تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/03/03 - 19:29
کد خبر: 505634

سجاد صفارهرندی؛

درباره عملیات بازیابی رئیسی

درباره عملیات بازیابی رئیسی

شهادت دراماتیک رئیسی، پرواز کردن، سوختن و یگانه شدن با خاک و سنگ و درختان کوههای جنگلی منتهی الیه شمال غربی ایران گویی کل زندگی او را یکباره برای ما معنادار کرد. زندگی بچه یتیم تهیدست مشهدی را که همچون بسیاری دیگر از همگنان خود با انقلاب اسلامی از حاشیه‌ مناسبات اجتماعی ایران به متن آن آمد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یادداشت از سجاد صفارهرندی///* درست در همان ساعات سخت و نفسگیر عصر یکشنبه که گروه‌های امداد و نجات در تکاپوی عملیات بازیافتن بالگرد حامل رئیسی و یارانش بودند، ما نیز عملیات بازیابی و از نو پیدا کردن او را در ذهن و ضمیر خود آغاز کردیم. ما که می‌گویم کم و بیش یعنی همه ما. از امثال من که فی الجمله در زمره حامیان او به حساب می‌آمدیم و پیشتر برای پیروزی‌اش در انتخابات کوشیده بودیم تا منتقدان درون جبهه‌ای و برون جبهه‌ای و بخش بزرگی از مردم معمولی. گم شدن جسم رییس جمهور گویی نوعی تعلیق پدیدارشناسانه ایجاد کرد که به ما امکان می‌داد به نحو دیگرگون با او مواجه شویم.

پیشتر او هر چند پیش چشممان بود ولی نمی‌دیدیمش. اگر هم می‌دیدیم بیشتر کاستی‌های او در نسبت با ایدئال‌های ذهنی‌مان را می‌دیدیم. اینک اما فرصت شده بود تا در تصور فقدان رئیسی، او را در تحقق‌ها و فعلیت‌هایش از نو پیدا کنیم. 

گروه‌های امداد و نجات سپیده صبح دوشنبه جسم سوخته رییسی را باز یافتند، اما عملیات بازیابی کاراکتر او برای ما تا همین حالا ادامه دارد و راستش من فکر می‌کنم تا مدتها ادامه خواهد یافت. کاستیکا براداتان در کتاب "جان دادن در راه ایده‌ها" با استفاده از استعاره‌ای سینمایی می‌گوید: کیفیت مرگ هر کس تعیین کننده معنای کلی زندگی اوست. در واقع با مرگ گویی کل سکانس‌ها و پلان‌های پراکنده یک سرگذشت به یکباره تدوین می‌شوند و معنای نهایی خود را می یابند. 

به این سیاق، شهادت دراماتیک رئیسی، پرواز کردن، سوختن و یگانه شدن با خاک و سنگ و درختان کوههای جنگلی منتهی الیه شمال غربی ایران گویی کل زندگی او را یکباره برای ما معنادار کرد. زندگی بچه یتیم تهیدست مشهدی را که همچون بسیاری دیگر از همگنان خود با انقلاب اسلامی از حاشیه‌ مناسبات اجتماعی ایران به متن آن آمد.

از طی چهار دهه در جایگاه‌های مختلف نظم برآمده از انقلاب به انجام تکلیف و ماموریت خود برخاست و نهایتا نیز جان خود را بر سر انجام یکی از همین ماموریت‌ها نهاد. رئیسی از نیمه دهه نود به طور خاص و مشخص به سطح اول سیاست ایران وارد شد. اما مدل سیاست‌ورزی او نیز خاص خودش بود.

او نه مانند هاشمی راهبردی سیاست‌ورزی می‌کرد و نه چون احمدی نژاد تاکتیکی، بلکه سیاست را نیز همچون نوعی ماموریت و تکلیف به جای می‌آورد. شاید مهمترین مفهوم توضیح دهنده سیاست او در کنار تکلیف و ماموریت، تقوا بود. مشیی که علی الظاهر انطباقی با روح زمانه نداشت اما با شهادت نامنتظره و عروجش به بلندای ذهن و نفوذ به سویدای دل بخش بزرگی از ایرانیان امکان‌ها و پتانسیل‌های خود را ظاهر ساخت. "سیاست تقوا"؛ این است مهم‌ترین معنای زندگی ابراهیم رئیسی و در همان حال بزرگترین میراث سیاسی او برای آینده ما. در یادداشتی دیگر به این مفهوم خواهم پرداخت به اذن خدا.

*فعال رسانه‌ای- فرهنگی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ر‌هایی ۲۹ نفر از اعدام قطعی و آزادی ۵۳ محکوم امنیتی با عفو رهبری
کربلا آماده میزبانی از ۲ میلیون زائر در عرفه شد
موافقت رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان
اختصاص ۴۵ سازه تبلیغاتی شهری به هر نامزد انتخابات
نرخ رشد نقدینگی به کمتر از میانگین ۲۵ ساله رسید
رئیس ستاد دهه امامت و ولایت: جشن‌ مهمانی غدیر در سراسر کشور برگزار می شود
پلیس راهور: موتورسیکلت‌ها پارکینگ‌دار می‌شوند
پورمحمدی در اتاق بازرگانی: معتقد به حضور مردم در سطوح کلان هستم
بیمه رایگان برای۶ میلیون ایرانی
افزایش سرعت خرید تضمینی گندم برای تحقق کامل خودکفایی
آنچه دیپلمات شهید برای آزادی حمید نوری انجام داد
از محرومیت مادام العمر افراد تا انحلال باشگاه؛ سرنوشت متخلفان فساد در فوتبال چه خواهد شد؟
وکیل ورزشی: تبانی در فوتبال ۲۵۰ میلیون تومان جریمه دارد، مصاحبه علیه مقامات فدراسیون ۲ میلیارد تومان
اقامه باشکوه نماز عید سعید قربان در مسجدالاقصی +ویدئو
زجرکش شدن براندازان با آزادی حمید نوری +عکس
زمان و نحوه ثبت‌نام ترم تابستان دانشگاه آزاد اعلام شد
نتایج نهایی آزمون وکالت اعلام شد
رشد مثبت اقتصادی در هر ۳ سال اخیر
تاثیر رشد ۵ درصدی نرخ ارز نیمایی بر بورس
ایرانیان عصر امروز فریاد برائت از مشرکین سر خواهند داد
کوثری: برای اجماع نامزدهای جبهه انقلاب تلاش می‌کنیم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top