تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/12/28 - 11:57
کد خبر: 499555

گام‌های یک مذاکره حرفه‌ای

گام‌های یک مذاکره حرفه‌ای

مذاکره حرفه‌ای فرایندی است که در آن طرفین با هدف رسیدن به توافقی مشترک در مورد یک مسئله، موضوع یا مصلحت، به بحث و تبادل نظر می‌پردازند. این نوع مذاکره بر اساس اصول و تکنیک‌های مورد استفاده در مدیریت، روانشناسی، و مطالعات مذاکره تجاری توسعه یافته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مهم نیست وزیر خارجه یک کشور باشید یا یک شخص معمولی، شما باید بتوانید به خوبی مذاکره کنید. اما چگونه می‌توان یک مذاکره حرفه‌ای را شروع کرد؟ این سوالی است که هر فرد پیش از آغاز یک مذاکره به آن فکر می‌کند، حرفه‌ای مذاکره کردن می‌تواند بر سرنوشت کاری شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. مذاکره حرفه‌ای یا حرفه‌ای مذاکره کردن نیاز به آموزش و تمرین مستمر دارد، نمی‌شود یک شبه به یک مذاکره کننده خبره و ماهر تبدیل شد یا به‌طور مادرزادی هنر مذاکره کردن را به ارث برد.

منظور از مذاکره حرفه‌ای چیست؟

مذاکره حرفه‌ای فرایندی است که در آن طرفین با هدف رسیدن به توافقی مشترک در مورد یک مسئله، موضوع یا مصلحت، به بحث و تبادل نظر می‌پردازند. این نوع مذاکره بر اساس اصول و تکنیک‌های مورد استفاده در مدیریت، روانشناسی، و مطالعات مذاکره تجاری توسعه یافته است. در مذاکره حرفه‌ای، طرفین با همکاری و تعامل سازنده تلاش می‌کنند تا به توافقی برسند که برای هر دو طرف قابل قبول و مناسب باشد. این نوع مذاکره بر پایه احترام متقابل، شناخت نیازها و مصالح هر طرف، و بهره‌گیری از استراتژی‌ها و تکنیک‌های مذاکره مؤثر بنا شده است.

گام‌های یک مذاکره‌ حرفه‌ای

در یک مذاکره حرفه‌ای شما باید علاوه بر منفعت خود، منفعت طرف مقابل خود را نیز درنظر بگیرید. البته این موضوع به این معنی نیست که شما همه چیز را به‌ طرف مقابل واگذار کنید. در ادامه به شما گام‌های یک مذاکره حرفه‌ای را گوشزد می‌کنیم تا شما بتوانید با استفاده از این گام‌ها در مذاکرات خود موفق شوید.

همان‌طور که در بالا اشاره شد، مذاکره حرفه‌ای فرایندی است که در آن طرفین به منظور رسیدن به توافقی مشترک در مورد یک موضوع، نقطه نظرها، مصالح و مسائل مشترک تبادل نظر می‌کنند. در ادامه به شما نکات مهمی که قبل، در حین و بعد از اتمام مذاکره حرفه‌ای باید انجام دهید، اشاره شده است.

گام‌های مهمی که پیش از انجام مذاکره حرفه‌ای باید انجام دهید

آیا می‌توان بدون هیچ آمادگی قبلی پشت میز مذاکره نشست و در خصوص مفاد یک قرارداد با کسی بحث کرد؟ حتما شما هم با ما هم نظر هستید، و می‌دانید که بدون آمادگی قبلی نمی‌توان با کسی سر یک موضوع بحث و مذاکره کرد. در ادامه به برخی از مهمترین کارهایی‌ که شما قبل از شروع یک مذاکره باید انجام دهید اشاره شده است:

  1. آمادگی خود را حفظ کنید:

قبل از اینکه پشت میز مذاکره بنشینید و بخواهید با کسی درخصوص موضوعی مذاکره کنید، باید برای این کار آماده شوید. به شما توصیه می‌کنیم که در خصوص موضوع مورد بحث به خوبی مطالعه کنید، درباره نقاط ضعف و قدرت شخصی که پیش‌روی شما برای مذاکره نشسته است به خوبی تحقیق کنید. هر چقدر که میزان آمادگی شما پیش از انجام مذاکره بیشتر باشد، شانس شما برای دستیابی به یک توافق بهتر بیشتر خواهد بود.

  1. اهداف خود را تعیین کنید:

در میان مهمترین نکاتی که قبل از شروع مذاکره باید رعایت کنید، تعیین اهداف مذاکره را می‌توان مهمترین عامل دانست. شما قبل از اینکه پای میز مذاکره بروید، باید بدانید که برای چه اهدافی پشت میز مذاکره نشسته‌اید و از این مذاکره چه چیزی می‌خواهید. قطعا طرف مقابل هم خواسته‌های دارد و حاضر نیست به تمامی خواسته‌های شما در پای میز مذاکره تن دهد.

به همین منظور بهتر است پیش از شروع مذاکره تعیین کنید که کدام منافع برای شما در اولویت است و کدام منافع برای شما از درجه اهمیت کمتری برخوردار است. تصور کنید که می‌خواهید با یک شرکت قرارداد فروش 1000 قطعه الکترونیکی ببندید. اولویت اصلی برای شما فروش قطعات به یک قیمت مشخص است و در اولویت‌های فرعی نحوه تحویل سفارش است. اگر طرف مقابل حاضر به خرید قطعات به قیمت تعیین شده توسط شما نباشد، عملا مذاکره بی‌فایده است.

  1. تصمیم گیرنده اصلی را پیدا کنید و با او مذاکره کنید:

قبل از اینکه مذاکره را آغاز کنید، مطمئن شوید که شخصی که روبه‌روی شما نشسته است، تصمیم‌ گیرنده اصلی است. این موضوع ساده بسیار مهم و حیاتی است. تصور کنید که چند ساعت با یک شخص مذاکره کرده‌اید و توانسته‌اید تا او را متقاعد کنید که قرارداد ببندد. بعد در آخرین لحظات او به شما می‌گوید که اجازه دهید تا موضوع را با رئیس در میان بگذارم! چه حالی به شما دست می‌دهد؟

برای جلوگیری از به‌وجود آمدن چنین مشکلاتی باید به سراغ تصمیم‌ گیرنده اصلی بروید تا اگر توافقی صورت گرفت، این توافق نهایی باشد و کسی نتواند در اصل یا مفاد آن تغییراتی ایجاد کند.

گام‌های یک مذاکره حرفه‌ای

گام‌های مهمی که در هنگام انجام مذاکره حرفه‌ای باید انجام دهید:

اکنون که با آمادگی کامل به یک مذاکره وارد شده‌اید، شاید فکر کنید که کار تمام شده است اما اینگونه نیست و شما باید در حین مذاکره هم اصول و نکاتی را رعایت کنید. در ادامه به برخی از مهمترین نکاتی که در هنگام انجام مذاکره باید رعایت کنید، اشاره شده است.

  1. برقراری ارتباط موثر در طول انجام مذاکره:

در مذاکره، برقراری رابطه خوب با طرف مقابل امری حائز اهمیت است. سعی کنید ارتباط موثری برقرار کنید، به طور فعال گوش دهید، سوالات مرتبط با بحث بپرسید و به نقاط قوت و نقاط ضعف طرف مقابل توجه کنید. سعی کنید با لحن درست و بیان مناسب با طرف مقابل صحبت کنید تا بتوانید ارتباط بهتری با طرف مذاکره کننده بگیرید.

  1. تعامل سازنده:

هدف از مذاکره شناساندن نقاط قوت خود به‌ طرف مقابل و پنهان کردن نقاط ضعف خود از طرف مقابل است. از استدلال منطقی و محکم برای دفاع از نقاط قوت خود استفاده کنید و سعی کنید از جنبه‌های مثبت موضوع مذاکره برای بیان نقاط قوت خود استفاده کنید.

  1. کشف گزینه‌ها:

در طول مذاکره، تلاش کنید گزینه‌های مختلفی را بررسی کنید و به طرف مقابل خود اجازه دهید نظرات خود را بیان کند. به نوعی متخصص ایجاد گزینه‌ها باشید و سپس به ارزیابی آنها بپردازید.

گام‌های مهمی که در بعد انجام مذاکره حرفه‌ای باید انجام دهید:

بعد از اینکه با طرف مقابل به توافق رسیدید به شما توصیه می‌کنیم که کارهای زیر را انجام دهید.

  1. توافق و تعهد:

هنگامی که به یک توافق رسیدید، آن را به صورت کتبی ثبت کنید و هر دو طرف باید به تعهد و اجرای توافق بپردازند. مطمئن شوید که شرایط و جزئیات توافق در قرارداد یا نوشتاری دیگر به طور کامل و روشن ذکر شده باشد. بعد از اینکه توافق شکل گرفت بهتر است یک بار متن توافق نامه در حضور دو طرف خوانده شود تا دو طرف از تمامی بندهای توافقنامه مطلع شوند.

  1. پیگیری و بررسی:

پس از مذاکره، پیگیری کنید و مشارکت خود را در تعهدات توافق شده نشان دهید. این شامل پیگیری اجرای توافق، ارزیابی نتایج و بهبودهای آتی می‌شود.

گام‌های یک مذاکره حرفه‌ای

معرفی دوره آموزشی اصول و فنون مذاکره آکادمی بازار

حرفه‌ای مذاکره کردن چیزی است که می‌تواند، زندگی شما را زیرورو کند، جالب است که بدانید که 75 درصد از طول روز هر شخص به مذاکره کردن درخصوص موارد مختلف صرف می‌شود، پس یادگیری اصول مذاکره حرفه‌ای می‌تواند به موفقیت شما کمک بسیار زیادی کند. برای تبدیل کردن هر مذاکره به یک موفقیت شما باید با اصول و تکنیک‌های مذاکره کردن حرفه‌ای آشنا باشید.

دوره‌های بسیار زیادی وجود دارد که شما با شرکت در آن‌ها می‌توانید، اصول مذاکره را یاد بگیرید. یکی از این دوره‌ها که می‌تواند از یک شخص عادی یا مذاکره کننده بد، یک مذاکره کننده خوب و حرفه‌ای بسازد دوره اصول و فنون مذاکره آکادمی بازار است. این دوره 16 ساعته که توسط احمد محمدی به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود، موفقیت شغلی، درآمد مالی و ارتباط بهتر با اطرافیان را به شما هدیه می‌دهد پس در ثبت نام و شرکت در آن تعلل نکنید. (لینک ثبت نام : https://bazaracademy.ir/negotiation-principles-course/)

سخن پایانی:

مذاکره، راهی است برای رسیدن به توافقات و تعیین قراردادها و توافقنامه‌ها. در زندگی روزمره، ممکن است با مذاکره بتوانید درباره برنامه‌های خانوادگی، تقسیم وظایف، ترتیبات مالی و غیره با دیگران توافق کنید. به طور کلی، مهارت در مذاکره در زندگی روزمره و شغلی می‌تواند ما را در دستیابی به توافقات، حل اختلافات، بهبود روابط و دستیابی به نتایج مثبت یاری دهد. این مهارت باعث افزایش قدرت مذاکره و تأثیرگذاری ما در موقعیت‌های مختلف می‌شود.

هیچکس به‌طور مادرزادی یک مذاکره کننده متولد نمی‌شود، برای تبدیل شدن به یک مذاکره کننده حرفه‌ای شما باید اصول مذاکره حرفه‌ایی را یاد بگیرید. خواندن کتاب‌ها، مقالات و شرکت در دوره‌های مختلف می‌تواند فرایند تبدیل شدن به یک مذاکره کننده حرفه‌ای را برای شما سریع‌تر کند. دوره‌ آموزش مذاکره آکادمی بازار یکی از بهترین دوره هایی است که در ایران برگزار می‌شود و شرکت در ان می‌تواند به شما در تبدیل شدن به یک مذاکره کننده کمک بسیار زیادی کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top