تاریخ انتشار: شنبه 1403/03/05 - 11:30
کد خبر: 505765

به‌مناسبت برگزاری دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی؛

صفر تا صد برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویی

صفر تا صد برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویی

مرحله کشوری دوازدهمین دوره این مسابقات، با حضور ۶۴ گروه ۴ نفره دانشجویی برگزیده مرحله استانی و دانشگاهی، از شنبه ۵ تا پنجشنبه۱۰ خردادماه در دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی برگزار خواهدشد.

به گزارش سرویس صنفی و آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران (ISDC)، الگوی بومی‌سازی شده مسابقات مناظره دانشگاه‌های جهان (WUDC) و یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای دانشجویی در ایران است که توسط سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در سراسر ایران برگزار می‌شود. تفاوت عمده این مسابقات با سایر رویدادهای مشابه، دفاع شرکت‌کنندگان از موضع واقعی خود است. قالب برگزاری مناظرات در این رقابت‌ها، قالب ISDC است.

هر ساله این رویداد دانشجویی به میزبانی واحدهای جهاد دانشگاهی در استان‌های سراسر کشور در مرحله استانی، و پس از تعیین گروه‌های برگزیده در مرحله استانی، به میزبانی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در مرحله کشوری در یکی از دانشگاه‌های استان تهران دنبال می‌شود. 

تاریخچه

پس از ارائه ایده در سازمان دانشجویان و تشکیل کارگروهی ویژه برای طرح، پیش‌نویس طرح مسابقات مناظره دانشجویی به نگارش درآمد. پس از مشاوره‌ها و مطالعات بسیار، طرح نهایی مسابقات مناظره دانشجویی تدوین شد. پس از مطالعه و ترجمه متون تخصصی و مطالعه سبک‌های جهانی مناظره، همچنین بررسی مطالعاتی و امکان‌سنجی اجرای طرح مسابقات در دانشگاه‌های کشور و بومی‌سازی مسابقات مناظره با توجه با فضای سیاسی و فرهنگی دانشگاه‌های کشور در سال ۱۳۹۰، آیین‌نامه‌های برگزاری و داوری و فرم‌های مربوطه تهیه و تنظیم شد. 

این‌چنین بود که سازمان دانشجویان از سال ۱۳۹۱ وارد مرحله اجرایی مسابقات مناظره شد و نخستین دوره مسابقات مناظره دانشجویی در اردیبهشت همان سال در دانشگاه تربیت مدرس با حضور ۱۶ تیم در سطح استان تهران برگزار شد. دوره دوم و سوم مسابقات نیز در سطح ملی و با حضور بیش از ۸۰ گروه از دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار گردید. از دوره چهارم، مسابقات به صورت سه مرحله‌ای برگزار شد که جهشی بزرگ در سطح برگزاری و افزایش مشارکت دانشجویان سراسر کشور را در پی داشته‌است. این مسابقات بین سال‌های ۹۱ تا ۹۴ به صورت متمرکز در استان تهران، بین سال‌های ۹۴ تا ۱۴۰۱ در سه مرحله استانی، منطقه‌ای و کشوری، و از سال ۱۴۰۲ به بعد در دو مرحله استانی و کشوری برگزار شد.

هم‌اکنون دبیرخانه مسابقات مناظره دانشجویان ایران به مرکز ملی گفتگو، مناظره و آزاداندیشی ارتقاء یافته‌است. مرکز ملی گفتگو، مناظره و آزاداندیشی وابسته به سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی اولین برگزارکننده مسابقات مناظره در حوزه دانشجویی و به صورت ملی در سطح کشور است. این مرکز تا به امروز موفق به برگزاری یازده دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران «نشان خواجه نصیرالدین طوسی»یک دوره مناظره به زبان انگلیسی و سه سری مسابقات مناظره تخصصی تعاون شده‌است. برگزاری گفت‌وگوهای دانشجویی با محوریت مسائل روز و تولید محتوای آموزشی در قالب نشریه، کتاب، فیلم‌ها و کارگاه‌های تخصصی نیز از دیگر برنامه‌های مرکز است.

مدل مناظرات ISDC 

در این مدل، سه نقش عمده وجود دارد که عبارت است از: رئیس جلسه، تیم‌های مناظره‌کننده و داور.

رئیس جلسه: فردی است که وظیفه مدیریت و برگزاری جلسات مناظره را بر اساس قوانین و آیین‌نامه برگزاری مسابقات بر عهده دارد و همچنین اداره مسابقه، معرفی تیم‌ها، نظارت بر رعایت نوبت و زمان سخنرانی‌ها و نظارت بر رعایت ضوابط و آیین‌نامه بر عهده رئیس جلسه است. شایان ذکر است که بخشی از داوری مناظره در خصوص ملاک‌های مذکور توسط رئیس جلسه صورت می‌گیرد. رئیس جلسه می‌بایست در ابتدای هر مسابقه خلاصه‌ای در مورد چگونگی اجرای مسابقه، زمان سخنرانی‌ها، معرفی داوران، گروه‌های شرکت‌کننده و گزاره مسابقه به شنوندگان ارائه نماید.

تیم‌های مناظره‌کننده: گروهی است متشکل از چهار عضو دانشجو، به سرپرستی یک عضو هیئت علمی دانشگاه. معرفی سرپرست برای تیم اختیاری است و هر تیم دارای دو عضو مناظره‌کننده و دو عضو محقق است؛ مناظره‌کنندگان، دو نفر از اعضای تیم مناظره‌کننده که در صحنه مناظره به‌عنوان سخنران حاضر می‌شوند و محققان، دو نفر از اعضای تیم مناظره‌کننده که موظفند منابع، اطلاعات و محتوای لازم برای هر مناظره را در اختیار گروه قرار دهند. سرپرست گروه، عضوی اختیاری است از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، مؤسسات و مراکز آموزش عالی کشور که موظف است اعضای تیم را هدایت و راهبری کند. 
در هر مناظره چهار نفر شرکت می‌کنند که دو تن از آنها از گزاره دفاع و دو تن دیگر با گزاره مخالفت می‌کنند. گزاره‌های مصوب شورای علمی از قبل به شرکت‌کنندگان اعلام و موضع هر تیم نسبت به گزاره‌ها توسط دبیرخانه مسابقات دریافت می‌شود. جدول مسابقات براساس اعلام مواضع تیم‌ها و رعایت تنوع گزاره‌ها تدوین و به شرکت‌کنندگان اعلام خواهد شد.

داوران: مسئولیت قضاوت تیم‌های مناظره‌کننده را تنها بر اساس اصول و قواعد مناظره بر عهده دارند و شامل سه داور عضو هیئت علمی (و سه داور دانشجویی در مرحله کشوری، و دو داور نکته‌یاب در مراحل نهایی مرحله کشوری) است. داور، فردی است از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی کشور که با رعایت اخلاق، انصاف، بی‌طرفی و در چارچوب اصول علمی به ارزیابی عملکرد گروه‌های مناظره کننده می‌پردازد و بر اساس ضوابط تعیین شده در این آیین‌نامه و نیز آیین‌نامه برگزاری مسابقات، قضاوت خود را اعلام می‌کند.

روند اجرایی یک مناظره در الگوی ISDC

- طرح مسئله توسط تیم موافق (سخنران اول)- ۴ دقیقه
- طرح مسئله توسط تیم مخالف (سخنران اول) -۴ دقیقه

 زنگ پایان سخنرانی اول

- دفاع تیم موافق (سخنران دوم)- ۳ دقیقه
- دفاع تیم مخالف (سخنران دوم)- ۳ دقیقه
 زنگ پایان سخنرانی دوم
-دفاع تیم موافق (سخنران اول)- ۳ دقیقه
-دفاع تیم مخالف (سخنران اول)- ۳ دقیقه

 زنگ پایان سخنرانی سوم

- دفاع تیم موافق (سخنران دوم)- ۳ دقیقه
- دفاع تیم مخالف (سخنران دوم)- ۳ دقیقه

 زنگ پایان سخنرانی چهارم

-دفاع تیم موافق (سخنران اول)- ۳ دقیقه
-دفاع تیم مخالف (سخنران اول)- ۳ دقیقه
 
زنگ پایان سخنرانی پنجم

-نتیجه‌گیری تیم موافق (سخنران دوم)- ۲ دقیقه
- نتیجه‌گیری تیم مخالف (سخنران دوم)- ۲ دقیقه
 
زنگ پایان مناظره

- اعلام خاتمه مسابقه توسط رئیس جلسه
- ۱۰–۱۵ دقیقه تنفس جهت اعلام نتیجه توسط هیئت داوران
-اعلام رأی هیئت داوران و امتیازات و نام برنده توسط رئیس جلسه
-خاتمه مسابقه

تفاوت مدل WUDC و ISDC 

مسابقات مناظره داننشجویان ایران بومی‌سازی شده مدل مسابقات دانشگاه‌های جهان (WUDC) است. از جمله ابتکاراتی که در مدل مسابقات مناظره دانشجویان ایران به کار رفته می‌توان به دفاع گروه‌های شرکت‌کننده از موضع و نظر قلبی و واقعی خود اشاره کرد. 

این امر بستری فراهم می‌کند که مناظره‌گران بتوانند صادقانه نقطه نظرات خود را بیان کنند و در نتیجه به منظور جلب رأی داوران بهترین استدلال‌ها و براهینی را که مطابق با باورهایشان است، جست‌جو کنند. همچنین در مدل ISDC گروه‌ها از فرصت بیشتری برای آماده‌سازی خود برخوردار هستند، در حالی که در مدل WUDC گروه‌ها تنها دقایقی قبل از مناظره از گزاره و موضع خود باخبر می‌شوند. این امر باعث می‌شود گروه‌های شرکت‌کننده در مدت زمانی که در اختیار دارند، جوانب گسترده‌تری از بحث را بررسی و واکاوی کنند. 

برگزاری دوازدهمین دوره «مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران»

دکتر رضا فریدزاده، رییس سازمان دانشجویان ایران در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره «مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران» اعلام کرد: مرحله کشوری دوازدهمین دوره این مسابقات، با حضور ۶۴ گروه ۴ نفره دانشجویی برگزیده مرحله استانی و دانشگاهی، از شنبه ۵ تا پنجشنبه۱۰ خردادماه در دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی برگزار خواهدشد.

وی افزود: سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، در راستای مطالبه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) مبنی بر «نیاز جامعه به ترویج کرسی‌های آزاداندیشی و برگزاری مناظره‌های قانونمند توأم با امکان داوری» که در پاسخ مکتوب به نامه جمعی از طلاب و اندیشمندان در سال ۱۳۸۱ مطرح فرمودند، از سال ۱۳۹۰ اقدام به طراحی و اجرای «مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران» نموده که تاکنون ده دوره از این مسابقات، با مشارکت بیش از ۱۲ هزار نفر از دانشجویان و اساتید برگزار شده است.

رییس سازمان دانشجویان ایران گفت: در طول یازده دوره مسابقات مناظره، گزاره‌های مختلفی در مورد چالشی‌ترین مسائل کشور داشته‌ایم که دانشجویان باهم به مناظره پرداختند و با قاطعیت اعلام می‌کنیم که هیچ مشکل و ملاحظه‌ای برای رقابت کنندگان این مسابقات چه در درون دانشگاه و چه توسط نهادهای متولی برون دانشگاهی حتی یک مورد پیش نیامده است و این نشان از فراهم بودن شرایط و فضا برای گفتگو و آزاداندیشی در بین دانشجویان و دانشگاهیان است.
فریدزاده بابیان این‌که مرحله استانی دوازدهمین دوره این مسابقات از مهر ۱۴۰۲ آغاز شد، تصریح کرد: به حول و قوه ‌الهی پس از برگزاری مرحله استانی دوازدهمین دوره این رویداد مهم فرهنگی با مشارکت ۳۸ واحد دانشگاهی / استانی در تمامی استان‌های کشور و با حضور نزدیک به ۹۰۰ گروه ۴ نفره دانشجویی، مرحله کشوری این دوره از مسابقات با حضور ۶۴ گروه برگزیده مرحله استانی در دانشگاه علم و فرهنگ تهران برگزار می‌شود.

گفتنی است، مسابقات مرحله کشوری با حضور ۳۰۰ نفر داوری هیات علمی و دانشجویی و داور سخنران برتر، داوری خواهد شد. دانشگاه علم و فرهنگ، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در دانشگاه‌ها، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، شهرداری تهران و دانشگاه‌های سراسر کشور از حامیان و مشارکت‌کنندگان این دوره از مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران هستند.

گزارش از عرفان عباسی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تا کنون هزاران کودک در غزه جان باخته‌اند
جان باختن ۱۴ تن از حجاج اردنی در مکه
بلینگام نسخه بازی خاص خودش را دارد
دیگر نمی‌توانیم به جنگ غزه ادامه دهیم
تشدید حملات حزب‌الله ما را به درگیری گسترده‌تر می‌کشاند
افشای یک اتفاق باورنکردنی در پاداش کارلوس کی‌روش!
توجه نکردن به هوش مصنوعی کشور را چهار سال عقب می‌اندازد
ترامپ، قطبی‌تر از بایدن
پیروزی بزرگ ایران برابر سوئد
دولت کاندیدایی در انتخابات ندارد
نتایج کامل روز سوم و برنامه روز چهارم یورو ۲۰۲۴
انضباط مالی باید در اولویت دولت باشد
نگاه غربی و شرقی به زن ؛ دوگانه ایی که هیچ تفاوتی ندارد
پیام رهبر انقلاب به حجاج بیت‌الله الحرام در سال‌های اخیر
احتمال برخورد قضایی با رضا جاودانی
فعلا اپوزیسیون برای ۴۰ روز عزادار است!
نشست اهالی صنعت با سعید جلیلی +عکس
عکس/ قرائت دعای پرفیض عرفه در حرم امام رضا (ع)
پزشکیان: بنده رهبری را قبول دارم و اصلا ذوب در او هستم
جاده چالوس باز شد
مراسم دعای عرفه در دانشگاه تهران +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top