تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/02/19 - 09:17
کد خبر: 503935

چرا بنیامین نتانیاهو خودکشی سیاسی کرد؟

چرا بنیامین نتانیاهو خودکشی سیاسی کرد؟

به نظر می‌رسد بنیامین نتانیاهو با حمله به رفح دست به خودکشی سیاسی زده است و تصور می‌کند که می‌تواند کابینه خود را نجات بدهد و شرایطی فراهم کند تا از طریق برهم زدن شطرنج امنیتی و نظامی منطقه به نوعی از بازیگران بین‌المللی و منطقه‌ای بحران غزه امتیازاتی بگیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از جام جم، پس از اینکه چند دور مذاکرات فشرده و نفسگیر بین بازیگران بحران غزه برگزار شد در روز‌های گذشته نیز نشستی با حضور نمایندگان قطر، رژیم صهیونیستی، حماس، مصر و آمریکا ‌در قاهره برگزار شد و به این شکل پیش‌نویش مشترکی از سوی قطر و مصر ارائه شد که مورد پذیرش حماس قرار گرفت.

به این ترتیب به موجب این توافقنامه و پیش‌نویس قرار است که آتش بس در سه مرحله و هر مرحله در حدود ۴۰ روز برگزار شود.

علاوه بر این ضمن اینکه آتش بس پایدار برقرار خواهد شد آوارگان فلسطینی نیز به شهر خود باز خواهند گشت و در ادامه نیز شرایط برای تبادل اسرا و گروگان‌ها شکل خواهد گرفت.

به این شکل بحث پیرامون آتش‌بس پایدار و نحوه اداره غزه و همچنین بازسازی غزه نیز ماه‌های آینده از طریق مذاکرات در دستور کار قرار خواهد گرفت.

‌افزون بر این قرار بر این شده است که آمریکایی‌ها تضمین لازم را نیز برای پایداری آتش‌بس به طرفین ارائه بدهند. اما در چنین شرایطی و در آخرین مرحله نخست وزیر رژیم صهیونیستی دستور حمله به رفح را صادر کرد و این نشان می‌دهد که بنیامین نتانیاهو تحت هیچ شرایطی حاضر به پذیرش یک آتش بس پایدار و آزادی گروگان‌ها و اسرا نیست.

به همین دلیل قرار است که ارتش رژیم صهیونیستی حملات دامنه‌دار خود را به رفح انجام دهد که در صورت وقوع چنین اتفاقی مصر واکنش نشان خواهد داد. در صورت حمله زمینی به رفح و در چنین شرایطی در نخستین مرحله به دعوت مصر اتحادیه عرب تشکیل جلسه خواهد داد و حمله به رفح را محکوم خواهد کرد.

لازم به یادآوری است که مصر یکی از بازیگران مهم بحران غزه است و ابزار‌هایی برای فشار بر رژیم صهیونیستی در اختیار دارد. مصر بشدت نگران کوچ اجباری اهالی رفح به سمت مرز‌های خود است. به همین دلیل اعلام کرده که حمله به رفح خط قرمز آن‌ها است.
فراموش نکنیم که رفح این روز‌ها بیشترین مهاجران را در خود جای داده است و هرگونه حمله به رفح آسیب‌هایی را نیز برای مصر به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل به نظر می‌رسد آمریکا و اتحادیه اروپا نیز خیلی موافق حمله رژیم صهیونیستی به رفح نیستند.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو برای نجات کابینه خود دستور حمله به رفح را صادر کرده است و اگر این اتفاق رخ بدهد، طبیعتا بازیگران بین‌المللی مانند اتحادیه اروپا و آمریکا واکنش نشان خواهند داد و ممکن است دادگاه بین‌المللی لاهه حکم دستگیری و مجازات بنیامین نتانیاهو را به طور جدی دنبال کند.

مساله دیگری که این روز‌ها باید به آن توجه کرد این نکته است که به نظر می‌رسد بنیامین نتانیاهو با حمله به رفح دست به خودکشی سیاسی زده است و تصور می‌کند که می‌تواند کابینه خود را نجات بدهد و شرایطی فراهم کند تا از طریق برهم زدن شطرنج امنیتی و نظامی منطقه به نوعی از بازیگران بین‌المللی و منطقه‌ای بحران غزه امتیازاتی بگیرد.

به عبارت دیگر وحشت بنیامین نتانیاهو از پذیرش آتش‌بس این است که احتمال دارد طرفین و بازیگران بحران غزه مساله دستگیری و تعقیب جنایی او را از طریق لاهه دنبال کنند و این اتفاق برای آینده سیاسی نتانیاهو خطرآفرین خواهد بود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
توضیحات وزیر کشور درباره «فرود سخت» بالگرد حامل رئیس‌جمهور
سرلشکر باقری: از همۀ امکانات نیروهای مسلح برای جست‌وجوی بالگرد رئیس‌جمهور استفاده شود
حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور +جزئیات
اخبار تکمیلی از وقوع سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی
لحظه دستگیری دو گروگان‌گیر در زاهدان +فیلم
ملک سلمان دچار «حرارت بالا» شده است
یک کودتا در نیروهای مسلح خنثی شد
دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند از سوی نهادهای اطلاعاتی
فروش سریع تمام بلیت‌های استقلال و نساجی!
انتقاد تند مقام عالی قضائی از تعطیلی شنبه‌ها
روز سیاه بورس در پایان معاملات؛ شاخص کل چقدر ریخت؟
اعلام رسمی جدایی سامان قدوس از برنتفورد
حضور ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی محل استقرار نیروهای آمریکایی + جزئیات
واکنش تند به اظهارات اخیر بنی گانتز
بانک مرکزی فهرست کالاهای دریافت کننده ارز را منتشر کرد
صدور احکام سنگین برای تتلو + جزئیات
حماس اسرائیل را شکست داد
واکنش تاج به ادعای دست داشتن مدیران فدراسیون در فساد فوتبال +فیلم
رشوه اینبار در بسکتبال +جزئیات
عملیات زمینی تمام عیار در رفح ؛ آلمان هشدار داد
آقای گل رسما به استقلال برگشت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top