تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/01/09 - 18:11
کد خبر: 500035

فرهنگ و سبک زندگی‌ مهمترین مولفه در جوانی جمعیت است

فرهنگ و سبک زندگی‌ مهمترین مولفه در جوانی جمعیت است

رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فرهنگ، تربیت و سبک زندگی‌ را مهمترین مولفه در جوانی جمعیت دانست و گفت: در حوزه جمعیت چهار مولفه اصلی سیاست‌گذاری، فرهنگ و تربیت، اقتصاد و معیشت و محور سلامت وجود دارد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، صابر جباری رئیس مرکز جوانی جمعیت و سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست تخصصی «نقش مردم، جمعیت، آینده ایران در ارتباط با بحران سالخوردگی» که در حاشیه نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد، اظهار داشت: ایران بر اثر افراط در اجرای سیاست‌های تنظیم خانواده در حال رویارویی با ابربحران سال‌خوردگی جمعیت است که در صورت عدم اهتمام به این بحران، ممکن است در سیاه چاله سالخوردگی جمعیت سقوط کنیم.

حدود ۶۰ درصد تکالیف قانون جوانی جمعیت مرتبط با وزارت بهداشت است

وی در ارتباط با تکالیف وزارت بهداشت در بحث جوانی جمعیت خاطرنشان کرد: حدود ۶۰ درصد از تکالیف قانون جوانی جمعیت مرتبط با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است؛ تکلیف وزارت بهداشت در این زمینه انجام اقدامات در بحث ازدواج آسان و به هنگام، باروری سالم، ترویج زایمان طبیعی، پیشگیری، تشخیص و درمان ناباروری، آسان‌سازی، ارزان‌سازی و کریمانه کردن خدمات مرتبط با ازدواج، باروری، بارداری، ناباروری و زایمان است.

جباری به ابلاغ سیاست کلی جمعیت از سوی رهبر معطم انقلاب اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این سیاست‌های کلان هم قامت اجرا به خودش گرفته و قانون جمعیت در مجلس تصویب شده و اکنون توسط بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی در حال اجراست. در بین تمام این مولفه‌ها، محور فرهنگ و تربیت و سبک زندگی از همه مهم‌تر است.

رئیس مرکز جوانی جمعیت و سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: البته به این معنا نیست که اقتصاد مهم نباشد اما در ۱۳ استان برخوردار کشور مثل گیلان، مازندران، تهران، سمنان، البرز و مرکزی با اینکه وضع اقتصادی خوبی دارند اما کمترین میزان نرخ باروری کلی و رشد جمعیت را دارا هستند؛ این بدین معناست دیگر مولفه‌ها در الگوهای باروری از اقتصاد مهم‌تر هستند و در تمام دنیا هم وضعیت همین‌گونه است.

۱۲میلیون دختر و پسر مجرد در سن ازدواج در کشور

جباری در خصوص مشکلات فرهنگی در حوزه فرزندآوری توضیح داد: فرهنگ عمومی جامعه به این سمت می رود که سزارین جای زایمان طبیعی را بگیرد. این مساله به دلایل پزشکی خود مانع فرزندآوری بیشتر می شود. بحث دیگر، فرهنگ تاخیر در فرزندآوری است به این دلیل که ناباروری اولیه دیر تشخیص داده می‌شود و وقتی تاخیر در تشخیص داریم، درمان، مشکل می‌شود.

در حال حاضر در کشور ما تعداد مجردین در سن ازدواج بین ۱۱ تا ۱۲ میلیون دختر و پسر جمعیت دارندوی تصریح کرد: به موضوع فرزندآوری در سطوح مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی همچنین سطوح بالاتر مثل نگاه حکمرانی می‌توان پرداخت که نگاه حکمرانی است. بعد از ازدواج ما با آسیب‌های تک فرزند و کم فرزند مواجه هستیم که اولین پیامدهای سوء این پدیده برای خود فرد و خانواده اوست. در حال حاضر در کشور ما تعداد مجردین در سن ازدواج بین ۱۱ تا ۱۲ میلیون دختر و پسر جمعیت دارند. در این مرکز، از دوره جنینی، دوره بارداری، نوزادی، کودکی، نونهالی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و سالمندی برنامه داریم. یعنی از قبل از تولد تا جهان پس از مرگ برای این انسان برنامه داریم.

جباری اظهار داشت: از آنجایی که انسان موجودی فرد گرا نیست و در پدیده های مختلف رشد که در سنین مختلف اتفاق می‌افتد نیاز هایی دارد که باید توسط دیگران برطرف کند، اگر دیر ازدواج کنیم و به بچه کم قانع باشیم اولین آسیبش را در مقاطع مختلف سنی خودمان دریافت می‌کنیم. لذا می‌گوییم حداقل تعداد فرزند برای هر خانواده باید سه فرزند باشد. عقیده نداریم دردسر ندارد ولی خانواده‌های که تعداد فرزندان بیشتری دارند با بسیاری از دردسرهایی که تک فرزندها و کم فرزندها دارند؛ مواجه نیستند.

پدیده‌های طبیعی را نباید دستکاری کنیم

جباری در رابطه با ارتباط زایمان طبیعی و سزارین با جوانی جمعیت اظهار کرد: پدیده های طبیعی را تا جایی که می‌شود نباید دستکاری کنیم. در دنیا ۱۰تا ۱۵ درصد بارداری‌ها به دلیل خطر جانی احتمالی برای برخی مادر ها و یا جنین‌شان وجود دارد؛ زایمان سزارین را تشخیص می‌دهند اما در کشور ما بالای ۵۰ درصد زایمان ها سزارین است. چرا که عمل سزارین هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک است. مادرانی که سزارین می‌کنند دیرتر از مادرانی که زایمان طبیعی می‌کنند از بیمارستان مرخص می‌شوند همچنین دیرتر به فرزند خود شیر می‌دهند.

وی گفت: افزون بر این جراحت و زخم ناشی از سزارین دیرتر بهبود می یابد از سوی دیگر عمل سزارین یک سری عوارض هم برای نوزادها دارد. برای مثال بر اساس مطالعاتی که در شهر تهران صورت گرفته کودکانی که ناشی از عمل سزارین هستند دو تا سه برابر بیشتر از کودکانی که ناشی از عمل طبیعی هستند دچار بچه‌هایی بیماری تنفسی چون آسم می‌شوند.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت با طرح این سوال که ارتباط نوع زایمان با فرزندآوری چیست؟ توضیح داد: هر عمل سزارینی که انجام می‌شود ترجیح متخصص زنان این است که زایمان بعدی حتماً سزارین باشد چون یکی از عوارض سزارین چسبندگی‌های اقشار داخل شکم است و معمولا متخصصین سعی می‌کنند خانمی بیش از سه عمل سزارین انجام ندهد. همچنین حجم خونی که مادر در سزارین از دست می‌دهد دو برابر زایمان طبیعی است لذا همه این عارضه‌ها برای مادر وجود دارد.

جباری اظهار داشت: ما برای مادرانی که بخواهند تعداد فرزندان بیشتری داشته باشند اگر بخواهند تعداد فرزندان بیشتری داشته باشند کلاس آمادگی برای زایمان طبیعی در بیمارستان‌هایی که بلوک زایمان دارند همچنین در شبکه بهداشت که مادران برای مراقبت و وزن‌گیری‌، واکسیناسیون، غربال‌گری‌های مرتبط با بارداری مثلاً دیابت مراجعه می‌کنند؛ برگزار می‌کنیم. این مادران در گذر زمان آمادگی‌هایی را برای زایمان طبیعی کسب می‌کنند. از طرفی دیگر ما یک سری آموزش‌ها برای پزشکان، پرستاران و متخصصان زنان داریم که نوع مواجه‌ همکارانمان با مادران باردار به گونه ای نباشد که باعث تحقیر مادران شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top