تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/12/17 - 00:45
کد خبر: 498530

احیای مجتمع‌های بزرگ پرورش ماهی

 احیای مجتمع‌های بزرگ پرورش ماهی

خرم‌آباد - مدیرکل شیلات لرستان تأکید کرد: تولید خاویار در لرستان بومی شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به قل از مهر؛ کیارش بیرانوند شامگاه چهارشنبه در نشست با خبرنگاران در سخنانی با بیان اینکه درگذشته میزان تولید آبزیان لرستان ۱۶ هزار تن در سال بود، اظهار داشت: الان این عدد به ۳۶ هزار تن رسیده است.

احداث مجتمع‌های بزرگ آبزیان در لرستان

وی با بیان اینکه یک مجتمع بزرگ ماهیان گرم آبی در دورود داریم، عنوان کرد: حدود دو هزار تن تولید ماهیان گرم آبی را در این مجتمع داریم. مدیرکل شیلات لرستان با تأکید بر اینکه میزان تولید در مجتمع آبزیان «عمارت» به دو هزار تن رسیده است، ادامه داد: این در حالی است که درگذشته این مجتمع کاملاً تعطیل بود. بیرانوند، بیان داشت: در حال حاضر در این مجتمع حدود ۴۰۰ نفر مشغول به کار هستند. وی با بیان اینکه همچنین میزان ظرفیت در مجتمع آبزیان «چم چیت» به هزار و ۵۰۰ تن رسیده است، افزود: همچنین مجتمع آبزیان «دو آب» از طریق ماده ۲۷ واگذار و به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرکل شیلات لرستان با بیان اینکه با اعتباری که از محل فروش این مجتمع‌ها به دست آمد، مجتمع آبزیان «سپیددشت» را استارت زدیم که ظرفیت بسیار عالی در حوزه آبزیان است، بیان داشت: در ابتدای این دولت زیرساخت این مجتمع تکمیل شد و از طریق ماده ۲۷ به بخش خصوصی واگذار شد. بیرانوند، تصریح کرد: بخش خصوصی توانمند است، پای‌کار است و امیدواریم به‌زودی شاهد آب‌گیری فاز اول این مجتمع باشیم. وی با تأکید بر اینکه این مجتمع، یک مجتمع عظیم آبزی‌پروری است، گفت: هزار و ۴۰۰ کیلومتر طول منابع آبی استان است که صیادها از این منابع آبی به‌خوبی صید می‌کنند.

اجرای طرح «پرورش ماهی در قفس» در ۲ سد لرستان

مدیرکل شیلات لرستان در ادامه با اشاره به طرح پرورش ماهی در قفس، عنوان کرد: ۲۵ قفس در سد «ایوشان» داریم، ابتدا به ما اعلام کردند که این سد، یک سد کشاورزی است که ما با سازمان اقتصادی کوثر قرارداد منعقد کردیم و ۲۵ قفس با ظرفیت هزار تن را در نظر گرفتیم، دو سال نیز کار انجام شد که یک‌مرتبه اعلام کردند که روستاهای پایین‌دست آب شرب ندارند و شما باید این قفس‌ها را جمع کنید.

بیرانوند با بیان اینکه در سد «مروک» در حال حاضر از محل اجرای این طرح تولید داریم، تصریح کرد: در سد «هاله» کوهدشت نیز تولید داریم، در سد «حوضیان» با وجود ورود سرمایه‌گذار، قبول نکردند که تولید داشته باشیم.

وی، گفت: قفس‌ها همچنان در آب این سد هستند.

مدیرکل شیلات لرستان با تأکید بر اینکه در دو سد استان اجرای این طرح را به‌صورت فعال داریم و تولید در حال انجام است، بیان داشت: مطالعات دو سد بزرگ دیگر شامل «سیمره» و «رودبار» را نیز انجام داده‌ایم، اعتبار هم برای آنها در نظر گرفته شده است، فعلاً علی‌رغم آمادگی سرمایه‌گذاران، راه دسترسی به این دو سد نداریم، امور آب باید راه دسترسی به این سدها را احداث کند.

فعالیت ۳۶ مزرعه تکثیر ماهیان

بیرانوند در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوزه تکثیر ماهیان نیز، گفت: در استان ۳۶ مزرعه تکثیر ماهی مجاز داریم که ظرفیت اینها بیش از ۲۵۰ میلیون است؛ اما تولید آنها به ۱۵۰ میلیون در سال می‌رسد. وی بیان داشت: در این صورت هم نیاز استان تأمین می‌شود و هم نیاز استان‌های هم‌جوار را می‌توانیم تأمین کنیم. مدیرکل شیلات لرستان با تأکید بر اینکه لرستان در حوزه اصلاح نژاد خیلی خوب پیش رفته است، بیان داشت: در این حوزه به تولید ۶۰ میلیون بچه‌ماهی رسیده‌ایم.

تولید «خاویار» در لرستان بومی شده است

بیرانوند در ادامه سخنان خود با اشاره به تولید خاویار در لرستان، عنوان کرد: تولید خاویار را در استان بومی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه الان شش مزرعه تولید خاویار در استان داریم، گفت: در نقاط مختلف استان در این حوزه مجوز صادر کردیم به‌طوری‌که میانگین تولید خاویار در «کمندان» بی‌نظیر و رکود بین‌المللی داشته است. مدیرکل شیلات لرستان، تصریح کرد: تولید خاویار یک سیکل شش تا هفت‌ساله دارد، اما سودآور است، هر کیلوگرم گوشت ماهی خاویاری الان بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار تومان است.

بیرانوند، گفت: همچنین هر کیلو خاویار تولیدی بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است. وی در ادامه سخنان خود، بیان داشت: پنج مجتمع بزرگ خاویاری در دستور کار قرار داده‌ایم، این مجتمع‌ها با حمایت استاندار تأمین اعتبار شده‌اند، اگر این مجتمع‌ها به بهره‌برداری برسند حداقل پنج هزار تن به ظرفیت گوشت خاویاری استان اضافه خواهد شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top