تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/01/26 - 13:55
کد خبر: 501394

فواید توت خشک در دوران بارداری

فواید توت خشک در دوران بارداری

حال در اینجا قصد داریم به فواید توت خشک در بارداری بپردازیم و تا حد ممکن به پرسش‌های زنان باردار در این زمینه پاسخ دهیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بسیاری از این زنان، به دلایل شرایط خاص بارداری، ممکن است اشتهای خود را از دست بدهند و تمایل زیادی به خوردن غذاهای معمول نداشته باشند. اینجاست که اهمیت مصرف آجیل و میوه‌های خشک بیش از پیش آشکار می‌شود زیرا علی‌رغم حجم کمشان فواید غذایی زیادی دارند و می‌توانند از اصلی‌ترین خوراکی‌ها برای این دوران باشند. حال در اینجا قصد داریم به فواید توت خشک در بارداری بپردازیم و تا حد ممکن به پرسش‌های زنان باردار در این زمینه پاسخ دهیم.

بیشتر زنان از زمانی که می‌فهمند باردار شده‌اند، تمام تلاش خود را می‌کنند تا بارداری سالمی داشته باشند و جنینشان به بهترین نحو رشد کند. در اکثر موارد این مادران آینده، به دنبال تغذیه و مکمل‌هایی هستند که تاثیر مطلوبی بر سلامت فرزندشان داشته باشد. از سوی دیگر بسیاری از این زنان، به دلایل شرایط خاص بارداری، ممکن است اشتهای خود را از دست بدهند و تمایل زیادی به خوردن غذاهای معمول نداشته باشند. اینجاست که اهمیت مصرف آجیل و خشکبار مرغوب بیش از پیش آشکار می‌شود زیرا علی‌رغم حجم کمشان فواید غذایی زیادی دارند و می‌توانند از اصلی‌ترین خوراکی‌ها برای این دوران باشند. حال در اینجا قصد داریم به فواید توت خشک در بارداری بپردازیم و تا حد ممکن به پرسش‌های زنان باردار در این زمینه پاسخ دهیم. 

خواص توت خشک در بارداری

 

بسیاری از زنان باردار پیش از خوردن انواع خوراکی‌ها، دچار تردید می‌شوند؛ نگرانی آنها از این بابت است که امکان دارد آن خوراکی برایشان مضر باشد. اما درباره توت خشک چطور؟ اگر بخواهیم در یک کلام بگوییم، خوردن توت خشک در بارداری مجاز است. البته زیاده‌روی در آن مانند هر خوراکی دیگری، ممنوع است. در واقع فواید توت خشک در باراداری فراوان است. مثلا یکی از بهترین آثار آن، جلوگیری از ابتلای نوزاد به آلرژی است. از سوی دیگر خوردن توت خشک در بارداری به بهبود شیردهی پس از تولد نوزاد کمک می‌‌کند. 

توت خشک حاوی ویتامین و مواد معدنی فراوانی است. اگر بخواهیم به طور دقیق بگوییم در هر 100 گرم توت خشک، 8 گرم کربوهیدرات،1.7  گرم فیبر غذایی، 8.1 گرم قند، 1.44 گرم پروتئین، 0.39 گرم چربی، 10 میلی‌گرم سدیم، 39 میلی‌گرم کلسیم، 1.15 میلی‌گرم آهن، 194 میلی‌گرم پتاسیم، 18 میلی‌گرم منیزیم و 0.6 میکروگرم فولات وجود دارد. علاوه بر این، انواع ویتامین‌های A، B، C و... در توت خشک یافت می‌شود. ضمنا هر 100 گرم توت حاوی 43 کالری انرژی است.

نکته جالب دیگر اینکه از آنجایی که توت پس از خشک شدن، 50 درصد قند خود را از دست می‌دهد، مصرف توت خشک برای زنان مفیدتر از توت تازه است؛ خصوصا زنان بارداری که در معرض ابتلا به دیابت بارداری قرار دارند. بنابراین از فواید توت خشک در بارداری غافل نشوید.

خوردن توت خشک در سه ماه اول بارداری

همان‌طور که گفته شد مصرف توت خشک منعی برای زنان باردار ندارد و آنها می‌تواند از این خوراکی مفید استفاده کنند. علاوه بر این محدودیت زمانی خاصی نیز برای مصرف توت خشک در دوران بارداری عنوان نشده است. مصرف به اندازه و معقول این خوراکی مفید در تمام دوره‌های بارداری توصیه می‌شود. 

در بالاتر هم اشاره کردیم که توت خشک سرشار از ویتامین و مواد معدنی است که برای رشد جنین فواید فراوانی دارد. خوردن توت خشک می‌تواند استخوان‌ و اندام جنین را تقویت کند. ضمن اینکه می‌تواند قند و فشار خون مادر را نیز تنظیم کند. بنابراین مصرف توت خشک در اوایل بارداری تا انتهای آن مفید است. اما باز هم می‌گوییم در مصرف توت خشک هم مانند سایر خوراکی‌ها نباید زیاده‌روی کرد.

تاثیر توت خشک در دیابت بارداری 

 

خواص توت خشک در دیابت بارداری

یکی از موضوعاتی که ممکن است زنان باردار را نگران کند، دیابت بارداری است. پدیده نسبتا متداولی که بی‌اهمیتی نسبت به آن می‌تواند بر سلامت مادر و جنین اثر منفی داشته باشد. حال این پرسش پیش می‌آید که آیا خورن توت خشک در دوران بارداری باعث بروز دیابت می‌شود یا خیر. در پاسخ باید گفت خوردن توت خشک به خودی خود باعث دیابت بارداری نمی‌شود، خصوصا اگر در مصرف آن زیاده روی نشود.

حتی خوب است بدانید که خوردن توت خشک در دیابت بارداری اثر مثبت هم دارد، اما چطور؟ برخی خوراکی‌ها مانند توت داراری کربوهیدارت پیچیده هستند، کربوهیدرات‌های پیچیده در مقایسه با کربوهیدرات‌های ساده دارای زنجیره‌های مولکول قند طولانی‌تری هستند در نتیجه دیرتر هضم می‌شوند، بدن این مولکول‌های قند را تبدیل به گلوکز می‌کند و از انرژی حاصل از آن بهره می‌برد. بنابراین در پاسخ به این پرسش که آیا توت خشک برای دیابت بارداری ضرر دارد باید گفت، خیر خوردن توت خشک برای زن باردار مضر نیست و باعث ابتلا او به دیابت بارداری نمی‌شود.

علاوه بر این، برخورداری از رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت جسمی نیز در پیشگیری از دیابت بارداری یا کنترل آن نقش مهمی دارند.

آیا توت خشک در بارداری ضرر دارد؟

 

مضرات توت خشک در بارداری

با تمام آنچه گفته شد، هنوز هم ممکن است برخی نگران تاثیر توت خشک در بارداری باشند. در پاسخ به این افراد باید گفت که اگر زن باردار تغذیه سالم و متنوعی داشته باشد، نباید درباره سلامت او نگران بود. به غیر از برخی مواد غذایی که پزشک متخصص از همان ابتدا برای زنان باردار ممنوع می‌کند، آنها می‌توانند از سایر خوراکی‌ها استفاده کنند. اما باز هم تاکید می‌کنم به اندازه معقول و به دور از زیاده روی! بنابراین بیش از این به دنبال مضرات توت خشک در بارداری نباشید که چیزی دستگیرتان نمی‌شود. ضمن اینکه خوردن خوراکی‌هایی مانند انجیر خشک و توت خشک در بارداری، کربوهیدرات‌های سالمی را برای مادران آینده فراهم می‌آورد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تخصیص کالابرگ الکترونیک موجب جلوگیری از تورم و تامین نیاز اقشار ضعیف می‌شود
برقراری ۳۲ هزار تماس با بخش مجازی نمایشگاه کتاب/ تا ساعت ۲۳ پاسخگوی‌ مردم هستیم
افزایش ۲ برابری فروش نمایشگاه کتاب نسبت به سال گذشته/ غرفه یک ناشر به دلیل تخلف بسته شد
فسادستیز خوزستانی در آستانه زندان!/ آیا دستگاه قضا در اجرا و بررسی مجدد حکم محسن ریسمان‌سنج مداخله می‌کند؟
رئیسی: فردوسی در مسیر تکامل تمدن درخشان ایرانی-اسلامی، نقشی بی‌همتا دارد
رئیس جمهور «قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها» را ابلاغ کرد
گزینه‌های ریاست مجلس چه کسانی هستند؟
رئیسی: گلایه مردم در حوزه اینترنت با حساسیت دنبال شود
تاکید مخبر بر عملیاتی شدن قراردادهای سفرهای خارجی رئیس‌جمهور
نروژ: اوضاع در غزه غیرقابل تحمل است
سازمان‌ملل: تشدید تنش نظامی در رفح وحشتناک است
پذیرش قرارداد پیمانکاری به عنوان وثیقه به بانک‌ها ابلاغ می‌شود
افزایش ۵.۳ دلاری قیمت نفت ایران
اعلام نتایج اولیه آزمون اختصاصی تربیت معلم تا ۳ هفته دیگر
رئیس پلیس راهور: فریاد می‌زنیم که خودروها باید ایمن باشد اما اتفاقی نمی‌افتد!
تدوین و اجرایی شدن سند حمایت از سالمندان
۴۰ هزار کودک در بغلان افغانستان بر اثر سیلاب بی‌خانمان شدند
تیراندازی پلیس در خیابان شهید مدنی تهران +جزئیات
اصابت صاعقه جان مرد ۵۰ ساله را در جلفا گرفت
۵۰ میلیارد مترمکعب آب را می‌توان در بستر آبخیزداری ذخیره کرد
کشف ۲۲ میلیارد ریال کالای قاچاق توسط پلیس راه‌آهن
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top