تاریخ انتشار: شنبه 1403/03/05 - 22:43
کد خبر: 505842

چه کسانی سابقه رقابت در انتخابات ریاست جمهوری را دارند؟

 چه کسانی سابقه رقابت در انتخابات ریاست جمهوری را دارند؟

این روزها در شرایطی اسامی برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح می‌شود که شنیده‌ها حاکی از آن است که حضور برخی از نامزدهای انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری هم محتمل است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»،  با پایانِ آئین تشییع و تدفین رئیس‌جمهور فقید و هیأت همراهش، کم‌کم اسامی کاندیداهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از دل گعده‌های سیاسی بیرون خواهد آمد و بازار انتخابات داغ می‌شود. در این بین گمانه‌زنی‌ها از حضور چهره‌هایی از طیف‌های سیاسی مختلف آغاز شده، هر چند هیچ‌یک از این اسامی تاکنون به‌صورت رسمی برای شرکت در کارزار انتخاباتی پیش‌رو اعلام آمادگی نکرده‌اند اما شنیده‌ها حاکی از آن است که حضور برخی از نامزدهای انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری محتمل به‌نظر می‌رسد.  

طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، با هماهنگی شورای نگهبان جدول زمان‌بندی انتخابات نهایی شده و 10 خرداد تا 14 خردادماه به‌مدت 5 روز موعد ثبت‌نام از داوطلبان خواهد بود. سپس شورای نگهبان از 15 الی 21 خرداد صلاحیت‌های ثبت‌نام‌کنندگان را بررسی می‌کند و روز 22 خرداد اسامی نامزدهای انتخابات دولت چهاردهم منتشر خواهد شد. به‌گفتۀ سخنگوی ستاد انتخابات، مهلت تبلیغات کاندیداها نیز از 23 خرداد الی 6 تیرماه است. اما احتمال حضور کدام‌یک از نامزدهای پیشین انتخابات ریاست جمهوری در کارزار پیش‌رو بیشتر است؟  

محسن رضایی

محسن رضایی میرقائد، از چهره‌های اصولگرایی است که هم‌اکنون به‌عنوان عضو تشخیص مصلحت نظام، دبیر شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی دولت سیزدهم فعالیت می‌کند. رضایی، در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد اما پیش از آغاز فرآیند انتخابات انصراف داد. پس از آن در انتخابات سال‌های 1388، 1392 و 1400 نیز اعلام کاندیداتوری کرد که در رسیدن به پاستور ناکام ماند.  

محمود احمدی‌نژاد

محمود احمدی‌نژاد، از سال 1384 تا 1392 ششمین رئیس‌جمهور ایران بود. او در دوره‌های نهم و دهم ریاست‌جمهوری نامزد شد و با کسب اکثریت آراء به‌عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. او در سال 1396 هم برای حضور در انتخابات باز هم کاندید شد که مورد تائید شورای نگهبان قرار نگرفت. همین داستان مجددا در سال 1400 تکرار شد و احمدی‌نژاد برای بار دوم از ورود به کارزار رقابت بازماند. هر چند در ویدئویی که اخیراً از محمود احمدی‌نژاد منتشر شده، وی در پاسخ به دعوت تعدادی از هوادارانش که مقابل منزل او جمع شده و از او خواسته‌اند در انتخابات ریاست جمهوری آینده شرکت کند، گفت: «در حال بررسی شرایط هستم تا تصمیم بگیرم، به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کنم یا خیر.»

محمدباقر قالیباف

محمدباقر قالیباف، ششمین رئیس مجلس شورای اسلامی است. او در سال 1384 برای اولین‌بار نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد که به دور دوم راه نیافت. در سال 1392 نیز برای یازدهمین دوره ریاست جمهوری کاندید شد که این رقابت را به حسن روحانی واگذار کرد. او در سال 1396 نیز اعلام نامزدی کرد اما به نفع سیدابراهیم رئیسی از کارزار انتخابات کنار کشید. اما در شرایطی نام قالیباف برای شرکت در انتخابات پیش‌رو مطرح می‌شود که صبح امروز -پنجم خردادماه- علیرضا سلیمی، منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از نامزد‌ی او برای ریاست مجلس دوازدهم خبر داد.

علی لاریجانی

علی لاریجانی نیز همانند قالیباف در سال 1384 برای اولین‌بار نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد و به دور دوم انتخابات راه پیدا نکرد. او پس از این اتفاق در دور هشتم، نهم و دهم به ریاست مجلس شورای اسلامی رسید تا انتخابات 1400 که شورای نگهبان صلاحیتش برای شرکت در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری را تایید نکرد. دفتر علی لاریجانی اما روز گذشته در واکنش به اخبار منتشرشده درباره نامزدی وی در انتخابات پیش‌رو اعلام کرد: اخبار «صرفاً و تنها» از طریق مجاری رسمی ایشان منتشر می‌شود.

سعید جلیلی

سعید جلیلی یکی از گزینه‌های احتمالی است که عضو تشخیص مصلحت نظام است و سابقه حضور در دو دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را دارد. او در سال 1392 بعد از حسن روحانی و محمدباقر قالیباف سوم شد و برای سیزدهمین دوره انتخابات نیز به نفع سید ابراهیم رئیسی کنار کشید.

علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی، چهل‌وهفتمین شهردار پایتخت در سال‌های 1392 و 1396 برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد اما رد صلاحیت شد. او در سال 1400 تاییدصلاحیت شورای نگهبان را گرفت به نفع شهید رئیسی، از رقابت کناره‌گیری کرد.

محمدرضا عارف و عبدالناصر همتی

در میان چهره‌های اصولگرا، اسامی دو تن از سیاسیون اصلاح‌طلبی که پیش از این هم سابقه شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را دارند به گوش می‌رسد. همتی، رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی در سال 1400 نامزد شد که پس سیدابراهیم رئیسی و محسن رضایی در جایگاه سوم ایستاد. اما محمدرضا عارف در سال 1392 و در انتخابات یازدهمین دوره به نفع حسن روحانی کنار رفت.

گفتنی است؛ رأی‌گیری برای انتخابِ نهمین رئیس‌جمهور ایران در روز 8 تیر 1403 انجام خواهد گرفت و دولت چهاردهم کار خود را از تیرماه 1403 آغاز خواهد کرد و تا سال 1407 ادامه می‌یابد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اقامه نماز باشکوه عید قربان در حرم امیرالمومنین(ع)
حجت الاسلام حاج علی اکبری: مشارکت حداکثری انسجام و قدرت ملی را افزایش می‌دهد
آماده‌باش اتمی ناتو علیه روسیه و چین
اراده ایران برای کمک به افغانستان برای گذر از چالش‌ها
یک نظامی اسرائیلی دیگر پس از بازگشت از جنگ غزه خودکشی کرد
زاکانی: شفافیت اصل اول بازار سرمایه است
اولین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری، امشب ساعت ۲۰ آغاز می‌شود
تا کنون هزاران کودک در غزه جان باخته‌اند
جان باختن ۱۴ تن از حجاج اردنی در مکه
بلینگام نسخه بازی خاص خودش را دارد
دیگر نمی‌توانیم به جنگ غزه ادامه دهیم
تشدید حملات حزب‌الله ما را به درگیری گسترده‌تر می‌کشاند
افشای یک اتفاق باورنکردنی در پاداش کارلوس کی‌روش!
توجه نکردن به هوش مصنوعی کشور را چهار سال عقب می‌اندازد
ترامپ، قطبی‌تر از بایدن
پیروزی بزرگ ایران برابر سوئد
دولت کاندیدایی در انتخابات ندارد
نتایج کامل روز سوم و برنامه روز چهارم یورو ۲۰۲۴
انضباط مالی باید در اولویت دولت باشد
نگاه غربی و شرقی به زن ؛ دوگانه ایی که هیچ تفاوتی ندارد
پیام رهبر انقلاب به حجاج بیت‌الله الحرام در سال‌های اخیر
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top