تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/12/16 - 15:35
کد خبر: 498484

قالیباف از حضور در مجلس آینده انصراف می‌دهد؟!

قالیباف از حضور در مجلس آینده انصراف می‌دهد؟!

نتایج انتخابات نشان داد که ممکن است برخی از افراد با قرار گرفتن در چند لیست متفاوت بتوانند آرای مردم را کسب کنند؛ اما چهره‌های شاخص حتی با قرار گرفتن در یک لیست هم می‌توانند خارج از شایعه‌افکنی و تخریب، آرای مردمی خوبی را کسب کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه «صبح نو» نزدیک به رئیس مجلس نوشت: هنوز روزهای ابتدایی مجلس دوازدهم شروع نشده است و عده‌ای از گعده‌های سیاسی در تلاش‌اند گفتمان خود را  از طریق شایعه‌افکنی و بازخوردهای مجازی پیش ببرند. افرادی که پیش از این‌ها رسالت شانتاژ دستاوردهای مجلس یازدهم را برای خود تعریف کرده بودند.

در نزدیکی موسم انتخابات مجلس دوازدهم، پروژه تخریب شخصیت‌های مطرح سیاسی را در دست داشتند و به‌عنوان هدف اصلی، محمدباقر قالیباف، رئیس قوه مقننه را در تریبون‌های خود هدف قرار دادند. عملیاتی روانی که حالا پس از شکست پروژه تخریب قالیباف در جریان است. پس از آنکه تخریب‌ها به نتیجه‌ای نرسید، برخی از افراد به دنبال ایجاد عملیات روانی علیه قالیباف هستند.

این گعده‌ها گویی که زیست گفتمانی‌شان وابسته به انتخابات است، هر چهار سال یک‌بار در رسانه‌ها دیده می‌شوند و برای مطرح کردن خودشان شروع به تخریب چهره‌های مطرح سیاسی می‌کنند و تندروی‌ها و سهم‌خواهی‌های خود را با راه انداختن جنجال‌های رسانه‌ای توجیه می‌کنند. پروژه مخصوص آنها برای انتخابات 1402، پروژه تخریب مجلس انقلابی بود.

غافلگیری باند تخریب

پروژه‌ای که طبق آن، برنامه‌ریزی‌ها برای تخریب جایگاه قوه مقننه انجام می‌شدند و حتی در برنامه داشتند که با تخریب‌هایشان مانع رأی آوردن افراد تأثیرگذار مجلس یازدهم در انتخابات 1402 شوند و ایده‌آل پروژه‌بگیران تخریبی، این بود که افرادی مثل قالیباف جزء 30 نفر اول تهران هم نباشند؛ اما واقعیت امر اینجاست که باند تخریب از پایگاه رأی مردمی غافل مانده بود و نتایج اولیه انتخابات نشان داد که افراد تأثیرگذار و انقلابی که کارنامه پرباری برای ارائه دادن به مردم داشتند، با این دست تخریب‌ها و پروپاگانداهای شب انتخاباتی تخریب نمی‌شوند و مردم هم به سطحی از بلوغ سیاسی رسیده‌اند که خاطرات سیاسی‌شان از افراد با تخریب‌های این جریان‌ها، تغییر نکند.

اصالت سیاسی با تخریب انتخاباتی زیر سوال نمی‌رود

از طرفی نتایج انتخابات نشان داد که ممکن است برخی از افراد با قرار گرفتن در چند لیست متفاوت بتوانند آرای مردم را کسب کنند؛ اما چهره‌های شاخص حتی با قرار گرفتن در یک لیست هم می‌توانند خارج از شایعه‌افکنی و تخریب، آرای مردمی خوبی را کسب کنند. در واقع نتایج انتخابات 1402 در تهران بار دیگر نشان داد که سابقه و کارنامه افراد مهم‌تر از تبلیغات و جنجال‌سازی است و افرادی که سال‌هاست به مردم ثابت شده‌اند، با پروژه‌های شکست‌خورده انتخاباتی زیر سوال نمی‌روند.

شایعه انصراف قالیباف

آخرین پروژه و امید این جریان‌ها، طرح شایعه انصراف محمدباقر قالیباف از مجلس دوازدهم بود. آنها در تلاش‌اند اصلی‌ترین گزینه ریاست قوه مقننه که در مقایسه با جریان‌های مجلس آینده می‌تواند نقش مدیریت و موازنه‌گر اصلی پارلمان را ایفا کند، با شایعه‌سازی به حاشیه ببرند. در واقع این رویکرد را می‌توان در امتداد شکست پروژه تخریب در نظر گرفت؛ چراکه وقتی این افراد از تخریب شخص قالیباف نتیجه‌ای نگرفتند و پروژه تخریب آنها برای کنار راندن افراد تأثیرگذار مجلس انقلابی از عرصه سیاسی شکست خورد، حالا به دنبال این هستند که جایگاه مجلس و قوه مقننه را هم تنزل دهند تا بتوانند خودشان را در مسائل تقنینی کشور تحمیل کنند.

این در حالی است که نه‌تنها محمدباقر قالیباف انصراف نداده، بلکه طبق اعلام افراد نزدیک به او قصد انصراف هم ندارد و هم اکنون در جایگاه ریاست قوه‌مقننه، مجلس را راهبری می‌کند و طبق اظهارات وی، برخی از طرح‌ها سرنوشت‌شان در ماه‌های آینده مجلس یازدهم مشخص می‌شود.

واقعیت ماجرا اینجاست که برخی نتیجه اولیه انتخابات را به‌عنوان نتیجه نهایی انتخابات و بدون در نظر گرفتن امکان رقابت در دور دوم انتخابات به نفع خود می‌پندارند و حالا با عملیات روانی تلاش می‌کنند جایگاه ریاست مجلس را در رؤیاهای سیاسی جریان‌های نوپا، از آن خود کنند.

این درحالی است که این عملیات روانی هم مثل پروژه‌های پیشین تخریب و شایعه‌افکنی این افراد باز هم از مسیر درست سیاسی و گفتمانی نمی‌گذرد و با این طرز و سطح عملیات سیاسی نمی‌توان صندلی‌های سبز پارلمان را جایگاهی مناسب برای تخریبگران دانست. هم‌اکنون جایگاه مجلس دوازدهم با حضور 25 میلیون نفری مردم در پای صندوق‌های رأی به‌عنوان یک نهاد با مشروعیت و مقبولیت مردمی تثبیت شده است و پلتفرم ملی مجلس جایی برای تنازع افکار سیاسی برای نتیجه‌گیری و رسیدن به اهداف مدنی با مدنی‌ترین راهکار ممکن است؛ اما اینکه برخی از افراد می‌خواهند در این پارلمان از مسیرهای رسانه‌ای، فیک‌نیوز، تخریب و عملیات روانی سهم‌خواهی کنند، در شأن و تراز یک پارلمان نبوده و نیست.

واکنش‌ها به عملیات روانی

از طرفی اظهارات زیادی در روزهای گذشته توسط چهره‌های سیاسی مختلف مطرح شده‌اند که برآیند آنها هم به سوءاستفاده برخی از جریان‌ها برای سهم‌خواهی بیشتر اشاره کرده‌اند. از آخرین واکنش‌ها نسبت به شایعه‌سازی علیه قالیباف می‌توان به تکذیب یک شایعه درباره رئیس مجلس توسط محمود رضوی، مشاور فرهنگی قالیباف اشاره کرد. رضوی در این‌باره نوشته بود: «این شایعه توسط کسانی طراحی شده که از ورود قالیباف به مجلس دوازدهم عصبانی هستند.»

در این میان حتی چهره‌های اصلاح‌طلب هم نسبت به شایعه‌سازی‌ها علیه قالیباف واکنش نشان دادند. محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این‌باره در صفحه شخصی خود در پیام‌رسان ایکس نوشت: «قالیباف حتما رئیس مجلس می‌شود. ببینید کی گفتم. معمولا کسانی که بیشترین رأی را داشتند، رئیس نشدند. عارف در تهران وقتی که مشارکت جدی بود، اول شد، ولی لاریجانی در قم رأی آورد و کلی رأی کمتر از عارف داشت و رئیس شد.»

از دیگر افرادی که نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند، می‌توان از احمد زیدآبادی، فعال سیاسی اجتماعی اصلاح‌طلب هم نام برد. او هم در صفحه شخصی خودش در پیام‌رسان ایکس چنین نوشت: «برخی ناظران کارِ محمدباقر قالیباف را به دلیل ناکامی فهرستش در تهران تمام شده می‌دانند. به نظرم این داوری زودهنگامی است.

شاید کار اصلی او تازه شروع شده باشد! برای ریاست مجلس دوازدهم، شانس نخست همچنان با اوست. فقط مجبور است دوستان و متحدان تازه‌ای در مجلس برای خود دست و پا کند و با متحدان قبلی خود به هم بزند.»

همه این‌ها در حالی است که هنوز دور دوم و نتایج نهایی انتخابات دوازدهمین دوره از مجلس شورای اسلامی انجام نشده‌اند و برای تعیین تکلیف جایگاه‌ها و هیأت رئیسه مجلس باید تا اعلام نتایج دور دوم انتخابات مجلس در اردیبهشت‌ماه سال آینده صبر کرد. چراکه هنوز سرنوشت بسیاری از کرسی‌های حوزه‌های انتخابیه در سراسر ایران مشخص نشده است.

به‌عنوان مثال در تهران تکلیف بیش از نیمی از 30 کرسی بهارستان دوازدهم مشخص نشده و افرادی که انتخاب می‌شوند، در امتداد روند تشکیل مجلس دوازدهم بسیار تأثیرگذار هستند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top