تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/03/06 - 16:39
کد خبر: 505954

احیای بیش از ۸ هزار کارخانه راکد و نیمه‌راکد توسط آیت الله رئیسی

احیای بیش از ۸ هزار کارخانه راکد و نیمه‌راکد توسط آیت الله رئیسی

احیای واحد‌های راکد و نیمه‌راکد یکی از وعده‌های دولت سیزدهم بود که با جدیت از سوی رئیس‌جمهور شهید پیگیری شد و نتایج بسیار قابل توجهی هم همراه بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم و شهید آیت‌الله رئیسی، احیا و راه‌اندازی کارخانه‌ها و تولیدی‌های راکد و نیمه‌راکد بود، کارخانه‌هایی که سن فعالیت برخی از آن‌ها به بیش از ۳۰ سال می‌رسید و با پیگیری آیت‌الله رئیسی دوباره به چرخه تولید بازگشتند.

احیای کارخانه‌های از نفس افتاده

پیش از روی کارآمدن دولت سیزدهم، اجرای نادرست خصوصی‌سازی از سوی دولت وقت موجب شد تا بسیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی کشور تعطیل و نیمه فعال شوند که این مسئله موجب بیکاری بسیاری از کارگران این واحدهای تولیدی شده بود.در ابتدای تشکیل دولت سیزدهم کارخانه‌های بسیاری از قبیل هپکو و هفت تپه و... با مشکل مواجه شده و بسیاری از کارگران این صنایع بیکار شده بودند. همین موضوع موجب شد تا آیت‌الله رئیسی رسیدگی به وضعیت این صنایع را دستور کار قرار دهد و تیم‌هایی در دولت برای بررسی وضعیت این موضوع ایجاد شد.

احیای کارخانه هپکو

کارخانه هپکو، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده قطعات و ماشین آلات کشاورزی، صنعتی و راهسازی، یکی از این واحدها بود که با احیای آن؛ کارگرانش به سرکار بازگشتند.کارخانه پرآوازه‌ هپکو که در دولت گذشته به یک قدمی تعطیلی رسیده بود در دولت سیزدهم و با حمایت‌های قاطع شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی ضمن احیای کامل، به رونق هم دست یافت و تولیدماشین‌آلات راهسازی و معدنی در این شرکت کلید خورد.

نجات شرکت نیشکر هفت تپه از فروپاشی

آیت‌الله رئیسی چه در زمان ریاست بر قوه قضائیه و چه در زمان ریاست جمهوری به صورت جدی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه حمایت و برای حل مشکلات این شرکت تلاش کرد. شهید رئیسی بعد از منصب ریاست جمهوری با خلع ید و واگذاری هفت تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از آجر شدن نان قریب به ۶ هزار کارگر جلوگیری کرد.

احیای شرکت کیان تایر

شرکت تولیدی لاستیک البرز معروف به کیان تایر هم از شرکت‌هایی است که در دولت سیزدهم احیا شد.واگذاری نامناسب این کارخانه به بخش خصوصی در دهه 70، از همان ابتدا مشکلات جدی و بزرگی با خود به همراه آورده و خطوط تولید را به خوابی عمیق فرو بُرده بود. امروز کارکنان کارخانه لاستیک کیان‌تایر می‌گویند حمایت‌های آیت‌الله رئیسی در دوران‌های سخت، موجب شد تا کارخانه همچنان سرپا بماند.

بازگشت ۴۸ واحد تعطیل به چرخه تولید در ایلام

به گفته رضا محمد رحیمی مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان ایلام از ابتدای کار دولت سیزدهم تا کنون در این استان ۴۸ واحد تعطیل و غیر فعال در حوزه صنعت و معدن احیاء و به چرخه تولید بازگشته است. همچنین ۶۴۹ فقره جواز تاسیس و ۱۲۰ فقره پروانه بهره برداری واحد‌های تولیدی و صنعتی در دولت سیزدهم در این استان صادر شده است. از سوی دیگر صدور مجوزات مذکور، زمینه اشتغال ۱۷۸۰ نفر را به صورت مستقیم و قطعی فراهم کرده است.

وی ارائه مشوق‌های سرمایه گذاری‌های صنعتی در مناطق کمتر برخوردار را بسیار مهم دانست تاکید کرد: «تعداد ۴۹۵ فقره پروانه بهره برداری صنعتی با سرمایه گذاری ۳۰۰ هزار میلیارد ریال و ۱۰ هزار نفر اشتغال در استان ایلام وجود دارد و ۵۱۳ فقره جواز تاسیس در دست اجرا با سرمایه مورد نیاز ۷۷۰ هزار میلیارد ریال و پیش بینی اشتغال ۱۷ هزار نفر در دست اجرا است که در صورت رسیدن به مرحله تولید می‌توان شاهد شکوفایی صنعتی در استان باشیم.»

۱۴۹ واحد راکد تولیدی در آذربایجان شرقی احیا شد

براساس گفته‌های محمد کلامی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی هدف و رسالت اصلی مدیریت استان، حمایت از تولید و رفع مشکلات واحد‌های تولیدی راکد و نیمه راکد با هدف رونق تولید و تکمیل زنجیره ارزش است. از این رو در ۹ ماهه امسال ۱۴۹ واحد راکد تولیدی و خدماتی در استان احیا شد و به چرخه فعالیت بازگشت. در همین راستا باید گفت ۵۶ واحد در حوزه کشاورزی، ۶۱ واحد در بخش صنعت، ۳۰ واحد معدنی و ۲ واحد در بخش گردشگری استان در مدت یاد شده احیا شده است.وی با اعلام اینکه احیای ۲۴۵ واحد راکد در سال جاری برنامه ریزی شده است، اظهار امیدواری کرد: با همکاری بانک‌ها این مهم محقق شود. در آغاز خدمت دولت سیزدهم یکهزار و ۴۰۰ واحد راکد در استان وجود داشت، اما با بررسی‌های انجام شده ۹۰۰ واحد با قابلیت احیا شناسایی و تکلیف دستگاه‌ها برای احیای واحد‌های راکد در برنامه چهار ساله مشخص شد. در حال حاضر ۵۰۰ واحد راکد در استان وجود دارد که از این تعداد حدود ۲۵۰ واحد به دلیل فرسوده بودن خطوط تولید و اختلافات حقوقی قابل احیا نیستند.

احیای ۳ واحد تولیدی ورشکسته در گیلان

طبق بررسی‌های صورت گرفته نیز در استان گیلان سه واحد اقتصادی ورشکسته با حمایت دادگستری این استان احیاء شده است. در این باره ایمان غریب نواز معاون قضایی و رئیس تصفیه امور ورشکستگی گیلان هدف اصلی مدیریت بحران ورشکستگی را حفظ حقوق بستانکاران و کمک به احیاء وضعیت ورشکستگان عنوان و اظهار کرد: «اداره امور ورشکستگی در استان گیلان از اسفند ۱۳۹۹ تاسیس شده و از آن پس تمام پرونده‌های ورشکستگی استان به این اداره ارجاع شده است. از فروردین ۱۴۰۰ تاکنون ۴۴ فقره پرونده ورشکستگی به این اداره ارجاع شده که تعداد ۳۰ فقره از این پرونده‌ها به شرکت‌های تجاری و مابقی به اشخاص حقیقی تعلق داشته و ۲۲ فقره از این پرونده‌ها مختومه شده و ۲۲ فقره باقی مانده است.

غریب نواز تصریح کرد: تعداد پرونده‌های مانده شامل هفت فقره تاجر حقیقی، هشت شرکت تولیدی و هفت شرکت خدماتی است و تعدادی از این شرکت‌ها، شرکت‌های عظیمی هستند که پرونده‌ی آن‌ها همچنان در جریان رسیدگی است.وی با اشاره به اینکه بستانکاران این ورشکسته‌ها ۱۴۸۷ فقره پرونده در اداره ورشکستگی تشکیل داده‌اند، گفت: ۱۳۳۹ فقره از این پرونده‌ها رسیدگی و مختومه شده و ۱۴۸ فقره باقی مانده است.

۲۰ واحد صنعتی راکد در کرمانشاه فعال شد

بیژن کردستانی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه گفت: «با برگزاری جلسات و ارائه خدمات حمایتی و تخصصی این اداره و برگزاری جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، ۲۰ واحد صنعتی غیرفعال استان امسال مجددا به چرخه فعالیت بازگشت. همچنین عارضه یابی ۶۴ واحد صنعتی کوچک و اجرای ۱۲ پروژه بهبود و شناسایی و حل مشکلات واحد‌های صنعتی طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از جمله اقدامات دیگر این شرکت است.»

از سوی دیگر مریم آزادی معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه از هدفگذاری برای احیاء و به ظرفیت رساندن ۵۶ واحد تولیدی و صنعتی استان در سال جاری خبر داد و گفت: «با مجموع اقدامات صورت گرفته سال گذشته ۲۰ واحد غیرفعال با سرمایه گذاری ۱۵۵۰ میلیارد تومان به چرخه تولید برگشت که این واحد‌ها فرصت اشتغال برای ۴۵۰ نفر را فراهم کرد. با احیا این واحدها، ۳۷۰ هزار تن به ظرفیت تولید محصولات صنعتی استان اضافه شده است.»معاون امور صنایع اداره کل صمت استان کرمانشاه با بیان اینکه امسال نیز مانند سنوات گذشته فعالسازی واحد‌های راکد استان در دستور کار است، از هدفگذاری برای احیاء ۱۱ واحد راکد و غیرفعال و برگرداندن آن‌ها به چرخه تولید خبر داد. آزادی با بیان اینکه سال گذشته در زمینه به ظرفیت رساندن واحد‌های نیمه فعال ۴۴ واحد از سوی وزارت صمت برای کرمانشاه هدفگذاری شده بود، افزود: با شناسایی و اولویت بندی واحد‌هایی که شرایط لازم را داشتند، توانستیم این هدفگذاری را محقق کنیم.

اردبیل واحد صنعتی راکد ندارد

همچنین سیدحامد عاملی استاندار اردبیل هم گفته است: «در دولت سیزدهم تلاش ما موثری انجام دادیم تا تمامی واحد‌های راکد و تعطیل شده تعیین تکلیف شده و به چرخه تولید بازگردند. در حال حاضر هیچ واحد مهم صنعتی راکد و تعطیل شده در استان اردبیل نداریم. در این سه سال با رایزنی‌های ملی و استانی تلاش کردیم تا سرمایه‌گذاران واحد‌های تولیدی را ترغیب و تشویق به ادامه فعالیت تولیدی کنیم و در کنار آن در سال جهش تولید با مشارکت مردم سعی بر این است تا هیچ واحد تولیدی و صنعتی در این استان به رکود نینجامد.»رئیس شورای اشتغال استان اردبیل بیان داشت: «با فعال شدن این واحد‌های تولیدی فرصت اشتغال خوبی برای جوانان مناطق مختلف استان فراهم شده و ما جزو استان‌های موفق در کاهش نرخ بیکاری و افزایش ظرفیت‌های اشتغال موثر بودیم. آخرین واحدی که به چرخه تولید بازگشته واحد تولیدی تسنیم نوش تولیدکننده آب‌های طعم‌دار و نوشیدنی‌های شهرک آب نیر بوده که بعد از تعیین تکلیف به چرخه تولید بازگشته است.»

جلوگیری از بیکاری ۷۸۰۰ نفر در اراک

به رئیس کل دادگستری استان مرکزی نیز در ۱۱ ماهه سال گذشته، ۹ واحد تولیدی و صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشته‌اند و از بیکاری ۷۸۰۰ نفر جلوگیری و برای ۶۵۰۰ نفر اشتغال جدید ایجاد شده و فرایند تولید و اشتغال در استان حفظ شده است.

حجت الاسلام جزائی اظهار کرد: «استان مرکزی با برخورداری از سه هزار و ۱۰۰ واحد تولیدی، صنعتی و صنایع بزرگ و مادرتخصصی مرتبط با صنایع نفت و گاز، صنایع خودروسازی و قطعات خودرو، تولید آلومینیوم، نیروگاه حرارتی، پالایشگاه، پتروشیمی، صنایع شیمیایی صنایع تبدیلی و... از قطب‌های صنعتی کشور است. در سال گذشته مشکلات بیش از ۱۵۰ واحد تولیدی صنعتی استان در حوزه‌های مختلف و به ویژه مباحث حقوقی و قضایی، پیگیری و با وجود مشکلات اقتصادی، از تعطیلی و ایجاد مشکل برای ۷۲ واحد تولیدی و صنعتی در استان مرکزی ممانعت به عمل آمده است.»

احیای ۳۹۵ واحد تولیدی راکد و نیمه فعال مازندران

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری مازندران با بیان اینکه رویکرد دولت سیزدهم در این خطه از شمال کشور توسعه اقتصادی است، گفت: برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی نرخ بیکاری استان مازندران در ۲ سال اخیر به ۵.۱ کاهش یافت.وی یکی از شاخص‌های اقتصادی مهم در دولت سیزدهم را جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی برشمرد و تصریح کرد: مجوز ۱۴ طرح سرمایه گذاری خارجی در دولت سیزدهم صادر شد و احیای واحد‌های راکد و تملک بانک‌ها در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری مازندران با بیان اینکه در سال‌های قبل ۱۹۲ واحد تملک بانک‌ها در استان وجود داشت، خاطرنشان کرد: ۱۴۵ واحد تملک بانک‌ها به سرمایه گذاران واگذار شده است.همچنین سید امیرحسین مدنی نماینده دولت در نهضت احیای واحد‌های اقتصادی در جشن احیای ۳۹۵ واحد تولیدی راکد و نیمه فعال مازندران که در سفر رییس جمهور به این استان برگزار شد گفت: با احیای ۳۹۵ در استان مازندران حدود ۱۶ همت سرمایه احیا و برای بیش از ۹۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

احیای ۴۲۳ واحد تولیدی در اصفهان در سال ۱۴۰۱

خرداد سال گذشته هم امیررضا نقش معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان از کسب رتبه نخست استان در احیای واحد‌های تولیدی راکد و غیرفعال و تعداد واحد‌های تولیدی افزایش ظرفیت یافته در کشور خبر داد. یکهزار و ۱۴ واحد تولیدی راکد و غیرفعال در استان اصفهان گزارش شده بود که در سال ۱۴۰۱ با احیای ۴۲۳ واحد تولیدی، رتبه نخست کشور در این بخش به استان اصفهان اختصاص یافت.

وی بیان کرد: همچنین براساس این گزارش رتبه نخست کشور در مجموع افزایش ظرفیت واحد‌های تولیدی با یکهزار و ۴۷۲ واحد تولیدی به استان اصفهان اختصاص یافته است. این واحد‌های تولیدی کمتر از ظرفیت اسمی فعال بودند و با حمایت کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، ارتقاء ظرفیت یافته‌اند.

احیای ۸۷۷۰ کارخانه و کارگاه و واحد تولیدی راکد و نیمه راکد

شهید آیت‌الله شهید رئیسی در زمان سکانداری دولت به بحث احیای کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی توجه ویژه‌ای داشت که در بالا اشاره کوتاهی به آن شد و می‌توان گفت که احیای کارخانه‌های نیمه تعطیل و تعطیل از مهم‌ترین دستاوردهای شهید رئیسی است و این شهید گرانقدار در اکثر سفرهای استانی پیگیر افتتاح و راه‌اندازی این کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی بود.
در مجموع ۸۷۷۰ کارخانه و کارگاه و واحد تولیدی راکد و نیمه راکد در دولت سیزدهم احیا شدند که این موضوع باعث شد کارگران بسیاری به کار بازگردند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مبادله ۲۳۸ میلیارد تومان برق در بورس انرژی
۹ مسئول دیگر در ستاد سعید جلیلی منصوب شدند
مخبر با حمید نوری دیدار کرد
آیت الله «مکارم شیرازی» به بیمارستان منتقل شدند
پخت ۵۰ هزار پرس غذای نذری طی روز عید غدیر در دره شهر
اقامه نماز باشکوه عید قربان در حرم امیرالمومنین(ع)
حجت الاسلام حاج علی اکبری: مشارکت حداکثری انسجام و قدرت ملی را افزایش می‌دهد
آماده‌باش اتمی ناتو علیه روسیه و چین
اراده ایران برای کمک به افغانستان برای گذر از چالش‌ها
یک نظامی اسرائیلی دیگر پس از بازگشت از جنگ غزه خودکشی کرد
زاکانی: شفافیت اصل اول بازار سرمایه است
اولین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری، امشب ساعت ۲۰ آغاز می‌شود
تا کنون هزاران کودک در غزه جان باخته‌اند
جان باختن ۱۴ تن از حجاج اردنی در مکه
بلینگام نسخه بازی خاص خودش را دارد
دیگر نمی‌توانیم به جنگ غزه ادامه دهیم
تشدید حملات حزب‌الله ما را به درگیری گسترده‌تر می‌کشاند
افشای یک اتفاق باورنکردنی در پاداش کارلوس کی‌روش!
توجه نکردن به هوش مصنوعی کشور را چهار سال عقب می‌اندازد
ترامپ، قطبی‌تر از بایدن
پیروزی بزرگ ایران برابر سوئد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top