تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/02/10 - 00:20
کد خبر: 503028

نگاهی بر تحلیل اخیر فارن افرز؛

نظم جهانی با محوریت آمریکا به چالش کشیده شده است؟

نظم جهانی با محوریت آمریکا به چالش کشیده شده است؟

این چهار قدرت که در حال رشد، هماهنگی و اقتدار هستند، در مخالفت خود با نظم جهانی حاکم و رهبری ایالات متحده متحد شده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جنگ اوکراین-روسیه از یک سو، و رخدادهای منطقه غرب آسیا از سوی دیگر، چهار قدرت چین، ایران، روسیه و کره شمالی را بر اساس ضرورت به یکدیگر همگرا کرده است. همگرایی که با محوریت همکاری گسترده اقتصادی و نظامی در حال شکل‌گیری است ضمن هدف قرار دادن نظم آمریکایی، در حال تبدیل شدن به الگویی برای دیگر کشورهای ضد آمریکایی است.در ادامه به تجزیه و تحلیل این موضوع پرداخته که مشروح آن را می‌خوانید.

«این چهار قدرت که در حال رشد، هماهنگی و اقتدار هستند، در مخالفت خود با نظم جهانی حاکم و رهبری ایالات متحده متحد شده‌اند. ترکیب ظرفیت اقتصادی و نظامی آن‌ها، همراه با عزم آن‌ها برای تغییر شیوه کار جهان از زمان پایان جنگ سرد، ترکیب خطرناکی را ایجاد می‌کند. این گروهی است که تمایل به تحول دارد و ایالات متحده و شرکای آن باید با این محور به عنوان چالش نسلی مقابله کنند. آن‌ها باید پایه‌های نظم بین‌المللی را تقویت کنند و کسانی را که شدیدترین اقدامات را برای تضعیف آن انجام می‌دهند، به عقب برانند. به احتمال زیاد جلوگیری از ظهور این محور جدید غیرممکن است، اما جلوگیری از فروپاشی آن در سیستم فعلی یک هدف دست یافتنی است.»

واکاوی مقامات ارشد آمریکا به شکل گیری اتحاد دشمنانشان

آندریا کندال تیلور (عضو ارشد و مدیر برنامه امنیت ترانس‌ آتلانتیک در مرکز امنیت جدید آمریکایی (CNAS) و معاون افسر اطلاعات ملی حوزه روسیه و اوراسیا در سازمان اطلاعاتی شورای اطلاعات ملی(NIC) آمریکا) و ریچارد فونتین (مدیر عامل مرکز امنیت جدید آمریکایی، همکار سابق وزارت امور خارجه و شورای امنیت ملی امریکا و مشاور سابق سیاست خارجی سناتور جان مک کین) طی مقاله‌ای در نشریه «فارن افرز» به واکاوی زمینه‌های شکل‌گیری اتحاد دشمنان آمریکا در عصر جدید پرداخته‌اند.

گزاره‌های اصلی این مقاله:

1) حمله روسیه به اوکراین در سال 2022، همگرایی میان این چهار کشور را به گونه‌ای تسریع کرد که از روابط تاریخی آنها فراتر رفت. مسکو در دو دهه گذشته یکی از بزرگترین تأمین کنندگان تسلیحات تهران بوده و اکنون بزرگترین منبع سرمایه گذاری خارجی آن است. صادرات روسیه به ایران در ده ماهه اول سال، ۲۷ درصد افزایش یافته است. طبق گزارش کاخ سفید، در دو سال گذشته، روسیه اطلاعات بیشتری را با حزب الله و دیگر گروه‌های نیابتی ایران به اشتراک گذاشته و تسلیحات بیشتری در اختیار آنها قرار داده است و مسکو نیز از این موضوع دفاع کرده است.

2) چین و روسیه، توافق‌نامه‌های انرژی بزرگ با ایران برای محافظت از تهران در برابر اثرات تحریم‌های آمریکا به انعقاد در آورده‌اند. کره شمالی، چین را متحد اصلی و شریک تجاری خود برای دهه‌ها به حساب می‌آورد، و کره شمالی و روسیه روابط گرم خود را حفظ کرده‌اند.

3) چین، ایران، روسیه و کره شمالی با بهره‌گیری از مرزهای مشترک و مناطق ساحلی خود، می توانند شبکه‌های تجاری و حمل و نقلی ایمن نسبت به محدودیت‌های ایالات متحده ایجاد کنند. به عنوان مثال، ایران هواپیماهای بدون سرنشین و سایر تسلیحات را از طریق دریای خزر به روسیه می‌فرستد، جایی که ایالات متحده قدرت کمی برای متوقف کردن و کنترل مبادلات دارد

4) همکاری پهپادی ایران و روسیه و تسریع تولید آن به واسطه احداث کارخانه مشترک و ارتقاء تکنولوژی آن، پشتیبانی کره شمالی از روسیه به واسطه موشک‌های بالستیک و مهمات جنگی، خرید نفت از ایران و روسیه توسط چین و همچنین فراهم کردن فناوری جنگی از نیمه هادی‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی گرفته تا تجهیزات پارازیت رادار و ارتباطات و قطعات جت جنگنده، تلاش آمریکا و متحدانش را برای تحریم این محور ناکام گذاشته است. .

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بیانیه حزب الله لبنان درباره هدف‌گیری محل استقرار نظامیان صهیونیست
آتش سوزی مراتع شهرستان گچساران مهار شد
حذف گوشت از وعده غذایی بیماران سیروز کبدی مفید است
واکسن MRNA با تومور مرگبار مغز مبارزه می کند
ورود اطلاعات سپاه و دستگاه قضا به پرونده فساد در فوتبال
اعتراف بزرگ فولادی‌ها ؛ گل استقلال سالم بود
دیدار و گفتگوی امیرعبداللهیان با نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان
حاشیه بازی استقلال و فولاد/ اعتراض سرخ‌ها به گل آبی‌ها
استقلال با برد مقابل فولاد به صدر برگشت
فروش ۴۳۰ هزار کتاب در بخش مجازی نمایشگاه
۹۰ درصد دانشجویان بین‌الملل در ایران عراقی و افغانستانی هستند
هوش مصنوعی، فریب انسان را یاد گرفته‌ است
انتشار اسامی منتخبان راه‌یافته به مجلس دوازدهم از دو لیست انتخاباتی
هدیۀ رهبر انقلاب به یک خانم نویسنده
تاکنون بیش از ۱۵ هزار کودک در غزه به شهادت رسیده است
نصرالله: فلسطین و غزه، به مسئله نخست جهان تبدیل شده‌اند
هندوستان تایمز: دهلی‌نو علاقه‌مند به ارتباط بیشتر با ایران است
صادرات ۲.۵ میلیارد دلاری شرکتهای دانش بنیان در سال قبل
بانک آمریکا: دلار نشانه‌هایی از خستگی را نشان می‌دهد
پاسخ به چند سؤال پرتکرار درباره امتحانات نهایی
تعطیلی شنبه‌ها، کور کردن چشم است بجای سرمه زدن!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top