تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/12/14 - 08:53
کد خبر: 498160

ادعای خالص‌سازی و مهندسی انتخابات دروغ بود

ادعای خالص‌سازی و مهندسی انتخابات دروغ بود

تحلیل‌های پسا انتخاباتی رسانه‌ها و نشریات طیف مدعیان اعتدال و اصلاحات، ادعای پر تکرار آنها درباره خالص‌سازی و مهندسی انتخابات را ابطال می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: تحلیل‌های پسا انتخاباتی رسانه‌ها و نشریات طیف مدعیان اعتدال و اصلاحات، ادعای پر تکرار آنها درباره خالص‌سازی و مهندسی انتخابات را ابطال می‌کند.

رسانه‌هایی مانند انتخاب و خبر آنلاین در گزارش‌های انتخاباتی خود ادعا می‌کنند که شماری از نمایندگان تندرو حذف شده و نامزدهای میانه‌رو رأی آورده و جایگزین آنها شده‌اند. بسیاری از این رسانه‌ها تا پیش از این مدعی بودند امکان هیچ رقابتی وجود ندارد. خبر آنلاین همچنین گزارشی دارد با عنوان «۴۵ صندلی مجلس دوازدهم؛ سهم لیست «صدای ملت» از انتخابات/کنار زدن تندروها از سوی میانه‌روها». سایت انتخاب حتی جلوتر رفته و یکی از نامزدهای محتمل پیروزی در تهران را به عنوان گزینه مناسب برای تصدی ریاست مجلس به عنوان فردی میانه‌رو معرفی کرد و حال آن که پیش از انتخابات به سیاه‌نمایی محض و تخریب و تحریف برای القای مهندسی انتخابات و فقدان فضای رقابت مشغول بود.

انتخاب در عین حال در تحلیل متناقض دیگری نوشت: از پیامدهای نتیجه انتخابات مجلس، آغاز عصر رادیکال‌سازی، یک گام فراتر از یکدست‌سازی است. اما می‌رسیم به آرایش سیاسی نمایندگان مجلس دوازدهم. واقعیت این است که پیش‌بینی می‌شد که اکثریت مطلق مجلس در اختیار اصولگرایان قرار بگیرد اما شاید کمتر کسی تصور می‌کرد حتی طیف قالیباف هم که در مجلس یازدهم تا حد زیادی تعیین‌کننده بودند، در مجلس دوازدهم به انزوا رانده شوند. نکته قابل توجه آن است که نفرات بالاسر او هر سه از رادیکال‌ترین نیروهای سیاسی‌اند.

با نگاه به ۳۰ نفری که در تهران توانست حدنصاب آراء را نصیب خود کنند، می‌شود دریافت این نیروهای حامی دولت بودند که توانست اکثریت کرسی‌های تهران را به تسخیر خود درآورند؛ نیروهایی که یا اکنون عضو جبهه پایداری‌اند یا سابقه عضویت در جبهه پایداری را داشته‌اند و از قضا تندترین نیروهای سیاسی در فضای کنونی محسوب می‌شوند.

به نظر می‌رسد حتی دیگر اصولگرایان سنتی-میانه‌رو و حتی قالیبافی‌ها هم در پهنه سیاسی کشور جایی ندارند. در وهله نخست مهم‌ترین بازنده این انتخابات بدنه اصلی جبهه اصولگرایی است که بازی را به یک طیف رادیکال خود باخت.

انتخاب توضیح نداده که چطور ممکن است هم مجلس دست تندروهای ادعایی بیفتد و هم این سایت بتواند برای انتخاب رئیس‌مجلس به زعم خودش میانه‌رو طراحی و گمانه‌زنی کند؟!

در همین حال، روزنامه سازندگی در یادداشتی، انتخابات تهران را شگفتی خوانده و نوشت: «با برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم و اعلام نتایج اولیه آن تا حدود زیادی می‌توان درباره ترکیب این مجلس پیش‌بینی‌هایی داشت. علاوه‌بر این، این دوره از انتخابات هم مثل بسیاری از ادوار دیگر با نتایجی عجیب و دور از ذهن درباره چهره‌های مختلف همراه شد. در بسیاری از شهرهای بزرگ به ‌خصوص تهران، لیست‌ اصلی اصولگرایان، رأی نیاورد و ترکیبی از دیگر لیست‌ها رای آورد. البته اصولگرایان با ۴ لیست وارد رقابت شدند اما بین دو طیف قالیباف و پایداری ائتلافی ایجاد شد و بخش زیادی از بدنه اصولگرایان کنار گذاشته شدند. مجلس یازدهم، مجلس یکدستی نخواهد بود و برخلاف شعارهای برخی جریان‌های سیاسی هیچ جریان غالبی ندارد و هیچ اکثریتی در این مجلس وجود ندارد و حتی نمی‌توان گفت، مجلس در دست اصولگرایان است، افراد متفرقه که مشخص نیست اصلاح‌طلب و اصولگرا هستند و پایداری یا غیرپایداری به مجلس راه پیدا کردند. این مجلس، مجلس اقلیت‌های متعدد خواهد بود.

یادآور می‌شود روزنامه هم میهن نیز که تا اواخر سعی در القای یکدست‌سازی و فقدان رقابت داشت، چند روز مانده به انتخابات، گزارش‌هایی با این عناوین منتشر کرد: «میانه‌روها با یک لیست آمدند؛ جناح راست با ۳ لیست در تهران» و«۱۰۳ نامزد میانه‌رو در سراسر کشور». روزنامه‌های شرق و اعتماد هم پیش از انتخابات با انتشار تیترهایی مانند «علیه تندروی»، فهرستی از نامزدهای اصلاح‌طلب شامل ۱۶۵ نفر را منتشر کردند که ثابت می‌کرد ادعای نامزد نداشتن و مهندسی شدگی انتخابات دروغ است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مذاکرات برای مبادله اسرا با حماس به بن‌بست رسید؟
حمله بلاروس به اوکراین؟
یک ایرانی از کشتی المپیک کنار گذاشته شد
سرمربی سپاهان چگونه مسلمان شد؟
سامانه بارشی جدید از غرب وارد ایران می‌شود
موتور ایرانی برای خودروی ایرانی
اتوبوس گشت ارشاد در دانشگاه صنعتی شریف! +عکس
ژوزه مورایس مسلمان شد +فیلم
چرا دانشجویان آمریکایی خشمگین هستند؟ +فیلم
تعطیلی شنبه یا پنج‌شنبه؟
شیوه عجیب برخورد پلیس آمریکا با معترضین! +فیلم
آخرین وضعیت کیفیت هوای تهران
چطور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟
تیم جدید فرهاد مجیدی مشخص شد؟
حمله پهپادی مقاومت عراق به حیفا
جزییاتی از حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
سقوط مرگبار مینی‌بوس به دره باغملک
مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران
والیبال ایران چگونه المپیکی می‌شود؟
مقام سابق موساد: ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top