تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/02/11 - 07:00
کد خبر: 503178

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

اقتصاد بر باد رفته دهه ۹۰ تا بلاتکلیفی لایحه امنیت شغلی کارگران

 اقتصاد بر باد رفته دهه ۹۰ تا بلاتکلیفی لایحه امنیت شغلی کارگران

روزنامه های امروز کشور به موضوعات مختلفی که از جمله مهم ترین آن‌ها پیگیری لایحه امنیت شغلی توسط کارگران در سومین سال دولت مردمی، مقایسه آماری شاخص‌های اقتصادی پایان دو رئیس‌جمهور سابق ایران و وضعیت نظام اقتصادی داخل کشور بود،پرداخته‌اند و تصاویر صفحه نخست روزنامه های صبح امروز در پیشخوان مطبوعات با این موضوعات عرضه شدند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مطبوعات امروز کشور در صفحه اول  روزنامه‌های خود با تیترهای جنجالی و جالبی به موضوعات مختلفی همچون وضع نامعلوم تولیدات خودرو‌های داخلی کشور،واردات،صادرات و اقتصاد داخل و همچنین به موضوع داغ این روزها یعنی تظاهرات دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا علیه جنایات رژیم غاصب صهیونیستی پرداخته اند که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر اغاز کرد: همه دنیا جنایات اسرائیل را محکوم کردند اپوزیسیون همچنان لال است

در طی روزهای گذشته، بسیاری از دانشگاه‌های سطح یک آمریکایی صحنه اعتراض دانشجویان به سیاست‌های دولت آمریکا و همچنین شرکت‌های بزرگ آمریکایی در حمایت صرف و تمام و کمال از جنایات و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی بود.
این اعتراضات که در ابتدا از دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک شروع شد به سرعت به اکثریت دانشگاه‌های آمریکایی تسری پیدا کرد. در این اعتراضات بالغ بر 200 دانشگاه آمریکایی صحنه اعتراض به حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی بود.

اعتراضات دانشجویان آمریکایی در دانشگاه‌های معروف این کشور و در اکثریت دانشگاه‌های عضو آیوی لیگ پرشورتر بود. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که دانشجویان دانشگاه‌های برتری همچون کلمبیا،‌ هاروارد، ییل، مؤسسه فناوری ماساچوست(MIT)، دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس(UCLA)، پنسیلوانیا، پرینستون و... جزو برترین دانشجویان در سطح این کشور و همچنین در سطح جهان هستند. فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها نقش مهمی در بوروکراسی و دیوان‌سالاری آمریکا داشته و پیش از این نیز در زمان جنگ ویتنام، جنبش‌های دانشجویی دولت آمریکا را به توقف جنگ مجبور ساختند. در طی روزهای سپری شده از آغاز این اعتراضات نیروهای نظامی و پلیس ایالتی و نیروهای امنیتی آمریکا به شدید‌ترین شکل ممکن با این اعتراضات برخورد کرده و بسیاری از دانشجویان و اساتید معترض را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

تخمین‌ها و گزارش‌های حاکی از این است که در این اعتراضات تاکنون بیش از 1000 دانشجو و استاد دستگیر و مورد پیگرد قرار گرفته‌اند. گرچه محافل وابسته به دولت آمریکا، از دولت فدرال آمریکا مستقر در واشنگتن دی. ‌سی در باب این اعتراضات سلب مسئولیت کردند و برخورد‌ها را به نیروهای ایالتی و دادستانی ایالتی مرتبط دانسته‌اند ولی بررسی‌ها نشانگر این است که چه در ایالت‌های تحت فرمانداری دموکرات همچون نیویورک و چه در ایالت‌های جمهوریخواه همچون تگزاس برخورد با دانشجویان بسیار شدید و بی‌رحمانه بوده است. این اعتراضات به سرعت در دانشگاه‌های معروف اروپایی در فرانسه، آلمان‌، انگلستان و ایتالیا گسترش یافت و به موجی جهانی تبدیل شده است.

در ادامه وطن امروز نوشت: در لنگر‌گاه

«یک‌صد و هفت سال» قبل در نخستین روزهای فصل بهار، وثوق‌الدوله که رابطه خوبی نیز با انگلیسی‌ها برقرار کرده بود، اعلام کرد آماده است «پلیس جنوب» را به رسمیت بشناسد. آن روز‌ها پلیس جنوب با نام «اس‌پی‌آر» و تحت فرماندهی ژنرال سایکس سال‌ها بود در ایران حضور داشت و به طور غیررسمی در مناطق ایران در حال فعالیت بود. آن روزها هر چند فعالیت انگلیسی‌ها در ایران غیررسمی تلقی می‌شد اما حکومت‌های وقت نسبت به حضور انگلیسی‌ها در دریای جنوب ایران مخالفت نداشتند و جنوب ایران به منظور بهره‌برداری و ارتباط انگلیس با هند، کاملا تحت اختیار انگلیسی‌ها قرار داشت.

زیاد نبودند کشورهایی که بر دریا‌ها تسلط داشتند و از این طریق می‌توانستند آزادانه در جهان حرکت کنند و منافع خود را تثبیت کنند. در آن سال‌ها برای ما آزادی سرزمین‌ها و رهایی بنادر یک هدف محسوب و تبدیل شدن به قدرت دریایی رویا تلقی می‌شد.

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: اقتصاد بر باد رفته دهه90 به روایت آمار

دهه 90 به علت ناکارآمدی‌ها و ترک فعل‌های بی‌شمار دولت موسوم به تدبیر و امید از رشد اقتصادی محروم شد و میانگین رشد اقتصادی 0.6 درصد به ثبت رسید. جهش‌های شدید نرخ ارز و تورم‌های مستمر بالا و تحقق تورم 60 درصدی، عدم تأمین واکسن در دوره کرونا، تشدید بیکاری در کشور، افت سرمایه‌گذاری خارجی، رشد فزاینده حجم نقدینگی و ثبت نرخ رشد نقدینگی 40 درصدی، تورم عدم ساخت مسکن و جهش‌های قیمتی بخش ساختمان در دوره روحانی و کاهش درآمد سرانه ایرانیان در این دوره زمانی تنها لیست کوتاهی از خسارت‌های دولت حسن روحانی است که این روزها وی از آنها به عنوان هدایایی برای دولت سیزدهم یاد می‌کند.

وضعیت دولت تحویل داده شده توسط روحانی در سال 1400 در مقایسه با وضعیت پایان دولت دهم در سال 92 نشان می‌دهد که روحانی میراثی از مجموعه‌ای از ناکارآمدی‌ها را بر جای گذاشته است. در دولت احمدی‌نژاد تورم 38 درصد، نرخ رشد نقدینگی 29 درصد و میانگین رشد اقتصادی 2.05 درصدی تجربه شد که در مقایسه با وضعیت تحویل دولت روحانی به دولت سیزدهم، به‌مراتب وضعیت بهتری بوده است. همچنین به لحاظ نابرابری، دولت روحانی کشور را در وضعیت نامطلوبی قرار داد؛ ضریب جینی به عنوان شاخصی برای سنجش نابرابری در دولت روحانی و عدم اتخاذ سیاست‌های حمایتی از اقشار کم‌درآمد روندی صعودی را طی کرد. در حالی که در دولت احمدی‌نژاد به دلیل اجرای سیاست هدفمندی یارانه‌ها شاخص نابرابری بشدت در کشور کاهش یافت و توزیع درآمد نیز نسبتاً بهبود یافت.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: جای خالی طنز صادق و دلسوزانه «گل آقا»

«یک زبان دارم دوتا دندان لق/ می‌زنم تا می‌توانم حرف حق»؛ بیتی آشنا که روی جلد نشریه «گل‌آقا» خودنمایی می‌کرد و حالا این نشریه و این بیت تبدیل به نوستالژی شده‌است. دهه 70 و اوایل دهه 80، مخاطبان «گل‌آقا» هفته‌ به هفته برای خریدن شماره جدید هفته‌نامه انتظار می‌کشیدند؛ یک انتظار شیرین و شاد برای خواندنِ طنزهایی که به مسائل و مشکلات جامعه کنایه می‌زد و برای دقایقی آن‌ها را می‌خنداند.

امروز، 11اردیبهشت‌ماه، بیستمین سالروز درگذشت زنده‌یاد کیومرث صابری فومنی، همان «گل‌آقا»ی آشناست؛ مردی که تأثیری انکارنشدنی بر جریان طنز و طنزپردازی پس از انقلاب داشت. «گل‌آقا» در سال‌هایی که تصویرسازی و کاریکاتور خیلی رواج نداشت، در هر شماره کاریکاتور یکی از مسئولان را روی جلد می‌برد. این یک نوع خط‌شکنی بود که بعدها دیگر نشریات هم در همین مسیر حرکت کردند. «گل‌آقا» با شناختی که از جامعه داشت بدون این‌که حریم‌شکنی کند، در چهارچوب حرکت و نقد می‌کرد. از این رو مخاطبان این نشریه طیف گسترده‌ای داشتند و محتوای آن مطالب عام‌پسند و نخبه‌پسند را دربر می‌گرفت.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: ایجاد تنوع در مبادی واردات موجب ثبات در بازار کالاهای اساسی است

 این روزها تامین به موقع نهاده های تولید یکی از دغدغه های اصلی تولیدکنندگان دام و طیور  کشور است، زیرا اگر نهاده در زمان مناسب و باقیمت متعادل به دست تولید کننده نرسد منجر به از بین رفتن سرمایه اوخواهد شد.  حال توجه به اینکه عمده تامین نهاده های تولید از طریق واردات انجام می شود
 و از طرفی شرایط سیاسی منطقه و تحریم ها اثر مستقیم بر واردات کالاهای اساسی می‌گذارد به نظر می رسد تنوع در مبادی تامین کالاهای اساسی و نهاده های تولید یکی از بهترین راه حل ها برای جلوگیری از بحران در امنیت غذایی باشد.

در همین خصوص قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار در گفت‌و‌گو با روزنامه «رسالت»  گفت: یکی از مسائل بسیار مهم در امنیت غذایی، تامین کالاهای اساسی بویژه نهاده های تولید است به دلیل اینکه نهاده‌های تولید ارتباط مستقیم با تامین انواع پروتئین، محصولات لبنی و تخم مرغ در بازار دارد که نیاز های اساسی غذایی خانوار ها محسوب می شود به همین جهت استمرار تولید و تامین نهاده‌های آن بسیار حائز اهمیت است.

علیرضا پیمان پاک افزود: سهم واردات نهاده‌های تولید غذایی در کشور بالاست بطوری که اکنون ۱۵ میلیون  تن کالای اساسی را به کشور وارد می‌کنیم، به همین جهت تأمین مستمر و به موقع آن برای تولید بسیار حائز اهمیت است زیرا وقفه ای کوتاه در تأمین آن منجر به اختلال در نظام تامین غذایی مردم خواهد شد.

جوان نوشت: معطلی ۱۴ ماهه لایحه امنیت شغلی کارگران

سالی که «جهش تولید با مشارکت مردم» نام گرفته است، نیاز به همت بالا و مشارکت کارگران در بهبود شاخص‌های اقتصادی دارد. طبیعی است که نبود امنیت شغلی و بحران معیشت تأثیر مستقیمی بر رشد و جهش تولید می‌گذارد.

کارگر متخصصی که برای مهاجرت تن به هر سختی می‌دهد یا اگر موفق به مهاجرت نشد، در خانه نشستن یا در بهترین حالت دلالی را به کار در یک بنگاه تولیدی ترجیح می‌دهد، نمونه واضحی از چنین وضعیتی است. متأسفانه در یک دهه اخیر قرارداد‌های کار کارگران موقتی و حتی یک ماهه شده است.

فلان کارخانه تولیدی لوازم خانگی که بیشترین تولید و فروش را دارد، با کارگرانش یک ماهه قرارداد می‌بندد، چه رسد به کارگاه‌های کوچک تولیدی که کارفرما اصلاً قراردادی با کارگرش ندارد و حقوق و دستمزد ماهانه توافقی پرداخت می‌شود. کارگران در سومین سال دولت مردمی، همچنان سرنوشت لایحه امنیت شغلی کارگران را پیگیری می‌کنند، اما به گفته معاون وزیر کار، تشکل‌های کارگری در دفاع از لایحه امنیت شغلی سکوت کردند و این لایحه به دلیل دفاع ناکافی تشکل‌های کارگری در مقابل اعتراض پرسروصدای کارفرمایان برای بررسی مجدد از هیئت دولت به وزارت تعاون بازگشت و به نتیجه نرسید.

در ادامه همشهری نوشت: رشد 21درصدی صنعت گردشگری ایران

شورای جهانی سفر و گردشگری از رشد ۲۱درصدی صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۳ خبر داد و اعلام کرد: گردشگران ترکیه‌ای در جایگاه دوم ورود به ایران پس از عراقی‌ها قرار دارند.
به گزارش ایرنا، شورای جهانی سفر و گردشگری از رشد ۲۳.۲درصدی سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۳ خبر داده است. این صنعت ۹.۱درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۳ را به‌خود اختصاص داده است.

ارزش این صنعت در سال ۲۰۲۳ به ۹.۹تریلیون دلار افزایش یافت.در سال میلادی گذشته ۳۳۰میلیون نفر در صنعت گردشگری دنیا مشغول فعالیت بوده‌اند که این رقم نسبت به سال قبل از آن رشد ۵.۵درصدی داشته است. سهم صنعت گردشگری از کل اشتغال دنیا در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۱۰.۴درصد بوده است.

براساس این گزارش، صنعت گردشگری ایران درحالی‌که پس از فروکش‌کردن همه‌گیری کرونا طی سال۲۰۲۱ رشد ۴۰درصدی و در سال۲۰۲۲ رشد ۳۹درصدی را تجربه کرده بود، در سال ۲۰۲۳ نیز با رشد ۲۱درصدی مواجه شد. این در حالی است که طی سال ۲۰۲۰ با شیوع کرونا صنعت گردشگری ایران با افت ۴۵درصدی سهم خود در تولید ناخالص داخلی مواجه شده بود.

جام جم در صفحه نخست خود نوشت: مردم دیندار ایران

حالا دیگر از زمانی که نیل ‌پستمن گفته بود: «تلویزیون، رسانه‌ای با ماهیت سکولار است» گذشته و می‌توان با اطمینان بیشتری باور کرد این رسانه قرار نیست طبق گفته این نظریه‌پرداز غربی ارتباطات به کرامت انسانی آسیب بزند. در این میان، همه آنهایی که دستی بر عالم رسانه دارند، می‌دانند که القای یک محتوای کاذب به مخاطب، چطور انجام می‌شود.

کافی است میزان تکرار یک محتوا را بالا ببرید تا مخاطب به مرور و با سندهای جعلی که برای آن بیان می‌کنید، آن را باور کند. درست مانند کاری که دشمنان ایران، سال‌هاست انجام می‌دهند. خودمان بارها در فضای مجازی شنیده‌ایم که «مردم دین گریز شده‌اند.» گزاره‌ای که هیچ‌وقت سند درستی برای آن بیان نشد و تنها به بیان مسائل کلی درباره آن اکتفا کرده‌اند.  همین چند‌وقت پیش بود که یک مترجم صاحب‌نام، ارتباطی عجیب و جعلی میان میزان فروش کتاب و دینداری مردم برقرار کرده بود که باعث تعجب کاربران بسیاری شد. نباید فراموش کرد که در دنیای امروز، پیام‌رسانی دینی با قالب جدیدتر به میدان آمده که در شرایط حاضر، بیشترین سهم را رسانه‌ملی بر دوش گرفته است.

شرق صفحه اول خود را این‌گونه نوشت: تازیانه بی آبی

 آخرین آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان میدهد بارندگی‌هــای اخیر، وضعیت سدهای کشــور را به طور درخوری بهبود داده است؛ با این‌حال میزان ذخایر آبی در سه استان صنعتی ایران
که بیشترین نقاط جمعیتی را دارند، هشداردهنده است. تهران، خراسـان رضوی و اصفهان سه استان صنعتی هستند که نه تنها ذخایر آبی آن‌ها جاماندگی درخور توجهی نسبت به سال گذشته دارد، بلکه نرخ فرونشست زمین در این استانها زنگ خطر را به صدا درآورده است. بر اســاس آخرین آمار موجود،

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: خودروهای تولیدی کجا هستند؟

 طی ماه‌های اخیر خودروسازان دولتی لاتاری جدیدی برگزار نکرده‌اند. این عدم عرضه و ثبت‌نام جدید درحالی است که طی سال گذشته فقط دو خودروساز دولتی بیش از یک‌میلیون دستگاه خودرو تولید کرده و همین مقدار نیز ادعا کرده‌اند به فروش رسانده‌اند.

اینکه چرا خودروسازان دولتی طی چندین ماه اخیر عرضه جدیدی نداشته‌اند، جای تامل دارد. آنطور که معاون وزیر صمت می‌گوید مسئولان سابق وزارت صمت در دو عرضه اواخر اسفند 1401 و اردیبهشت و خرداد 1402 همه تولیدات خودروسازان را پیش‌پیش به فروش رسانده‌اند. این موضوع درحالی مطرح می‌شود که در اواسط دی‌ماه 1402 تصویر طرحی با تصویب و امضای مسئولان وزارت صمت، خودروسازان و قطعه‌سازان رونمایی شد که براساس آن قرار بود «تا پایان سال 1402 هر خودروساز (ایران‌خودرو و سایپا) 60 هزار دستگاه خودرو (جمعا 120 هزار دستگاه) با قیمت پنج درصد زیر حاشیه بازار به فروش برسانند.»

گزارشی از امیر کریمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۴ تیم صعودکننده و برنامه مسابقات نیمه‌نهایی جام حذفی
جام حذفی/ سپاهان با برد مقابل ملوان انزلی به نیمه نهایی صعود کرد
مورایس: تنها رقابتی که به ما جام می‌دهد، جام حذفی است
پخش فصل دوم مجموعه «آقای قاضی، شعبه ۱۲۱» با اکران خصوصی آغاز شد
وزیر علوم: منابع مالی شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق بورس و فرابورس تامین می‌شود
خطیبی: وزارت علوم از عدم همکاری بانک‌ها برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی گله‌مند است
رئیسی: همه امکانات برای رسیدگی به وضعیت سیل‌زدگان خراسان رضوی بسیج شود
تجلیل از جوان‌ترین عضو ناوگروه ۸۶ ارتش
سازمان ملل: ورود سوخت به غزه تقریبا محال است
حزب الله ۲ مقر صنایع نظامی اسرائیل را هدف قرار داد
ایروانی ادعاها درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را رد کرد
نامه ایران به شورای امنیت درباره یمن
اختصاص ۷۵ همت به پروژه‌های راه و شهرسازی
اختصاص اعتبار به پروژه‌های پیشران و ملی بیش از سقف ترازنامه بانک‌ها
هشدار دوباره سازمان مدیریت بحران درباره بارش‌های سیل آسا
نخست وزیر اسلواکی از خطر مرگ نجات یافت
دسترسی به بزرگراه شهید چمران شمال از شنبه فراهم می شود
جزئیات جدید و مهم از تعداد پهپادها و موشکها در حمله ایران به اسرائیل
امیر قطر بدون سخنرانی اجلاس سران عرب را ترک کرد
دیدار مهم بن‌سلمان و بشار اسد در بحرین +عکس
زیر گرفته شدن چند نظامی اسرائیلی در حیفا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top