تاریخ انتشار: شنبه 1402/12/26 - 20:42
کد خبر: 499389

زوج جوان قربانی پیدا کردن پزشک شدند!

زوج جوان قربانی پیدا کردن پزشک شدند!

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این‌که یک زن و شوهر شهرستانی درون خودروی خود بر اثر گاز گرفتگی فوت کرده‌اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مشرق، این حادثه مقابل یکی از بیمارستان‌های معروف تهران اتفاق افتاده است. قاضی شهریاری، در فضای مجازی با انتشار این خبر، اعلام کرد که این زوج برای پیگیری روند درمانی کودک یک‌ساله‌شان به تهران مراجعه کرده بودند نوشت «اما بر اثر گازگرفتگی با گاز منواکسید کربن جان خود را ازدست دادند. چرا که آنان برای در امان ماندن از سرما، از گاز پیک‌نیک استفاده کرده‌اند. آراد، کودک یکساله این خانواده، همچنان در بیمارستان بستری است.»

گرچه در سال های اخیر وزارت بهداشت اقدام به راه‌اندازی همراه‌سراهای رایگان در نزدیکی بیمارستان‌ها کرده است؛ اما ظرفیت پایین این مراکز، خانواده‌ها را به سمت چادر خوابی و خوابیدن درون خودرو سوق می دهد. پیش از این نیز برخی نمایندگان مجلس با انتقاد از کمبود امکانات درمانی در شهرستان‌ها، از خطرات و مشکلات سفرهای درمانی گفته بودند. همراه سرای بیمار بیمارستانی امام خمینی(ره) نیز چند ماه قبل افتتاح شد اما ظرفیت پایین آن جایی برای اقامت همه همراهان بیمار ندارد.

تاسیس همراه‌سرا فقط یک مُسکِّن به حساب می‌آید

کارشناسان معتقدند که با تداوم سفرهای درمانی، تاسیس همراه‌سرا فقط یک مُسکِّن به حساب می‌آید. چرا که کمبود پزشک متخصص در شهرستان‌ها و نبود دسترسی عادلانه به خدمات پزشکی در شهرستان‌ها، روز به روز بر میزان سفرهای درمانی خواهد افزود.

رییس مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی کودکان مفید تهران نوری پور می گوید « تقریبا ۶۰ درصد بیماران این مرکز از قشر محروم و نیازمند کمک هستند» و نیمی از بیماران از سایر استان‌ها به بیمارستان کودکان مفید تهران مراجعه می‌کنند که مشکلات تشخیصی یا درمانی دارند. «تعداد بسیاری از ارجاعات شهرستان‌ها به تهران، منطقی بنظر می‌رسد» چراکه برخی بیماری‌های کودکان، چالش‌های تشخیصی به همراه دارد و نیاز است که رشته‌های فوق تخصصی متعدد با همکاری همدیگر به تشخیص یا درمان بیماری بپردازند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران حسین قناعتی توضیح می دهد یکی از علت‌های این مراجعات، ارائه بهترین خدمات با قیمت پایین به بیماران است. به عنوان نمونه جراحی قلب کودکان برای بیماران حدود یک تا دو میلیون تومان هزینه دارد و با فشار اقتصادی سنگینی که روی مردم است، امکان استفاده از خدمات بخش خصوصی وجود ندارد.

به ازای هر بیمار ۲.۶ نفر همراه به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

یکی از دلایل اقبال گردشگران سلامت به درمان در تهران، کیفیت بالا و قیمت مناسب خدمات است. مثلا یک پیوند مغز استخوان در بیمارستان‌های دولتی تهران، حدود ۱۰ هزار دلار برای بیماران خارجی هزینه دارد که این عمل در خارج از کشور همانند ترکیه و هند، کمتر از ۵۰ هزار دلار نیست.

به ازای هر بیمار ۲.۶ نفر همراه به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند. گاهی اطراف بیمارستان‌های بزرگ مانند بیمارستان امام خمینی (ره) چادرهای متعددی برقرار می‌شود، چون هزینه اقامت در هتل و مهمانسرا، بالاست و از سوی دیگر از نظر عاطفی، دوست دارند نزدیک بیماران شان باشند.

درحالی که معاون درمان وزارت بهداشت سعید کریمی می‌گوید « ساخت همراه‌سرا وظیفه وزارت بهداشت نیست و شهرداری باید نسبت به ساخت و توسعه همراه‌سراها اقدام کند.» و « بیماران به دلیل نداشتن اطلاع کافی به تهران مراجعه می‌کنند در صورتی که در اغلب شهرها پزشک متخصص وجود دارد.» اسماعیلی، نماینده مردم میانه در مجلس با اشاره به موضوع کمبود پزشک در برخی مناطق محروم می‌گوید «سفرهای درمانی مشکلات خاص خودش را دارد؛ شرایط برخی از بیماران در مناطق محروم کاملاً اورژانسی است و تا به مراکز درمانی مجهز برسند، برخی از آنان جان خود را از دست می‌دهند.»

نماینده مردم قزوین فاطمه محمد بیگی، با اشاره به قانون افزایش ظرفیت پزشکی می گوید در حال حاضر کشور به طور جدی با کمبود پزشک عمومی و متخصص روبرو است. اگر تعداد متخصص ها افزایش یابد همان خدمات درمانی بصورت ارزان تر، در دسترس ‌ تر و با عدالت بیشتری به مردم ارائه خواهد شد .

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top