تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/02/16 - 23:52
کد خبر: 503714

فرش ماشینی با فرش دستباف چه تفاوت‌هایی دارد؟

فرش ماشینی با فرش دستباف چه تفاوت‌هایی دارد؟

پس بر همین اساس فرش‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند، یکی فرش دستباف و دیگری فرش‌های ماشینی. ما در ادامه مقاله نیز قصد داریم در ارتباط با تفاوت‌هایی که این دو نوع فرش با یکدیگر دارند توضیحاتی را برایتان بیان کنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ از گذشته‌های دور فرش‌‌ها دارای جایگاه‌ ویژه‌ای در میان ما ایرانی‌ها بوده‌اند، به همین دلیل امروزه نیز از ارکان مهم دکوراسیون منازلمان به شمار می‌روند. فرش‌ها از لحاظ جنس، رنگ، نوع الیاف به کار رفته و همچنین اندازه و ابعاد، تنوع زیادی دارند، که می‌توان آن‌ها را از نظر تفاوت‌هایی که  دارند، در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار داد، اما یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که می‌توانیم با توجه به آن، فرش‌ها را دسته‌بندی کنیم، نحوه بافت آنان است.

پس بر همین اساس فرش‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند، یکی فرش دستباف و دیگری فرش‌های ماشینی. ما در ادامه مقاله نیز قصد داریم در ارتباط با تفاوت‌هایی که این دو نوع فرش با یکدیگر دارند توضیحاتی را برایتان بیان کنیم. اگر در خرم آباد ساکن هستید و قصد استفاده از خدمات مراکز قالیشویی را دارید، برای اینکه بتوانید بهترین مرکز قالیشویی خرم آباد را جهت این کار پیدا کنید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که سری به فضای وب بزنید، با این کار می‌توانید به وب سایت‌های مختلف مراکز قالیشویی شهر خود سری بزنید و درنهایت، با توجه خواندن نظرات کاربران و میزان رضایت آنان مرکز قالیشویی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

تفاوت فرش ماشینی و دستباف

در این قسمت از مقاله، قصد داریم در ارتباط با تفاوت‌هایی که فرش ماشینی  و فرش دستباف دارند، توضیحاتی را برایتان بیان کنیم. اگر شما در یاسوج ساکن هستید و قصد استفاده از خدمات مراکز قالیشویی یاسوج را دارید، برای آنکه بتوانید بهترین مرکز و معتبرترین مرکز شهر خود را جهت استفاده از خدماتشان انتخاب کنید، بهتر است حتما سری به فضای وب بزنید، با این کار می‌توانید وارد وب سایت‌های مختلف شرکت‌های قالیشویی شوید و با خواندن قسمت نظرات کاربران و همچنین ارتباط با پشتیبانان سایت، سوالات خود را از آنان بپرسید و درنهایت تصمیم بگیرید که کدام مرکز را انتخاب کنید.

فرش ماشینی با فرش دستباف چه تفاوت‌هایی دارد؟

اصلی‌ترین تفاوتی که این دو نوع فرش با یکدیگر دارند، آن است که فرش‌های ماشینی با استفاده از دستگاه‌های اتوماتیک بافته می‌شوند و الیاف به کار رفته در بافت آن‌ها نیز الیاف مصنوعی مانند آکریلیک است، اما فرش‌های دستباف توسط افراد آموزش دیده در این زمینه  و بااستفاده از الیاف طبیعی بافته می‌شوند، درواقع این نوع فرش‌ها، هنر دست صنعتگران آموزش دیده هستند. از دیگر تفاوت‌های فرش‌های ماشینی و دستباف عبارتند از:

ماندگاری و دوام

اگر بخواهیم دو فرش ماشینی و دستباف را از لحاظ ماندگاری و دوام با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بیان کنیم که فرش‌های دستباف ماندگاری بیشتر و طولانی‌تری دارند، چراکه این نوع فرش‌ها همانطور که در ابتدا بیان کردیم، توسط الیاف طبیعی بافته می‌شوند و الیاف طبیعی نیز مقاومت بیشتری در برابر پوسیدگی دارند. همچنین به علت اینکه این نوع فرش‌ها هنر دست هستند و بافته شدن آن‌ها زمان بیشتری می‌طلبد، تولید آنان مدت زمان بیشتری طول می‌کشد و همین روند کندتر، باعث افزایش کیفیت و دوام بالاتر آنان نسبت به فرش‌های ماشینی شده است.

اگر در ایلام ساکن هستید و قصد استفاده از مراکز قالیشویی ایلام را دارید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که سری به فضای وب بزنید. با انجام این کار می‌توانید، وب‌ سایت‌های مختلفی را که در این زمینه فعالیت می‌کنند را مشاهده کنید‌ و درنهایت به دلخواه از یکی از مراکز موجود جهت استفاده از خدماتشان بهره ببرید.

منحصر به فرد بودن

درواقع فرش‌های ماشینی توسط الگویی تکرار شونده توسط دستگاه‌ها بافته می‌شود، اما فرش‌های دستباف به علت اینکه توسط افراد بافته می‌شوند آن هم با الگو‌های خاص، دارای زیبایی منحصر به فردی هستند، گویی شخص بافنده با هنر دست خود به فرش روح بخشیده باشد، چراکه تک تک تار و پود فرش، توسط صنعتگران این حوزه بافته می‌شود. پس اگر شما هم به دنبال فرشی منحصر به فرد هستید و می‌خواهید جلوه‌‌ای خاص و متفاوت به فضای منزل خود بدهید، انتخاب فرش‌های دستباف یکی از بهترین انتخاب‌ها برایتان خواهد بود.

مواد به کار رفته در بافت فرش

همانطور که در ابتدا نیز بیان کردیم مواد به کار رفته در بافت فرش‌های ماشینی معمولا از مواد مصنوعی مانند پلی‌استر و نایلون است، اما در بافت فرش‌های دستباف الیاف طبیعی به کار رفته است، این الیاف طبیعی می‌توانند پشم یا ابریشم باشند. درواقع این نوع الیاف دوام و ماندگاری بسیار طولانی‌تری نسبت به الیاف مصنوعی دارند.

تقارن الگو و طرح

طرح فرش‌های ماشینی اغلب توسط یک نرم‌افزار ارائه می‌شود و سپس توسط دستگاه بافته شده و کاملا نیز متقارن است، اما فرش‌های دستباف بدین گونه نیستند، چراکه یک گره زن نمی‌تواند کار بافت فرش را دقیقا یکسان و قرینه انجام دهد. جالب است بدانید همین نکته باعث شده که فرش‌های دستباف منحصر به فرد بوده و دارای زیبایی خاصی باشند. البته تقارن یکی از ویژگی‌‌های مهم در بافته شدن فرش‌هاست. اگر شما هم به دنبال فرش‌های با تقارن و کاملا یکدست هستید، بهتر است فرش‌های ماشینی را انتخاب کنید، چراکه این نوع فرش‌ها هیچگونه بی‌نظمی و انحراف در بافتشان دیده نمی‌شود.

فرش ماشینی با فرش دستباف چه تفاوت‌هایی دارد؟

پایدار بودن

اگر به دنبال فرشی هستید که بتوانید از آن برای مدت طولانی استفاده کنید، فرش‌های دستباف انتخاب بهتری هستند، زیرا این نوع فرش‌ها با دست بافته شده‌اند و به همین دلیل کیفیت بالاتری نسبت به فرش‌هایی که توسط دستگاه بافته می‌شوند دارند، اما بهتر است بگوییم، اگر به دنبال تنوع هستید و می‌خواهید که هر چند وقت یکبار، دکوراسیون منزل خود را تغییر دهید و همه چیز را نو کنید، بهتر است از فرش‌های ماشینی استفاده کنید، زیرا در اینصورت مجبور نخواهید بود تا هزینه‌ی زیادی برای خرید هرباره فرش‌‌ بپردازید. درواقع فرش‌های ماشینی از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر هستند.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم در ارتباط با تفاوت‌های فرش‌های ماشینی و فرش‌های دستباف توضیحاتی را برایتان بیان کنیم تا اگر قصد خرید دارید بتوانید بهتر تصمیم بگیرید. اگر هم به دنبال استفاده از مراکز قالیشویی معتبر شهر خود هستید، یکی از بهترین راهکارها استفاده از فضای وب است. از این طریق می‌توانید از وب سایت‌های مختلف شرکت‌های قالیشویی شهر خود بازدید کرده و سپس به دلخواه تصمیم بگیرید تا از یکی از مراکز موجود، جهت استفاده از خدماتشان بهره ببرید. در آخر امیدواریم تمام آنچه بیان کردیم برایتان مفید بوده و از آن استفاده کرده باشید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم/این بار زائران به کمک خادمان حرم امام رضا آمدند
نمایندگی ایران مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا را تایید کرد
دستور رئیسی برای حمایت از فعالین فضای مجازی
احتمال حمله تروریستی جشنواره کن را مختل کرد
بونجاح و پرسپولیس؛ شایعه یا واقعیت؟!
قانونی که دل زوج های جوان را شاد و مسؤولان را سربلند کرد
رئیسی قهرمانی تیم ملی تکواندو را تبریک گفت
متکی: آقایان عزیزی و ذوالنور گزینه‌های امنا و صبح ایران برای ریاست مجلس نیستند
برنامه‌ریزی برای احداث ۶۶ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی
توزیع ۱۵۰ هزار جلد کتاب در پادگان‌های نیروی زمینی ارتش در سال ۱۴۰۲
مسئول اسرائیلی: آمریکا به این نتیجه رسیده که حماس، حذف‌شدنی نیست
خانواده‌های اسرای صهیونیست: نتانیاهو باید فورا برکنار شود
تظاهرات گسترده معترضان علیه نتانیاهو در تل‌آویو
بازار ارز توافقی در مرکز مبادله ایران راه‌اندازی می‌شود
۲.۳ میلیارد دلار ارز به کالای اساسی اختصاص یافت
هشدار طغیان رودخانه‌های فصلی و آبگرفتگی معابر در ۱۰ استان
شناسایی بیش از ۴۳۰۰ میلیارد فرار مالیاتی
آمادگی سازمان اورژانس تهران به مناسبت مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره)
برای نخستین بار در ایران عمل اهدای عضو پس از ایست قلبی انجام شد
نخستین گروه زائران ایرانی امروز مُحرم می‌شوند
فیلم/ بارش تگرگ در حرم مطهر رضوی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top