تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/12/20 - 17:17
کد خبر: 498793

وزارت بهداشت: تعیین «سبد غذایی برای مشاغل» فاقد مبنای علمی است

وزارت بهداشت: تعیین «سبد غذایی برای مشاغل» فاقد مبنای علمی است

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این که سبد غذایی مبنای تعیین دستمزد کارگران نیست، گفت: تعیین سبد غذایی برای مشاغل، فاقد مبنای علمی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، پدرام پاک آیین در گفتگو با تسنیم درباره خبر انتشار یافته مبنی بر تعیین کالری مورد نیاز کارگران از سوی وزارت بهداشت در کمیته مزد کارگران گفت: هدف از تعیین سبد غذایی، توصیه سیاستی در حوزه تولید مواد غذایی است  نه مصرف آن.

وی افزود: اولاً سبد غذایی در وزارت بهداشت در مرحله تدوین قرار دارد و هنوز نهایی نشده است؛ ثانیاً سبد غذایی هیچ گاه مبنای تعیین دستمزد قرار نداشته و تعیین سبد غذایی برای مشاغل، فاقد مبنای علمی است.

پاک‌آیین با بیان اینکه وزارت بهداشت مرجع تعیین دستمزد کارگران نیست، تصریح کرد: هیچگاه از وزارت بهداشت درباره سبد غذایی کارگران به عنوان مبنای تعیین دستمزد یا به هر عنوان دیگر استعلام نشده است.

دستیار وزیر بهداشت یادآور شد: سبد غذایی مطلوب از سوی وزارت بهداشت هر چند سال یک‌بار تدوین می‌شود که ابزاری برای هماهنگی و برنامه‌ریزی در زمینه تولید و عرضه غذا با هدف  تغذیه سالم آحاد جامعه است.

پاک‌آیین گفت: سبد غذایی که مورد استناد قرار گرفته مربوط به حدود 10 سال پیش است و سبد غذایی جدیدی تدوین نشده است؛ تدوین سبد غذایی جدید در حال طی مراحل نهایی است که در سال آینده رونمایی می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: هدف از تدوین سبد غذایی مطلوب از سوی وزارت بهداشت، برنامه‌ریزی برای عرضه و توصیه سیاستی برای  تولید غذاست نه مصرف آن؛ چرا که نیاز و الگوی تغذیه افراد بر اساس سبد غذایی تعیین نمی‌شود.

وی از میانگین نیاز جامعه به عنوان یکی از مولفه‌ها در تدوین سبد غذایی یاد کرد و تعیین سبد غذایی برای مشاغل را فاقد مبنای علمی دانست.

به گزارش تسنیم، هفته گذشته جلسه کمیته مزد تشکیل شد که در پی آن، گزارش وزارت بهداشت درباره سبد غذایی جدید مورد انتقاد کارگران قرار گرفت؛ علت تعجب و انتقاد گروه کارگری این بود که بدون نظرخواهی از این گروه، میزان کالری مورد نیاز در سبد معیشت تغییر کرده بود! به‌ اعتقاد نمایندگان کارگری، کاهش میزان کالری در سبد معیشت که از سوی وزارت بهداشت به وزارت کار ارائه شد در راستای ارزان‌سازی سبد معیشت است که مورد قبول کارگران نیست.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
کدام دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
۴ هزار و ۱۹۳ نفر از دانشجویان متاهل وام تحصیلی دریافت کردند
تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران درحمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
دانشگاه‌های آمریکا بوی فلسطین گرفت +عکس
قول عجیب شهید سیدمهدی جلادتی +فیلم
ابهام در اعزام الناز رکابی به مسابقات گزینشی المپیک
زلفی‌گل: کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد
خبر جدید وزیر صمت درباره واردات خودرو
فرآیند برنامه ریزی طرح محور در چشم انداز امید بخش آموزش و پرورش
چرا نوعثمانی‌های ترک از فلسطین حمایت می‌کنند؟
مهدی طارمی به اینتر پیوست
وعده یحیی گل محمدی به تبریزی‌ها
سلاخی مرد جوان در چاقوکشی زن و شوهری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top