تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/12/14 - 09:05
کد خبر: 498168

علائم چربی خون بالا چیست؟

علائم چربی خون بالا چیست؟

یک فوق تخصص غدد با بیان اینکه چربی خون بالا علائم بالینی زیادی ندارد، گفت: سکته قلبی و مغزی، تنگی عروق محیطی و فشار خون بالا علائم چربی خون بالاست که براثر چربی بالا به سراغ فرد می‌آیند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمدحسین گذشتی درباره چربی خون اظهار کرد: چربی‌ها یکی از قسمت‌های تشکل‌دهنده بدن انسان هستند و در اکثر ارگان‌ها وجود دارند و در برخی ارگان‌ها مانند مغز، غده فوق کلیه و ... ماده اصلی تشکیل‌دهنده، چربی است.

وی افزود: بخش دیگر چربی خون است که بالا بودن آن در شرایط خاصی می‌تواند مشکل آفرین باشد و بزرگ‌ترین مشکلی که ایجاد می‌کند تنگی عروق است و این اگر در سطح غیرطبیعی باشد، می‌تواند مشکلات قلبی عروقی را در آینده به وجود بیاورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: کلسترول و تری گلیسیرید، HDL و LDL آزمایشاتی هستند که به عنوان چربی خون اندازه‌گیری می‌شوند و انواع دیگری وجود دارد که در شرایط خاصی ممکن است نیاز به اندازه‌گیری باشد اما عناصر اصلی که کنترل می‌شود، این چهار مورد است.

این فوق تخصص غدد گفت: برخی کلسترول را چربی بد و HDL را چربی خوب می‌دانند و قبلاً می‌گفتند هر چه HDL بالاتر باشد بهتر است اما اکنون می‌گویند تفاوتی ندارد.

وی اظهار کرد: هر چه HDL خون پایین‌تر باشد احتمال مشکل دار شدن افراد بیشتر است که به عوامل مختلفی بستگی دارد و مهم‌ترین آنها ژنتیک و بعد رژیم غذایی و وزن است که موجب تغییر چربی خون می‌شود.

گذشتی درباره چربی خون نرمال بیان کرد: چربی خون طبیعی و کلسترول تا ۲۰۰ و برخی تری گلیسیرید را ۱۵۰ می‌دانند اما وقتی می‌خواهیم بگوییم فردی چربی خون دارد بالا بودن را ملاک قرار نمی‌دهیم و بستگی به شرایط بیمار دارد. ضمن اینکه با مشاهده آزمایش چربی، احتمال خطر بیماری قلبی را در ۱۰ سال بعد محاسبه نموده و دارو می‌دهیم.

وی تصریح کرد: باید براساس شرایط تعیین کنیم که احتمال خطر بیماری قلبی در آینده چقدر است و نیاز است فرد دارو مصرف کند یا نه؟

این فوق تخصص غدد با اشاره به اینکه چاقی موجب افزایش چربی خون به ویژه تری گلیسیرید می‌شود، گفت: بالا بودن تری گلیسیرید به تنهایی اگر خطر بیماری قلبی نداشته باشد یا ریسک بیماری قلبی زیاد نباشد، خیلی مواقع نیاز به دارو ندارد و رژیم غذایی و کاهش وزن می‌تواند آن را نرمال کند.

وی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی برای آزمایش چربی خون مناسب است؟ بیان کرد: زمان توصیه شده از ۴۰ سالگی است و سنین پایین‌تر گاهی برای اینکه مشخص شود بیماری ارثی چربی را دارد، قبل از این سن آزمایش بدهند و از هر زمانی تشخیص داده شود، باید دارو مصرف کنند.

گذشتی اظهار کرد: چربی خون بالا علائم بالینی زیادی ندارد و برخی می‌گویند سردرد، سرگیجه، داغ شدن بدن و ...؛ اما اینها علامت چربی بالا نیست.

وی با اشاره به اینکه ممکن است در نوع ارثی شدید توده‌هایی در مفاصل از جمله ناحیه آرنج، زانو و ضایعات زرد رنگ حتی دور چشم دیده شود، گفت: سکته قلبی و مغزی، تنگی عروق محیطی و فشار خون بالا علائم چربی خون بالاست که براثر چربی بالا به سراغ فرد می‌آیند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
کاریکاتور| پاسخ مسخره!
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا: به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید
دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top