تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/12/21 - 21:20
کد خبر: 498916

آغاز ساخت ۱۵۰ هزار مسکن در تهران

آغاز ساخت ۱۵۰ هزار مسکن در تهران

زاکانی افزود: رهبر انقلاب به ما فرمودند در دوره مدیریت شهری خودت اقداماتی را در دستور کار قرار بده که معماری ایرانی اسلامی در شهر حاکم شود. این فرمایش به دو گونه تفسیر می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از فارس، علیرضا زاکانی شهردار تهران امروز دوشنبه ۲۱ اسفند ماه در  همایش هیئت امنای محلات تهران، با تاکید بر اینکه اگر رهبر انقلاب و مردم نبودند ما سرنوشت بدی داشتیم، بیان کرد: موضوع جمعی که کنار هم هستیم به اصل انقلاب بر می‌گردد.

اگر مردم در  لحظه های سپری شده کمرنگ می‌شدند شرایط اینطور نمی‌شد و سرنوشت ما تغییر می‌کرد. شهردار تهران با اشاره به وضعیت شهرداری تهران در گذشته عنوان کرد: ما امروز سی ماه و ده روز است که در شهرداری هستیم. شهری تحویل شورای ششم شد دارای مختصاتی بود که کمتر صحبت شد. شهری که تحویل مدیریت ششم شد شهری فرو افتاده بود و زمانی که علت این مسئله را پرسیدیم گفتند به علت بیش از بدهی بالای هزار میلیارد داریم و نمی‌توانیم درست عمل کنیم.

زاکانی افزود: رهبر انقلاب به ما فرمودند در دوره مدیریت شهری خودت اقداماتی را در دستور کار قرار بده که معماری ایرانی اسلامی در شهر حاکم شود. این فرمایش به دو گونه تفسیر می‌شود. کالبد شهر معماری رومی است که باید به معماری اسلامی تغییر کند اما نکته عمیق ماجرا این است که زیر ساخت شهر معماری ایرانی اسلامی شکل بگیرد و با زیرساخت فرهنگ و میدان‌داری مردم و مشارکت مردم به ثمر می‌نشنیند.

شهردار تهران با بیان اینکه قرار شد در این روزها بر اساس مشارکت مردم عمل کنیم تصریح کرد: لازم است که شما به عنوان مدیریت محله بدانید که چه مسیری در شهر دنبال می‌شود و نقش شما چقدر می‌تواند برجسته باشد. ما چهار تحول را هدف ‌گذاری کردیم. فناوری برای ایجاد شهر هوشمند، افزایش خدمت گذاری، یک تحول هم در کالبد شهر و دیگر تحول هم ساخت سبک زندگی جدید است که با مشارکت مردم تحقق پیدا می‌کند.

زاکانی افزود: ما هرچقدر شهر بسازیم در این دنیا تکراری خواهد شد اما اگر شهروندمان را بر اساس مختصات انقلابی بسازیم از کشورهای مختلف برای دیدن شهروندانمان به کشور سفر می‌کنند که بر اساس مختصات درست اسلامی شکل گرفته است.وی به هویت ملی شهر تهران تاکید کرد و گفت: تهران در گذشته هویت‌های محلی و برجسته بود که هم الگو است هم نماد ولی امروز غیر از نماد پایتختی هیچ نماد دیگری ندارد.

تهران الان با پیشینه‌های گذشته هیچ مطابقتی ندارد و این موضوع مایه تاسف است.شهرداری تهران به سختی‌های مردم تهران که متحمل شده‌اند اشاره کرد و گفت: آلودگی هوا، عدم بهداشت درست، ترافیک و... مردم را رنج می‌دهد. مسیری که انتخاب کردیم تنها با تحول و حضور مردم آن غایتی که انقلاب اسلامی از مردم خواسته‌اند، می‌رسیم. ما در میدان حاضر شدیم و شورا و شهرداری تهران به ما کمک کردند تا ما امروز از مختصات جدیدی رونمایی کنیم. زاکانی ادامه داد: ما از طریق یک دستوری که سال‌ها بر روی زمین بود، نظم دادیم به طوری که در عرض یک هفته مشکلات مالی را برطرف کردیم.

بودجه‌ای که در سال گذشته شورا به عدد ۵۰ هزار میلیارد مصوب کرد از آن ۸۱ همت تحقق شد و همه در تعجب بودند که چگونه این اتفاق افتاد. امسال شورای محترم ۷۵ همت مصوب کرد اخیراً متمم بودجه ۱۰۴ هزار میلیاردی تصویب شد که در پایان سال از آن عبور می‌کنیم.وی تصریح کرد: تهرانی که تحویل گرفتیم بانک‌ها مدعی بودند که ۱۶۳ همت طلبکار هستند. شهردار با اشاره به هدف از ایجاد پویش امید و افتخار گفت: ما سال گذشته توجه کردیم که ایمان و امید مردم مورد هدف شبکه‌های معاند است و ما هم بر همین اساس پویش امید و افتخار را ایجاد کردیم تا به امروز ۱۰۹ پروژه را به ثمر رساندیم.

زاکانی درخصوص اقدامات در حال انجام بیان کرد: هفته گذشته خط ۸ مترو شروع شد و این هفته خط ۹ مترو شروع خواهد شد و به امید خدا خط ۱۱ آخرین خط ما برای آغاز به کار است که ابتدای سال آینده انجام می‌شود. وی افزود: در گذشته سراهای محله محل درآمدزایی بود و ما گفتیم باید سرای محله به ستاد محله بیایند و ما خرج کنیم اما کسی حق ندارد در سرای محله درآمدزایی کند.شهردار تهران خاطر نشان کرد: نمونه اتوبوس، تاکسی و موتورهای برقی فردا نمایشگاه‌ آن برگزار خواهد شد و سال آینده تماما وارد کشور می‌شود. ما در کالبد شهر هدف‌گذاری کردیم که آلودگی هوا، ترافیک، طوفان، فرنشست زمین تهران را مصون کنیم و در همین راستا گام به گام رو به جلو حرکت می‌کنیم.

زاکانی به جمع آوری معتادین متجاهر اشاره کرد و گفت: ما در گذشته ۱۱ هزار تا مکان داشتیم برای جمع آوری معتادین متجاهر اما امروز ۲۴ هزار تا مکان داریم چرا که آنها هم خواهران و برادران ما هستند باید کمک کنیم. در سال آینده قرار بر این شد که تمامی معتادین جمع آوری شوند و به خانواده و جامعه بازگردانیم.وی درخصوص بحث اقتصادی شهر تهران عنوان کرد: در بحث اقتصاد ما نباید اجازه دهیم خانواده‌ای بدون غذا سرش را بر بالین بگذارد. وظیفه شهرداری تهران خدمات دهی است و به لطف خدا امکانات هم وجود دارد.

شهردار تهران درخصوص جزییات ستاد محلات تصریح کرد: ستاد محلات با نظامنامه‌ای که تصویب شد متشکل از نمایندگان منتخب مجموعه های فعال در محله است یعنی از بسیج، فراجا، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات و گروه‌های جهادی و... در اینجا کمک می‌کند و هر کدام نماینده دارند. این نماینده‌ها در کنار معتمدین هر محله ماموریت دارند که محله خودشان را هویت ببخشند و نیازهای محله را بشناسند و شهرداری کمک کند تا نیازهای مردم برطرف شود.

زاکانی ادامه داد: سال گذشته طرح من شهردارم گذاشتیم و ۳۵۰ هزار نفر شرکت نمودند و ۱۴۶۲ طرح را انتخاب کردند. همین الان که صحبت می‌کنیم بیشتر موضوعات انجام شد و دومین طرح من شهردارم نیز آغاز شد. امسال این تجربه را دنبال کردیم و بالای یک میلیون مردم شرکت کردند و توصیه آنها ارزیابی شد و در سال آینده بسته طرح من شهردارم ۲ به اتمام می‌رسد.وی افزود: ما به دنبال ایجاد مجموعه ستاد محلات هستیم که وقتی مستقر می‌شوند عملا مدیری را برای خودش انتخاب کنند، این مدیر محله زیر مجموعه ۱۰ خانه را ایجاد می‌کند و فرهیختگان محله را در خانه جمع می‌کند.شهردار تهران با بیان اینکه سرای محله تبدیل به ستاد شما خواهد شد، گفت: اردیبهشت ماه این اتفاق خواهد افتاد و کانون های جهادی خانواده محور، مساجد محور و مدرسه محور می‌شود. لذا ذیل این خانه‌ها کانون‌های جهادی در موضوعات خدمت به همنوعان شکل می‌گیرد.

وی به وضعیت و امکانات تهران اشاره کرد و گفت: امکانات تهران نجومی است ولی تهران را با چشم دیگری به آن نگاه می‌کند اما پایتخت مکان تحویل و پیشرفت کشور است. ما اساس کار را بر مشارکت مردم و ستاد محله‌های مردمی گذاشتیم که جایگاه خلاقیت و توسعه فعالیت‌های مختلف در جامعه ما هستند. محلات باید در راه خیر باهم مسابقه دهند. برای اینکه شما زحمت بکشید مسئولیت تغییر سبک زندگی مردم با ستاد محله باشد یعنی اینکه این ده خانه ۵۲ فعالیت را در دستور کار خودش دارد که کانون جهادی انجام می‌دهند. محله‌ای که قهرمان پروری می‌کنند و محله‌ای که آسیب بیشتری دارند را از طریق برگزاری مسابقات شناسایی کنیم.

وی افزود: تهران قریب ۱۰ میلیون جمعیت دارد اما کجاست این استعدادهای درخشان؟ در پاسخ باید گفت که در لایه‌های شهر تهران آنها گم می‌شوند.شهردار تهران درخصوص وضعیت معیشت و اقتصاد پایتخت عنوان کرد: ما وظیفه داریم تهران را ارزان کنیم. متولی کشور قبل از دوره ریاست جمهوری گفتند تهران باید گران شود اما ما گفتیم معیشت مردم باید تامین شود. این مسئولیت را به شهرداری دادند که از ماه گذشته ما به دنبال ارزان کردن اقلام هستیم. زاکانی ادامه داد: در آینده نزدیک به دستان رئیس جمهوری ساخت ۱۵۰ هزار مسکن در تهران آغاز می‌شود. همچنین میانگین آسفالتی که در تهران با مدیریت شهری سال جاری ریخته شد حدود ۱میلیون ۵۰۰ تن بود. در حقیقت کالبد شهر سخت است اما درست می‌شود.

وی در پایان افزود: رهبر دینی بالاترین افتخار مردم است و مشکلات مردم به کسی برمی‌گردد به رهبر دینی و مردم را قبول ندارد. وجود شما در این مسیر باید به مدیریت شهری مدد برساند که مشکل مردم حل شود. رسالت بزرگی را بر عهده گرفتید امیدواریم که بتوانیم خدمت گزار تمامی شما عزیزان باشیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top