تاریخ انتشار: جمعه 1403/01/24 - 20:52
کد خبر: 501166

چند کار خوب که نوروز مردم را قرآنی کرد

چند کار خوب که نوروز مردم را قرآنی کرد

برنامه‌های قرآنی ماه رمضان امسال به همراه پوشش گسترده رسانه‌ای نشان داد که اگر در حوزه قرآن کریم کار خوب و قوی انجام دهیم، مردم حتی در تعطیلات نوروز هم پای کار می‌آیند و استقبال می‌کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از فارس، رمضان ماه نزول قرآن است و همه ساله برنامه‌های قرآنی خاصی در این ماه عزیز اجرا می‌شود که در طول سال خبر چندانی از این برنامه‌ها نیست.

اما رمضان امسال که با بهار طبیعت همزمان شده بود رنگ بوی قرآنی‌تری داشت تا جایی که رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان و نخبگان کشور فرمودند: «ماه رمضان خوبی بود بخصوص رواج قرآن، تلاوت قرآن برای بنده خیلی خرسندکننده بود اینکه در شهرها نوجوان‌ها به خوبی، از حفظ قرآن تلاوت می‌کنند، این یکی از آرزوهای بزرگ این بنده بود که تحقق پیدا کرده است.»

برنامه‌هایی که از شبکه قرآن فراتر رفت همه جامعه را دربر گرفت

شاید اصل برنامه‌های قرآنی امسال چندان متفاوت از سال‌های قبل نبود، به این صورت که نمایشگاه قرآن، برنامه‌ها و پویش‌های حفظ، محافل تلاوت قرآن و... تقریباً همه‌ساله در ماه رمضان برگزار می‌شود، اما آنچه برنامه‌های قرآنی امسال را خاص کرد، گسترش دایره دربرگیری برنامه‌های قرآنی بود، به این صورت که همه‌ساله برنامه‌ها برای قشری خاص در مساجد و گروه‌های مذهبی برگزار و رسانه‌های تخصصی مانند شبکه و رادیو قرآن هم آنها را پوشش می‌دادند، در حالی که امسال برنامه‌های قرآنی برای عموم مردم جامعه طراحی شد و دایره پوشش رسانه‌ای هم از شبکه و رادیو قرآن فراتر رفت.

نمایشگاه قرآن

نمایشگاه قرآن شاید بزرگترین و قدیمی‌ترین برنامه قرآنی امسال بود که با برنامه‌ریزی نو به تفرجگاه مذهبی روزه‌داران برای ایام عید نوروز تبدیل شد. اختصاص نیمی از شبستان مصلی به محل نماز، افطار و استراحت خانواده‌ها در ابتدا با انتقاداتی مواجه شد، اما در ادامه مشخص شد که این فضا کارایی خوبی دارد و با توجه به بارندگی‌های بهار و سردی هوا پیش‌بینی خوبی برای استقرار خانواده‌ها در مصلی صورت گرفت.

همچنین اجرای برنامه‌های متنوع و جذاب برای کودکان و نوجوان، برگزاری مسابقات مختلف برای گروه‌های مختلف، به همراه پذیرایی از روزه‌داران با بسته‌های افطاری ساده و چای لحظات خوبی برای خانواده‌ها رقم زد تا جایی که در برخی روزها مصلی جای سوزن‌انداختن نداشت. البته برگزاری نمایشگاه قرآن فقط محدود به تهران نبود و به جز تهران در ده‌ها شهر دیگر هم نمایشگاه قرآن برگزار شد.

محفل صدهزار نفری امام حسنی‌ها

محفل قرآنی صدهزار نفری امام حسنی‌ها امسال همزمان با میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) در ورزشگاه آزادی برگزار شد و استقبال از این برنامه تا جایی بود که همه سکوهای ورزشگاه پر شد، هزاران نفر هم دور زمین چمن ورزشگاه مستقر شدند و هزاران نفر هم پشت درب‌ها ماندند.

در این برنامه به جز تلاوت قرآن گروه‌های هم‌آوایی برای مردم برنامه اجرا کردند و یاد و خاطره شهدای مظلوم غزه با مداحی «حریفت منم» حسین طاهری و چند برنامه دیگر گرامی داشته شد. زیاد رشدی النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم میهمان ویژه این مراسم بود.

ابوذر روحی در پایان این مراسم سرود‌های «سلام فرمانده» را به همراه گروه سرود دخترانه شهید احسان خواند. به هنگام اذان نیز تواشیح اسماء الحسنی، صلوات خاصه امام رضا(ع) و دعای فرج به صورت جمعی و با همراهی صدهزار نفر خوانده شد. در انتهای این مراسم با تدارک ۱۵۰ هزار بسته افطاری ساده از مردم قرآنی حاضر در این جلسه پذیرایی شد.

پویش‌های زندگی‌ با آیه‌ها و حافظ‌شو

پویش‌های زندگی با آیه‌ها و حافظ‌شو دو برنامه‌ای بودند که امسال به صورت فراگیر در سراسر کشور اجرا شدند و از فرصت نمایشگاه قرآن برای اجرای مطلوب هر دو برنامه استفاده شد. پویش‌هایی که بسیار سبک و کاربردی بودند.

زندگی‌ با آیه‌ها با محوریت 30 آیه کاربردی از سی جزء قرآن ویژه سی روز ماه رمضان برگزار شد و علاقه‌مندان با حفظ این سی آیه کوتاه نکات ناب و آموزنده‌ای را برای استفاده در زندگی می‌آموختند.

حافظ‌شو هم پویشی برای حفظ 14 سوره پایانی قرآن کریم بود که به صورت حضوری در نمایشگاه قرآن و همچنین مجازی اجرا شد که مخاطبان آن کودکان و نوجوانان بودند، البته این پویش برای بزرگسالان هم برنامه داشت که با محوریت سوره واقعه برگزار شد.

این دو برنامه قرار است بعد از ماه رمضان و در طول سال هم ادامه پیدا کنند که در این راستا باشگاه مخاطبان حافظ شو در روز‌های پایانی ماه رمضان راه‌اندازی شد.

برنامه پرطرفدار محفل

اما شاید یکی از پرطرفدار‌ترین برنامه‌های قرآنی ماه رمضان برنامه تلویزیونی محفل بود که این بار نه درقاب شبکه قرآن بلکه از شبکه سه سیما پخش شد، برنامه‌ای که در فضایی شاد و مفرح و آموزنده برگزار شد و در آن نخبگان قرآنی گمنام زیادی به مردم معرفی شدند و قرآن دوستان را شگفت زده کردند.

انتخاب آیتم‌های جذاب، دکوری زیبا و همچنین انتخاب میهمانان خاص، این برنامه را بسیار جذاب کرد، البته قوت این برنامه پخش آن از شبکه سه سیما بود و شاید اگر در سطح شبکه قرآن پخش می‌شد با چنین اقبالی موجه نمی‌شد.

به هر حال برنامه‌های قرآنی رمضان امسال، هم به خاطر برنامه‌ریزی خوب و هم به خاطر پوشش رسانه‌ای گسترده استقبال بالای مردم را به دنبال داشت و این اتفاقات نشان داد که اگر در زمینه قرآن کار خوب قوی و خوب انجام شود مردم مانند مجالس محرم و سیدالشهدا(ع) استقبال می‌کنند و پای کار می‌آیند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آغاز عرضه خودروهای برقی از هفته آینده
هیأت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی‌ مجلس دوازدهم انتخاب شد
۸۵ میلیون ریال به حساب حجاج سال ۱۴۰۲ برگردانده می‌شود
برگزاری نشست همدلی و همفکری نیروهای انقلاب با حضور ۱۴۰ نماینده منتخب
جمعی از معلمان سراسر کشور فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
تامین ۴.۸ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادلات برای واردات از ابتدای سال
شاخص بورس تهران ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد افت کرد
واردات خودروهای کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
رئیسی ۲ قانون را ابلاغ کرد
اولین تصویر از درب طلای حرم امام رضا (ع)
رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون فوتبال درباره سرخابی‌ها
درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
جذب نیروی امریه در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top