تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/01/15 - 09:34
کد خبر: 500353

تحلیلی در باب حوادث اخیر منطقه؛

جنون نتانیاهو و موقعیت خطرناک اسرائیل!

جنون نتانیاهو و موقعیت خطرناک اسرائیل!

نتانیاهو به ادامه جنگ نیاز دارد و لو اینکه اسرائیل را به فنا بدهد. او امروز با حمله به کنسولگری ایران به نظر میرسد آخرین برگه خود را رو کرد تا نه تنها این جنگ طولانی تر شود، بلکه با به خطر انداختن اسرائیل آمریکایی که اخیرا سعی میکرد از وی فاصله بگیرد را به حمایت از اسرائیل وارد صحنه نماید!

به گزارش گروه بین‌الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که نتوانسته به هیچ‌یک از وعده‌های خود در جنگ غزه جامه عمل بپوشاند و در داخل سرزمین‌های اشغالی نیز با مشکلات فراوانی روبه‌روست، روز گذشته دست به ماجراجویی جدیدی زد و با نقض بدیهی‌ترین قوانین بین‌المللی، ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را هدف حمله قرار داد و سردار محمدرضا زاهدی و چند مستشار دیگر ایرانی را به شهادت رساند.

 در روزها و هفته های اخیر، احتمالا زیاد شنیده اید که نتانیاهو برای نجات خودش ممکن است اسرائیل را به خطر بیاندازد؛ در واقع او منافع خود را به منافع مصالح اسرائیل گره زده و برای اینکه در قدرت باقی بماند و از سپهر سیاسی این رژیم حذف نشود، میخواهد جنگ شکست خورده را تا رسیدن به یک نتیجه حداقلی ادامه دهد.

ناتوانی در مدیریت حادثه هفتم اکتبر

این البته فقط تحلیل کارشناسان نبود، حتی افرادی مانند یائیر لاپید در اپوزیسیون رژیم، و یا برخی آمریکایی ها نیز بارها بر چنین مواضعی تاکید داشته و دارند. خصوصا در روزهای اخیر که اسرائیل هم در دادگاه بین المللی محکوم شد و هم با قطعنامه شورای امنیت مواجه گردید. اوضاع به همین منوال اگر پیش میرفت نتانیاهو میبایست عطای نخست وزیری را به لقایش میبخشید و علاوه بر اتهامات قبل از جنگ غزه، با کوله باری از خطاهای استراتژیک جدید، ناتوانی در مدیریت حادثه هفتم اکتبر و تصمیمات اشتباه بعد از آن، بعنوان مهره ای سوخته مجددا با دادگاه و احتمالا زندان روبرو میشد.

نتانیاهو به ادامه جنگ نیاز دارد و لو اینکه اسرائیل را به فنا بدهد. او امروز با حمله به کنسولگری ایران به نظر میرسد آخرین برگه خود را رو کرد تا نه تنها این جنگ طولانی تر شود، بلکه با به خطر انداختن اسرائیل آمریکایی که اخیرا سعی میکرد از وی فاصله بگیرد را به حمایت از اسرائیل وارد صحنه نماید!

این حرکت انتحاری نتانیاهو یک کار بسیار خطرناک به حساب می آید و شک نکنید دولت بایدن با توجه به شرایط نامناسب داخلی، خصوصا در آستانه انتخابات هرگز بدان راضی نبوده است. نتانیاهو با این دیوانگی که با حمله به یک مرکز مهم دیپلماتیک انجام داد، اسرائیلی که به واسطه جنایات غزه در دنیا منزوی شده بود را حسابی به گوشه رینگ برد و هیچ جای دفاعی برای رژیم صهیونیستی باقی نگذاشت. او حتی دست نزدیک ترین همپیمانان خود را برای دفاع از اسرائیل خالی کرد.

البته باید منتظر ماند و دید موضع رسمی آمریکا و غرب چه خواهد بود و چگونه میخواهند این حرکت وحشیانه را توجیه کنند؛ ضمنا این اتفاق دست ایران را، هم در حوزه دیپلماتیک پر کرد و هم برای اقدام تلافی جویانه بهانه خوبی در اختیار جمهوری اسلامی قرار داد.

صحنه نباید به نفع اسرائیل و نتانیاهو تغییر کند

ایران البته در چنین شرایطی همواره بهترین تصمیمات را میگیرد و اسیر هیجانات و احساسات نمیشود.‌ یکی از دلایل مهم جنون نتانیاهو که باعث شد خود را در چنین مخمصه ای ببیند و ضمن دادن سوتی به این بزرگی، اسرائیل را رسوا و در تنگنای شدید قرار بدهد، همان صبر جمهوری اسلامی است.

بنده شخصا به تصمیمات نیروهای نظامی و امنیتی، که با مشارکت شاخه برون مرزی سپاه پاسداران(سپاه قدس) اتخاذ میشود ایمان کامل دارم و مثل گذشته بدور از هرگونه هیجان منتظر نتیجه بررسی گزینه ها از سوی حاکمیت ایران مینشینم. این خشم مقدس نباید ما را از اهداف اصلی دور کند و اجازه دهد صحنه به نفع اسرائیل و نتانیاهو تغییر نماید. این را بدانید اوضاع رژیم صهیونیستی خراب تر از آن چیزی است که ممکن است بعضی از ما تصور کنیم. صبور باشیم!

گزارش از عبدالرحیم انصاری - تحلیلگر مسائل بین‌الملل

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌ خ»
واریز ۲ میلیون تومان به حساب معلمان در آستانه روز معلم
آشنایی با زنان عارفی که مردان دانشمند از محضرشان درس گرفتند
راه‌اندازی سامانه نظارت و شفافیت مدارس غیردولتی تا مهر
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
بیش از ۱۰ هزار نفر زیر آوارهای غزه مفقود هستند
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
واکنش کنعانی به دستگیری دانشجویان آمریکایی توسط پلیس
طرح انسداد مرزهای شرقی افغانستان آغاز شد
رقم هدیه روز معلم مشخص شد
شکایت خواننده معروف به پلیس فتا
دستگیری ۲۵ داوطلب کنکور
نتانیاهو: با یا بدون توافق به رفح حمله می‌کنیم
آقای اژه‌ای برای رفع هرگونه نگرانی در تضییع حق طلبه خوزستانی دستور به بررسی مجدد دهید
طباطبایی: اظهارات نصیری تکرار یک شوخی بی‌مزه است/ رسولی:حرف‌های نصیری ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد
اسکای ویو دبی: تجربه فوق العاده سرسره شیشه ای و سکو تماشای دبی
دیزل ژنراتور؛ راهکاری قدرتمند برای تأمین برق
اصولی که هر دانشجویی باید آن را رعایت کند
تظاهرات دانشجویان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی آمریکا +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top