تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/02/16 - 23:54
کد خبر: 503715

پاپ اسمیر چیست؟ و بهترین زمان انجام آن

پاپ اسمیر چیست؟ و بهترین زمان انجام آن

این آزمایش به‌عنوان یک فرایند غربالگری عمل می‌کند و در آن سلول‌هایی که از ناحیه دهانه رحم برداشته شده‌اند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. علت انجام پاپ اسمیر، شناسایی و پیش‌بینی احتمال بروز سرطان دهانه رحم و همچنین تشخیص تغییرات پیش‌سرطانی در سلول‌هاست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از آزمایش‌های مهمی که به‌صورت دوره‌ای، با هدف حفظ سلامت زنان و تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم انجام می‌شود، غربالگری پاپ اسمیر است. بسیاری از خانم‌ها هنوز اطلاعات چندانی در مورد این آزمایش، مراقبت‌های قبل از انجام آن، عوارض جانبی، بهترین زمان انجام و حتی شیوه انجام آن ندارند. در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات موردنیاز در مورد این آزمایش، مانند علت انجام پاپ اسمیر، عوارض احتمالی و نکته‌هایی مهم را در اختیارتان بگذاریم.

آزمایش پاپ اسمیر با چه هدفی انجام می‌شود؟

این آزمایش به‌عنوان یک فرایند غربالگری عمل می‌کند و در آن سلول‌هایی که از ناحیه دهانه رحم برداشته شده‌اند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. علت انجام پاپ اسمیر، شناسایی و پیش‌بینی احتمال بروز سرطان دهانه رحم و همچنین تشخیص تغییرات پیش‌سرطانی در سلول‌هاست. معمولا برای خانم‌هایی که سن آن‌ها از ۳۰ سال بیشتر است، آزمایش سلول‌های دهانه رحم به همراه آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که یکی از عوامل مهم در ایجاد سرطان دهانه رحم است، انجام می‌گیرد. تشخیص به‌موقع این بیماری می‌تواند امید به زندگی را برای بیمار افزایش دهد.

بهترین زمان برای انجام آزمایش پاپ اسمیر چه زمانی است؟

زمان پاپ اسمیر در چند دسته‌بندی مختلف قرار می‌گیرد که در ادامه این موارد را برایتان توضیح می‌دهیم.

  • چرخه قاعدگی: برای بالابردن دقت این فرایند، آزمایش غربالگری سرطان دهانه رحم باید در بازه زمانی 14 تا 21 روز پس از آغاز دوره قاعدگی انجام شود. پرهیز از انجام آزمایش در دوران قاعدگی به‌دلیل وجود خون و تاثیر آن روی نتیجه تحلیل سلول‌ها بسیار مهم است.

  • براساس سن و سابقه پزشکی: توصیه می‌شود که زنان از سن 21 سالگی یا با شروع فعالیت جنسی، آزمایش سلول‌های دهانه رحم را آغاز کنند. بهتر است که این آزمایش در بازه‌های زمانی بین سه تا پنج سال یکبار تکرار شود.

  • دوران بارداری: خطرناک‌ترین زمان پاپ اسمیر در دوران بارداری است. اگر باردار هستید، بهتر است انجام آزمایش را تا پس از زایمان عقب بیندازید؛ مگر این‌که پزشک دلایل موجهی برای انجام زودهنگام این تست داشته باشد.

  • بدون نیاز به زمان و علائم: حتی اگر علائمی مانند خونریزی غیرمعمولی یا ترشحات غیرطبیعی هم ندارید، انجام منظم آزمایش غربالگری سرطان دهانه رحم برای پیشگیری و تشخیص به‌موقع توصیه می‌شود.

نکاتی قبل از انجام آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

قبل از انجام این آزمایش، برخی از مراقبت‌ها و نکته‌های مهم وجود دارند که باید برای گرفتن نتیجه درست از آزمایش پاپ اسمیر، آن‌ها را رعایت کنید. در ادامه به این موارد می‌پردازیم.

دو روز قبل از آزمایش

  • از آمیزش جنسی و دوش واژینال بپرهیزید.

  • فوم‌های اسپرم کش و انواع کرم‌ها هم می‌توانند با ازبین‌بردن سلول‌های غیرطبیعی، نتیجه آزمایش را تغییر دهند؛ به‌همین دلیل قبل از آزمایش از آن‌ها استفاده نکنید.

  • اگر به‌دلیل قارچ یا عفونت واژینال تحت درمان هستید و داروهای واژینال مصرف می‌کنید، آزمایش را به زمانی بعد از تکمیل دوره درمان خود بیندازید.

  • در دوره پریود، بهتر است آزمایش را انجام نداده و آن را به بعد از تمام‌شدن قاعدگی موکول کنید.

در روز آزمایش

  • می‌توانید هر نوع لباسی بپوشید.

  • نیازی به شیوکردن موهای زائد ناحیه تناسلی نیست؛ اما اگر راحت‌تر هستید که آن‌ها را شیو کنید، موردی ندارد.

  • آزمایش سلول‌های دهانه رحم معمولا درد خاصی ندارد و خیلی سریع انجام می‌شود. بعد از تکمیل آزمایش می‌توانید به زندگی روزمره خود برگردید.

آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام می‌شود؟

روند انجام آزمایش سیتولوژی دهانه رحم طبق گام‌های زیر پیش می‌رود. در ادامه، روند انجام این آزمایش را با هم بررسی می‌کنیم.

  • افراد باید برای اجرای آزمایش به مطب پزشک زنان یا مرکز بهداشتی مراجعه کنند. این آزمایش معمولا جزئی از معاینه‌های دوره‌ای بانوان به‌شمار می‌آید.

  • شخص مورد آزمایش روی میز معاینه قرار می‌گیرد و پاها را در جایگاه‌های تعبیه شده می‌گذارد تا دسترسی به منطقه پلویک آسان‌تر شود.

  • متخصص، اسپکولوم را به‌آهستگی داخل واژن فرومی‌برد. این دستگاه برای باز نگه‌داشتن واژن و مشاهده دهانه رحم به‌کار می‌رود.

  • توسط برسی ریز یا ابزار مخصوصی به نام اسکریپر، نمونه‌های سلولی از سطح دهانه رحم گرفته می‌شوند. این فرایند معمولا بدون درد و سریع است؛ اگرچه ممکن است کمی احساس ناراحتی ایجاد کند.

  • نمونه‌های برداشت‌شده برای معاینه میکروسکوپی به آزمایشگاه ارسال می‌شوند. در آزمایشگاه، سلول‌ها برای شناسایی هرگونه تغییرات غیرعادی که ممکن است نشان‌دهنده بیماری‌های پیش‌سرطانی یا سرطان باشند، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

  • نتیجه و جواب آزمایش پاپ اسمیر معمولا چند هفته پس از جمع‌آوری نمونه‌ها آماده می‌شود و پزشک آن‌ها را با فرد مورد آزمایش در میان می‌گذارد.

عوارض انجام آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

معمولا آزمایش پاپ اسمیر، فرایندی مطمئن و کم‌خطر به‌شمار می‌رود؛ ولی همانند هر روش تشخیصی دیگر، احتمال دارد که عوارض جانبی هم نمایان شوند. در ادامه، به چند مورد از عوارض این آزمایش اشاره می‌کنیم.

عوارض متداول آزمایش سیتولوژی دهانه رحم

  • خونریزی اندک یا لکه‌بینی: ممکن است برخی از خانم‌ها پس از انجام آزمایش غربالگری سرطان دهانه رحم با خونریزی مختصر یا لکه‌بینی روبه‌رو شوند. معمولا این حالت، بی‌ضرر است و بدون نیاز به مداخله پزشکی، بهبود پیدا می‌کند.

  • احساس ناراحتی یا درد ملایم: شاید در زمان انجام آزمایش، ناراحتی یا دردی ملایم تجربه شود؛ به‌ویژه در لحظه‌ای که اسپکولوم داخل واژن می‌شود یا نمونه‌برداری از سلول‌ها انجام می‌گیرد.

عوارض کمیاب آزمایش سیتولوژی دهانه رحم

  • عفونت: در شرایطی بسیار نادر، انجام آزمایش سیتولوژی دهانه رحم می‌تواند باعث ایجاد عفونت شود. اگر پس از آزمایش پاپ اسمیر، علائمی چون تب، درد شدید یا ترشحات غیرمعمولی را مشاهده کردید، سریع به پزشک مراجعه کنید.

  • آسیب به دهانه رحم یا واژن: این مورد بسیار نادر است و تنها در صورت استفاده نادرست از وسایل یا در شرایط خاص پزشکی رخ می‌دهد.

سلامتی بانوان، سلامتی جامعه است

خانم‌ها در هر جامعه‌ای نقش کلیدی را بازی می‌کنند. آن‌ها با بدن ظریف، قلب مهربان و روح شجاع خود به‌عنوان یک انسان، شهروند، فرزند، دوست، همکار، همسر و مادر، کارهای بسیار بزرگی را انجام می‌دهند و به‌‌طور مستقیم روی رشد فرهنگی و روحی یک جامعه، اثر می‌گذارند؛ به‌همین دلیل، تلاش برای حفظ این انسان‌های سرنوشت‌ساز می‌تواند یکی از مهم‌ترین ماموریت‌ها در هر جامعه‌ای باشد. شما هم به‌عنوان یک زن باید سلامت خود را جدی بگیرید؛ چون افراد زیادی به شما و حضورتان تکیه کرده‌اند. انجام مرتب آزمایش پاپ اسمیر می‌تواند یکی از همین تلاش‌های اثرگذار برای حفظ سلامتی شما باشد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نقض حقوق زنان در آمریکا اسناد بسیاری دارد
تشدید بارش احتمال وقوع سیلاب در این ۱۰ استان
همه زنان بعد از ۴۰ سالگی به ماموگرافی نیاز دارند
فیلم/جزئیات حکم تتلو اعلام شد!‌
کدام خانه ها مشمول مالیات برخانه خالی می شوند
چه صیغه ای است هر که بیشتر خورده و برده، طلبکارتر است؟!
فواد ایزدی از بمباران منزل همسر مرحوم طالب زاده در لبنان خبر داد
فیلم/این بار زائران به کمک خادمان حرم امام رضا آمدند
نمایندگی ایران مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا را تایید کرد
دستور رئیسی برای حمایت از فعالین فضای مجازی
احتمال حمله تروریستی جشنواره کن را مختل کرد
بونجاح و پرسپولیس؛ شایعه یا واقعیت؟!
قانونی که دل زوج های جوان را شاد و مسؤولان را سربلند کرد
رئیسی قهرمانی تیم ملی تکواندو را تبریک گفت
متکی: آقایان عزیزی و ذوالنور گزینه‌های امنا و صبح ایران برای ریاست مجلس نیستند
برنامه‌ریزی برای احداث ۶۶ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی
توزیع ۱۵۰ هزار جلد کتاب در پادگان‌های نیروی زمینی ارتش در سال ۱۴۰۲
مسئول اسرائیلی: آمریکا به این نتیجه رسیده که حماس، حذف‌شدنی نیست
خانواده‌های اسرای صهیونیست: نتانیاهو باید فورا برکنار شود
تظاهرات گسترده معترضان علیه نتانیاهو در تل‌آویو
بازار ارز توافقی در مرکز مبادله ایران راه‌اندازی می‌شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top