر کمتر و کف بیشتر استفاده می شود، کالری کمتری نسبت به سایر نوشیدنی ها دارد و سالم تر به نظر می رسد. کاپوچینو فواید زیادی برای بدن دارد، برای مثال این نوشیدنی از افزایش سطح کلسترول خون و ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری می کند، همچنین مصرف این ماده در پیشگیری از آلزایمر و کاهش دیابت نوع 2 موثر است.

کاپوچینو چیست؛ همه چیز درباره کاپوچینو

تاریخچه کاپوچینو

کاپوچینو به شکل سنتی خود از ایتالیا نشات گرفته است و به مرور زمان در کافی شاپ ها و رستوران های دنیا محبوبیت پیدا کرده است. این نوشیدنی در ابتدا در قهوه خانه های وینی قرن هجدهم با نام کاپوزینر (Kapuziner) سرو می شد که بعد به این نام جدید تغییر پیدا کرد. در گذشته کار کردن با دستگاه های بزرگ و پیچیده اسپرسو دشوار بود، به همین دلیل این دستگاه ها تنها در کافی شاپ های خاص پیدا شده و تنها توسط متصدی قهوه خانه کار می کردند. بسیاری از مردم ایتالیا دوست دارند که ساعت ها در قهوه خانه ها و کافه ها بنشینند و از نوشیدن اسپرسو، کاپوچینو و نوشیدنی های دیگر در حین گفتگو یا مطالعه لذت ببرند. در آن زمان کاپوچینو به سبک وینی تهیه می شد، یعنی روی آن خامه زده شده، دارچین و شکلات رنده شده می ریختند، اما پس از اتمام جنگ جهانی دوم نحوه آماده کردن این نوشیدنی در ایتالیا تغییراتی کرد که دلیل اصلی آن دسترسی بیشتر به دستگاه های اسپرسو پیشرفته بود. این پیشرفت ها و افزایش ثروت بعد از جنگ جهانی دوم در بخش هایی از اروپا مقدمه ای را برای محبوب تر شدن کاپوچینو در سراسر جهان فراهم نمود. در واقع در این زمان کاپوچینوی مدرن شده و تمام مواد لازم برای تهیه یک کاپوچینوی فوق العاده خوشمزه وارد میدان گردید. این نوشیدنی در آمریکا در دهه 80 میلادی شهرت پیدا کرد. البته در این کشور نیز کاپوچینو در ابتدا  تنها در رستوران ها و کافه های لاکچری سرو می شد، اما محبوبیت این نوشیدنی با اختراع اولین اسپرسوساز در سال 1901 میلادی رفته رفته افزایش یافت، به طوری که دیگر هیچ کس نمی توانست لذت نوشیدن آن را از دست بدهد.

 قهوه و کاپوچینو چه تفاوتی دارند؟

کاپوچینو چیست؛ همه چیز درباره کاپوچینو

در گذشته در اروپا نوشیدن قهوه به سبک عثمانی تهیه می شد. در واقع در آن زمان آب و دانه های قهوه را با یکدیگر می جوشاندند و برخی اوقات به آن شکر هم اضافه می کردند. این شیوه مشابه آماده سازی قهوه ترکی به شیوه مدرن است، اما بریتانیایی ها و فرانسوی ها در پایان قرن هجدهم میلادی شروع به فیلتر کردن دانه های قهوه کردند. این نوع نوشیدنی به تدریج محبوبیت زیادی یافت. لازم به ذکر است که تفاوت های زیادی بین کاپوچینو و قهوه وجود دارد. قهوه نوشیدنی دم کرده ای است که از دانه های قهوه به‌دست آمد از درخت کافئا (Coffea) تهیه می شود، اما کاپوچینو نوعی نوشیدنی است که از دم کردن دانه های قهوه با شیر به‌دست می آید.

در این دو نوع نوشیدنی بسیار محبوب بسته به نوع آن ها میزان متفاوتی شیر اضافه می شود، برای مثال در صورت تهیه قهوه کلاسیک و ساده نیازی به استفاده از شیر نیست. این نوع قهوه به صورت تلخ با شکر یا با خامه سرو می شود، اما شیر ماده اصلی تهیه کاپوچینو به شمار می رود. در واقع یک فنجان 100 میلی لیتری کاپوچینو حاوی 30 میلی لیتر اسپرسو و 70 میلی لیتر شیر خام جوشیده شده و کف کرده است. البته این موضوع بستگی به سلیقه و ذائقه افراد دارد، برای مثال برخی از افراد این دو ماده را به نسبت 50 به 50 بکار می برند. در ادامه برخی از دیگر از تفاوت های این دو نوع نوشیدنی بیان شده است.

نحوه سرو نوشیدنی

قهوه معمولا در یک فنجان، ماگ یا لیوان کاغذی بلند سرو می شود، این در حالی است که کاپوچینو را اغلب در یک لیوان شیشه ای می خورند. نحوه تولید دانه های قهوه و رست آن ها به هر قهوه طعم و مزه مشخصی می بخشد، سپس این دانه ها را آسیاب کرده و به کافی شاپ ها می فروشند. البته دانه قهوه فوری متفاوت از دانه های مخصوص قهوه های دم کرده تهیه می شوند. کاپوچینو با استفاده از دستگاهی مانند اسپرسو ساز تهیه می شود. در این گونه دستگاه ها دانه های قهوه رست و ریز آسیاب شده قبل از دم کردن فشرده می شوند، سپس آب گرم و تحت فشار از پودر قهوه عبور می کند و مایع نوشیدنی از فیلتر می گذرد و درون فنجان می ریزد. این مایع قهوه سیاه یا اسپرسو نام دارد.

تفاوت در طعم نوشیدنی

میزان اسیدی بودن و تلخی نوشیدنی به نوع قهوه آن بستگی دارد. هنگامی که به کاپوچینو شیر اضافه می شود، طعم قوی قهوه کاهش می یابد. در واقع نسبت قهوه به شیر در یک فنجان کاپوچینو حدود 1 به 1.5 است، به همین دلیل قهوه طعم قوی تری نسبت به کاپوچینو دارد، همچنین از آنجایی که کف شیر در این نوشیدنی در مقایسه با شیر جوشیده حداقل دو برابر است، کاپوچینو نیز مانند اسپرسو عطر و طعمی غنی دارد. البته با افزودن شیر به این نوشیدنی می توان مزه آن را تغییر داد.  لازم به ذکر است که یک فنجان کاپوچینو در مقایسه با یک لیوان معمولی قهوه دم کرده کافئین کمتری دارد. این موضوع طبیعی است، زیرا کاپوچینو از یک شات اسپرسو تهیه می شود و بقیه مواد آن از شیر و فوم شیر تشکیل شده است.

کاپوچینو طبع گرم دارد یا سرد؟ 

به طور کلی طبع نوشیدنی های بر پایه قهوه مانند کاپوچینو سرد و بسیار خشک است، بنابراین این نوشیدنی طبع بدن را رقیق و ملین کرده و باعث از بین رفتن رطوبت بدن می شود. برخی از فواید نوشیدن این نوشیدنی عبارتند از:

کاپوچینو چیست؛ همه چیز درباره کاپوچینو

کاهش سردردهای میگرنی.

تقویت حافظه کوتاه مدت.

کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر.

کاهش خستگی، استرس و اضطراب.

حال که دانستید کاپوچینو از چه چیزی تشکیل شده است و با خواص آن آشنا شدید، می توانید این نوشیدنی مفید را از فروشگاه قهوه پخش بخرید. فروشگاه قهوه پخش عرضه کننده بهترین و مرغوبترین پودر کاپوچینو کیلویی و بسته بندی و دستگاه های مربوطه اعم از آسیاب قهوه برای قهوه فروشی، سیلو قهوه، قهوه ساز و لوازم جانبی آن… می باشد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top