تاریخ انتشار: جمعه 1403/02/21 - 03:32
کد خبر: 504153

مدیر اندیشکده مطالعات زنان و خانواده دانشگاه جامع امام حسین(ع):

هویت دختر ایرانی را در حکمرانی به رسمیت بشناسیم

هویت دختر ایرانی را در حکمرانی به رسمیت بشناسیم

رهبر معظم انقلاب یکی از وظایف اصلی دختران و زنان جوان را ایجاد الگوی جهانی برای زنان دنیا می‌دانند. شرط تحقق این مهم، ایجاد هویت واحد برای دختران در سنین نوجوانی و جوانی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، در ‌صورت غفلت از این امر و ایجاد بحران هویت دختران سرزمینمان، فرهنگ و تاریخ غنی دیرپای ایران‌زمین دستخوش تاراج بی‌امان فرهنگ بیگانه و تأثیرپذیری از آن خواهد شد.

غرب به دنبال استحاله هویت دختران است

مدیر اندیشکده مطالعات زنان و خانواده دانشگاه جامع امام حسین(ع) بحران هویت دختران را یکی از موضوعات بسیار مهم امروز جامعه عنوان می‌کند و می‌گوید: بخشی از این موضوع به جامعه ایرانی اسلامی ما و بخشی هم به جامعه بین‌المللی مربوط می‌شود و فرایندی از جهانی‌سازی است که غرب با زر و زور و به‌کارگیری امپراتوری رسانه در حال استحاله این هویت است تا بتواند بر مبنای اراده و چارچوب فکری خود، این هویت را برای دختران ما بسازد.

مینو اصلانی در گفت‌وگو با قدس، هویت‌یابی دختران را یکی از مهم‌ترین مسائل در بحث هویت بیان می‌کند و می‌افزاید: متأسفانه امروز میان تصور دختران و چیزی که جامعه می‌اندیشد، فاصله وجود دارد و به دلیل آموزش‌های به دور از واقعیت‌های اجتماعی، دچار بحران شده و زمینه خلاقیت و سازندگی را از دختران سلب کرده است.

وی تأکید می‌کند: راهبرد دنیای غرب بر این است اگر هویت دختران دچار تزلزل شود، هویت خانواده و در نهایت هویت جامعه دچار مشکل خواهد شد.

رئیس پیشین بسیج جامعه زنان کشور با اشاره به اینکه بحث هویت از بخش‌های مختلفی شکل می‌گیرد، می‌افزاید: بخشی از هویت ما هویت ملی ماست، هویتی که باید مرحله به مرحله به‌ویژه در دختران تقویت شود؛ اینکه بدانند به عنوان یک ایرانی در سرزمینی متولد شده‌اند که سرزمین آزادگی است و ملتی آزاداندیش، موحد و نجیبی هستیم که هویت ایرانی ما را شکل می‌دهد و به خود ببالند.

هویت دختر ایرانی را در حکمرانی به رسمیت بشناسیم

اصلانی همچنین به ضرورت تقویت هویت دینی دختران تأکید دارد و بیان می‌کند: هویت ایرانی ما این بالندگی و رشد را دوچندان کرده و موجب شده دختران، هدایت‌کننده جامعه بشری به سوی عدالت، آزاداندیشی و آزادگی باشند، به‌خصوص پس از انقلاب اسلامی، این هویت دینی دختران ما فقط در جنبه فردی تعریف نشد، بلکه جنبه اجتماعی و بین‌المللی پیدا کرد و موجب شد بتوانند جوامع دیگر را آگاه و روشن کنند.

وی با اشاره به ضرورت تقویت هویت فردی دختران، ادامه می‌دهد: در هویت فردی، دختر برای یک‌سری از وظایف و مسئولیت‌ها در عالم خلق شده، همان‌طور که پسرها برای مسئولیت‌های دیگر آفریده شده‌اند؛ در واقع این مسئولیت، هویت دختران ما را در قبال خانواده و جامعه شکل می‌دهد.

دختر، ریحانه است

مدیر اندیشکده مطالعات زنان و خانواده دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به امتیاز دختر بودن، می‌افزاید: دختر، ریحانه است و می‌تواند برای جامعه نقش بسیار سازنده‌ای داشته باشد و جامعه‌اش را به سمت صلاح و رستگاری پیش ببرد. او مادر خانواده است و روحیه عاطفی در او وجود دارد و به همین دلیل می‌تواند جامعه را به سمت خوبی، زیبایی و جنبه‌های انسانی سوق دهد.

مدیر اندیشکده مطالعات زنان و خانواده دانشگاه جامع امام حسین(ع): هویت دختر ایرانی را در حکمرانی به رسمیت بشناسیم

مینو اصلانی، مدیر اندیشکده مطالعات زنان و خانواده دانشگاه جامع امام حسین(ع)

اصلانی ادامه می‌دهد: دختر تراز، فردی دارای اندیشه، شریف و مظهر صفات الهی و دارای سبک زندگی عفیفانه است که مرکز تحولات عالم قرار می‌گیرد؛ زن و دختر تراز دارای ویژگی‌هایی منحصر به‌فرد در تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و تعقل است که برخورداری از این صفات، او را شایسته احترام و منزلت می‌کند.

وی می‌گوید: آشنایی توأمان با هویت دینی و ملی ما بسیار مهم است که ابتدا از خانواده شکل می‌گیرد و اینکه خانواده باید ارزش‌های دینی و ملی را به فرزندان منتقل کند تا فرزندان در آینده در محیط‌های اجتماعی، الهام‌بخش باشند.

رئیس پیشین بسیج جامعه زنان کشور با بیان اینکه در این زمینه هم جامعه و هم خود دختران باید این احساس وظیفه را داشته باشند که برای هویت ملی، دینی و فردی خود تلاش دوچندان کنند، می‌گوید: بدون داشتن و فهمیدن هویت فردی و ملی مستحکم، نمی‌توان به هویت اجتماعی قابل قبولی دست یافت، بنابراین نیاز جدی است امروز دختران در ابعاد فردی و ملی خود به یک شناخت منطقی برسند تا درخصوص اراده خود دچار عوامل مغلوب‌کننده نشوند.

اصلانی در ادامه با اشاره به اینکه هویت دختر ایرانی باید در حکمرانی مورد توجه قرار گیرد، ادامه می‌دهد: این هویت باید در لایه‌های مختلف اجتماعی، تربیتی و آموزشی مورد توجه باشد و به دلیل روحیه لطیف و آسیب‌پذیری دختر اگر این روحیه در خدمت بالندگی جامعه قرار گیرد بسیار مؤثر خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه روحیه لطیف دخترانگی دختران ما در سال‌های اخیر دچار تزلزل و آسیب شده، می‌افزاید: این موضوع قابل درمان و پیشگیری است، چراکه خانواده‌ها می‌توانند این نقیصه را با ایجاد امید و نشاط برطرف کنند.

ضرورت ایجاد روحیه امید و نشاط در دختران

مدیر اندیشکده مطالعات زنان و خانواده دانشگاه امام حسین(ع) می‌گوید: یکی از موضوعاتی که دختران را دچار بی‌هویتی می‌کند، نبود مسئولیت‌پذیری در خانواده است؛ خانواده‌ها به غلط احساس کرده‌اند از ابتدا همه چیز باید برای فرزندان و دختران آماده باشد و هیچ مسئولیتی حتی کوچک در فضای خانه را متوجه به‌ویژه دختران خود نمی‌کنند.

رئیس پیشین بسیج جامعه زنان کشور، دادن مسئولیت را یکی از موضوعات هویت‌ساز برای دختران عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: هویت‌بخشی به فرزندان به این برمی‌گردد که فرزندان در خانواده هویت داشته باشند و خانواده‌ها به فرزندان اهمیت دهند؛ نه از این منظر که تنها رفاه آن‌ها را تأمین کنند، بلکه با آن‌ها گفت‌وگو کنند و در مورد مسائل مختلف نظر و مشورت بگیرند.

یکی از مواردی که دختران ما به آن نیاز دارند و همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب هم بوده، ایجاد روحیه امید و نشاط است. برای تحقق این موضوع خانواده‌ها نباید آن‌قدر مشکلات را برای فرزندان و دختران خود بزرگ جلوه دهند که آن‌ها را ناامید کنند، چراکه ناامید کردن فرزندان یعنی تباه کردن آینده آن‌ها و در مقابل، امید و نشاط می‌تواند هویت را تقویت کند.

نیاز است به صورت جدی و حتی از دوران کودکی به این موضوع پرداخته شود که انسان جایگاه ویژه در عالم هستی دارد و برای ایفای نقش در این جهان قرار گرفته است و باید به نقش‌آفرینی در هستی کمک کند.

اصلانی با اشاره به سرمایه‌گذاری دشمن برای هویت‌زدایی از دختران اظهار می‌کند: باید جنبه‌های دخترانگی در دختران به رسمیت شناخته شده و به دوران بلوغ دختر اهمیت دهیم، همچنین استقلال دختر به رسمیت شناخته شود و اینکه نقش فعال دختران در نسبت با اعضای خانواده و تأثیری که در محیط اجتماعی‌ دارند، تعریف شود.

وی ادامه می‌دهد: اصلاً آفرینش دختران بر این اساس قرار گرفته که نقش اجتماعی ایفا کنند، تربیت‌کننده باشند و زمینه‌ساز تربیت شوند.

ازدواج، تصمیمی در راستای هویت‌سازی

مدیر اندیشکده مطالعات زنان و خانواده دانشگاه امام حسین(ع) همچنین موضوع ازدواج را یک تصمیم مهم و حیاتی در راستای هویت‌سازی دختران می‌داند و عنوان می‌کند: برخی اوقات آن قدر ازدواج را سخت و سنگین می‌گیریم و نمونه‌هایی را که موفق نبودند، مثال می‌زنیم که اصل ازدواج و قداست آن را زیرسؤال می‌بریم.

اصلانی ادامه می‌دهد: اگر کمال‌خواهی در دختران تقویت شود، ازدواج بخش مهمی از این کمال‌خواهی را تشکیل می‌دهد و این پایداری در ازدواج است که دختران را به هویت می‌رساند و موجب می‌شود نسل ادامه پیدا کند.

وی به تغییر سبک زندگی و روحیه رفاه‌گرایی و مصرف‌گرایی به عنوان بحرانی که امروز بر اثر چالش فرهنگی در میان دختران جامعه ایجاد شده، اشاره می‌کند و می‌گوید: این مسئله موجب شده دختران جامعه مصرف‌کننده رسانه‌ باشند و الگوهای خود را در میان الگوهای ارائه شده در رسانه‌ها جست‌وجو کنند؛ در این زمینه نیازمند برنامه‌ریزی هستیم؛ باید آموزش‌های لازم از پایه‌های ابتدایی البته با شیوه‌های جذاب به دختران ارائه شود.

وی در ادامه به آسیب‌شناسی دختران نسل جدید و یا نسل «زد» می‌پردازد و ادامه می‌دهد: نیازهای دختران نسل جدید و مثلاً دهه۸۰ تفاوت‌هایی با نسل گذشته دارد و موضوع هویت برای این دختران بسیار مهم است.

رئیس پیشین بسیج جامعه زنان کشور با تأکید بر اینکه این نسل بیشتر با اینترنت و فضای مجازی سروکار دارد، عنوان می‌کند: در فضای دیجیتالی مسئله جهان‌شمولی موجب می‌شود فضا و فاصله‌ها کم شود، اگر دختر ایرانی نقش خود را در این فضا به‌خوبی داشته باشد حتی می‌تواند الگویی مؤثر باشد.

باید تلاش کنیم نظام مسائل اجتماعی، فرهنگی و هنری جامعه از محله، مدرسه، خانواده و... توسط دختران نسل «زد» حل شود، ولی به دلیل اینکه این ریل‌گذاری‌ها انجام نشده تا از استعداد و توان این نسل درست استفاده شود، دچار مشکلاتی هستیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
صدور مجوز حرفه‌ای AFC برای ۸ باشگاه/ استقلال و پرسپولیس جریمه می‌شوند
ویژگی‌های یک کارت ویزیت حرفه‌ای چیست؟
نکات مهم در چاپ پلات
افتتاحیه مجلس خبرگان فردا برگزار می‌شود
برنامه سطوح مهاجرتی کانادا برای سال های ۲۰۲۴-۲۰۲۶
مهره پرچی چیست؟ کاربرد‌های مهره پرچی در صنعت
نامگذاری یک خیابان به نام شهید ابراهیم رئیسی در تهران
زمان تشییع و مکان تدفین پیکر شهید آیت الله رئیسی اعلام شد
انتخابات ریاست جمهوری تا چند روز دیگر باید برگزار شود؟
فواید جوانسازی واژن با تزریق چربی
چرا دولت تعطیل عمومی اعلام نکرد؟ +فیلم
اعلام زمان تشییع پیکر مطهر شهید رئیسی در تبریز و قم
وزیر کشور سرپرست استانداری آذربایجان شرقی را منصوب کرد
اجرای عایق صوتی دیوارمشترک برای همسایه مزاحم
مزایای نیمکت‌های چوبی برای فضاهای باز
در ۵ روز عزای عمومی، کشور تعطیل است؟
معاون اول رئیس‌جمهور با موافقت مقام معظم رهبری عهده‌دار امور است
تردید اوسمار برای تمدید قرارداد با پرسپولیس
چرا یادگیری زبان آلمانی به صورت آنلاین بهترین گزینه است؟
بهترین سایت های آگهی مشاغل در سال
پیام تسلیت آیت‌الله سیستانی برای شهادت رئیس‌جمهور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top