تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/03/02 - 13:19
کد خبر: 505455

پاسخ به چند سئوال پرتکرار درباره سانحه بالگرد رئیس‌جمهور

پاسخ به چند سئوال پرتکرار درباره سانحه بالگرد رئیس‌جمهور

سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور، وزیر امورخارجه و شماری از همراهان که به شهادت تمام سرنشینان منجر شد علاوه بر ایجاد حزن ملی ، سئوالاتی را نیز در سطح افکارعمومی درمورد علتهای وقوع این حادثه تلخ ایجاد کرد که لازم است با نگاه کارشناسی و دقیق به آنها پاسخ داده شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان که برای افتتاح سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، بدلیل وقوع سانحه برای بالگرد وی و همراهانش به شهادت رسید. این رخداد غم انگیز علاوه بر ایجاد حزن ملی، سئوالاتی را نیز درسطح افکارعمومی پیرامون علت‌های وقوع این حادثه تلخ ایجاد کرد که لازم است با نگاه کارشناسی و دقیق به آنها پاسخ داده شود

در این رابطه سردار سرلشکر باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح با صدور دستوری معاون هماهنگ‌کننده این ستاد را مامور بررسی علل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور کرد. بر این اساس هیئت عالی رتبه‌ای با مسئولیت سردار علی عبدالهی معاون هماهنگ کننده ستادکل نیروهای مسلح دراولین ساعات پس ازمشخص شدن محل سقوط بالگرد ضمن عزیمت به منطقه بررسی‌های فنی و تخصصی برای مشخص کردن ابعاد و علل سقوط بالگرد رئیس جمهوررا آغاز کردند

از نظرقانونی هیأت عالی بازرسی و تعیین دلایل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان ایشان که با دستور سرلشکر باقری به محل وقوع سانحه اعزام شده، مسئول اصلی رسیدگی به ابعاد فنی و کارشناسی این سانحه است و یقینا با ارائه گزارش دقیق دلایل شکل‌گیری این حادثه تلخ را مشخص خواهد کرد. با این حال شواهد وقرائن آشکاری نیز وجود دارد که توجه به آنها می‌تواند تا پیش از ارائه گزارش هیئت کارشناسی برخی ابهامات را که متاسفانه رسانه‌های معاند نیز در شکل گیری و پر و بال دادن به آن نقش داشته اند بر طرف نماید.

اول/ بالگرد حامل رئیس‌جمهور از نوع بل ۲۱۲ بوده است که ویژگی آن استفاده از دو موتور قدرتمند است. این بالگرد چند منظوره در صورت از کارافتادن یک موتور، می‌تواند با موتور دوم به پرواز ادامه بدهد و در مقایسه با بالگردهای تک‌موتوره، ایمنی قابل توجهی دارد.

دوم/ گروه پرواز با توجه به سابقه، تجربه و درجه نظامی بالای آنها از ماهرترین خلبانان بالگرد در کشور بوده اند که نشان می‌دهد برای این پرواز از کادر مجرب پروازی استفاده شده است.

سوم/ظرفیت این بالگرد ۱۴ نفر است که به‌دلیل ملاحظات امنیتی و رعایت شرایط ایمن‌تر در پرواز با تعداد سرنشین کمتری پرواز کرده است.

چهارم/یکی از پروتکل‌های اصلی و غیر قابل اجتناب قبل از پرواز، بررسی وضعیت فنی بالگرد و سلامت آن، همچنین شرایط جوی در مسیر پرواز از سوی خلبان و تیم فنی برای اطمینان از امکان پرواز ایمن است که با توجه به حضور رئیس‌جمهور و مقامات عالی در پرواز، طبیعتا این اقدام با حساسیت بیشتری انجام شده است.

موضوع قابل توجه که می‌تواند به عنوان مهمترین عامل وقوع سانحه مد نظر قرار گیرد، پرواز بالگرد در منطقه کوهستانی و آب و هوای بشدت متغییر درفصل بهارو احتمال ایجاد توربولانس یا " باد پیچک" در شرایط جوی ذکر شده است که رخدادی دفعی و غیر قابل پیش بینی است. وجود توده‌های ابر در منطقه که در این فصل جابجایی آن درارتفاع پایین با سرعت انجام می‌شود یکی از عوامل مهم دیگری است که می‌تواند موجب ناپایداری اتمسفر پروازو ایجاد شرایط غیر منتظره برای بالگرد شده باشد.

اگرچه تا پایان بررسی‌های کامل فنی و اعلام نتیجه هیأت عالی ستاد کل نیروهای مسلح نمی‌توان با اطمینان در خصوص چرایی سانحه اظهار نظر کرد، اما نشانه‌های مهم و قابل توجهی که به آن اشاره شد، کم‌وکیف حادثه را تا حدودی روشن می‌کند. موارد ذکر شده که همگی در ردیف شواهد آشکار در بررسی رخداد تأسف بار وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهان ایشان است، نشان می‌دهد که بر خلاف برخی فضا سازی‌های غیر واقعی، تمهیدات ضروری در خصوص ایجاد اطمینان نسبت به پرواز ایمن بالگرد حامل رییس جمهورپیش بینی شده بود، اما شرایط جوی غیر منتظره بر پیش بینی‌هایی که بر اساس پروتکل‌های فنی و امنیتی باید در نظر گرفته شود غلبه نموده و این حادثه تأسف بار را رقم زده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شرط تداوم بورس شهیدجمهور ویژه دانش‌آموزان مستعد در دوره دانشجویی
روز عرفه هیئت کجا برویم؟
زلنسکی:پیشنهاد مورد توافق همه برای پایان جنگ به مسکو می‌دهیم
دیدار علی باقری و رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای روسیه
قالیباف: یک مدیریت قوی توان اجرای برنامه هفتم توسعه را دارد
میزگرد جلیلی: باید هزینه‌ها در عرصه فرهنگ اثربخش باشد
رضایی: هیچ راهی جز اجماع نیروهای انقلاب نداریم
مجموعه انتظامی جان خود را فدای امنیت مردم می‌کنند
کاریکاتور| توهم پولدار شدن یا اتلاف وقت با همستر کامبت!
نظارت ۳۲ اکیپ دامپزشکی بر ذبح بهداشتی دام‌ها در عید قربان
استاندار لرستان: نسبت به ترمیم ارکان مدیریت استان مسئولیت دارم
واکنش بیرانوند به اظهارات جنجالی‌مدیرعامل سابق استقلال
اصلاح مصوبه دولت درباره برند اپل
باید هزینه‌ها در عرصه فرهنگ اثربخش باشد
جزئیاتی از فساد فوتبال و سکه‌ها و فاکتورهای تقلبی میلیاردی
۴۰ سوال دانشجویان دانشگاه علامه از نامزدهای انتخابات
آزادی نوری جلوه دیگری از دیپلماسی اقتدار ایران است
دیدار جمعی از مدال‌آوران المپیادهای علمی با رهبر معظم انقلاب +عکس
تصاویر/ شب زیبای "جبل‌الرحمه" در صحرای عرفات
آئین گرامیداشت یاد و خاطره شهدای پرواز اردیبهشت +عکس
قانون جدید فوتبال ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top