تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/03/10 - 09:14
کد خبر: 506444

جزئیات محدودیت سنّی برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری

جزئیات محدودیت سنّی برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری

توجه به شرایط اعلام‌شده از سوی شورای نگهبان برای پذیرش و انجام ثبت‌نام از داوطلبان، زمینه لازم برای جلوگیری از طرح احتمالات نادرست درباره ثبت‌نام برخی داوطلبان را فراهم می‌آورد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با آغاز فرایند ثبت‌نام کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ۸ صبح پنجشنبه ۱۰ خرداد در ستاد انتخابات کشور و به مدت پنج روز، و در کنار تشدید گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای با انتشار اخباری رسمی و غیررسمی از اعلام کاندیداتوری چهره‌های مختلف و احتمال حضور آنان در ستاد انتخابات برای ثبت‌نام، توجه به شرایط دوازده‌ گانه اعلام‌شده از سوی شورای نگهبان برای پذیرش و انجام ثبت‌نام از داوطلبان ریاست‌جمهوری با روشن‌ساختن چارچوب قانونی، زمینه لازم برای جلوگیری از طرح احتمالات نادرست درباره ثبت‌نام برخی کاندیداها را فراهم می‌آورد.

مطابق آنچه ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره یک خود منتشر کرده از افرادی که حائز شرایط دوازده‌گانه مندرج نباشند، پذیرش و ثبت‌نام صورت نمی‌گیرد.

شرایطی که تاکید ستاد انتخابات وزارت کشور را هم به همراه داشته و به مصوبه جلسه مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ شورای نگهبان و اصلاح آن در تاریخ ۱۴۰۰/۲/۸، برمی‌گردد که در آن سابقه تصدی حداقل مجموعاً چهار سال در مناصب مهم مانند معاونان رؤسای قوای سه‌گانه، اعضای شورای‌عالی امنیت ملی و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام از شرایط ثبت‌نام و حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری یاد شده است.

یکی از مهمترین این شروط، سلامت و توانایی لازم جهت ایفای مسئولیت‌های ریاست جمهوری است که مطابق قانون بر داشتن حداقل سن ۴۰ سال تمام شمسی تا حداکثر سن ۷۵ سال تمام شمسی کاندیداها در هنگام ثبت‌نام تاکید دارد. شرطی که در صورت احرازنشدن آن، امکان انجام ثبت‌نام از کاندیداها سلب می‌شود. امری که محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور هم به آن تاکید دارد و می‌گوید: «داوطلبان باید توجه داشته باشند در صورت وجود هرگونه مغایرت مانند سن، مدرک تحصیلی و… ثبت‌نام در ستاد انتخابات کشور انجام نخواهد شد.»

داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد یا معادل آن و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و نیز ارائه برنامه‌ها و خط‌مشی‌های اجرایی در چارچوب صلاحیت و اختیارات قوه مجریه مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام و نیز معرفی مشاوران جهت تشریح برنامه‌ها و توان مدیریتی، از دیگر شروطی است که داوطلبان باید به آن‌ها توجه کنند.

از دیگر موارد شروط دوازده‌گانه محروم‌نشدن از حقوق اجتماعی در زمان ثبت‌نام، فقدان سابقه محکومیت کیفری مؤثر، نداشتن محکومیت قطعی کیفری به جرایم اقتصادی از جمله کلاهبرداری، رشاء و ارتشاء، اختلاس، تبانی در معاملات دولتی، پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی کشور و نداشتن محکومیت به اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، وابسته‌نبودن به گروه‌های غیرقانونی و فقدان سوابق سو امنیتی و نیز نداشتن وابستگی به رژیم گذشته و مؤثر نبودن در تحکیم آن است.

همراه داشتن مدارک کامل شامل اصل شناسنامه عکس‌دار، اصل کارت ملی، دو قطعه عکس ۶ در ۴ و اصل مدرک تحصیلی (کارشناسی ارشد به بالا)، هنگام ثبت‌نام دواطلبان ضروری است.

همچنین مطابق اعلام محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور، داوطلبان باید فرم و پرسشنامه‌ای را که به آنان داده می‌شود را مطالعه و تکمیل کنند و بعد از امضای آن به همراه مدارک تحویل کاربر کنند تا در نهایت به شورای نگهبان ارسال شود.

برای ثبت‌نام از داوطلبان که از روز پنجشنبه - ۱۰ خرداد - به مدت ۵ روز آغاز می‌شود، ۳۰ تا ۴۰ کاربر پیش‌بینی شده است که فرآیند ثبت‌نام برای هر داوطلب نیز حدود ۴۰ دقیقه طول خواهد کشید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
لیگ برتر از چه زمانی شروع می‌شود؟
فیلم| توصیه‌های رهبر انقلاب خطاب به نامزدهای انتخابات برای رعایت اخلاق
یارانه معیشتی ۳۰۰ هزار تومانی واریز شد
وزیر ورزش: لیگ برتر فصل آینده با ۹ دستگاه VAR برگزار خواهد شد
سخنگوی ستاد قالیباف: شایعات انصراف قالیباف به هیچ عنوان صحت ندارد
قاضی‌زاده: در دهه ۹۰ سفره ایرانی‌ها ۳۰ درصد کوچک شد
قالیباف: حفظ قدرت خرید خانوار به عهده رئیس‌جمهور است
پورمحمدی: حجم توزیع یارانه مشکلات اقتصادی را بیشتر کرده است
زاکانی خطاب به پزشکیان: شما همان دولت سوم روحانی هستید +فیلم
پزشکیان: اگر ندانیم کجا را می‌خواهیم نگاه کنیم مسائل حل نمی‌شود
جلیلی: وظیفه دولت این است که منابع را عادلانه بین مردم تقسیم کند +فیلم
سهمیه سوخت تیرماه امشب شارژ می شود
مذاکره استقلال با ۳ مربی اروپایی!
تمامی اعتراضات آزمون دستیاری پیش از صدور کارنامه بررسی و اعمال شد
پرسپولیس از بیرانوند شکایت کرد +جزئیات
پریشان‌حالیِ اصلاح‌طلبان
حمایت اصلاح‌طلبان پیرو خط امام و رهبری از پورمحمدی
نشست ظریف در مشهد لغو شد
ممنوعیت برگزاری تجمع انتخاباتی در تهران بدون هماهنگی
۳ سال اعصاب مردم راحت بود +عکس
بهترین استاد و مدرس زبان آلمانی: چگونه بهترین انتخاب را داشته باشیم؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top