تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/03/09 - 11:09
کد خبر: 506346

نگاه انسان محور شهرداری به آسیب دیدگاه اجتماعی

نگاه انسان محور شهرداری به آسیب دیدگاه اجتماعی

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران اعلام کرد که اقدامات فوری برای کاهش آسیب های اجتماعی ضروری است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رفع آسیب‌های اجتماعی به‌معنای پیشگیری از وقوع آسیب است. سید محمد نقیب با بیان این مطلب گفت:«معضلاتی نظیر اعتیاد، تکدی‌گری، بی‌خانمانی، بی‌سرپرستی و بدسرپرستی اگر رفع نشوند برای شهری در حد و اندازه‌های تهران شرایط حاد می‌شود. این رویکرد معمولا از طریق اجرای برنامه‌ها و اتخاذ سیاست‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی صورت می‌پذیرد. از سویی، حل آسیب‌های اجتماعی به‌معنای کاهش آسیب‌هایی است که قبلا ایجاد شده‌ و می‌تواند از طریق ارائه خدمات حمایتی، بهبود شرایط زندگی و ایجاد فرصت‌های اجتماعی و اقتصادی انجام شود.»

او در ادامه تاکید کرد: « به‌طور کلی، بهتر است یک رویکرد ترکیبی از رفع آسیب‌های اجتماعی درنظر گرفته شود. پیشگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است، اما اقدامات فوری برای کاهش آسیب‌های موجود نیز همان اندازه ضروری است.»

به گفته نقیب در دوره مدیریت شهری فعلی توجه ویژه‌ای به کاهش آسیب‌های اجتماعی در پایتخت صورت گرفته است و همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند: «به مسئله آسیب‌های اجتماعی در کشور جوری نگاه کنیم که اگر این آسیب در داخل خانواده خود ما بود، آن جور نگاه می‌کردیم»؛ بر این اساس نگاه انسان‌محور به آسیب‌دیدگان اجتماعی در اولویت قرار گرفته است.

فراهم شدن زیرساخت های طی ۳ سال

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به این که طی ۳سال اخیر اقدامات زیرساختی و زیربنایی قابل توجهی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام شد، گفت: «ازجمله این اقدامات می‌توان به ایجاد مراکز یاورشهر اشاره کرد. همچنین استعدادیابی، توانمندسازی و آموزش هزاران کودک کار و خیابان در مراکز پویاشهر ازجمله اقدامات اثرگذار در مدیریت شهری فعلی بوده است. مددسراهای مناطق ۲۲گانه و پایگاه‌های خدمات اجتماعی نیز پشتوانه خوبی برای رفع آسیب‌های اجتماعی هستند که با افزایش این زیرساخت‌ها تا پایان سال۱۴۰۳ می‌توانیم به ساماندهی آسیب‌های اجتماعی سرعت بیشتری ببخشیم.»

سید محمد نقیب ادامه داد: «توسعه سیاست‌های حمایتی از افراد آسیب‌پذیر و اجرای برنامه‌های اجتماعی که به افراد نیازمند کمک کند و همچنین ترویج مشارکت اجتماعی، همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و دولت برای حل مشکلات اجتماعی، ایجاد برنامه‌های پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، راهکارهایی هستند که می‌توانند به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک‌های شایانی کنند.»

ارائه خدمات مطلوب به گروه های هدف

این مقام مسئول همچنین به اهم وظایف اصلی سازمان خدمات و مشارکت اجتماعی شهرداری تهران اشاره و عنوان کرد: «ارائه خدمات و برنامه‌های مختلف برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و ترویج مشارکت اجتماعی در فعالیت‌های شهری است.سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی به‌منظور ایجاد ارتباط نزدیک‌تر بین شهروندان و شهرداری تهران، ترویج مشارکت شهروندی در تصمیم‌گیری‌های حوزه شهری ارائه خدمات اجتماعی برای ارتقای سطح زندگی شهروندان فعالیت‌های گسترده‌ای دارد. ارائه خدمات به افراد آسیب‌دیده اجتماعی و آسیب‌پذیر از وظایف اصلی این سازمان به‌منظور ایجاد یک شهر پایدار و پویا برای تمامی شهروندان است و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی قطعا بر کیفیت زندگی شهروندان خواهد افزود.»

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مستندات کذب بودن ادعای ظریف درباره واردات واکسن کرونا
برخی‌ها‌ وقت مردم را در مذاکرات بی‌فایده گرفتند
دعوت جهاددانشگاهی از مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای
از ۷ اکتبر حملات سایبری علیه ما تهاجمی‌تر شده‌اند
بیانیه ستاد انتخابات کشور در رابطه با زمان اتمام تبلیغات
نظر متفاوت پرسپولیسی‌ها برای بازگشت بیرانوند
مربی خارجی استقلال به زودی معرفی می‌شود؟
تعداد بازداشتی های فساد در فوتبال به ۸ نفر رسید
مهم‌ترین مشکل چمن ورزشگاه تختی چیست؟
شاخص بورس تهران ۲۰ هزار واحد رشد کرد
افزایش ۱۷ درصدی درآمد پایدار بودجه در دولت سیزدهم
افزایش ۱۳.۷ درصد‌ی ‌سرمایه‌گذاری و رشد ۵ درصدی اقتصادی در دولت شهیدجمهور‌
تفاهم‌نامه گازی ایران و روسیه‌ امضا شد
امروز آخرین روز تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری است
وزیر ارشاد: مراسم چهلم شهید رئیسی فردا با سخنرانی «نصرالله» برگزار می‌شود
وزیر نفت: صادرات نفت کشور در شرایط تحریم ۲.۵ برابر شد
توضیحات مرتضوی درباره واریزی به حساب بازنشستگان
چرا مشارکت حداکثری در انتخابات مهم است؟
اجتماع حامیان سعید جلیلی در شیراز
مخبر: ساخت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مسکن در جریان است
زاکانی در دانشگاه تهران: قراردادهای نفتی و گازی که در زمان دولت اصلاحات بستند، فاجعه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top