تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/01/19 - 21:43
کد خبر: 500808

فرار رو به جلو در پاسخ به لو رفتن سؤالات آزمون وکالت

فرار رو به جلو در پاسخ به لو رفتن سؤالات آزمون وکالت

با گذشت یک ماه از برگزاری آزمون فوق‌العاده وکالت مرکز وکلا و شائبه صحت برگزاری آن، خبرهایی از زمان اعلام نتایج این آزمون به گوش می‌رسد. در حالی که هنوز موضوع لو رفتن سؤالات آن نه تائید شده نه تکذیب!

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از فارس، حسن عبدلیان‌پور، رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه شب گذشته در حاشیه مراسم گرامیداشت سالروز تاسیس این مرکز از زمان اعلام نتایج آزمون وکالت خبر داد و گفت: نتایج آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه حداقل 45 روز پس از برگزاری آزمون اعلام خواهد شد. در صورتی‌که هنوز موضوع لو رفتن سوالان آزمون فوق‌العاده آزمون وکالت تعیین تکلیف نشده و در صورت محرز شدن این موضوع انتظار می‌رود که این آزمون مجدد برگزار شد. 

برگزار کننده این آزمون «سازمان سنجش و آموزش کشور» بود که به درخواست مرکز وکلا این آزمون برگزار کرد (بر اساس قانون تسهیل سازمان سنجش باید آزمون وکالت را برگزار کند) و در این آزمون که 18 اسفند ماه 1402 در سراسر کشور برگزار شد، 113 هزار نفر بود که 53هزار نفر را بانوان و 60هزار نفر را آقایان شرکت کردند. به گفته مسؤولان این آزمون برمبنای یک درصد از ۷۰ درصد ملی محاسبه می‌شود و اینطور نیست که این یک درصد به صورت استانی اعمال شود.

بنابراین حتی لو رفتن یک سوال بر تراز آزمون اثرگذار است و تاثیر چشم گیری بر نتیجه آن دارد. از طرفی این نکته را باید در نظر داشت که سؤالات در بستر فضای مجازی و حدود چهار ساعت پیش از برگزاری آن منتشر شده، از همین‌رو در صورت لو رفتن سؤالات آزمون در سراسر کشور ابطال خواهد شد، نه تنها در یک منطقه و یا استان.  در همین رابطه مسؤولان دستگاه قضا برای رسیدگی به موضوع لو رفتن سوالات آزمون وکالت دستوراتی را نیز صادر کرده‌اند و بر اساس پیگیری خبرنگار فارس، دادستانی کل کشور نیز به موضوع ورود کرده است.

سه روز پس از برگزاری این آزمون، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه  در خصوص لو رفتن سوالات آزمون وکالت در روز جمعه ۱۸ اسفند، اظهار کرد: ابتدا باید توجه داشت که مسؤولیت برگزاری این آزمون با سازمان سنجش بوده است و «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه» در این خصوص مسئولیتی نداشته است؛ با این حال، به تمامی بخش‌های ذی ربط در دستگاه قضائی از جمله «مرکز حفاظت و اطلاعات»، «دادستانی تهران» و «مرکز وکلا» دستور می‌دهم که در رابطه با این موضوع، پیگیری‌ها و بررسی‌های کامل و جامع را انجام دهند و هر فردی در این قضیه مقصر بوده را شناسایی و مورد تعقیب قرار دهند و با هماهنگی و همکاری «مرکز رسانه قوه قضائیه»، موضوعِ مورد اشاره را به صورت واضح و روشن برای مردم تبیین کنند و اجازه ندهند این مقوله در جامعه مبهم بماند چرا که به اعتماد مردم لطمه می‌زند؛ در این قضیه به صورت دقیق باید روشن شود که افشای سوالات در چه سطح و چه حدی بوده و چه کسانی تقصیر و یا قصور داشته‌اند؛ در این زمینه نباید حقی از کسی ضایع شود.

اما با گذشت حدود یک ماه از این موضوع هنوز در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوی مسؤولان ذی‌ربط اطلاع رسانی نشده  و از طرفی به جای اطلاع‌رسانی در این رابطه که چه اقداماتی برای احقاق حقوق داوطلبان و صیانت از نهاد وکالت صورت گرفته، اطلاع‌رسانی‌ها در حول زمان اعلام نتایج آزمون وکالتی صورت می‌گیرد که صحت و سقم برگزاری آن هنوز برای بسیاری محرز نشده و برخی پیش از حضور در جلسه آزمون به سؤالات آزمون به همراه پاسخ‌نامه‌اش دسترسی داشتند.

از طرفی نیز رویکرد سازمان سنجش قابل تأمل است، و در همان روزهای نخست «علی صدر» معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها در مورد شایعات مربوط به لو رفتن سوالات آزمون وکالت اظهار کرد: افراد نباید به شایعات فضای مجازی اعتماد کنند. خیال داوطلبان آزمون‌ها باید راحت باشد. همه موارد را تحت نظر داریم. در آزمون وکالت اخیز نیز هیچ مشکلی پیش نیامده و آزمون در صحت و سلامت برگزار شده است.

این در حالی است که پیگیری‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد، کانال منتشر کننده سوالات آزمون وکالت هنوز فعال است، برخی از شب‌ها با گذاشتن آی دی در این کانال با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و به دنبال جلب اعتماد آن ها است، این کانال تلگرامی هزینه فروش سوالات را از طریق رمز ارز اخذ می‌کند و مدعی است به سوالات آزمون قضات و آزمون سردفتری و... و حتی کنکور نیز دسترسی دارد و پیش فروش آن‌ها را آغاز کرده است! در پیام‌های اخیر منتشر شده از این کانال آمده است که «اگر تا امروز و فردا هزینه سردفتری کمک کنید آزمون رو ردیف کنم براتون باید هزینه بدم یه مقداری مونده کمک کنید به نفع خودتونه» همچنین در پیام دیگری نوشته است که «کسانی که امروز و فردا هزینه بزنند، سوالات زودتر نسبت به بقیه داده می‌شه».  از طرفی نیز به اذعان شرکت کنندگان در این آزمون در برخی از حوزه ها عده ای از شرکت کنندگان در همان لحظات ابتدایی توزیع سوالات و در حالیکه کمتر از 15 دقیقه از آغاز آزمون گذشته بود با پاسخگویی به تمام سوالات را درخواست ترک محل برگزاری آزمون را داشتند و ناظرین حوزه ها نسبت به این رویکرد واکنشی نداشتند و شنیده ها حاکی از این است که گزارشی از این موضوع به مراجع ذی صلاح اعلام نشده است.

اکنون در اذهان عمومی این سؤال شکل گرفته چرا جلوی فعالیت این کانال با گذشت یک ماه گرفته نشده و گردانندگان این کانال و افرادی که با آن همکاری دارند، دستگیر نشده‌اند؟

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دستور خزاعی برای فیلم‌های خارجی عرضه شده در پلتفرم‌ها
بیرانوند به بازی پرسپولیس رسید
کاریکاتور| خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان معترض؛ وقتی آزادی بیان می‌میرد
گرامیداشت مقام استاد و مربی در سپاه +عکس
کاریکاتور| گرانی سرسام‌آور در سرزمین‌های اشغالی
مستمری والدین شهدا افزایش یافت
آغاز تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از امشب
محرومیت معلمان خرید خدمات و حق‌التدریس از عیدی روز معلم
یادی از اسکوییِ فقید؛ صدای ماندگار ورزش
پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس آینده
تقلب ناشیانه BBC از CNN در ماجرای فوت نیکا شاکرمی
علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است
دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است
حسینی: لزوم تبیین ماهیت واقعی تمدن غرب برای جوانان
برگزاری اولین جلسه هیات اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم +اسامی اعضا
رستمی: ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است
اعتراف تازه رسانه‌های رسمی رژیم صهیونیستی درباره حمله ایران
۵ تکنیک [تست شده] برای تمیز کردن کیف چرم طبیعی و مصنوعی
سرمربی پرسپولیس جایگزین حمید مطهری در تیم ملی ؟
معلم‌های سلبریتی که نمی‌شناسید! +فیلم
کلاهبرداری اینترنتی خودش را خواننده سرشناس جا زد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top