تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/01/07 - 09:42
کد خبر: 499905

رئیسی در ۱۴۰۲ میزبان کدام مقامات و سران کشورها بود؟

 رئیسی در ۱۴۰۲ میزبان کدام مقامات و سران کشورها بود؟

در سال گذشته پذیرش رسمی ایران در پیمان بریکس رقم خورد و بار دیگر روشن شد که راهبرد اعلامی دولت سیزدهم در حرف متوقف نشده و ترجمان ملموس خود را در عرصه عمل نیز نشان داده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از ایرنا، سال ۱۴۰۲، سالِ تحققِ وعده صادق رئیس‌جمهور در حوزه سیاست خارجی و تداوم تحرکات مثبت دولت مردمی در این حوزه بود؛ نگاهی به دیدارهای دیپلماتیک «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» در سال گذشته نشان می‌دهد که وی در سال گذشته با ۳۷ تن از سران، مقامات و شخصیت‌های سیاسی کشورهای مختلف دیدار داشته ومیزبان بیش از ده ها تن از سران و مقامات عالی رتبه از کشور های مختلف بوده است.

در سال گذشته پذیرش رسمی ایران در پیمان بریکس رقم خورد و بار دیگر روشن شد که راهبرد اعلامی دولت سیزدهم در حرف متوقف نشده و ترجمان ملموس خود را در عرصه عمل نیز نشان داده است.

اما دستیابی به این مهم، بدون برنامه‌ریزی «فشرده» و «هوشمند» دیپلماتیک میسر نبود؛ برنامه‌ریزی دقیق و در سطح بالای دیپلماتیک که نقطه اثر آن در دیدارهای فشرده و رایزنی با مقامات و سران کشورهای مختلف جهان تجلی پیدا کرد تا به شکل‌گیری یک اجماع جهانی برای تغییر در نظم نوین بین‌المللی بیانجامد.

آیت الله رییسی تاکنون میزبانی ۱۴ تن از روسا و مقامات عالیرتبه از 14 کشور جهان اعم از امیر قطر، رئیس جمهور روسیه، رئیس جمهور تاجیکستان، رئیس جمهور ونزوئلا، رئیس جمهور ترکمنستان، ، رئیس جمهود قزاقستان، رئیس جمهور سوریه، رئیس جمهور ترکیه، نخست وزبر عراق، رئیس جمهور بلاروس، ، نخست وزیر ارمنستان، رئیس جمهور عراق، سلطان عمان و رئیس جمهور ازبکستان بوده است.

در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به دیدارهای دیپلماتیک رئیس‌جمهور تا روشن شود که آیت الله رئیسی در سال گذشته میزان چه تعداد از مقامات، سران و شخصیت‌های سیاسی جهان بوده‌ است.

۶ اردیبهشت؛ تاکید بر توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی ایران و قزاقستان

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه چهارشنبه ۶ اردیبهشت، میزبان «علی‌خان اسماعیل‌اُف» نخست وزیر قزاقستان به عنوان اولین میهمان سال ۱۴۰۲ نهاد ریاست جمهوری بود که به منظور پیگیری اجرایی شدن توافقات انجام شده بین روسای جمهور دو کشور به تهران سفر کرده بود.

«سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ترانزیت از آسیای مرکزی تا خلیج فارس»، «توسعه حمل و نقل برای تسهیل همکاری‌های تجاری»، «افزایش همکاری‌ها در زمینه کشاورزی» و «بهره‌گیری از مکانیسم‌های نوآورانه در حوزه‌های پولی و بانکی» از مهمترین تأکیدات رئیس‌جمهور در دیدار با نخست وزیر قزاقستان بود.

«علی‌خان اسماعیل‌اُف» نخست وزیر قزاقستان نیز با ابراز علاقه نسبت به توسعه و تعمیق روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران به ویژه در زمینه سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و تجاری، گفت: حجم روابط دو کشور متناسب با ظرفیت‌های موجود نیست و به همین دلیل نقشه راهی برای توسعه همکاری‌های آینده طراحی کرده‌ایم.

وی ابراز امیدواری کرد با تسریع در اجرایی شدن توافقات تهران-آستانه در حوزه‌های مختلف، افزایش سطح همکاری‌های طرفین منافع و دستاوردهای ملموسی برای دو ملت داشته باشد.

۹ اردیبهشت؛ میزبانی از رئیس‌جمهور عراق

نخستین آئین استقبال آیت‌الله رئیسی در ۱۴۰۲ از یک مهمان خارجی در سال ۱۴۰۲، شنبه ۹ اردیبهشت در میزبانی از «عبداللطیف‌ رشید» رئیس‌ جمهور عراق رقم خورد.

رئیس جمهور عراق ساعت ۱۰ و ۲۱ دقیقه از سوی آیت الله رئیسی به طور رسمی در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد مورد استقبال قرار گرفت و پس از آن دیدار دو جانبه بین رئسای جمهور دو کشور، همچنین دیدارهای چند جانبه بین وزاری ایران و عراق در مجموعه سعدآباد برگزار شد.

آیت الله رئیسی در نشست خبری مشترک با همتای عراقی، محور مذاکرات این دیدار را مطلوب توصیف کرد و گفت که «روابط دو کشور مثل روابط معمول سایر کشورها نیست، این روابط راهبردی است.» سطح روابط تجاری و اقتصادی بیش از ۱۰ میلیارد دلار است و این‌ می‌تواند به سطح بالاتری ارتقا یابد.

رئیس جمهور به تداوم روابط دو کشور در حوزه مسائل زیر ساختی، آب و برق و گاز و انرژی هم گریزی زد و گفت که با استفاده از ظرفیت‌های موجود، تبادلات بین دو دولت صورت گیرد تا نیازها مرتفع شود.

همتای عراقی آیت الله رئیسی هم در این نشست هدف از این سفر را تأکید بر روابط تاریخی دو کشور دوست و همسایه، ایران و عراق دانست و گفت که مثل روز روشن است که روابط بین دو کشور، روابط محکم و غیرقابل تغییر بوده و این امر، ناشی از تلاش دو کشور در همه زمینه‌ها بر اساس منافع مشترک و با حفظ استقلال است.

۲۸ اردیبهشت؛ سومین دیدار آیت‌الله رئیسی و شهباز شریف در طول یکسال رقم خورد

«شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان «آیت الله رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران ضمن افتتاح بازارچه مرزی «پیشین»، طی دیداری رسمی پیرامون در نقطه مرزی پشین-مند تقویت همکاری‌های تجاری دوجانبه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

این سومین دیدار دوجانبه شهباز شریف نخست وزیر پاکستان و آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور ایران طی یکسال اخیر محسوب می‌شد؛ سران دو کشور سال گذشته در سمرقند و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نیز دیدار رسمی انجام داشتند.

دو رئیس‌جمهور همچنین پست و خط جدید تبادل انرژی برق بین ایران و پاکستان را افتتاح کردند. آیت‌الله رئیسی در این دیدار اظهارداشت: بسیار خرسندم از اینکه امروز یکی از جلوه‌های همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و کشور دوست و بردار ‏پاکستان رقم می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ارتباط بسیار خوبی بین ایران و پاکستان وجود دارد، تصریح کرد: ‏برای افتتاح طرحی مشترک بین ایران و پاکستان یعنی خط تبادل انرژی، باید سال‌های پیش این افتتاح انجام می‌شد ‏اما به دلایلی به تاخیر افتاد؛ این ظرفیت وجود دارد بیش از میزان فعلی که ۱۰۰ مگاوات است این تبادل در سطح بالاتری انجام شود.

رئیس دولت سیزدهم بیان کرد: خط تبادل برق با پاکستان طی ۹ ماه تلاش شبانه روزی انجام شد و امروز با حضور نخست وزیر پاکستان این اقدام جهادی به بار نشست.

۷ خرداد؛ نخستین سفر «هیثم به طارق» در قامت سلطان عمان به ایران

آیین استقبال رسمی رئیس جمهور اسلامی ایران از سلطان «هیثم بن طارق آل سعید» که برای نخستین بار در قامت پادشاه عمان به تهران سفر کرده است، بعد از ظهر ۷ خرداد ماه ۱۴۰۲ در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد تهران برگزار شد.

در جریان این سفر ۴ سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و انرژی میان دو کشور به امضا رسید.

وزرای نفت و امور اقتصادی و دارایی و دبیرکل شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی از طرف ایران و وزرای انرژی، اقتصاد و تجارت عمان اسناد همکاری‌های مشترک دو کشور را امضا کردند.

۹ خرداد؛ ۲ سند همکاری و ۳ یادداشت تفاهم حاصل حضور «بردی محمداف» در تهران

نهم خرداد ماه ۱۴۰۲، «قربانقلی بردی محمداف» رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان، در راس هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی و به منظور دیدار با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی وارد تهران شد.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی از هیات عالی رتبه ترکمنستانی به ریاست رئیس خلق مصلحتی و رهبر ملی این کشور استقبال کرد و ضمن خوشامدگویی به آنان، بیان داشت: حضور هیأت عالی رتبه ترکمنستان و برگزاری دیدارها و مذاکرات برنامه ریزی شده این سفر، نوید بخش توسعه راهبردی ۲ کشور خواهد بود.

در این سفر، مقامات عالی‌ رتبه ایران و ترکمنستان در حضور رئیس‌جمهور اسلامی ایران و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان ۲ سند همکاری و ۳ یادداشت تفاهم در زمینه‌های ترانزیت و کریدورهای بین المللی، انرژی، صادرات محصولات کشاورزی، برق، آموزش و سرمایه‌گذاری امضا کردند.

۲۹ خرداد؛ سومین ملاقات با «میرضیایف» و امضای ۱۱ سند همکاری

رئیس جمهور ازبکستان پس از ۲۰ سال با دعوت همتای ایرانی خود به تهران سفر کرد سفری که «شوکت میرضیایف» و آیت الله سید ابراهیم رئیسی برای سومین بار با یکدیگر و این بار در تهران همدیگر را ملاقات کردند.

میرضیایف که ساعت ۱۰ و ۳۵ دقیقه صبح روز ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ وارد تهران شده بود در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران به طور رسمی از سوی همتای ایرانی خود مورد استقبال قرار گرفت و سپس طرفین در زمینه‌های مختلف دیدارهای خصوصی خود را برگزار کردند.

امضای ۱۱ سند همکاری در حضور روسای جمهور ایران و ازبکستان برنامه بعدی بود که در این دیدار به وقع پیوست که توافق‌نامه تجارت ترجیحی، حمل و نقل و ترانزیت، همکاری دارویی، برنامه همکاری در زمینه‌های استاندارد و بیمه، بررسی امکان ایجاد مناطق آزاد مشترک، برنامه اجرایی همکاری در حوزه فناوری و نوآوری و برنامه اجرایی همکاری در بخش کشاورزی از جمله محورهای اسناد امضا شده میان مقامات ایران و ازبکستان در حضور روسای جمهور دو کشور بود.

نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و ازبکستان برنامه بعدی سفر رئیس جمهور ازبکستان به تهران بود که رئیسی در این نشست تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران مانعی پیش‌ روی مسیر گسترش روابط با کشورهای همسایه نمی‌بیند و این سفر گام مهمی در جهت تعمیق روابط جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان است.

رئیس جمهور در ادامه سفر همتای ازبکستانی خود به ایران پس از ۲۰ سال، هدف‌گذاری برای دو برابر شدن مبادلات تجاری در گام اول و برنامه‌ریزی برای افزایش حجم آن به سه میلیارد دلار را به فال نیک گرفت و با اشاره به توافق دو کشور برای تجارت ترجیحی، از وزرای مربوطه دو طرف خواست طی دو هفته آینده لیستی از کالاها را برای تعرفه ترجیحی میان دو کشور را اعلام کنند.

۲۹ خرداد؛ دیدار با رهبران جهاد اسلامی

شامگاه یکشنبه ۲۹ خرداد در دیدار «زیاد نخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و جمعی از رهبران این جنبش، با بیان اینکه اساس جهان خلقت بر حق استوار بوده و هاضمه عالم پذیرای باطل نیست، گفت: روزگاری امید بخشی از فلسطینیان برای رهایی از ظلم و اشغال رژیم صهیونیستی به میزهای مذاکره بود، اما امروز همه، حتی طرفداران مذاکره، چشم امید به مجاهدان و نیروهای مقاومت بسته‌اند و این تحقق وعده الهی است که نظم خلقت با ظلم و باطل سازگار نیست.

رئیس جمهور ناامید کردن نسل جوان فلسطین از بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغالی را یکی از اهداف صهیونیست‌ها از تلاش‌ برای عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای عربی و اسلامی، عنوان کرد و افزود: اما باور عمیق داریم که این تلاش‌ها به نتیجه نمی‌رسد چرا که اولین و جدی‌ترین مخالفان این عادی‌سازی روابط، مردم همان کشورها هستند.

۳۰ خرداد؛ «اسماعیل هنیه» در کاخ سعدآباد

آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» ظهر سه‌شنبه ۳۰ خرداد ماه در دیدار «اسماعیل هنیه» رئیس و جمعی از اعضای بلندپایه دفتر سیاسی حماس، با تبریک موفقیت‌های اخیر جبهه مقاومت فلسطین و تأکید بر اینکه این پیروزی‌ها نشان داد امروز ابتکار عمل در دست این جبهه است، انسجام و یکپارچگی گروه‌های مختلف جهادی در فلسطین ذیل بیرق مقاومت را عطیه‌ای الهی برشمرد که باید آن را حفظ و برای ارتقای آن تلاش کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز جبهه مقاومت، نه فقط در سرزمین‌های اشغالی، بلکه در منطقه و حتی در عرصه بین‌المللی، در حال تغییر موازنه قدرت و شرایط به نفع خود و به زیان جریان سلطه است.

رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه امروز نگاه‌های سیاسی چه از درون فلسطین و چه از بیرون، نسبت به رویارویی‌ها در این سرزمین به یک انسجام و یکپارچگی رسیده است، اظهار داشت: امروز حتی کسانی که روزگاری به‌دنبال مذاکره و توافق با رژیم صهیونیستی و حامیانش بودند، عمیقا به این تحلیل و نتیجه رسیده‌اند که کوتاه آمدن و مذاکره با این رژیم بی‌فایده بوده و تنها راه ممکن برای مواجهه با آن مقاومت است.

۱۵ آبان؛ تاکید رئیسی و السودانی بر ضرورت امدادرسانی و توقف فوری حملات به غزه

آیت‌الله رئیسی و «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق صبح دوشنبه ۱۵ آبان پس از برگزاری مراسم استقبال رسمی در مجموعه تاریخی - فرهنگی سعدآباد، به صورت دوجانبه دیدار و گفت‌وگو کردند.

سران ایران و عراق عملکرد سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی در زمینه عمل به وظیفه خود در حمایت از حقوق ملت فلسطین را شکست خورده دانسته و تاکید کردند: اکنون وظیفه ملت‌های منطقه، مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان است که با همکاری و هماهنگی به کمک مردم فلسطین بشتابند.

آیت‌الله رئیسی و شیاع السودانی همچنین با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در کشتار زنان و کودکان، بر مسئولیت نهادهای بین‌المللی و مجامع حقوقی نسبت به این جنایات تاکید و درباره راه‌های ایجاد اجماع جهانی برای توقف جنگ گفت وگو کردند.

۱۳ آذر؛ استقبال رسمی آیت‌الله رئیسی از رئیس جمهور کوبا

آیت الله رئیسی صبح روز دوشنبه ۱۳ آذر در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد از رئیس جمهور کوبا به صورت رسمی استقبال کرد. «میگل دیاز کانل» پس از ۲۲ سال از آخرین سفر فیدل کاسترو رئیس جمهور فقید این کشور در صدر هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرد.

روسای جمهور و مقامات عالی رتبه ایران و کوبا ۷ سند همکاری و یک بیانیه مشترک را به امضا رساندند. یادداشت‌های تفاهم و اسناد همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و کوبا در بخش‌های مختلف علم و فناوری، بهداشتی، کشاورزی، انرژی و معدن، ارتباطات و پزشکی توسط مقامات دو کشور به امضا رسید.

۱۸ آذر؛ دیدار با نخست وزیر سوریه در تهران

آیت الله سید ابراهیم رئیسی شنبه ۱۸ آذر در دیدار «حسین عرنوس» نخست وزیر سوریه، روابط جمهوری اسلامی ایران و سوریه را ریشه‌دار و راهبردی توصیف و از اجرایی شدن میزان قابل توجهی از توافقات صورت گرفته با بشار اسد رئیس جمهور این کشور در سفر اردیبهشت سال جاری به دمشق ابراز رضایت کرد.

رئیس جمهور در این دیدار با بیان اینکه عملیات «طوفان الاقصی» مرزهای منظومه مقاومت را از منطقه به کل جهان گسترش داده است، گفت: تردید نداریم همانگونه که ملت‌های عراق، سوریه، یمن و لبنان در مقابل آمریکا و همپیمانانش به پیروزی رسیدند، ملت فلسطین نیز پیروز این میدان خواهد شد.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت تسریع در اجرای کامل توافق‌ها و تفاهم‌های صورت گرفته میان دو کشور تصریح کرد: ایران و سوریه از ظرفیت‌های گسترده‌ای برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های خود در عرصه‌های اقتصادی، تجاری و سیاسی برخودار هستند که امیدواریم با تداوم برنامه‌ریزی و پیگیری‌های مسئولان مربوط در تهران و دمشق هر چه سریع‌تر شاهد عملیاتی شدن این ظرفیت‌ها باشیم.

۲۵ بهمن؛ دیدار با رئیس جمهوری تاتارستان

رئیس‌جمهور عصر چهارشنبه ۲۵ بهمن در دیدار «رستم مینیخانوف» رئیس جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه، با اشاره به ظرفیت‌های متقابل ایران و روسیه به ویژه جمهوری تاتارستان برای ارتقای سطح همکاری‌ در عرصه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، علمی، فعالیت‌های دانش‌بنیان و گردشگری، اجرای موافقتنامه اقتصادی کشورهای منطقه اوراسیا را زمینه‌ای مناسب برای گسترش بیش از پیش روابط فیمابین دانست.

آیت الله رئیسی همچنین در این دیدار وضعیت فعلی غزه را نماد و آینه تمام نمای ساختار ناعادلانه فعلی حاکم بر جهان دانست و گفت: نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در حال وقوع در غزه ضرورت همکاری برای جایگزینی ساختار ناعادلانه فعلی با نظمی عادلانه را بیش از پیش ضروری ساخته است.

وی با اشاره به نقش رئیس جمهوری تاتارستان در مدیریت استراتژیک روابط فدراسیون روسیه با جهان اسلام، بر بهره‌گیری از این ظرفیت در همکاری‌های بین‌الادیانی و آموزش‌های دینی در حوزه معرفی اسلام ناب و ارتقای هر چه بیشتر روابط روسیه با جهان اسلام تاکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط اقتصادی با همه جمهوری‌های ذیل فدراسیون روسیه از جمله تاتارستان آمادگی کامل دارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top