تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/03/13 - 13:44
کد خبر: 506660

نگاهی بر کتاب‌های مرتبط با اندیشه امام راحل(ره)؛

برای شناخت اندیشه امام راحل‌(ره) چه کتاب‌هایی بخوانیم؟

برای شناخت اندیشه امام راحل‌(ره) چه کتاب‌هایی بخوانیم؟

کتاب ارزشمند «جدال دو اسلام» در‌واقع بخشی از آثار گرانقدر امام‌خمینی (ره) است که در جلد ۲۱ «صحیفه‌ی نور» ایشان گردآوری‌شده است. امام در این کتاب به یکی از مهم‌ترین مباحث و چالش‌های پیش‌روی جهان اسلام، یعنی تقابل «اسلام ناب محمدی» و «اسلام آمریکایی» می‌پردازند.

به گزارش سرویس کتابخانه «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بمناسبت سالگرد عروج ملکوتی امام راحل گزارش ویژه کتابخوانی ارائه می‌گردد.

کتاب عبد صالح خدا

متن محوری این کتاب برگرفته از مصاحبه اختصاصی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سال 61 جهت ثبت زندگی نامه امام خمینی با آیت الله خامنه ای است که با دیگر خاطرات ایشان از امام خمینی تنظیم شده است. همچنین در این کتاب شاهد تصاویری از دوران مبارزه حضرت امام خمینی(ره) و همچنین گزارش های ساواک و شهربانی درباره فعالیت های مبارزاتی ایشان هستیم.

همگی این تصاویر و گزارش ها از جمله اسنادی است که از آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی استفاده شده است. مطالب و اظهارنظرهای نقل شده از رهبر انقلاب اسلامی در این کتاب بر مبنای بخشی از مصاحبه های انجام گرفته ایشان است که پیش از این به صورت کامل در دو کتاب «شرح اسم» و «مشهد از مقاومت تا پیروزی» و نیز سخنرانی های سالانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در ایام مختلف سال از جمله چهارده خرداد ماه و نیز دیدارهایشان با ستاد برگزاری مراسم ارتحال حضرت امام(ره) و نیز خاطرات نقل شده از ایشان در کتاب «مدح خورشید» انتخاب شده است.

این کتاب با چنین محتوایی در دو بخش نهضت اسلامی و نظام اسلامی تنظیم شده است. در فصل اول مطالب طبق سیر تاریخی مطالب با موضوعاتی مانند مقام علمی و تاثیر اخلاقی، شروع دوران مبارزه، حادثه مدرسه فیضیه، واقعه 15 خرداد 42، حصر و تبعید، مرحله جدید مبارزه، بازگشت به ایران و روزهای آخر حیات رژیم را در برمی گیرد و در فصل دوم با عنوان نظام اسلامی موضوعاتی مانند چهره رهبر و زمامدار، ایستادگی در مقابل دشمنی ها، عطوفت امام، صدور انقلاب، مردمی بودن، زاهد و عارف بودن و... و. مورد توجه قرار گرفته است. همچنین در این اثر، سعی شده از میان خاطراتی که معظم له در سخنرانی های مختلف تکرار کرده اند، جزئیات تجمیع شود و کنار هم قرار گیرد؛ از این رو ممکن است برای یک خاطره، از دو یا سه منبع استفاده شده باشد. بخش پایانی کتاب نیز به ارائه تصاویر و اسنادی در رابطه با امام خمینی(ره) اختصاص دارد که بخش قابل توجهی از آنها، یا تاکنون دیده نشده یا کمتر دیده شده اند.

گزیده کتاب

بعد از گذشت حدود یک سال و نیم از فوت مرحوم آیت الله بروجردی، نهضت اسلامی شروع شد. در نیمه دوم سال 1341، بعد دیگری از ابعاد این شخصیت آشکار شد و آن، هوشیاری و تیز فهمی و توجه به نکاتی که غالباً به آن توجه نمی کردند، از یک طرف، و غیرت دینی از طرف دیگر بود.

خیلی ها شنیدند که تصویب نامه دولت در آن زمان، قید مسلمان بودن و سوگند به قرآن برای فرد منتخب را حذف کرده است؛ اما خیلی توجه نکردند که این چقدر اهمیت دارد؛ در عین حال خیلی اهمیت داشت. دلیل هم این بود که با آنکه مجلس شورای ملی آن زمان، مجلس فرمایشی بود، خودشان آن را تشکیل می دادند و فقط نامزدهای مورد قبول خودشان به آنجا می رفتند، در واقع انتخاب مردم وجود نداشت و انتصاب بود؛ با وجود این، آن رژیم جرأت نکرد آن مقررات مربوط به انجمن ها و این مسئله اسلام را در وقتی که مجلس سر پا بود، مطرح کند. ترسیدند منعکس شود، گذاشتند در غیاب مجلس. مجلس را در آن وقت منحل کرده بودند، مجلس نبود. در محیط دربسته ی آن را تصویب کردند. این نشان می داد که پشت سر این قضیه، حرف های فراوان و مقاصد زیادی هست. این را کسی نمی فهمید؛ اما امام این را فهمید و ایستاد. غیرت دینی او، او را وادار کرد که در این مسئله پیش قدم شود و مبارزه برای این زاویه علی الظاهر کوچک ضد اسلامی را شروع کندو این کار را هم کرد.

آنجا ما چهره سیاسی آقای خمینی را برای اول بار کشف کردیم. چیزی که در کار ایشان فوق العاده مهم بود، این بود که معلوم می شد که این مرد، هم آگاهی سیاسی دارد، هم گستاخی سیاسی؛ و این دو در کسی جمع نبود از علما و روحانیون. بودند کسانی که گستاخی سیاسی داشتند. از علما ما داشتیم افرادی که در زمان شدت اختناق، گستاخانه علیه دستگاه حرف می زدند؛ اما دور از آگاهی سیاسی، حرف های بی ضابطه، حرف هایی که هیچ کس هوشمندی را جلب نمی کند. من الان نمونه هایی از این قبیل سراغ دارم که البته لزومی ندارد آنها را اسم بیاورم. علمای قدیمی، پیرمرد و متدین، عابد، زاهد که مخالف دستگاه بودند و بعضی شان صریحاً، علناً علیه دستگاه حرف هم می زدند، یا اگر صریحاً هم روی منبرها نمی گفتند، در برخورد با افراد می گفتند، معلوم بود که با همه کارهای دستگاه مخالفند؛ اما بدون آگاهی سیاسی.

اطلاعات کتاب

•    ●زبان کتاب:فارسی
•    ●سال نشر:1395
•    ●چاپ جاری:1
•    ●تاریخ اولین چاپ:1395
•    ●شمارگان:3000
•    ●نوع جلد:جلد نرم

کتاب جدال دو اسلام

کتاب ارزشمند «جدال دو اسلام» در‌واقع بخشی از آثار گرانقدر امام‌خمینی (ره) است که در جلد 21 «صحیفه‌ی نور» ایشان گردآوری‌شده است. امام در این کتاب به یکی از مهم‌ترین مباحث و چالش‌های پیش‌روی جهان اسلام، یعنی تقابل «اسلام ناب محمدی» و «اسلام آمریکایی» می‌پردازند. اسلام ناب از دیدگاه امام (ره)، همان اسلام اصیل و راستین است که توسط پیامبر گرامی اسلام (ص) ابلاغ شد. این اسلام، ظلم‌ستیز، آزادی‌خواه، عدالت‌طلب و مدافع حقوق محرومان و مستضعفان است.

اسلامی که در مسیر جهاد و مبارزه با ستمگران و مستکبران گام برمی‌دارد. اما در‌‎مقابل، امام (ره) از «اسلام آمریکایی» سخن می‌گویند که در‌واقع انحرافی از اسلام واقعی است. این اسلام، نه‌تنها تشریفاتی و صوری است و در‌برابر ظلم و زیاده‌خواهی‌های ابرقدرت‌ها بی‌تفاوت می‌ماند، بلکه گاه نیز حتی حامی و پشتیبان سیاست‌های استعماری و استکباری است.

امام خمینی (ره) در این کتاب، چهره‌ی واقعی اسلام آمریکایی و هواداران آن را برملا می‌کنند. کسانی‌که ادعای اسلام دارند اما در عمل به‌دنبال منافع شخصی و گروهی خود هستند و از استکبار جهانی حمایت می‌کنند. نکته‌ی کلیدی در بیانات امام این است که مسلمانان واقعی نباید فریب این اسلام آمریکایی را بخورند، بلکه باید در صف اول مبارزه با ظلم و استکبار قرار گیرند و از اسلام ناب محمدی (ص) پیروی کنند. این کتاب با زبانی قدرتمند، رسا و بی‌پرده، مخاطب را به چالش می‌کشد تا موضع خود را در این جدال روشن سازد. آیا از حامیان اسلام انقلابی و آزادی‌خواه است یا از طرفداران اسلام تسلیم‌ شونده و وابسته؟

نقطه‌ی قوت بارز این اثر، صراحت بیان، شجاعت در افشاگری و پرده‌برداشتن از چهره‌ی کریه منافقان و ریاکاران است. امام خمینی (ره) بدون هیچ ملاحظه‌ای حقایق تلخ را بیان می‌کنند و راه را برای پیروان اسلام ناب روشن می‌سازند. در یک جمله، «جدال دو اسلام» دریچه‌ای روشنگر به‌سوی تشخیص اسلام واقعی از انحراف‌های آن است. این کتاب می‌تواند بصیرت مسلمانان را در تشخیص دوستان از دشمنان حقیقی افزایش دهد. شناخت این تمایز، گام نخست برای پیروزی در جدال میان حق و باطل است.

کتاب «رفتار با مخالفان (بررسی اندیشه سیاسی و سیره عملی امام خمینی ره)»

 در این کتاب با تمرکز بر این موضوع به بررسی اندیشه و سیره سیاسی امام خمینی (ره) در مواجهه با مخالفان پرداخته و تلاش شده است با پژوهش در سه پرسش

۱- جایگاه مخالفت و اعتراض سیاسی در اندیشه سیاسی امام‌خمینی (ره) چیست؟

۲- سیره سیاسی امام خمینی (ره) در برخورد با مخالفان میانه‌رو، اصلاح‌طلب و سازمان‌نیافته چگونه بوده است؟

۳- سیره سیاسی امام‌خمینی (ره) در برخورد با مخالفان و اعتراض سازمان‌یافته در برابر نظام جمهوری اسلامی‌چگونه بوده است؟

تفاوت در اندیشه‌ها، تفکرات و تمایلات در میان افراد هر جامعه، امری معمول است. در ارتباط بین افراد جامعه با حکومت، گروه‌های موافق و مخالفی وجود دارند که با برخوردهای متفاوت حکومت روبه‌‏رو می‏‌شوند. صرف‏نظر از انگیزه مخالفت‌ها و چرایی آنها، نحوه رفتار حکومت با گروه‌های مخالف در جوامع، قابل‌بررسی است. طرح سؤال پیرامون نوع رفتار حاکمان با مخالفان، از سؤالات اساسی اندیشه سیاسی است.

رفتار امام (ره)، با مخالفان متناسب با رفتار آنها بوده و در حقیقت نوع برخورد امام (ره) را چگونگی فعالیت مخالفان تعیین می‌کرد. تا زمانی که مخالفان دست به فعالیت تخریبی نزده و عملیات خرابکارانه انجام ندادند، امام (ره) هیچ گروهی را مورد مجازات قرار نداده و اگر حکم به مقابله یا تضعیف یا از بین بردن آنها داده‌اند، بعد از مخالفت علنی و مسلحانه بوده است.

گزارش از عرفان عباسی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پاسخ وزیر فرهنگ به حواشی کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید
دروغی دیگر از پزشکیان نمایان شد +سند
طالبان حقیقی کیست؟
اعلام حمایت ۲۰۰۰ استاد دانشگاه از سعید جلیلی +اسامی
اعلام حمایت ۲۰۰۰ استاد دانشگاه از سعید جلیلی +اسامی
بذرپاش: مسکن در آستانه شروع ۶ میلیون واحد قرار می‌گیرد
دستگیری سارقین جیب بر در مترو
واکنش وزیرکشور به اظهارات کذب پزشکیان +فیلم
ظریف: روز شنبه همه ما به منتخب ملت احترام می‌گذاریم +فیلم
سرهنگ فراجا از حکم قصاص ضاربش گذشت
بایدن: در طول مناظره با ترامپ داشت خوابم می‌برد!
آخرین مناظره انتخاباتی پربیننده‌ترین مناظره شد
لاریجانی: پزشکیان در مناظره دروغ گفت
نکونام مستقیما با یک لژیونر وارد مذاکره شد
یحیی السنوار زیر زمین پنهان شده یا روی زمین است؟
هشدار صریح ایران به اسرائیل
اهتزاز بزرگترین پرچم فلسطین جهان در تهران
نامه پرسپولیس به فدراسیون فوتبال برای مجوز اردو
درویش زمان حضور گاریدو در ایران را اعلام کرد
نفوذ تب دنگی به مرکز کشور
درویش سختگیری ها را بیشتر کرد: خبری از پول بیشتر نیست
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top