تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/01/14 - 22:19
کد خبر: 500334

چین، آمریکا را تهدید کرد!

چین، آمریکا را تهدید کرد!

رئیس‌جمهور چین درخصوص سرکوب توسعه فناوری پیشرفته کشورش توسط آمریکا به بایدن هشدار داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جو بایدن و شی جینپینگ روسای جمهور آمریکا و چین در راستای ثبات‌بخشی به روابط پرتنش خود گفت‌وگوی تلفنی داشتند.

شبکه تلویزیونی سی. سی. تی. وی در چین گزارش داد: «این دو رئیس کشور درباره روابط آمریکا و چین و مسائل و دغدغه‌های مشترک دو طرف تبادل نظر شفاف و عمیقی داشتند.»

رئیس‌جمهور چین در این تماس به همتای آمریکایی خود گوشزد کرد اگر واشنگتن اقدامی در راستای جلوگیری از توسعه فناوری‌های پیشرفته توسط چین انجام داده و پیشرفت این کشور را مختلف کند، پکن ساکت نخواهد نشست.

شی جینپینگ در این تماس با بیان اینکه چین همواره برای همکاری‌های دوجانبه و سازنده آماده است، تصریح کرد: «اگر آمریکا بر سرکوب توسعه فناوری پیشرفته چین اصرار داشته باشد و چین را از حق قانونی خود برای توسعه محروم کند، ما سکوت نکرده و دست روی دست نخواهیم گذاشت.»

رئیس‌جمهور چین با بیان اینکه روابط دو کشور در ماه‌های اخیر به ثبات رسیده و شهروندان دو کشور از این مسئله استقبال کرده‌اند، تصریح کرد: «از سوی دیگر، عوامل منفی در روابط دو کشور افزایش یافته و این به توجه ویژه هر دو طرف نیازمند است.»

بایدن در مقابل اذعان کرد که توسعه چین برای تمامی جهان سودمند است و مدعی شد واشنگتن سعی ندارد توسعه چین را محدود کرده یا روابط دوجانبه خود با این کشور را قطع کند.

از سوی دیگر، بایدن در این تماس نسبت به آنچه آن را «سیاست‌های تجاری ناعادلانه پکن» خواند، انتقاد کرد و گفت این سیاست‌ها به کارگران و خانواده‌های آمریکایی آسیب می‌رساند.

او همچنین تاکید کرد ایالات متحده همچنان خواهد کوشید تا مانع استفاده چین از فناوری‌های پیشرفته آمریکایی علیه امنیت ملی ایالات متحده شود.

به گزارش شبکه خبری آمریکایی «سی. ان. بی. سی» این نخستین تماس تلفنی روسای جمهور آمریکا و چین از ژوئیه ۲۰۲۲ بود و کاخ سفید آن را اقدامی در راستای «مدیریت تنش‌ها، رسیدگی به سوءتفاهم‌ها و پیشگیری از تقابل ناخواسته» توصیف کرد.

به گفته یک مقام کاخ سفید، بایدن در این تماس به طرح مسائلی از جمله روابط اقتصادی دو کشور، تنش‌ها بر سر تایوان، حمایت ادعایی چین از روسیه در جنگ اوکراین و تهدیدی فزاینده امنیت سایبری پرداخت.

بایدن در این تماس به همتای چینی خود اعلام کرد که در آینده نزدیک وزرای خارجه و خزانه‌داری ایالات متحده با هدف تقویت گفت‌وگو و تعاملات دوجانبه به چین سفر خواهند کرد.

رئیس‌جمهور چین در این تماس نیز بار دیگر تاکید کرد که مسئله تایوان برای چین یک خط قرمز است.

او گفت: «مسئله تایوان در روابط آمریکا و چین یکی از خط قرمزهای اصلی است که نباید از آن عبور کرد. ما چشم خود را بر فعالیت‌های جدایی‌طلبانه نیروهای حامی استقلال تایوان و همچنین حمایت نیروهای خارجی از این جریان‌ها نخواهیم بست.»

بایدن در واکنش به این اظهارات همتای چینی خود متذکر شد که ایالات متحده حامی استقلال تایوان نبوده و قصد ندارد با چین وارد مناقشه شود. به گفته بایدن، آمریکا همچنین به دنبال یک جنگ سرد دیگر نیست و قصد ندارد اتحادی علیه چین برپا کرده یا حکومت این کشور را سرنگون کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
رئیسی ۲ قانون را ابلاغ کرد
اولین تصویر از درب طلای حرم امام رضا (ع)
رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون فوتبال درباره سرخابی‌ها
درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم
آخرین آمار از تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌ خ»
واریز ۲ میلیون تومان به حساب معلمان در آستانه روز معلم
آشنایی با زنان عارفی که مردان دانشمند از محضرشان درس گرفتند
راه‌اندازی سامانه نظارت و شفافیت مدارس غیردولتی تا مهر
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
بیش از ۱۰ هزار نفر زیر آوارهای غزه مفقود هستند
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top