تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/12/17 - 13:21
کد خبر: 498578

افزایش مسمومیت با شوینده‌های خانگی

افزایش مسمومیت با شوینده‌های خانگی

رئیس اداره نظارت بر فرآورده‌های بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه ۱۶درصد از کل مسمومیت‌ها با شوینده های خانگی است، گفت: میزان مسمومیت با شوینده ها روند افزایشی داشته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فرحناز حسینی، با تاکید بر لزوم رعایت مواردی هنگام استفاده از شوینده‌ها جهت جلوگیری از مسمومیت، اظهار داشت: پیش از شروع تعطیلات نوروز بر اساس سنتی قدیمی، نظافت و شستشوی خانه‌ها با انواع شوینده‌ها انجام می‌شود که باید توجه داشت استفاده نابجا و بدون آگاهی از این مواد شیمیایی می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را ایجاد کند.

وی افزود: هنگام نظافت و خانه تکانی منزل، با رعایت اصول پیشگیری، باید مراقب مسمومیت با فرآورده‌های شوینده و ضدعفونی کننده‌ها بود، مسمومیت با شوینده‌های خانگی در سال‌های اخیر روند رو به افزایشی داشته است و نزدیک به ۱۶ درصد از کل مسمومیت با مواد شیمیایی را شامل می‌شوند.

رئیس اداره نظارت بر فرآورده‌های بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه هنگام استفاده از انواع فرآورده‌های شوینده و گندزدایی کننده‌های سطوح باید اصول ایمنی را در نظر گرفت، توضیح داد: همیشه در هنگام استفاده از فرآورده‌های شیمیایی و شوینده لازم است به برچسب روی بسته بندی توجه کرد، استفاده از مواد شیمیایی در تاریکی و بدون مطالعه و آگاهی از نحوه استفاده آنها می‌تواند خطرناک باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بعضی از شوینده‌ها و پاک کننده‌های مورد کاربرد اعم از محصولات جرم گیر سطوح، سفید کننده‌ها و…، دارای ماهیت اسیدی، قلیایی، ترکیبات کلره و سایر مواد شیمیایی بوده و بخارات آنها برای ریه، چشم و پوست مضر است، لذا نباید در فضای فاقد تهویه استفاده شوند و لازم است از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض بخارات این محصولات اجتناب شود و در زمان کاربرد محصولات فوق بایستی پنجره‌ها به طور کامل جهت ایجاد تهویه باز باشند.

حسینی نسبت به استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک کننده‌های شیمیایی که می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری بر سلامت وارد کند، هشدار داد و گفت: از قرار دادن مواد شوینده، گندزدا و الکل در کمدهای زیر ظرف‌شویی اجتناب کنید، خطر مسمومیت در کودکان نوپا و کنجکاو از این طریق بسیار بالا است. لذا این محصولات باید دور از دسترس اطفال نگه داشته شود.

وی خاطرنشان کرد: محصولات شیمیایی و شوینده همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری شود، هیچ گاه این مواد در ظرف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) نگهداری نشود؛ چراکه ممکن است کودکان و سالمندان به اشتباه این مواد را خورده و دچار مسمومیت شدید شوند.

حسینی تاکید کرد: در صورتی که فردی ماده‌ای غیرخوراکی و سمی را بلعید و یا بخارات آن را استنشاق کرد، با مرکز اورژانس ۱۱۵ و یا مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم ۱۹۰ تماس بگیرید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
کدام دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top