تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/02/10 - 09:46
کد خبر: 503066

علیرضا محمدلو؛

شورش عقلانیت علیه صهیونیسم در دانشگاه‌های آمریکا

شورش عقلانیت علیه صهیونیسم در دانشگاه‌های آمریکا

شورش علیه عقلانیت ابزازی چه بسا غیرمنتظره ترین نوع جنبش علیه صهیونیسم جهانی بود که در حال تحقق است و دیواره‌های اومانیسم با روکش و بزک کنش عقلانی در حال فروپاشی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یادداشت از علیرضا محمدلو*/// ماشین مدرنیته با سه ضلعی تکنولوژی، ساختار و دانش توانسته تمدنی را دست و پا کرده و میدان‌های عینی و ذهنی و مجازی را به تسخیر خود در آورد. اما اتفاقی که بعد طوفان الاقصی و عملیات وعده صادق در دانشگاه‌های آمریکا رخ داده و هزاران استاد و دانشجو و ده‌ها دانشگاه در حمایت از غزه به راهپیمایی و تجمع خیابانی دست زده‌اند، یک مساله استراتژیک علیه منافع صهیونیسم محسوب می‌شود که فصل نوینی را در ساحت افکار عمومی جهان بین الملل و ساختارهای دانشی چه بسا رقم بزند.

۱. لایه عینی و مداخله تکنوکراسی: جریان صهیونیستی آمریکا در این سطح نشان داده که مدیریت بحران را در تقابل با توده‌ها و افکار عمومی به هرحال بلد است. از جنبش وال استریت تا جنبش‌های اجتماعی و اقتصادی دیگری که در دهه‌ها و دوره‌های مختلف رخ داده و نهایتاً با مشت آهنین و محرومیت ساختاری به زیر پوست شهر فروکش کرده است. ضمن اینکه با صنعت فرهنگ و سرگرمی و فناوری هالیوود و سینمای جادویی آمریکا، سرکوبگری رضایتمندانه به تعبیر گرامشی در دستور کار آمریکا برای مدیریت افکارعمومی قرار دارد. تکنوکراسی در این لایه اوج می‌گیرد و به تعبیر نیل پستمن به تکنوپولی (تسلط تکنولوژی بر فرهنگ) می‌انجامد.

۲. لایه مجازی و مداخله اینفوکراسی: در این سطح که اینفوکراسی یا حکمرانی اطلاعات و موج سوم تافلری نامیده می‌شود نیز حکمران فعلی جهان با وجود متا و ایکس و گوگل و آمازون و یوتیوپ و فیسبوک و...بدون شک صهیونیسم و آمریکاست. مبارزه در چنین سطحی نیز یک مدل تاکتیکی دارد و غیر از محدود و معدود نتایجی بایستی اذعان داشت که تا به حال حداقل نتیجه جدی و عمیقی به نفع جبهه حق رقم نخورده است. کاستلز در کتاب شبکه‌های خشم و امید در عصر اینترنت هم توصیفی از جنبش‌های مردمی مجازی در خاورمیانه و آفریقا ارائه می‌دهد که همان جا نیز مداخله‌گری صهیونیسم جهانی در برآیند جنبش‌ها روشن است.

۳. لایه ذهنی(علمی) و مداخله بروکراسی: در این ساحت نیز با توجه به توسعه دانش و فناوری و بسط ید عقلانیت ابزاری، مدرنیته با نقاب پوزیتویسم و توسعه و اقتصاد بازار و ویترین بورس و بانک، اتاق‌های فکر و ذهن تصمیم ساز جوامع را تسخیر کرده و ساختارهای بوروکراتیک را تقویت و بازتولید می‌کند. در واقع نخبگان جامعه را در خدمت بسط و توسعه انواع عقلانیت مدرن (ابزاری، ارتباطی، انتقادی) به کار می‌گیرد و تصویر جادویی و بی‌رقیب از ماشین مدرنیته را تکمیل می‌کند.

اما آنچه که در بیش از ۴۰ دانشگاه معتبر و درجه یک آمریکا در حال رخ دادن است، حاکی از این واقعیت تلقی می‌شود که یک جنبش نخبگانی فارغ از پارادایم عقلانیت ابزاری و با راه اندازی تجمعات و راهپیمایی علیه رژیم کودک کش اسرائیل در قلب آمریکا شکل گرفته است.

قفس آهنین و انحصار منحوس عقلانیت ابزاری بدست اساتید و شاگردانش ترک های جدی برداشته است. وقتی بینش و تمایلات انسان مدرن از مرزهای شخصی و انتفاعی فراتر رفت و حس ناسیونالیستی و نژادپرستی را هم پشت سر گذاشت و به یک خود تعمیم یافته رسید که برای حمایت از مظلوم پا به خیابان گذاشته و از عنوان ریاست دپارتمان فلسفه و هیات علمی دانشگاه کلمبیا و...هم عبور کند یعنی عقلانیت خودبنیاد به بن بست رسیده و عقلانیت مقدس و پارادایم نوینی درحال ظهور است.

شورش علیه عقلانیت ابزازی چه بسا غیرمنتظره ترین نوع جنبش علیه صهیونیسم جهانی بود که در حال تحقق است و دیواره‌های اومانیسم با روکش و بزک کنش عقلانی در حال فروپاشی است. بعد از طوفان الاقصی که افکار عمومی را در قلب لندن و پاریس و اروپا به خیابان‌ها کشانید، شاهد جنبش های نخبگانی بعد از عملیات وعده صادق هستیم که بیداری جهانی را به افق‌های بهتر و منسجم‌تری می‌تواند منتج کند. ان‌شاءالله

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
منتخب مردم قم در مجلس پای درد و دل اهالی هنر و رسانه استان نشست
نظام جمهوری اسلامی امانت الهی است
شام لوکس فضایی ؛ هر نفر ۵۰۰ هزار دلار !
بیانیه مهم وزارت خارجه در واکنش به اعمال تحریم استرالیا علیه برخی مقامات و نهادهای حاکمیتی ایران
اختلالات تغذیه ای در افراد دیابتی نوع ۱ رایج است
نشان «ارادت رضوی» به آموزگار گیلانی رسید
تخصیص کالابرگ الکترونیک موجب جلوگیری از تورم و تامین نیاز اقشار ضعیف می‌شود
برقراری ۳۲ هزار تماس با بخش مجازی نمایشگاه کتاب/ تا ساعت ۲۳ پاسخگوی‌ مردم هستیم
افزایش ۲ برابری فروش نمایشگاه کتاب نسبت به سال گذشته/ غرفه یک ناشر به دلیل تخلف بسته شد
فسادستیز خوزستانی در آستانه زندان!/ آیا دستگاه قضا در اجرا و بررسی مجدد حکم محسن ریسمان‌سنج مداخله می‌کند؟
رئیسی: فردوسی در مسیر تکامل تمدن درخشان ایرانی-اسلامی، نقشی بی‌همتا دارد
رئیس جمهور «قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها» را ابلاغ کرد
گزینه‌های ریاست مجلس چه کسانی هستند؟
رئیسی: گلایه مردم در حوزه اینترنت با حساسیت دنبال شود
تاکید مخبر بر عملیاتی شدن قراردادهای سفرهای خارجی رئیس‌جمهور
نروژ: اوضاع در غزه غیرقابل تحمل است
سازمان‌ملل: تشدید تنش نظامی در رفح وحشتناک است
پذیرش قرارداد پیمانکاری به عنوان وثیقه به بانک‌ها ابلاغ می‌شود
افزایش ۵.۳ دلاری قیمت نفت ایران
اعلام نتایج اولیه آزمون اختصاصی تربیت معلم تا ۳ هفته دیگر
رئیس پلیس راهور: فریاد می‌زنیم که خودروها باید ایمن باشد اما اتفاقی نمی‌افتد!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top