تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/03/08 - 09:58
کد خبر: 506154

جوادی حصار: اصلاح‌طلبان از گزینه‌های «ماهی صفت» پرهیز کنند

جوادی حصار: اصلاح‌طلبان از گزینه‌های «ماهی صفت» پرهیز کنند

فعال اصلاح‌طلب و عضو مرکزیت حزب اعتماد ملی می‌گوید: اصلاح‌طلبان از گزینه‌های «ماهی‌صفت» پرهیز کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: محمدصادق جوادی حصار در گفت‌وگو با فرارو اظهار کرد: از منظر جریان مدیریتی حاکم، سیگنال‌هایی که می‌رسد حاکی از ادامه وضع موجود یا یک گزینه مشابه است. برای مثال معاون اول یا فردی مثل او از اردوگاه اصولگرایی رئیس‌جمهور شود که بتواند برنامه‌های اعلام شده و به جای مانده آقای رئیسی را ادامه داده و در حقیقت دولت ۸ ساله آقای رئیسی را حداقل به ۷ سال و یا در حداکثر ۱۱ سال امتداد دهند. این سیگنال‌هایی است که می‌بینیم. اما این که نگاه حاکمیت نسبت به ۴ و ۸ سال آینده چه خواهد بود، بستگی به شیوه عمل آن‌ها در انتخابات پیش رو دارد.

وی افزود: با توجه به بحران‌های فعلی کشور، از جمله بحران‌های اقتصادی نیز نمی‌توانیم این انتظار را داشته باشیم که مردم فورا تغییر نظر داده و با ابعاد گسترده‌ای در انتخابات مشارکت داشته باشند. اما این که در آستانه انتخابات، جریان‌های سیاسی اظهار نظر و تحلیل داشته باشند و گزینه‌هایی معرفی کنند و به نقد نظرات ارائه شده بپردازند، امری بدیهی و طبیعی است. نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر جریان اصلاح‌طلبی به یک گزینه واحد برای حمایت برسد، شورای نگهبان با این گزینه چه برخوردی خواهد کرد.

جوادی حصار گفت: معتقدم اجماع اصلاح‌طلبان باید روی گزینه‌ای باشد که دوز اصلاح‌طلبی بالایی دارد و کاملا شناخته شده است. با گزینه‌هایی که «ماهی صفت» هستند و از دست اصلاح‌طلبان سر می‌خورند و از جریان اصلاح‌طلبی به حاشیه می‌روند نباید به میدان بیاییم. این کار، چندان امیدآفرین نخواهد بود؛ بنابراین من تصور می‌کنم که یا اصلاح‌طلبان به گزینه‌ای نخواهند رسید، یا اگر برسند به گزینه‌ای می‌رسند که کارنامه اصلاح‌طلبی قابل قبولی داشته باشد و به لحاظ اجتماعی نیز مقبولیت بالایی داشته باشد.

سخنان جوادی حصار در حالی است که محمد علی ابطحی اخیرا گفت اصلاح‌طلبان به خاطر حمایت از حسن روحانی، ضربه خوردند. در همین حال زمزمه‌هایی درباره حمایت طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان از علی لاریجانی شنیده می‌شود.

در همین حال روزنامه اصلاح‌طلب آرمان، علی لاریجانی را «خیر الموجودین انتخابات» توصیف کرد.

آرمان نوشت: گزینه‌های بسیاری برای انتخابات پیش‌رو به خط شده‌اند از چهره‌های اصلاح‌طلب مثل اسحاق جهانگیری، محمدرضا عارف و مسعود پزشکیان گرفته تا اصولگرایانی چون محمد باقر قالیباف، سعید جلیلی و علیرضا زاکانی و البته چهره‌های اعتدالی دولت قبل مثل محمد جواد ظریف، محمد جواد آذری جهرمی و عبدالناصر همتی حتی نام محمود احمدی‌نژاد هم این روزها بسیار به گوش می‌رسد. اما چهره شناخته شده‌ای که نسبت به بقیه کمتر در این غوغای رسانه‌ای قرار گرفته، کسی نیست جز علی لاریجانی. که اتفاقا پیش از این نیز صحبت‌های بسیاری درخصوص نقش‌آفرینی او در انتخابات ۱۴۰۴ مطرح می‌شد. اما این صحبت‌ها یک سال جلو آمده و به ۱۴۰۳ منتقل شده است. در این راستا اگر نگاهی به معیارهای مختلف رئیس‌جمهور بعدی بیندازیم به مسئله مهمی به اسم تعامل برخورد می‌کنیم. واژه‌ای که می‌تواند اساس کار یک رئیس‌جمهور با سایر قوا و دستگاه‌ها باشد. اما در اسامی یادشده و البته آنهائی که احتمال حضورشان بالاتر است شاید کمتر شاهد چنین معنایی باشیم. امری که برخی علی لاریجانی را مردی متبحر در آن قلمداد می‌کنند. به جهت عقبه سیاسی و کارکردی نیز بخواهیم به موضوع بنگریم علی لاریجانی چهره‌ای است که در کنار برخی دیگر از سیاسیون به عقلانیت سیاسی مشهور است و مرور مواضع وی حداقل در یک دهه گذشته نشان می‌دهد که او چهره‌ای میان جناحی یا به عبارت عامیانه چهره‌ای مستقل و فراجناحی است. شخصیتی که سیاست را خوب می‌شناسد و به کهنه کار سیاست معروف است، با فضای بین‌المللی آشنایی کامل دارد و از طرفی به جهت حضور در مناصب مختلفی چون ریاست مجلس، دبیری شورای عالی امنیت ملی و ریاست صدا و سیما با مدیریت‌های اجرائی و کلان آشنا است و از طرفی مشکلات کشور را می‌شناسد و می‌تواند با استفاده از نخبگان، خبرگان و کارشناسان مسائل و مشکلات مختلف کشور را ساماندهی کند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده ادوار مجلس اظهار داشت: قطع به یقین شخصیتی مثل آقای لاریجانی می‌تواند در انتخابات اثرگذار باشد. به برکت خون این شهدا یک انسجام و وفاق خوبی در کشور ایجاد شد و من امیدوارم که تصمیم گیرندگان کشور و خصوصا شورای نگهبان این شرایط را لحاظ کند و ترتیبی اتخاذ کند که همه کسانی که شایستگی دارند بتوانند به این عرصه ورود کنند. در شرایط حاضر نه آقای لاریجانی که برای هیچ یک از افرادی که می‌توانند مشکلات کشور را حل کنند، هیچ پالسی وجود ندارد که با اینها سیاسی برخورد نشود. لذا انتظار می‌رود شورای نگهبان یک تصمیم منطقی‌تر بگیرد و الان که این وحدت ملی به‌وجود آمد کسی را بتوانیم بیاوریم که مشکلات را حل کند.

عضو حزب اعتدال و توسعه بیان کرد: من واقعا انتظار دارم که این عقلانیت به‌وجود آمده باشد چرا که امروز به شدت به عنصری مثل آقای لاریجانی نیاز داریم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بیانیه ستاد انتخابات کشور در رابطه با زمان اتمام تبلیغات
نظر متفاوت پرسپولیسی‌ها برای بازگشت بیرانوند
مربی خارجی استقلال به زودی معرفی می‌شود؟
تعداد بازداشتی های فساد در فوتبال به ۸ نفر رسید
مهم‌ترین مشکل چمن ورزشگاه تختی چیست؟
شاخص بورس تهران ۲۰ هزار واحد رشد کرد
افزایش ۱۷ درصدی درآمد پایدار بودجه در دولت سیزدهم
افزایش ۱۳.۷ درصد‌ی ‌سرمایه‌گذاری و رشد ۵ درصدی اقتصادی در دولت شهیدجمهور‌
تفاهم‌نامه گازی ایران و روسیه‌ امضا شد
امروز آخرین روز تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری است
وزیر ارشاد: مراسم چهلم شهید رئیسی فردا با سخنرانی «نصرالله» برگزار می‌شود
وزیر نفت: صادرات نفت کشور در شرایط تحریم ۲.۵ برابر شد
توضیحات مرتضوی درباره واریزی به حساب بازنشستگان
چرا مشارکت حداکثری در انتخابات مهم است؟
اجتماع حامیان سعید جلیلی در شیراز
مخبر: ساخت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مسکن در جریان است
زاکانی در دانشگاه تهران: قراردادهای نفتی و گازی که در زمان دولت اصلاحات بستند، فاجعه است
علی باقری: شهید رئیسی مسیر خنثی‌سازی تحریم ها و مذاکرات را دنبال کرد
افتتاح ۶۶ هزار و ۷۹۱ واحد مسکونی در سراسر کشور
حمایت حسن روحانی از مسعود پزشکیان
لاریجانی: پزشکیان توانمندی اداره دولت را ندارد +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top