تاریخ انتشار: جمعه 1403/03/04 - 19:09
کد خبر: 505691

محمد یوسفی؛

دلایل بازداشت گسترده مقامات نظامی در روسیه

دلایل بازداشت گسترده مقامات نظامی در روسیه

کسانی که به مسائل روسیه اشراف دارند به خوبی می‌دانند بازداشت های سیاسی در روسیه ممکن است با هر نامی صورت بگیرد بجز نام سیاسی و حالا این بازداشت ها به نام و اتهام فساد اقتصادی و رشوه ای صورت می گیرد که با حکومت و سیاست در روسیه عجین شده .

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یادداشت از محمد یوسفی ///* در روزهای گذشته تعدادی از مسئولین نظامی روسیه بازداشت شده اند و به نظر می‌رسد که شاهد یک پاکسازی در دستگاه نظامی و ارتش روسیه در سطح کلان هستیم، اگرچه می توان این پاکسازی را با یک نگاه سطحی به همراه کمی چاشنی پروپاگاندای روسی در مرحله اول ناشی از عزم روسیه و پوتین برای برخورد با فساد در این کشور در نظر گرفت، اما واقعیت این است که برای پوتین و هیات حاکمه بر روسیه فساد اقتصادی هیچ گاه یک مقوله حساس به منظور پیگیری تلقی نمی شده، از اینرو شاهد زندگی همراه با تجملات در بین مقامات روسیه از جمله مقامات نظامی روسیه بوده و هستیم که داشته ها و ثروت این مقامات هیچ‌گاه با حقوق دریافتی آنها تناسب نداشته و این مسئله ای نیست که از چشم پوتین یا حتی مردم روسیه مخفی بوده باشد.

اما آنچه برای پوتین مهم است بحث وفاداری به شخص اوست که ملاک انتصابات قرار می گیرد و نه پاک دستی، از این‌رو در نظر گرفتن چنین احتمالی بر خلاف رویه حاکم در سال های حکومت پوتین بوده و به نظر نمی رسد که بتواند فرضیه منطقی و درستی باشد.

فرضیه دوم

اما فرضیه دوم پاکسازی دستگاه نظامی به دلایل شکست پروژه نظامی در اوکراین و عدم تحقق برنامه زمان بندی برای پیشروی و تلفات سنگین وارد شده به ارتش روسیه در طول جنگ است که وجود خیانت ها به روسیه از سوی مقامات نظامی به دلیل فساد مالی و دریافت رشوه نیز بخشی از عمده دلایل آن باشد. اما این دلیل نیز به نظر نمی رسد که صحیح باشد چرا که در شرایط اوج ضد حملات اوکراین و بازپس گیری اراضی گسترده اشغالی از چنگال روس ها که همراه با تلفات سنگین روس ها همراه شد و غنایم سنگین زیادی را به اوکراین بخشید تا جایی که این ماجرا در اوکراین به لندلیز روسی معروف شد.

وی در ادامه افزود: حتی گفته میشد که روس ها با اهدای غنایم نظامی از آمریکایی ها در کمک نظامی به اوکراین پیشی گرفتند، اما در اوج این وقایع نیز شاهد هیچ عکس العمل خاصی از سوی پوتین نبودیم، حال در شرایط فعلی که روس ها در شرایط حمله قرار گرفتند و پیش‌روی های کوچکی را نیز داشته اند، چرا پوتین باید دست به چنین اقدامی بزند!!

فرضیه سوم

اما فرضیه سوم، همان مبحثی است که در مورد دستگیری معاون وزیر دفاع روسیه شایگو نیز مطرح نمودیم، یعنی بحث پریگوژین همانطور که پیشتر نیز بدان پرداختیم، پیش‌روی نظامی نیروهای پریگوژین به سمت مسکو ضربه حیثیتی سنگینی به پوتین وارد نمود و به نوعی اقتدار ولادیمیر را به چالش کشید، این همان مسئله ای حساسی است که هیچ گاه رئیس جمهور روسیه آنرا بر نمی تابد و تحمل نمی نماید، دقیقاً کشته شدن پریگوژین در سانحه هوایی به نظر خلق شده توسط دولت روسیه، ناشی از همان ضربه حیثیتی بود و تحقیری بود که انتقام آن باید توسط پوتین گرفته می شد، از طرفی پریگوژین قصد ورود به کورس و رقابت برای تصرف صندلی ریاست جمهوری روسیه را داشت که در همین راستا نیز فعالیت هایی انجام داده بود.

اما رقبای سیاسی برای تصاحب قدرت در کرملین بر اساس مانیفست پوتین محکوم به نابودی هستند که بر همین اساس و تکرار این رویه، روسیه را پس از ترور پریگوژین سرزمین ترور خواندیم.

محمد یوسفی در پایان نوشت: حالا در همان سرزمین پس از گذشت مدتی از حذف پریگوژین و تثبیت قدرت توسط پوتین، نوبت به کسانی رسیده که در قدرت نمایی پریگوژین یا با او همراهی نمودند یا اینکه حداقل جلوی نمایش قدرتش را نگرفتند بر این اساس آنها مهم ترین دلیل ابقا یعنی وفاداری به پوتین را نداشتند و نتوانستند آن را اثبات کنند،.

کسانی که به مسائل روسیه اشراف دارند به خوبی می‌دانند بازداشت های سیاسی در روسیه ممکن است با هر نامی صورت بگیرد بجز نام سیاسی و حالا این بازداشت ها به نام و اتهام فساد اقتصادی و رشوه ای صورت می گیرد که با حکومت و سیاست در روسیه عجین شده به نوعی که از خردترین مجریان دولت تا آمران آن بدان عادت دارند، اینها بخشی از فاکت ها و واقعیت های جامعه و سیاست در روسیه است که قابل کتمان نیست.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نگاه غربی و شرقی به زن ؛ دوگانه ایی که هیچ تفاوتی ندارد
احتمال برخورد قضایی با رضا جاودانی
فعلا اپوزیسیون برای ۴۰ روز عزادار است!
نشست اهالی صنعت با سعید جلیلی +عکس
عکس/ قرائت دعای پرفیض عرفه در حرم امام رضا (ع)
پزشکیان: بنده رهبری را قبول دارم و اصلا ذوب در او هستم
مراسم دعای عرفه در دانشگاه تهران +عکس
مراسم دعای عرفه در کهف الشهدا +عکس
ابتلای "زیباکلام" به بیماری در زندان صحت ندارد
تکذیب خبر کاهش مدت زمان خدمت سربازی
رهبری را قبول دارم؛ اصلا ذوب او هستم، حق توهین و بی‌احترامی ندارید
بیانیه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور پیرامون آزادی جناب آقای حمید نوری و بازگشت ایشان به کشور
تبیین خطبه تاریخی امام حسین(ع) در آستانه قیام عاشورا
مواضع ضداخلاقی و فکری تیم انتخاباتی قالیباف +عکس
جزئیات عفو مقام معظم رهبری به مناسبت اعیاد قربان و غدیر
مجید شهریاری؛ شهید شاخص امسال بسیج اساتید
حکم دادگاه درباره دانشجویان آمریکا؛ فلسطین آزمون آزادی بیان
موافقت رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان
زائران حج تمتع عازم جمرات شدند
قالیباف در میزگرد: باید در جبهه انقلاب به یک فرد برسیم
مردم در شمال و جنوب کشور مراقب گزش "پشه آئدس" باشند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top